www.wimjongman.nl

(homepagina)


KONING SALOMO, ZAND EN STERREN

EEN VOOR ISRAËL

()

Koning Salomo staat bekend om zijn regeerperiode van vrede en voorspoed. Maar ondanks een goede start deelde hij na verloop van tijd niet de passie voor God van zijn vader. Als we goed naar het bijbelse verhaal kijken, kunnen we een paar aanwijzingen vinden over waar het met Israël heen ging en waarom... en wat dat voor ons als gelovigen vandaag de dag zou kunnen betekenen.

"Juda en Israël waren zo talrijk als het zand bij de zee in overvloed, ze aten en dronken en verheugden zich. Salomo nu heerste over alle koninkrijken vanaf de rivier tot aan het land van de Filistijnen tot aan de grens van Egypte. Zij brachten schatting en dienden Salomo al de dagen van zijn leven." (1 Koningen 4:20-21)

Waar doet deze eerste zin je aan denken? "Juda en Israël waren zo talrijk als het zand bij de zee in overvloed"? Het doet me denken aan Gods belofte, Zijn verbond met Abraham:

"Ik zal u zeker zegenen en Ik zal uw nageslacht zeker vermenigvuldigen als de sterren van de hemel en als het zand aan de kust. En uw nageslacht zal de poort van zijn vijanden bezitten, en in uw nageslacht zullen alle volken op aarde gezegend worden, omdat u mijn stem gehoorzaam bent geweest." (Genesis 22:17-18)

Maar er is een twist.

GOD VERVULT ALTIJD ZIJN WOORD

God sloot Zijn verbond met Abraham, Izaäk en Jakob met een nageslacht, een land en de belofte van zegen voor alle volken. (Zijn beloften aan Abraham kunnen worden gevonden in Genesis 12:1-3, daarna in hoofdstukken 15 en 17, aan Izaäk in 26:3-5, en aan Jakob in 28:12-15). Salomo merkte op dat Gods beloften na een aantal lange eeuwen waren uitgekomen:

"Gezegend zij de Heer die rust heeft gegeven aan zijn volk Israël, naar alles wat hij heeft beloofd. Van al zijn goede beloften, die Hij sprak door Mozes, zijn knecht, is niet één woord uitgebleven." (1 Koningen 8:56)

Er was zoveel gebeurd! De kinderloze tachtigjarige kreeg echt kinderen - toen hij bijna 100 jaar oud was! De twaalf stammen van Israël gingen echt 400 jaar lang in slavernij in Egypte en werden op dramatische wijze bevrijd en met grote rijkdommen teruggebracht naar het Land van Belofte (precies zoals voorspeld in Genesis 15:13-16). Toen namen ze echt de poorten van hun vijanden in bezit en nu zijn ze hier allemaal, van Dan tot Beersheva, gevestigd in het Land Israël. Precies zoals God had gezegd. En hier zit Salomo in zijn paleis in Jeruzalem, in al zijn pracht en praal, met een prachtige tempel voor de God van Israël. Geen wonder dat het overvloedig talrijke volk van Israël zat te eten, te drinken en zich te verheugen. Het was echt gebeurd!

Maar zelfs in het hoofdstuk waarin Salomo's Israël zich koestert in de glorie, zien we tekenen van barsten. Er zijn aanwijzingen voor een verdeeld koninkrijk (Juda en Israël waren zo talrijk als het zand bij de zee in overvloed) en er wordt gesproken over het verzamelen van tienduizenden paarden in vers 26 - iets wat specifiek verboden is voor Israëlitische koningen in Deuteronomium 17:16. Er dreigden problemen. Dit gouden tijdperk zou niet lang duren. Ja, er was vrede en welvaart, ja het koninkrijk was uitgestrekt en het leven was goed, ja de Israëlieten waren zo overvloedig als zandkorrels... maar toch was er één aspect van Gods belofte dat niemand leek op te merken.

De beloften waren vervuld! Maar ze hielden al Gods zegeningen voor zichzelf. Ze waren vergeten om de naties te zegenen.

Salomo vermeldt later hoe belangrijk het is dat de naties de God van Israël erkennen, maar gaat ervan uit dat dit zal gebeuren als ze zien hoe gelukkig gezegend Israël is:

Laat deze woorden van mij, waarmee ik voor de Heer heb gepleit, de Heer, onze God, dag en nacht nabij zijn, en moge Hij de zaak van zijn dienaar en de zaak van zijn volk Israël handhaven, zoals elke dag vereist, opdat alle volken op aarde weten dat de Heer God is; er is geen ander. (1 Koningen 8:59-60)

Maar deze beloften aan Abraham waren nooit bedoeld voor alleen het volk Israël; ze waren voor de hele wereld. God zou Israël gebruiken als Zijn uitverkoren vat om Het Zaad, de Messias, te leveren, die de wereld zou verlossen en bevrijden van zonde. Salomo en co. maakten de fout, een fout die we allemaal wel eens maken, om te denken dat Gods wonderen en beloften allemaal over ons gaan.

ZAND EN STERREN

Toen God in Genesis 22 tot Abraham sprak, beloofde Hij niet alleen zand, maar ook sterren.

God zei dat Abrahams nakomelingen zouden zijn "als de sterren van de hemel en als het zand aan de kust". De verteller van Salomo's heerschappij noemde er maar één: zand. Deze twee metaforen zijn erg interessant om te overwegen. Het Hebreeuwse woord voor zand (חול, "chol") betekent ook zoiets als "gewoon". Het wordt gebruikt in tegenstelling tot "heilig". Sjabbat en de feesten zijn heilige dagen, "kadosj", maar de andere dagen zijn gewoon "chol". Het is niet iets slechts of verschrikkelijks, maar gewoon niet apart of speciaal. Zoals zand. Als we het willen hebben over iemand die seculier is, is dit het stamwoord dat wordt gebruikt, en het is interessant dat de extreem seculiere stad Tel Aviv is gebouwd op zandduinen! We kunnen zand zien als vleselijk in tegenstelling tot geestelijk.

Sterren daarentegen staan vaak voor Gods heilige volk. De twaalf stammen van Gods heilige volk worden in de droom van Jozef voorgesteld als sterren (Genesis 37:9). De profeet Daniël geeft een opmerkelijke hint over de verschillende lotsbestemmingen van de geredden en de ongeredden, de wijzen en de dwazen, door gebruik te maken van een afbeelding van sterren:

En velen van hen die slapen in het stof der aarde zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven, anderen tot schande en eeuwige verachting. En zij die wijs zijn, zullen stralen als de helderheid van de hemel daarboven, en zij die velen tot gerechtigheid brengen, als de sterren voor eeuwig en altijd. (Daniël 12:2-3)

Op dezelfde manier gebruikt Paulus in het Nieuwe Testament dezelfde metafoor voor sterren uit de Hebreeuwse Schrift:

Doet alles zonder mopperen of twisten, opdat gij onberispelijk en onschuldig zijt, kinderen Gods zonder smet te midden van een krom en verdraaid geslacht, onder wie gij schijnt als lichten in de wereld, vasthoudende aan het woord des levens, opdat ik in de dag van Christus trots kan zijn dat ik niet tevergeefs gelopen of tevergeefs gewerkt heb. (Filippenzen 2:14-16)

WIJSHEID NAAR SALOMO'S VOORBEELD

Zand houdt zich bezig met het rijk hier op aarde. Zand vertegenwoordigt de wereldse mensen die op de microschaal denken en die moeite hebben om Gods overkoepelende plannen voor de naties waar te nemen, maar die gericht zijn op hun eigen bevrediging en winst.

Sterren denken echter verder dan zichzelf en stellen hun eigen leven in dienst van anderen. Ze schijnen en verlichten de weg in de duisternis, hoe donker het ook wordt.

Salomo's koninkrijk was in zekere zin op zand gebouwd. Het zou niet lang standhouden. Natuurlijk, ze arriveerden in het Land en bloeiden een tijdje, maar het was een verdeeld huis en het hield geen stand. Jesjoea de Messias daarentegen, het Zaad der Belofte, kwam naar de aarde en goot Zijn leven uit als een offer voor velen, om de weg terug naar de Vader te tonen. Hij wees de weg naar het eeuwige leven. Gods wegen zijn veel groter en beter dan de onze. De vreugde in de tijd van Salomo weet niets van de vreugde die er zal zijn in het huis van onze hemelse Vader!

God is trouw aan Zijn beloften en zal Zijn woord niet op de grond laten vallen - zelfs als wij ontrouw zijn. Maar als God je zegent, als Hij een belofte aan je vervult, houd het dan niet voor jezelf! Geef het terug aan God om te zien welke krachtige dingen Hij zal doen om veel meer levens te bereiken dan je je ooit zou kunnen voorstellen.

Bron: King Solomon, Sand, and Stars - ONE FOR ISRAEL Ministry