www.wimjongman.nl

(homepagina)


Kunnen we weten wanneer Jezus zal terugkeren?

Het antwoord zou je kunnen verrassen...

Britt Gillette - 10 september 2024

( )

Kunnen we weten wanneer Jezus zal terugkeren? Nee. Als het aankomt op de exacte timing van Zijn terugkeer, kunnen we dat niet weten. Jezus zelf zei “niemand kent de dag of het uur van mijn terugkeer, zelfs ikzelf niet. Alleen mijn Vader in de hemel weet het” (Marcus 13:32). Jezus herhaalde dit concept toen Hij zei dat Hij als een dief in de nacht zou komen “wanneer we het het minst verwachten” (Matteüs 24:43-44). Dit idee, in combinatie met de uitspraak “niemand kan de dag of het uur” van Zijn terugkeer kennen, heeft veel Christenen ertoe gebracht om te geloven dat ze niets kunnen weten over de timing van Zijn terugkeer. Immers, als Jezus als een dief in de nacht komt wanneer hij het minst wordt verwacht, hoe kun je dan weten wanneer Hij komt?

Dat is een goede vraag. En hoewel het waar is dat we de dag en het uur niet kunnen weten, is het idee dat niemand een idee heeft of het morgen is of over 1000 jaar gewoon verkeerd. De Bijbel is duidelijk over het algemene “tijdperk” of tijdsbestek van Zijn terugkeer.

Als een dief in de nacht

Veel mensen die geloven dat we niets kunnen weten over het tijdstip van Christus' terugkeer baseren hun geloof op het idee dat Jezus “als een dief in de nacht zal komen”. Jezus zei dat Hij onverwacht zou komen, als een dief in de nacht:

“Begrijp dit: Als een huiseigenaar precies wist wanneer er een inbreker zou komen, zou hij de wacht houden en niet toestaan dat er in zijn huis wordt ingebroken. Jullie moeten ook altijd klaarstaan, want de Mensenzoon zal komen wanneer je hem het minst verwacht.” Matteüs 24:43-44 (NLT)

En Paulus zei hetzelfde:

“Want jullie weten heel goed dat de dag van de wederkomst van de Heer onverwacht zal komen, als een dief in de nacht.” 1 Tessalonicenzen 5:2 (NLT)

Maar als je de rest van Paulus' brief aan de Tessalonicenzen leest, zul je zien dat hij nog iets anders zei. Paulus zei dat degenen onder ons die in het licht leven niet verrast zullen worden. Terwijl Jezus als een dief in de nacht zal komen wanneer men dat het minst verwacht, zullen zij die Gods Woord kennen niet verrast worden.

Hier is de volledige context van die passage (nadruk van mij):

“Maar jullie tasten niet in het duister over deze dingen, lieve broeders en zusters, en jullie zullen niet verrast zijn als de dag van de Heer komt als een dief. Want jullie zijn allemaal kinderen van het licht en van de dag; wij behoren niet tot de duisternis en de nacht. Wees dus op je hoede en slaap niet zoals de anderen. Blijf alert en wees helder in je hoofd. De nacht is de tijd waarin mensen slapen en drinkers dronken worden. Maar laten wij, die in het licht leven, helder van geest zijn, beschermd door de wapenrusting van geloof en liefde, en als helm het vertrouwen van onze verlossing dragen.” 1 Tessalonicenzen 5:4-8 (NLT)

Hoe kan dit? Als Jezus onverwacht komt als een dief in de nacht, hoe komt het dan dat christenen niet verrast zijn? Dat komt omdat we weten dat we Jezus elk moment kunnen verwachten en we gehoorzamen Zijn gebod om altijd alert en paraat te zijn. We weten ook dat de wederkomst van Jezus Christus om Zijn Duizendjarig Rijk te vestigen gepaard gaat met vele tekenen.

Waarom zou God tekenen noemen?

Als we niets kunnen weten over het tijdstip van de wederkomst, waarom zei Jezus dan dat we op zoek moesten gaan naar tekenen? Toen Zijn discipelen Hem vroegen om de tekenen van Zijn wederkomst te beschrijven, vertelde Hij het hen. Hij berispte hen niet. Hij zei niet dat ze zulke dingen moesten vergeten. In plaats daarvan beschreef Hij de tekenen. Waarom zou Jezus zeggen dat we naar tekenen moeten zoeken als ze niet bestaan? Waarom zou Hij ze noemen als we niet kunnen weten wanneer Hij komt?

Het antwoord is duidelijk. We kunnen het algemene tijdsbestek van Zijn terugkeer weten. We kunnen niet de dag of het uur weten, maar wel het tijdperk. Aan de wederkomst gaan talloze tekenen vooraf. Jezus en de profeten hebben ons verteld wat die tekenen zijn. En Jezus zei dat als je ze ziet, je weet dat Hij dichtbij is - vlak voor de deur:

“Op dezelfde manier kun je, als je al deze dingen ziet, weten dat zijn wederkomst zeer nabij is, vlak voor de deur.” Matteüs 24:33 (NLT)

Die tekenen zien we vandaag. We kunnen dus met zekerheid weten dat Jezus spoedig komt.

Een gebod om te waken

Jezus gebood ons ook om “Waken!” (Matteüs 25:13). Dit roept de vraag op. Waken voor wat? Keer op keer zegt Jezus: “Waak! Laat me jullie niet slapend aantreffen als ik zonder waarschuwing terugkom” (Marcus 13:35-37). Dit is een duidelijk gebod. Maar wat betekent het? Jezus vertelt ons dat we spiritueel alert moeten zijn. Als we een leven van trouwe dienst aan Hem leiden, zal de dag van Zijn wederkomst ons niet als een valstrik vangen. Jezus zegt dat een trouwe dienaar zijn leven leeft in de verwachting dat Hij elk moment kan terugkeren (Lucas 12:35-38).

Maar Jezus vertelt ons ook dat we moeten uitkijken naar tekenen van de wederkomst. Want als er geen tekenen zijn, waar moeten we dan op “letten”? Nogmaals, het is duidelijk. Tekenen zullen voorafgaan aan de wederkomst. En Jezus verwacht van ons dat we die tekenen herkennen. Als Hij dat niet deed, waarom zou Hij ons dan opdragen om te waken? Hij zou dat niet doen, omdat we dan niets zouden hebben om naar te kijken.

We worden geacht naar de tekenen te kijken. En Jezus zegt dat degenen die klaarstaan en wachten wanneer Hij terugkeert, beloond zullen worden:

“De dienaren die klaar staan en wachten op zijn terugkeer zullen beloond worden. Ik zeg u de waarheid, hij zal zelf plaatsnemen, een schort aantrekken en hen bedienen terwijl zij zitten en eten!” Lucas 12:37 (NLT)

De tekenen herkennen

Met betrekking tot Zijn eerste komst zei Jezus tegen de Farizeeën:

“Jullie kunnen de tekenen aan de hemel herkennen en weten wat voor weer er op komst is, maar jullie weten niet hoe je de tekenen van de tijd moet herkennen” Matteüs 16:3 (NLT)

De profeten hadden uitgebreid geschreven over de komst van de Messias. De Farizeeën wisten wanneer de Messias zou komen. Ze wisten dat de Messias veel wonderen zou doen.

Jezus vervulde deze profetieën vlak voor hun ogen. Toch herkenden de Farizeeën niet wie Hij was. Net zoals Hij met de Farizeeën deed, verwacht Jezus van ons dat wij de tekenen van Zijn Wederkomst herkennen. Hij vertelde ons naar welke tekenen we moeten zoeken. En dezelfde profeten die over Zijn Eerste Komst schreven, schreven ook over Zijn Tweede Komst. Net als van de Farizeeën wordt van ons verwacht dat we “de tekenen der tijden” herkennen. Deze tekenen vertellen ons dat de wederkomst nabij is.

De Opname versus de Wederkomst

Als ik het heb over de tekenen van de wederkomst, dan heb ik het over de terugkeer van Jezus Christus aan het einde van de zevenjarige Verdrukking. Dit is iets anders dan de Opname van de kerk. De Opname is een gebeurtenis zonder tekenen. Er hoeft niets aan vooraf te gaan. Het kan op elk moment plaatsvinden.

Dat gezegd hebbende, als we overal om ons heen tekenen zien van de komende zevenjarige Verdrukking en de wederkomst, betekent dit dat de opname van de kerk nog dichterbij is. De Bijbel zegt dat de Opname plaatsvindt vóór de Verdrukking (Openbaring 3:10). Daarom vertellen al deze tekenen die we zien ons dat Jezus dichtbij is - vlak voor de deur.

De tekenen zijn overal - zorg ervoor dat je ze deelt!

Hoewel we de dag of het uur van Zijn terugkeer niet kunnen weten, kunnen we wel de algemene tijd weten. De Bijbel vertelt ons naar welke tekenen we moeten zoeken. En Jezus zelf zei dat wanneer je al deze tekenen samen ziet komen, je weet dat Zijn wederkomst nabij is (Lucas 21:28). Vandaag zien we die tekenen. Israël is weer een natie (Jesaja 11:11-12). Het Joodse volk is terug in Jeruzalem (Lucas 21:24). En het Evangelie wordt verspreid tot aan de uiteinden van de aarde (Matteüs 24:14). Deze en andere tekenen zijn voor iedereen zichtbaar. Je kunt ze niet missen. Gedurende meer dan 1800 jaar van het Christendom bestonden deze tekenen niet. Vandaag de dag bestaan ze wel.

God zei dat Hij ons verantwoordelijk zal houden voor het laten weten van de tekenen aan anderen (Ezechiël 33:1-6). Er wordt van ons verwacht dat we anderen op deze tekenen wijzen. Er wordt van ons verwacht dat we anderen vertellen dat Jezus spoedig zal terugkeren. Als de wereld ons negeert, dan zij dat zo. Maar als iemand je vertelt dat we de timing van Zijn terugkeer niet kunnen weten, vertel hem dan wat de Bijbel zegt. De waarheid is dat we het algemene seizoen van Zijn terugkeer kunnen weten. En gezien alle tekenen die we vandaag de dag zien, kunnen we er zeker van zijn dat we daarin leven. De tijd is nabij. Jezus komt spoedig!

Bron: Can We Know When Jesus Will Return?