www.wimjongman.nl

(homepagina)


VATEN VAN GOD

EEN VOOR ISRAËL

( )

Ik weet niet hoeveel tijd je hieraan hebt besteed, maar als je wedergeboren bent, ben je een vat, een container, zoals de Ark van het Verbond. Je bent vergeven, rein gemaakt en nu woont Gods Geest in jou. Dit betekent dat je een gloriedrager bent, waar je ook gaat. Het is een diepzinnige gedachte.

DE PLAATS VAN GODS WONING

Toen ik onlangs naast de Westelijke Muur stond, tussen vele anderen die zo dicht mogelijk bij de ark op de Tempelberg kwamen, realiseerde ik me dat ik eigenlijk Gods Heilige Geest, de Shekinah-aanwezigheid van God, in hun midden droeg. Niet dat ik een beter mens ben dan alle mensen om me heen, maar ik ben gewassen en rein door het offer van mijn Messias en Gods Geest woont in mij. Iedereen kan rechtvaardig voor God staan als hij bereid is om zijn zonde toe te geven en de vergeving te ontvangen die de Messias voor ons heeft gekocht - iedereen kan een woonplaats worden voor de God van Israël. Hij wil graag bij ons wonen en de levenslange reis beginnen om Hem als Heer de weg te laten leiden als we Hem in ons leven verwelkomen.

"En Ik zal de Vader vragen, en Hij zal u een andere Helper geven, om voor altijd bij u te zijn, namelijk de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, omdat zij Hem niet ziet en niet kent. Jullie kennen Hem, want Hij woont bij jullie en zal in jullie zijn. (Johannes 14:16-17)

Toen Jezus zei dat Hij "een andere" Helper zou sturen, is het gebruikte woord in het Grieks (wat de lingua-franca was in Israël in de tijd van Jezus) ἄλλον (allon). Er zijn twee verschillende woorden in het Grieks die hier gebruikt zouden kunnen zijn: allos en heteros. Allos betekent een ander van dezelfde soort, terwijl heteros een ander van een andere soort betekent. Het gekozen woord was allos, een ander van dezelfde soort - hier is een munt van 5 shekel en hier is nog een munt van 5 shekel. Precies hetzelfde.

Jezus belooft een Helper die net als Hijzelf bij ons zal wonen en in ons zal zijn.

Natuurlijk hebben we nog steeds een vrije wil en keuzes te maken, maar de Geest van Jezus is in ons. Jezus is gisteren, vandaag en voor altijd dezelfde en Zijn Geest kan ons de kracht geven om op Zijn manier te leven en in ons leven te werken. Wij zijn vaten waardoor Zijn Geest kan werken. Ik hoorde iemand zeggen dat het is alsof we een handschoen voor God zijn, bezield door de kracht binnenin om een geheel nieuwe vorm aan te nemen. Wij zijn Gods handen en voeten op aarde.

Het moet voor de discipelen verbijsterend zijn geweest toen Jezus hen verzekerde dat het goed was dat Hij wegging:

"Ik zeg jullie de waarheid: het is in jullie voordeel dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Helper niet tot jullie komen. Maar als ik wegga, zal ik hem naar u toe zenden... Wanneer de Geest der waarheid komt, zal hij u in alle waarheid leiden, want hij zal niet op eigen gezag spreken, maar wat hij hoort, zal hij spreken, en hij zal u verkondigen wat komen gaat. Hij zal mij verheerlijken, want hij zal nemen wat van mij is en het jullie verkondigen. Alles wat de Vader heeft, is van Mij; daarom heb Ik gezegd dat Hij zal nemen wat van Mij is en het u verkondigen." (Johannes 16:7, 3-15)

In plaats van één man (Jezus) die vol was van Gods Geest, was er plotseling een kamer vol discipelen die bekrachtigd waren met diezelfde Geest. Toen begonnen de aantallen exponentieel toe te nemen. Vandaag de dag zijn er miljoenen, misschien wel miljarden vaten die God kan gebruiken om Zijn goedheid over de aarde uit te storten. Jezus vertelde zijn verbaasde discipelen dat ze "grotere dingen zouden doen dan deze", en nu, door het enorme aantal van hen die de Geest van God in zich dragen, is de buitengewone hoeveelheid goede werken die over de hele wereld plaatsvinden en hulp en genezing brengen aan mensen in nood onmogelijk te catalogiseren.

VATEN VAN GODS BARMHARTIGHEID

God heeft zijn wegen van rechtvaardigheid en gerechtigheid in de Bijbel uiteengezet en wij zijn vaten om zijn barmhartigheid naar een gebroken wereld te brengen.

Wij zijn het Lichaam van Messias, Hij is het hoofd. Hij bedenkt de grote plannen en wij, Zijn vaten, voeren ze uit, door de kracht van Zijn Geest. De Bijbel spoort ons aan om voor de armen en behoeftigen te zorgen, de hongerigen te voeden, de naakten te kleden, de gevangenen te bezoeken en het goede nieuws te delen dat iedereen kan worden vergeven en in de familie van God kan worden opgenomen. Hij verlangt van ons dat we rechtvaardig handelen, barmhartig zijn en nederig met Hem omgaan als Zijn vertegenwoordigers op aarde en als kanalen waardoor Zijn goedheid kan stromen. Net zo schokkend als het feit dat Hij in ons woont, is het feit dat Zijn kracht door ons heen kan stromen om anderen om ons heen te zegenen. Het is in onze handelingen, onze voetstappen, handen, gezichtsuitdrukkingen, onze omhelzing en onze aanwezigheid dat God anderen kan liefhebben en dienen - door ons heen. We moeten zijn als een heleboel mini-Jezusjes, dat is wat christelijk (Χριστιανός, christianos om het Griekse woord te gebruiken), of Messiaans (משיחי meshichi om het Hebreeuws te gebruiken) betekent. Christus is het Griekse woord voor Messias.

"Het hele aanbod van het christendom is dit: dat we, als we God zijn gang laten gaan, deel kunnen krijgen aan het leven van Christus. Als we dat doen, dan delen we in een leven dat is verwekt, niet gemaakt, dat altijd heeft bestaan en altijd zal blijven bestaan. Christus is de Zoon van God. Als wij delen in dit soort leven, zullen wij ook zonen van God zijn. We zullen de Vader liefhebben zoals Hij en de Heilige Geest zal in ons opstaan. Hij kwam naar deze wereld en werd een mens om het soort leven dat Hij heeft onder andere mensen te verspreiden - door wat ik "goede besmetting" noem. Iedere christen moet een kleine Christus worden. Het hele doel van christen worden is niets anders." - C.S. Lewis, Louter Christendom

Natuurlijk, als we onszelf vergelijken met Jezus, staren we al snel beschaamd naar onze schoenen, maar de waarheid is dat God ons allemaal, gebroken vaten, gebruikt voor Zijn doeleinden. Wij zijn containers voor het leven van God. De Bijbel heeft het er op verschillende plaatsen over dat Gods mensen als vaten zijn:

In een groot huis zijn er niet alleen vaten van goud en zilver, maar ook van hout en klei, sommige voor eervol gebruik, andere voor oneervol gebruik. Daarom, als iemand zich reinigt van wat oneervol is, zal hij een vat zijn voor eervol gebruik, apart gezet als heilig, nuttig voor de meester van het huis, klaar voor elk goed werk. (2 Timoteüs 2:20-21)

Maar wie bent u, o mens, om God te antwoorden? Zal wat gekneed is tegen zijn kneedster zeggen: "Waarom hebt u mij zo gemaakt?" Heeft de pottenbakker geen recht over de klei, om uit dezelfde klomp een vat te maken voor eervol gebruik en een ander voor oneervol gebruik? Wat als God, die zijn toorn wilde tonen en zijn macht bekend wilde maken, met veel geduld vaten des toorns heeft verdragen, die bereid waren tot verderf, om de rijkdom van zijn heerlijkheid bekend te maken voor vaten der barmhartigheid, die Hij tevoren bereid heeft tot heerlijkheid - ons, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen? (Romeinen 9:20-24)

Maar wij hebben deze schat in kruiken van klei, om te tonen dat de overtreffende kracht God toebehoort en niet aan ons. (2 Korintiërs 4:7)

Dit laatste vers spreekt over onze gebrokenheid en ontberingen, maar het licht dat toch naar buiten schijnt. Zoals het leger van Gideon hun kruiken van klei kapot sloeg, zodat het licht tevoorschijn kwam en de overwinning bracht. Het doet me ook denken aan de Japanse kunst van kintsugi, waarbij gebroken vaten worden gerepareerd met gouden kit in de scheuren, zodat ze weer een mooiere vorm krijgen. De staat van het vat is niet eens belangrijk - het is Gods glorie in ons die het verschil maakt. Hij heeft ons niet nodig om heel of perfect te zijn, we hoeven alleen maar bereid te zijn om Zijn Geest te ontvangen.

WAARDEER EEN VAT NIET BOVEN DE INHOUD

Het vat is zelden belangrijker dan de inhoud, zoals je kunt zien aan de flessen en potten die je in huis hebt. Maar ze zijn absoluut noodzakelijk voor de levering van die inhoud.

Op dezelfde manier is de natie Israël Gods gekozen vat om de wereld te dienen. Door Israël kwamen de "Orakels van God" zoals Paulus ze noemt (de Bijbel) en ook de Messias zelf. Israël is een levende illustratie voor de wereld geweest om te laten zien hoe God met de mensheid omgaat: Zijn trouw, Zijn macht en Zijn wonderbaarlijke wegen.

Op dezelfde manier was Maria Gods gekozen als voertuig om de vleesgeworden Messias ter wereld te brengen. Een moeder voor de Messias was absoluut noodzakelijk en het was een grote eer om hiervoor gekozen te worden. Maria's rol was, net als die van Israël, niet gemakkelijk. Er kwam veel verdriet en pijn bij kijken, maar wat een prachtige rol in Gods grote plan!

Veel te veel mensen struikelen er echter over om deze door God uitgekozen vaders tot een afgodisch niveau te verheffen. Maria is niet goddelijk en is dat ook nooit geweest. Ze was niet perfect en Israël is dat ook niet. Zij zijn slechts vaten van klei, net als jij, gekozen voor Gods doeleinden.

De Ark van het Verbond was gemaakt van acaciahout - een taaie, knoestige boom uit de woestijn - maar bedekt met goud. De houten ark bedekt met goud spreekt van onze ruwe menselijkheid bedekt met Gods heiligheid om een plaats te maken die geschikt is voor een koning. De Koning der koningen, in feite. We mogen dan gebroken, breekbaar, ruw en knoestig zijn, we mogen dan corrupt en eindig zijn, maar we zijn uitverkoren, heilig gemaakt door God en apart gezet voor Zijn doeleinden. Het is een grote eer om Zijn aanwezigheid in ons leven te ontvangen en een kanaal te zijn om Zijn overvloedige leven te brengen waar we ook gaan.

Afbeelding door Balaji Malliswamy op Unsplash

Bron: Vessels of God - ONE FOR ISRAEL Ministry