www.wimjongman.nl

(homepagina)


Niet bestemd tot toorn, maar niet immuun voor vervolging

10 oktober 2024 door Joe Hawkins

Het concept van een opname vóór de bekroning is vaak verkeerd begrepen, vooral door critici die beweren dat de aanhangers van deze visie geloven dat ze aan alle vormen van vervolging zullen ontsnappen. De waarheid ligt echter veel genuanceerder. Hoewel de Bijbel duidelijk leert dat gelovigen gespaard zullen worden voor de toorn van God, een toekomstige uitstorting van goddelijk oordeel tijdens de Verdrukking, is er geen belofte dat christenen in dit huidige tijdperk aan vervolging zullen ontsnappen. Sterker nog, de Schrift spreekt uitgebreid over de vervolging waarmee gelovigen te maken zullen krijgen vóór de opname, en het wereldtoneel levert het bewijs van deze realiteit.

Vervolging is niet onontkoombaar

Een van de meest hardnekkige misvattingen is dat gelovigen in de opname vóór de verdrukking verwachten te kunnen ontsnappen aan alle vormen van ontbering, in het bijzonder vervolging. Critici beweren dat dit geloof een gevoel van zelfgenoegzaamheid of het vermijden van lijden in de hand werkt, maar niets is minder waar. Hoewel christenen inderdaad verlossing van de komende “toorn” wordt beloofd (1 Tessalonicenzen 1:10, 5:9), verwijst dit naar de uitstorting van Gods toorn tijdens de Verdrukking, niet naar de beproevingen en vervolgingen die gelovigen nu doorstaan.

De Bijbel vertelt ons herhaaldelijk dat vervolging deel uitmaakt van de Christelijke ervaring. Jezus zelf waarschuwde zijn discipelen: “In de wereld hebt gij verdrukking, maar hebt moed; Ik heb de wereld overwonnen” (Johannes 16:33). Hij maakte ook duidelijk dat zij die Hem volgen te maken zullen krijgen met tegenstand: “Als de wereld u haat, weet dan dat zij Mij gehaat heeft voordat zij u haatte” (Johannes 15:18). De apostel Paulus verwoordde dit toen hij Timoteüs vertelde: “Allen die godvruchtig willen leven in Christus Jezus, zullen vervolgd worden” (2 Timoteüs 3:12).

De realiteit is dat de gemeente vanaf het begin te maken heeft gehad met vervolging en dat dit vandaag de dag nog steeds het geval is. Het idee dat gelovigen vóór de Verdrukking op de een of andere manier zijn vrijgesteld van deze realiteit wordt niet ondersteund door de Schrift. Wat de Bijbel wel leert is dat christenen gespaard zullen worden van de specifieke periode van goddelijk oordeel, ook wel bekend als de “Dag des Heren”, maar niet van de beproevingen van deze wereld.

Een wereldwijd landschap van Christenvervolging

De vervolging van christenen is geen toekomstige gebeurtenis; het is een huidige realiteit voor miljoenen mensen over de hele wereld. Volgens de World Watch List 2023 van Open Doors worden wereldwijd meer dan 360 miljoen christenen vervolgd en gediscrimineerd vanwege hun geloof. In het rapport worden landen als Noord-Korea, Afghanistan, Somalië, Libië en Pakistan genoemd als enkele van de ergste overtreders als het gaat om de vervolging van gelovigen.

Op plaatsen als Noord-Korea kan het bezit van een Bijbel al leiden tot executie of levenslange opsluiting. In Nigeria worden elk jaar duizenden christenen vermoord door islamitische militanten zoals Boko Haram en Fulani-herders. In India hebben radicale hindoegroepen het vaak gemunt op christenen, wat leidt tot geweld van de menigte, gedwongen bekeringen en zelfs de dood. Dit zijn geen geïsoleerde incidenten; ze maken deel uit van een bredere, systematische vervolging van gelovigen wereldwijd.

Volgens Open Doors USA werden alleen al in 2022 5.621 christenen gedood vanwege hun geloof, 4.542 kerken of christelijke gebouwen aangevallen en 4.765 gelovigen zonder proces vastgehouden, gearresteerd, veroordeeld of gevangen gezet. Deze cijfers herinneren ons eraan dat vervolging niet iets is waar gelovigen aan zullen ontsnappen; het is iets waar velen op dit moment mee te maken hebben.

Vervolging in de Verenigde Staten

Hoewel de vervolging waarmee christenen in de Verenigde Staten te maken hebben misschien niet zo openlijk of gewelddadig is als in andere delen van de wereld, is het nog steeds aanwezig en neemt het toe. Amerikaanse gelovigen worden in toenemende mate geconfronteerd met juridische, sociale en culturele uitdagingen omdat ze opkomen voor bijbelse waarden. Het idee dat vervolging niet mogelijk is in een land dat gebaseerd is op godsdienstvrijheid, wordt al snel onjuist bevonden.

Een opmerkelijke zaak betrof de christelijke bakker Jack Phillips, die een juridische strijd moest voeren nadat hij weigerde een bruidstaart te ontwerpen voor een koppel van hetzelfde geslacht vanwege zijn religieuze overtuigingen. De zaak, die helemaal doorging tot het Hooggerechtshof, liet zien hoe christenen het doelwit kunnen worden van hun geloof, zelfs in een land dat religieuze vrijheid hoog in het vaandel heeft staan. Phillips' zaak staat niet op zichzelf. Overal in de Verenigde Staten worden christelijke bedrijfseigenaren, werknemers en onderwijzers geconfronteerd met boetes, verlies van hun baan en openbare schande omdat ze weigeren hun bijbelse overtuigingen te compromitteren.

Een recent onderzoek, uitgevoerd door Lifeway Research in 2021, onthulde dat 60% van de protestantse voorgangers gelooft dat godsdienstvrijheid afneemt in de VS, met groeiende zorgen over de toekomst van godsdienstvrijheid voor christenen. Deze culturele verschuiving is zichtbaar in verschillende vormen van media, entertainment en politiek, waar het christendom vaak in een negatief daglicht wordt gesteld.

Nieuwszenders melden een toenemend aantal incidenten waarbij kerken en christelijke symbolen als doelwit worden gekozen. Tijdens de sociale onrust in 2020 werden bijvoorbeeld verschillende kerken in de VS vernield of in brand gestoken en werden christelijke monumenten en standbeelden beklad. Deze verschuiving weerspiegelt een culturele vijandigheid ten opzichte van het geloof, die waarschijnlijk zal toenemen naarmate de wereld zich verder verwijdert van bijbelse principes.

De Bijbelse oproep om vervolging te verdragen

De Bijbel voorspelt niet alleen dat christenen te maken zullen krijgen met vervolging, maar roept gelovigen ook op om die vervolging trouw te ondergaan. In Matteüs 24 beschrijft Jezus de gebeurtenissen die zich in de laatste dagen zullen voltrekken door te zeggen: “Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult gehaat worden door alle volken vanwege mijn naam” (Matteüs 24:9). Deze passage geeft duidelijk aan dat vervolging een zekerheid is voor volgelingen van Christus, vooral nu we het einde van het tijdperk naderen.

De apostel Petrus moedigt gelovigen ook aan om te lijden omwille van Christus: “Maar zelfs als u moet lijden omwille van de gerechtigheid, bent u gezegend. En vrees hun intimidatie niet en wees niet verontrust” (1 Petrus 3:14). Petrus gaat zelfs zo ver dat hij gelovigen vertelt dat ze zich moeten “verheugen” als ze delen in het lijden van Christus, omdat dit een teken is van hun trouw (1 Petrus 4:13).

De brief van Paulus aan de Romeinen versterkt dit idee van het verdragen van vervolging als een teken van het geloof van de gelovige. Hij schrijft: “Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Zal verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of hongersnood, of naaktheid, of gevaar, of zwaard ... Maar in al deze dingen overwinnen wij overweldigend door Hem die ons heeft liefgehad” (Romeinen 8:35-37). Deze passages onderstrepen de realiteit dat vervolging niet iets is om bang voor te zijn, maar iets om te verwachten en te doorstaan door de kracht van Christus.

Gered van de toorn, niet van vervolging

Hoewel vervolging een onvermijdelijk onderdeel van het christelijke leven is, is de Bijbel er duidelijk over dat gelovigen niet zijn aangewezen om Gods toorn te ervaren. In 1 Tessalonicenzen 5:9 stelt Paulus de kerk gerust door te zeggen: “Want God heeft ons niet bestemd voor toorn, maar voor het verkrijgen van redding door onze Heer Jezus Christus”. Dit onderscheid is cruciaal voor het begrijpen van het verschil tussen vervolging en goddelijke toorn.

Vervolging komt van de wereld, Satan en de machten van het kwaad die zich verzetten tegen Christus en zijn volgelingen. De toorn daarentegen is het rechtvaardige oordeel van God dat tijdens de Verdrukking over een zondige, ongelovige wereld wordt uitgestort. Openbaring 3:10 geeft verdere zekerheid van bevrijding uit deze periode van toorn: “Omdat u het woord van mijn volharding bewaard hebt, zal Ik ook u bewaren voor de ure der beproeving, de ure die over de hele wereld komt, om te beproeven wie op de aarde wonen”. Deze belofte, die ook wel de Zalige Hoop (Titus 2:13) / Opname vóór de Verdrukking wordt genoemd, is de basis voor het geloof dat Christenen weliswaar vervolging te verduren zullen krijgen, maar niet de specifieke periode van Gods oordeel tijdens de Verdrukking (70e week van Daniël).

In Lucas 21:36 gebiedt Jezus Zijn volgelingen om te bidden dat zij “kracht mogen hebben om te ontkomen aan al deze dingen die zullen plaatsvinden, en om te staan voor de Zoon des mensen”. Dit is geen ontkomen aan lijden in het algemeen, maar aan de ongeëvenaarde toorn van God die in de laatste dagen zal worden uitgestort. De kerk is niet voorbestemd om deze toorn te verdragen, maar tot de opname zijn christenen geroepen om stand te houden in het aangezicht van vervolging.

Het verlangen naar vervolging aanpakken

Er zijn gelovigen die, ondanks het feit dat ze op dit moment niet met vervolging geconfronteerd worden, het gevoel hebben dat ze vervolging nodig hebben om hun geloof te bekrachtigen. Deze denkwijze is zeer problematisch, omdat het vaak voortkomt uit een verkeerd begrip van verlossing en christelijke dienstbaarheid. Het idee dat iemand moet lijden om als gelovig te worden beschouwd kan gemakkelijk ontaarden in een vorm van verlossing op basis van werken, waarbij persoonlijk lijden wordt gezien als een manier om Gods gunst te verdienen. Dit is in tegenspraak met de boodschap van het evangelie, dat duidelijk leert dat redding door genade door geloof is, niet door werken (Efeziërs 2:8-9).

Voor hen die geloven dat ze moeten lijden om hun geloof te bekrachtigen, is de oplossing niet om vervolging te zoeken, maar om in hun dagelijks leven vrijmoedig de naam van Jezus Christus te verkondigen. Mijn ervaring is dat veel mensen die dit geloof aanhangen geen vervolging ervaren omdat ze geen significante bedreiging vormen voor Satans bolwerk. Simpel gezegd zijn ze te comfortabel in hun geloof. De Bijbel roept ons op om moedige getuigen voor Christus te zijn en als deze mensen echt op zoek zijn naar vervolging, dan zouden ze misschien moeten beginnen met buiten hun comfortzone te treden.

Christus verkondigen in een vijandige wereld brengt natuurlijk vervolging met zich mee (2 Timoteüs 3:12). Maar degenen die het gevoel hebben dat ze vervolgd moeten worden, zou ik willen uitdagen om “van de bank af te komen” en actiever deel te nemen aan de geestelijke strijd. Als ze hun overtuigingen serieus nemen, zou ik ze zelfs aanraden om de evangelieboodschap naar plaatsen als Noord-Korea of China te brengen, landen waar gelovigen zware gevolgen voor hun geloof ondervinden. Als deze mensen naar vervolging verlangen, laat ze dan zien hoe het vrijmoedig verkondigen van de naam van Christus op zulke plaatsen hun denkwijze op de proef stelt. Echte vervolging is niet iets dat je moet zoeken als een ereteken; het is het resultaat van trouw het christelijke leven leven in een wereld die zich tegen Christus verzet.

Conclusie

De Bijbel leert ons niet dat gelovigen aan vervolging zullen ontsnappen; in feite leert de Bijbel ons het tegenovergestelde. Vervolging is een onontkoombare realiteit voor hen die Christus volgen. Of het nu in landen is waar gelovigen gevangenschap of de dood riskeren vanwege hun geloof, of in naties waar culturele en juridische druk erop gericht is om christenen te marginaliseren en het zwijgen op te leggen, vervolging is een huidige en toekomstige realiteit. De belofte van de opname vóór de bekrachtiging is geen belofte om te ontsnappen aan vervolging, maar een belofte om te ontsnappen aan de toorn van God die over de aarde zal worden uitgestort.

De toenemende vervolging van christenen over de hele wereld, door gewelddadige onderdrukking of subtiele culturele druk, herinnert ons eraan dat gelovigen in een geestelijke strijd verwikkeld zijn. Maar zelfs te midden van vervolging zijn we geroepen om vol te houden, om trouw te blijven en om onze ogen gericht te houden op de hoop van de wederkomst van Christus. We zijn niet bestemd voor Gods toorn, maar totdat Hij ons naar huis roept, zijn we geroepen om ons kruis op te nemen en Hem te volgen, zelfs in het aangezicht van vervolging.


Open Doors USA. (2023). “World Watch List: 2023”
https://www.opendoorsusa.org

Open Doors USA. (2022). “Statistieken over vervolging in 2022”.<
https://www.opendoorsusa.org

Lifeway Research. (2021). “Enquête: Pastors See Religious Liberty Declining”.
https://research.lifeway.com

The New York Times. (2018). “In smal besluit kiest Hooggerechtshof de kant van bakker die homopaar afwees”

https://www.nytimes.com/2018/06/04/us/politics/supreme-court-sides-with-baker-who-turned-away-gay-couple.html

Christianity Today. (2020). “Vandalisme in kerken neemt toe tijdens protesten”.
https://www.christianitytoday.com

Bron: Not Appointed To Wrath, But Not Immune To Persecution