www.wimjongman.nl

(homepagina)


Wist je dat de Bijbel de exacte tijd van de komst van de Messias voorspelde?

En slechts één man vervulde de Messiaanse profetieën op dat moment...

Britt Gillette 24 september, 2024

[Het volgende uittreksel is hoofdstuk 5 uit mijn gratis ebook “Coming To Jesus: One Man's Search for Truth and Life Purpose"]:

( )

Krediet: Shuang paul wang

“Op een dag kwamen de Farizeeën en Sadduceeën Jezus op de proef stellen en eisten dat hij hen een wonderbaarlijk teken uit de hemel zou laten zien om zijn autoriteit te bewijzen. Hij antwoordde: “Jullie kennen het gezegde: ‘Een rode lucht ’s nachts betekent morgen mooi weer; een rode lucht ‘s morgens betekent de hele dag slecht weer’. Jullie weten hoe je de weertekenen aan de hemel moet interpreteren, maar jullie weten niet hoe je de tekenen van de tijd moet interpreteren!” (Matteüs 16:1-3)

Wat bedoelde Jezus toen Hij het had over de “tekenen der tijden”? Welke tekenen? En welke tijden?

Veel mensen geloven dat Jezus wees op de wonderen die Hij al had verricht als bewijs van wie Hij was, en dit is gedeeltelijk waar. Net als de traditionele uitdrukking “waar rook is, is vuur”, zei Jezus eigenlijk dat er al genoeg bewijs was geleverd van wie Hij was.

Laten we eerst onthouden wie de Farizeeën en Sadduceeën waren. Zij waren zelfbenoemde Schriftdeskundigen en als groep kenden zij de Schriften goed - tenminste naar de letter, maar niet naar de geest. Dit betekent dat ze volledig op de hoogte waren van de Messiaanse profetieën en dat ze precies wisten waar ze naar moesten “kijken” als de Messias zou verschijnen, net zoals jij en ik naar een donkere, bewolkte hemel kunnen kijken en regen kunnen voorspellen.

In tegenstelling tot de religieuze leiders die een wonderbaarlijk teken eisten, antwoordde Jezus, toen Johannes de Doper een boodschapper naar Jezus stuurde om Hem te vragen of Hij de Messias was of dat er iemand anders verwacht moest worden: “De lammen lopen, de blinden zien en de doven horen” (Lucas 7:18-23). Dit was genoeg om Johannes tevreden te stellen, die de Messiaanse profetie van Jesaja 35:5-6 kende. Maar het was niet genoeg voor de leraren van de religieuze wet die ook de profetieën van Jesaja kenden en die nog steeds een verder teken eisten.

Wat Jezus betreft waren de tekenen al gegeven. En iedereen die de Schriften kende, had Hem niet alleen als de Messias moeten herkennen, maar had Hem ook actief moeten verwachten vlak voordat Zijn bediening begon - net als de komst van een regenwolk die je aan de horizon kunt zien.

Waarom? Omdat het Boek Daniël de exacte tijd van de komst van de Messias voorspelde. De religieuze leraren wisten dit en ze waren actief in afwachting van de Messias. Toch verwierpen de religieuze leiders Jezus, ondanks hun grondige kennis van Daniëls profetie en alle andere Messiaanse profetieën.

Wachten op de Messias

Voordat Jezus zijn bediening begon, verwierf Johannes de Doper in heel Judea bekendheid door zijn prediking, waarbij hij mensen in de Jordaan doopte. Veel mensen in Israël beschouwden Johannes als een profeet en de Joodse leiders kwamen naar Hem toe en vroegen: “Bent u degene die wij verwachten?” (Johannes 1:19).

Wie verwachtten ze? Ze verwachtten de Messias. De Joodse leiders waren op zoek naar dezelfde profeet waarvan Mozes had voorspeld dat hij uit het midden van het volk Israël zou opstaan (Deuteronomium 18:15-18), en velen speculeerden dat Johannes die profeet was. Maar Johannes verklaarde nadrukkelijk dat hij niet de Messias was.

De Joodse leiders vroegen daarop: “Welnu, als u niet de Messias bent, bent u dan Elia?” (Johannes 1:21). Waarom vroegen ze dit? Omdat de profeet Maleachi voorspelde dat Elia aan de Messias vooraf zou gaan (Maleachi 4:5-6).

Dus waarom ondervroegen de Joodse leiders en priesters Johannes de Doper en stelden ze hem al deze vragen over de Messias? Het antwoord is duidelijk. Ze kenden de Schriften en ze wisten dat voorspeld was dat de Messias op dat exacte moment zou verschijnen.

Daniëls 483 jaar

Toen de profeet Daniël nog gevangen zat in Babylon, kreeg hij bezoek van de engel Gabriël. Tijdens dit bezoek onthulde Gabriël dat er precies 483 jaar zouden verstrijken vanaf het moment dat het bevel werd gegeven om Jeruzalem weer op te bouwen totdat “de Gezalfde” zou komen (Daniël 9:25).

Dus wat betekende dit? Het betekende precies wat er staat. Het betekent dat de Messias (de Gezalfde) precies 483 jaar na het bevel om Jeruzalem te herbouwen zou verschijnen. Dus, gebeurde dit? Om daar achter te komen hoeven we alleen maar 483 jaar vooruit te tellen vanaf de tijd van het bevel om Jeruzalem te herbouwen.

457 VOOR CHRISTUS.

In het jaar 457 voor Christus vaardigde de koning van Perzië, Artaxerxes, een decreet uit waarin hij ambtenaren in de provincie ten westen van de Eufraat opdroeg om Ezra “alles te geven wat hij van u vraagt” in zijn pogingen om Jeruzalem te herbouwen, de tempeldiensten te herstellen, rechters en magistraten aan te stellen en de wet te onderwijzen (Ezra 7:11-26). Dit is het startpunt voor het aftellen van 483 jaar.

27 NA CHRISTUS

Als je 483 jaar verder telt vanaf 457 voor Christus, dan krijg je het jaar 27 na Christus (merk op dat het jaar nul niet meetelt). Dit is de tijd waarin Israël had moeten uitkijken naar de komst van de Messias. En zoals we al eerder opmerkten, waren de overpriesters en Joodse leiders in dit tijdperk op zoek naar de Messias, wat de reden is waarom ze Johannes de Doper zo graag in twijfel trokken.

Het jaar 27 na Christus valt samen met het begin van de bediening van Jezus van Nazareth, omdat algemeen wordt aangenomen dat Zijn bediening 3 tot 3,5 jaar duurde, en Hij werd gekruisigd in de lente van het jaar 31 na Christus.

Na de 483 jaar

Het boek Daniël voorspelt ook dat nadat de 483 jaar voorbij zijn en de Messias is gekomen, Hij gedood zal worden “alsof Hij niets bereikt heeft”. Dan zal er een heerser opstaan wiens legers de Tempel en de Stad zullen verwoesten (Daniël 9:26). Is dit dan gebeurd?

Ja. Jezus werd gedood en Zijn bediening leek tekort te schieten in zijn doel. Waarom? Omdat de Israëlieten ten tijde van Zijn komst op zoek waren naar een Messias die hun Romeinse onderdrukkers zou overwinnen en voor altijd in gerechtigheid over de aarde zou heersen. Ze verwachtten de vervulling van de profetieën over de tweede komst van de Messias en realiseerden zich toen niet dat de Messias twee keer zou komen - één keer als een “lijdende” Messias en de tweede keer als een “veroverende” Messias. Dus de dood van Jezus aan het kruis leek aan te geven (tenminste in de ogen van de wereld) dat Hij niet de Messias was - dat Hij “niets had bereikt”.

Minder dan vier decennia na de kruisiging (70 na Christus) verwoestten de Romeinse legioenen onder leiding van Titus Jeruzalem en de Tempel. Tot op de dag van vandaag staat de Boog van Titus in Rome als monument voor deze gebeurtenis. Dus was Titus “een heerser wiens legers de Tempel en de Stad zullen verwoesten”? Ja. Titus was destijds de bevelhebber van de militaire campagne om de Joodse opstand neer te slaan, maar hij was ook de zoon van keizer Vespasianus. En Titus zelf diende als keizer na de dood van zijn vader, waardoor hij “een heerser” was in elke betekenis van het woord.

De Messias moest leven tussen 27 na Christus en 70 na Christus

Het boek Daniël stelde duidelijk dat de Messias zou komen in het jaar 27 na Christus en dat de Tempel kort daarna zou worden verwoest (wat gebeurde in 70 na Christus). Dus om de Messiaanse profetieën van het Oude Testament te vervullen, zou elke Messiaanse kandidaat tussen het jaar 27 en 70 geleefd moeten hebben. Jezus van Nazareth is de enige historische figuur uit deze periode (of welke periode dan ook) die de Messiaanse profetieën vervult.

Dus of Jezus is de Messias die de Joodse leiders verwachtten toen ze Johannes de Doper ondervroegen, of de Messias is nooit verschenen en zal ook nooit verschijnen. Er kan geen toekomstige Joodse Messias zijn, omdat de Messias binnen dit korte historische tijdsbestek moest verschijnen om de profetie van Daniël 9:25 te vervullen.

Dus nu is de cirkel weer rond. Als Jezus slechts een mens was die zijn leven zo probeerde te regelen dat het zou lijken alsof Hij de Messiaanse profetieën vervulde, hoe regelde Hij dan de timing van Zijn geboorte zodat Hij op aarde zou zijn tussen 27 na Christus en 70 na Christus? Kun jij de timing van je geboorte bepalen?

In combinatie met Zijn latere vervulling van alle andere Messiaanse profetieën uit het Oude Testament zou het leven van Jezus een verbazingwekkend toeval moeten zijn dat alle statistische waarschijnlijkheid tart. Zijn royale kansen om alleen de Messiaanse profetieën uit het laatste hoofdstuk te vervullen waren 1 op 137 miljard en moderne historici schatten dat de totale wereldbevolking tussen 27 na Christus en 70 na Christus ergens tussen de 200 en 300 miljoen was. Dus als je tegen Jezus als de Messias wedt, dan doe je eigenlijk een totaal irrationele weddenschap tegen alle verwachtingen in. Veel succes daarmee.

Maar nogmaals, geloof me niet op mijn woord. Lees de Bijbel zelf. Het onthult wie Jezus is. Sterker nog, als je het nog steeds niet zeker weet, onderzoek dan Zijn eigen woorden. Jezus zal je graag precies vertellen wie Hij is.

Je kunt dit hele boek gratis downloaden op:

Amazon Kindle

Apple iBooks

Google Play

Kobo

Barnes & Noble Nook

Bron: Did You Know the Bible Foretold the Exact Time of the Messiah’s Arrival?