www.wimjongman.nl

(homepagina)


Hoe zou Jezus stemmen?... Gods Woord kan ons een definitief antwoord geven

24 juli 2024

( )

Een stemlokaal is open voor kiezers in de voorjaarsverkiezingen dinsdag 6 april 2021 in Tenney Park in Madison, Wis. Angela Majoor/WPR

De vraag hoe Jezus zou stemmen is een belangrijke. De Schrift zegt namelijk dat we Zijn voorbeeld moeten volgen (zie 1 Petrus 2:21). Zou Jezus Democratisch stemmen of zou Hij Republikeins stemmen? We zullen het definitieve antwoord over een paar minuten bekijken. Laten we in de tussentijd eens kijken naar wat onze gedachten over deze vraag zou moeten beïnvloeden.

Het is gebruikelijk om zowel individuen als naties te horen zeggen dat God achter hun zaak staat. We horen dit vaak als er oorlog is. De Duitsers zeiden dat God met hen was vóór en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat deden de Russen ook. Hier is een fragment uit Military Wiki:

Gott mit uns (wat betekent God met ons) is een uitdrukking die vaak werd gebruikt op pantsers in het Duitse leger van het Duitse Rijk tot het einde van het Derde Rijk, hoewel de historische oorsprong veel ouder is. Het Keizerlijk Russische motto, "Съ нами Богъ!" ("S' nami Bog'!"), wordt hier ook naar vertaald.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, beweerde Groot-Brittannië ook een goddelijke bondgenoot te hebben. Volgens een publicatie van Cambridge University Press riep "Koning George VI... de volkeren van Groot-Brittannië en zijn rijk op om 'onze zaak eerbiedig toe te vertrouwen aan God.... met Gods hulp zullen we zegevieren.

Meer recentelijk hielden de Oekraïners vol dat God hen bijstond in hun strijd met Rusland. In een artikel van USA Today stond: "Zoveel Oekraïners hebben hoop omdat ze geloof hebben.... En daarom gelooft bijna elke Oekraïner die ik heb ontmoet er heilig in dat God hen, tegen de verwachtingen in, naar de overwinning zal voeren."

En de Russen waren er natuurlijk zeker van dat God met hen was in hun oorlog tegen Oekraïne.

De "God is met mij"-mentaliteit komt ook veel voor in de sport. De winnaar zegt dat hij heeft gewonnen omdat God aan zijn kant stond. We horen acteurs regelmatig zeggen dat ze God dankbaar zijn voor Zijn hulp als ze een prestigieuze prijs hebben gewonnen.

Het komt zelfs vaak voor dat massamoordenaars zeggen dat ze door God werden geleid. Volgens een verslag van ABC News was dit het geval in een kerk in Pennsylvania toen een man probeerde een voorganger neer te schieten: "Polite [de schutter] bekende naar verluidt dat hij probeerde de pastoor te doden en vertelde een politieagent dat 'God hem zei het te doen'."

Aan de andere kant meldde een ander nieuwskanaal dat God aan de kant van de pastoor stond: "'Goddelijke interventie' redt pastoor nadat schutter trekker overhaalt tijdens kerkdienst."

Onze psychiatrische ziekenhuizen zitten vol met mensen met waanideeën die denken dat ze God zijn of dat ze Zijn spreekbuis zijn. We moeten daarom voorzichtig zijn als we in de verleiding komen om te zeggen dat we God aan onze politieke kant hebben. Zij die dat doen missen wat volgens de Schrift "het begin van wijsheid" is - de vreze des Heren (Spreuken 9:10). Abraham Lincoln vreesde God genoeg om te zeggen: "Meneer, mijn zorg is niet of God aan onze kant staat; mijn grootste zorg is om aan Gods kant te staan, want God heeft altijd gelijk."

En dat brengt ons terug bij de vraag welke kant Jezus politiek gezien op zou leunen. Het antwoord is te vinden in het karakter van God, iets wat we uit de Schrift leren. Psalm 89:14 vertelt ons dat "gerechtigheid en rechtvaardigheid het fundament van uw troon zijn". God regeert altijd volgens wat juist en rechtvaardig is, en de Schrift vertelt ons dat Jezus altijd de dingen deed die Zijn Vader behaagden (Johannes 8:29). Vragen hoe Jezus zou stemmen is in essentie een andere manier om te vragen: "Wat is moreel juist om te doen in het licht van Gods Woord?".

Daarom kunnen we die vraag definitief beantwoorden door te zeggen dat Jezus alleen op een Republikein of Democraat zou stemmen als zij tegen de moord op kinderen in de baarmoeder zouden zijn (zie Exodus 20:13) en als zij tegen het bevorderen van een vorm van seksualiteit zouden zijn waarvan de Bijbel zegt dat het een gruwel voor God is (zie Leviticus 20:13). Dergelijke gedachten zouden de verwarde Christen enig houvast moeten geven als het aankomt op hoe hij of zij zou moeten stemmen.

Ray Comfort is de oprichter en CEO van Living Waters, een bestsellerauteur en co-presentator van het bekroonde televisieprogramma Way of the Master, dat in 190 landen wordt uitgezonden.

Bron: How Would Jesus Vote?... God's Word Can Provide Us A Definitive Answer - Harbinger's Daily