www.wimjongman.nl

(homepagina)


Profetie toont Gods ondoorgrondelijke karakter

Door Terry James 16 juli 2024

De aarde is gevallen en in een woedende opstand. Zij die Gods Woord, in de KJV, "de aardbewoners" noemt, erkennen Zijn bestaan, maar bespotten en beschuldigen Hem van de gevolgen van hun eigen zondige neiging om alles wat ze aanraken te vernietigen. De mensheid, gemaakt naar het beeld van de Almachtige God, hun Schepper, kreeg een immens scheppend vermogen. Maar het uiteindelijke resultaat van die creativiteit sinds de zondeval in Eden is het vermogen om het te decimeren. Het bewijs is de ontdekking en ontketening van het atoom.

We hoeven niet te denken aan de grote nucleaire machten met hun arsenalen van mega-tonnen en hun vermogen om raketten te richten om de laatste oorlog van de mensheid te voeren. De wereld gaat nu gebukt onder de angstige dreiging van het nucleaire zwaard dat door een halfgare dictator in Noord-Korea of op kromzwaardachtige wijze door schurkachtige terroristen overal waar we kijken in de islamitische wereld kan worden gehanteerd.

Wat mij werkelijk verbaast is dat de God van de Hemel duidelijk Zijn machtige hand op dat mogelijk planeet-eindigende zwaard heeft - zelfs met de haat die dagelijks over Hem wordt uitgestort. Zoals ik het vaak hoor zeggen, als iemand van ons die zich ergert aan deze steeds goddelozer wordende generatie zijn zin had gekregen, dan hadden we zelf al met dat spreekwoordelijke zwaard gezwaaid.

Dat soort kortzichtigheid toont onze gevallen dwaasheid. Het toont zeker niet het goddelijke karakter van de Levende God die in ieder van ons woont die Jezus Christus onze Redder en Heer noemt. We kunnen Hem alleen maar danken voor het feit dat Hij de volledige leiding heeft. Het goddelijke karakter van onze God is inderdaad een ontzagwekkend, majestueus wonder om over na te denken. Laten we dat dan ook doen. We zien Zijn karakter helemaal aan het begin van Zijn liefdesbrief aan de mensheid:

En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. En de avond en de morgen waren de zesde dag. (Genesis 1:31)

De Schepper zei dat alles "volmaakt" was - Gods enige definitie voor "goed" in Zijn heilige lexicon. Al snel kwam de slang de tuin binnen en die perfectie werd verstoord toen Eva onder Lucifer's verleiding viel en Adam van de verboden vrucht at, wat zonde en dood bracht. Nu was er alleen God die "goed" was:

En Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij mij goed? Er is niemand goed dan één, namelijk God. (Markus 10:18)

Jezus is God en Hij sprak over de Drie-enige Godheid.

Mensen, die in perfectie waren gemaakt, naar Gods beeld, veranderden van perfecte wezens die in harmonie met hun Maker wandelden, in gevallen wezens die spoedig zouden verschrompelen, sterven en terugkeren naar het stof waaruit Adam was gemaakt. Gods heilige karakter is al die duizenden jaren later onveranderd. Dat karakter is duidelijk zichtbaar in Zijn hele Woord. Niets laat duidelijker zien hoe onaantastbaar de onveranderlijke persoonlijkheid van de Schepper is dan aan Zijn profetische beloften. Bijbelprofetie krijgt dus een steeds diepere betekenis als we ons bewegen in de richting van de voltooiing van dit tijdperk en de uiteindelijke bestemming van Zijn schepping. Zijn karakter is allesbepalend, in elk denkbaar opzicht.

Gods goddelijke karakter is onlosmakelijk verbonden met Zijn profetische beloften. De ultieme belofte die relevant is voor de door zonde geïnfecteerde mensheid is dat God een Verlosser zou sturen om ons te verlossen. De profetie gaat verder met te zeggen dat het menselijk leven - en ook Gods hele schepping - zal worden teruggebracht naar de oorspronkelijke toestand van voor de zondeval - dat wil zeggen, alles behalve de gevallenen, zowel mensen als engelen, die Christus niet als Verlosser hebben. De menselijke, onboetvaardige rebellen hebben Gods genadeaanbod van verlossing afgewezen en de engelen die in de oorspronkelijke rebellie vielen, gaven alle rechten op om in de aanwezigheid van de Almachtige God te zijn en dus voor eeuwig verloren.

Ik stel voor dat geen enkele profetische kwestie er dieper op wijst dat Gods karakter en profetie onherroepelijk met elkaar verbonden zijn dan de Opname. Deze grote gebeurtenis, die als volgende op Gods kalender van profetische beloften staat gepland, is in de kern een verlossingskwestie. De Opname belooft ons, heiligen van het Kerkelijk Tijdperk of Genadetijdperk, te behoeden voor Gods toorn en oordeel over de rebellen die Zijn Zoon, Jezus Christus, hebben verworpen (lees Openbaring 3:10).

Volgens mij is er in dit opzicht geen groter geloofspunt dan Gods omhelzing van kinderen onder de verantwoordingsleeftijd. Deze leeftijd kent alleen God. Het is de leeftijd, of het niveau van geestelijk begrip, waarop mensen zich realiseren dat ze Christus moeten accepteren of afwijzen voor verlossing van de zonde.

Tot dat punt - bij elk individu is het anders - staat de naam van elk persoon geschreven in het boek des levens van het Lam. Als de persoon begrijpt en besluit om Jezus te accepteren voor verlossing, dan wordt zijn of haar naam er voor altijd in geschreven. Als de beslissing wordt afgewezen, wordt de naam uitgewist, zegt de Schrift (Openbaring 3:5), totdat hij of zij op een toekomstig tijdstip Christus als Verlosser aanvaardt. Als de persoon dit doet, wordt zijn of haar naam voor altijd in het Boek des Levens geschreven.

Dit maakt allemaal deel uit van het goddelijke karakter van God. Hij laat niemand naar de hel gaan, naar het oordeel en de toorn, voor altijd van Hem gescheiden, zonder de mogelijkheid te geven om gered te worden van het dodelijke verderf van de zonde. Daarom is de Opname van kinderen onder de leeftijd van toerekeningsvatbaarheid allesbepalend bij het overwegen van Gods profetische beloften. Elk van deze kinderen, zelfs zij die net verwekt zijn en zij die in de baarmoeder groeien, zullen op het moment van de Opname onmiddellijk in de aanwezigheid van Jezus Christus zijn - net zoals zij zijn als zij sterven voordat zij die leeftijd hebben bereikt.

Ik geloof met alles wat in mij is dat God, wanneer de Opname plaatsvindt, een daverende verklaring zal afleggen over wanneer het leven begint. Hij zal deze opstandige wereld op dat moment Zijn heilige mening laten weten over de moord op de ongeborenen die gemakshalve "pro-choice" wordt genoemd.

Onze individuele wandel met de Heer zou dat goddelijke karakter moeten weerspiegelen. Hij heeft ons hersteld om naar Zijn beeld gelijkvormig te worden, om ernaar te streven van moment tot moment meer op Jezus te lijken.

Hij heeft u, o mens, laten zien wat goed is; en wat verlangt de HEER van u, anders dan rechtvaardig te zijn, barmhartigheid lief te hebben en nederig te wandelen met uw God? (Micha 6:8).

Onze hemelse Vader verwacht dat ons eigen karakter het heerlijke karakter van Zijn Zoon weerspiegelt. Als we ons best doen om door de Heilige Geest geleid te worden om dit te bereiken, zullen we op een eeuwige dag de woorden "Goed gedaan, goede, trouwe dienaar" horen.

Bron: Prophecy Portrays God’s Incomprehensible Character « Terry James Prophecy Line