www.wimjongman.nl

(homepagina)


Profetie: De brandstof van getuigenis

(Er is een speciale boodschap aan het einde van dit artikel voor degenen die dit toevallig lezen en Jezus niet in hun leven hebben en op zoek zijn naar vrede en een manier om de huidige waanzin en verwarring beter te begrijpen).

Door Dave Hubley op: 18 mei 2024

()

"Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie" (Openbaring 19:10).

Naarmate de tijd vordert en de wereldgebeurtenissen duidelijker in lijn zijn met de Bijbelprofetie, zie ik iets wat ik echt, misschien niet verrassend, maar wel verontrustend vind.

Er is een tendens dat steeds meer voorgangers en predikers preken vermijden die rechtstreeks verband houden met de vele profetische verzen in de Schrift.

Bijbelprofetie is als een grote olifant in de kamer die in een hoekje heeft liggen snoozen, maar nu wakker is geworden en onrustig wordt.

Onrustige olifanten kunnen niet lang genegeerd worden.

Er wordt gezegd dat 25-27% van de Bijbel profetisch is. Zoals ik in eerdere artikelen heb geschreven, denk ik dat dat een beetje een understatement is, maar het is nog steeds duidelijk een aanzienlijk percentage.

Er is een prominente (in die zin dat hij een grote aanhang heeft) pastor, Rick Warren, die in zijn boek, The Purpose Driven Life, heeft verklaard dat Bijbelprofetie "een afleiding" is en dat iedereen die zich laat afleiden door afleidingen zoals het bestuderen van profetie "niet geschikt is voor het koninkrijk van God".

Wow! Een sterke uitspraak gezien de hoeveelheid profetie die de Heilige Geest in de Schrift moest opnemen, en elk woord daarvan werd door Hem aan Gods profeten gegeven zoals Hem volgens Jezus was opgedragen (Johannes 16:13).

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat de heer Warren slechts één van de vele anderen is die soortgelijke uitspraken hebben gedaan die zoveel van Gods Woord marginaliseren. Wat hij specifiek bedoelt met "afleidingen zoals het bestuderen van profetie" zou hij moeten uitleggen, maar het is vrij duidelijk dat hij er onverstandig genoeg er een negatieve kijk op heeft.

Wanneer ik deze uitspraken overweeg, moet ik denken aan twee verzen in het Boek Openbaring, die door Jezus Christus zelf aan de apostel Johannes werden gedicteerd:

"Zalig hij die de woorden van deze profetie voorleest, en zalig zij die horen en gehoorzamen aan wat erin geschreven staat, want de tijd is nabij" (Openbaring 1:3).

"Ik getuig aan iedereen die de woorden van profetie in dit boek hoort: Als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven staan. En als iemand de woorden van dit boek der profetie wegneemt, zal God zijn deel wegnemen aan de boom des levens en aan de heilige stad, die in dit boek beschreven staan" (Openbaring 22:18-19). Nadruk door mij toegevoegd.

Carl Broggi (Community Bible Church) daarentegen begrijpt duidelijk het belang van profetie voor zijn kerk en hij heeft geen probleem met de prediking ervan. Hij is een zegen voor zijn kudde. Hij brengt de hele raad van God.

Het is niet mijn bedoeling om in dit commentaar te herhalen wat zoveel solide christelijke schrijvers al duidelijk maken over de aanwezigheid en de snel naderende vervulling van de vele profetieën in zowel het Oude als het Nieuwe Testament.

De betekenis van de profetieën die al zo gedetailleerd in vervulling zijn gegaan, is meer dan genoeg om het belang ervan te bevestigen (bijv. Jezus' geboorte, leven, dood, begrafenis en wederopstanding).

We moeten onthouden wat Petrus duidelijk maakte aan elke gelovige die de hele raad van God in zich opneemt.

"En zo hebben wij het profetische woord bevestigd, dat u er goed aan doet in acht te nemen als een licht dat schijnt in een donkere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten" (2 Petrus 1:19).

Er zijn er nog veel meer, die waarschijnlijk een waarneembare dubbele vervulling hebben die op voltooiing wacht (Bijv.: Psalm 83). Is dit gebed feitelijk een profetie? Het lijkt erop dat zelfs als Asaf het niet zo bedoeld heeft, God dat heel goed wel gedaan kan hebben. Binnenkort zullen we het weten.

Wat betreft de profetieën die nog niet begonnen zijn (Bijv.: Openbaring 4-22, Zacharia 12 en 14, Ezechiël 38/38, Jesaja 17), die zullen nog komen. Dit zijn slechts enkele van de vele profetieën uit de nabije toekomst die nu zichtbaar worden als een beeld dat aan de horizon glinstert.

God Zelf is de grootste verificatie van het belang van profetie in Zijn Woord; het is Zijn handtekening en Hij heeft "het einde van het begin af aan verklaard" zoals alleen Hij dat kan.

"Gedenk de vroegere dingen van oudsher, want Ik ben God en er is geen ander; het einde verklarend vanaf het begin en vanouds de dingen die nog niet gedaan zijn, zeggende: Mijn raad zal standhouden en Ik zal al Mijn welbehagen doen" (Jesaja 6:9-10). Nadruk toegevoegd om te bevestigen wat in feite profetie is.

Wat is er dan met Gods profetische Schriftteksten dat zelfs in zogenaamde evangelische kerken ontkenning en spot uitlokt? Waarom vermijden zoveel voorgangers om te preken, te onderwijzen en hun kuddes op te voeden over wat duidelijk bewezen is noodzakelijk te zijn voor hun geestelijk welzijn, vooral nu het bedrog in het wereldsysteem toeneemt?

Ik ken de meeste van de talloze redenen waarom dit gebeurt. Er zijn er zoveel dat het een lange discussie zou vergen om ze allemaal te analyseren, maar het lijkt vooral een angst te zijn om gemeenteleden te verliezen, omdat zoveel mensen die vandaag de dag kerken bezoeken alleen willen horen wat "comfortabel" is. De Heer zelf waarschuwt ons om "op onze hoede te zijn". Deze vermaning impliceert kennis over waar we op moeten letten en die kennis komt door het horen van het hele Woord van God en dat vereist het onderwijzen en prediken van profetie. Het is echt zo eenvoudig, maar in de meeste kerken vandaag de dag - wordt het genegeerd.

"Waak daarom, want je weet niet wanneer de eigenaar van het huis terugkomt - 's avonds, of om middernacht, of als de haan kraait, of bij zonsopgang. Als hij plotseling komt, laat hij jullie dan niet slapend aantreffen. Wat Ik tot u zeg, zeg Ik tot iedereen: Waak!" (Marcus 13:35-37). Nadruk door mij toegevoegd.

Het is zeker heel gebruikelijk in de meeste kerken vandaag de dag, en ik denk dat het de belangrijkste reden is waarom zoveel kerkgangers (van wie de meesten christen zijn) volledig onwetend zijn over de ware en volledige aard van Jezus Christus zoals geopenbaard en bevestigd in het profetische en laatste boek van Gods Woord. Dit zal voor velen een schokkende realiteit worden wanneer Hij terugkeert voor Zijn Ware Kerk om ons van de wereld te verwijderen, waardoor er een einde komt aan het tijdperk van de Kerk (het Tijdperk van Genade) en dus ook aan onze kans om Hem in deze huidige tijd te dienen: om een getuige te zijn en het Evangelie te verspreiden.

Nu de kern van dit artikel.

in Openbaring openbaart Jezus Christus, het lijdend Lam van God, in Zijn volledig geopenbaarde Glorie, als de Leeuw van Juda. Het Begin en het Einde. De Alfa en de Omega.

Zijn eerste komst als het Offerlam dat redding komt brengen aan de hele wereld, vormde de basis voor Zijn tweede komst. Deze tweede en laatste keer zal zijn als de laatste scheidsrechter om Gods plan te voltooien: om het overblijfsel van Israël te redden, Gods beloften aan hen te vervullen en de wereld van Christus-afwijzende en God-verloochenende mensen te oordelen.

De Bijbel, van begin tot eind, elk woord, is tot glorie van God en Zijn Zoon, onze Verlosser.

Het Boek Openbaring is volledig profetisch. Het is het eindpunt van Gods eeuwige plan.

Is dat allemaal slechts een "afleiding"?

In mijn geval, en in het geval van vele miljoenen van mijn zussen en broeders over de hele wereld, is de zekerheid van de vervulling van Gods profetische Woord en de zekerheid van de gezegende hoop een katalysator zoals geen ander, en God heeft het opgenomen omdat Hij wist dat het dat zou zijn voor hen die Zijn volledige raad omarmen.

"De raad van de Heer staat voor eeuwig, de plannen van zijn hart van generatie op generatie" (Psalm 33:11).

De apostel Paulus onderwees de Kerk van Thessaloniki, en dus ook ons in deze tijd, toen hij Gods uiteindelijke plan voor Zijn Kerk openbaarde.

"Want dit zeggen wij u door het woord van de Heer, dat wij die leven en blijven tot de komst van de Heer, niet zullen voorafgaan aan hen die ontslapen zijn. Want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een schreeuw, met de stem van de aartsengel en met de bazuin van God, en de doden in Christus zullen het eerst opstaan. Dan zullen wij, die leven en overblijven, samen met hen worden opgenomen in de wolken om de Heer te ontmoeten in de lucht, en zo zullen wij altijd bij de Heer zijn. Vertroost elkaar daarom met deze woorden" (1 Tessalonicenzen 4:15-18). Nadruk door mij toegevoegd.

De gezegende hoop is ook een profetische openbaring:

"Want de genade van God is verschenen en brengt redding voor iedereen. Ze leert ons af te zien van goddeloosheid en wereldse hartstochten, en in deze tijd verstandig, oprecht en godvruchtig te leven, in afwachting van de gezegende hoop en de glorieuze verschijning van onze grote God en Heiland Jezus Christus" (2 Titus 11-13).

De profetieën van het Woord van God zijn ons door Jezus Christus zelf beloofd door de inwoning van de Heilige Geest:

"Wanneer echter de Geest der waarheid komt, zal Hij u in alle waarheid leiden. Want Hij zal niet uit zichzelf spreken, maar Hij zal spreken wat Hij hoort, en Hij zal u verkondigen wat komen gaat" (Johannes 16:13). Nadruk door mij toegevoegd.

Is het een wonder dat de profetieën in de volheid van Gods Raad door Hem werden gegeven om ons werkelijk een doelgericht leven te geven?

Is het een verrassing dat de opname van deze bepaalde profetische kennis, voor de gelovige die ze leest en ter harte neemt, een drijvende kracht is om te getuigen voor de verlorenen en te bidden zonder ophouden?

Voor mij is het echt de High-Octane brandstof om God te verheerlijken en het Evangelie te verspreiden. Ik bid dat het dat ook voor jou is.

De speciale boodschap die ik je beloofd heb:

Voor iedereen die dit artikel leest en niet op Jezus Christus vertrouwt en daarom geen hoop of vrede in zijn leven heeft.

Je kunt hoop hebben. Je kunt de vrede hebben die Jezus heeft beloofd aan iedereen die Hem tot Heer en Verlosser heeft gemaakt. De vrede die het verstand te boven gaat.

Het vereist dat je op Zijn voorwaarden voor God komt.

En wat zijn Zijn voorwaarden volgens Zijn Woord?

  • Heb berouw (je tot God wenden in plaats van Hem te blijven afwijzen of negeren).
  • Zonden belijden (dat je een zondaar bent en dat tegenover God erkent).
  • Dat je begrijpt dat het loon van de zonde de dood is (Romeinen 6:23).
  • Aan God erkennen dat je niet in staat bent om die schuld te betalen.
  • Geloven dat Jezus Christus jouw doodvonnis voor jou heeft betaald aan het kruis en drie dagen later uit het graf is opgestaan en de dood heeft overwonnen, precies zoals Hij had beloofd.
  • Geloven dat Jezus de Weg is, de enige Weg die God heeft ingesteld waardoor mensen gered kunnen worden van de gevolgen van hun zonde en rebellie.

God heeft het absoluut duidelijk gemaakt dat niemand die voor Hem komt, onder Zijn voorwaarden, geweigerd zal worden.

  • Niemand: geen ras, geen kleur, geen land van herkomst, ongeacht welk geloofssysteem dan ook: niemand.
  • Wat je zonden in het verleden ook waren, God kan en ZAL je vergeven omdat Hij zegt dat Hij dat zal doen.
  • Redding is beschikbaar voor iedereen, zonder uitzonderingen.

Als je al je vertrouwen voor verlossing in Jezus stelt, en alleen in Hem, dan kun je dat gebed laten volgen door simpelweg te zeggen: "Dank U, Vader God, dat U mijn gebed verhoord hebt en mij gered hebt", omdat we erop kunnen vertrouwen dat Hij Zijn Woord houdt. Dat heeft Hij altijd gedaan. Dat zal Hij altijd doen.

"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg jullie dat wie mijn woorden hoort en gelooft in Hem die Mij gezonden heeft, eeuwig leven heeft en niet veroordeeld zal worden. Hij is overgegaan van de dood in het leven" (Johannes 5:24).

Er zijn geen antwoorden en er is geen hoop in de wereld door regeringen, organisaties, politiek of politici. Er zijn alleen leugens en bedrog. Maar jij kunt de Waarheid hebben en de vrede die je zoekt.

De antwoorden staan in het Woord van God - de Bijbel. Als je God met heel je hart vraagt, zal Hij je horen.

"En gij zult Mij zoeken en vinden, wanneer gij Mij met heel uw hart zult zoeken" (Jeremia 29:13).

Pro Salvator Vigilans

Bron: Prophecy: The High Octane Fuel of Witnessing :: By Dave Hubley - Rapture Ready