www.wimjongman.nl

(homepagina)


Het gevaar van een aanval op Israël

Door: Rabbijn Pesach Wolicki 14 Juli 2024

( )

כִּי כֹה אָמַר יְהֹוָה צְבָאוֹת אַחַר כָּבוֹד שְׁלָחַנִי אֶל-הַגּוֹיִם הַשֹּׁלְלִים אֶתְכֶם הַנֹּגֵעַ בָּכֶם נֹגֵעַ בְּבָבַת עֵינוֹ׃
Want zo zegt de heer der heerscharen - Hij die mij naar de heerlijkheid heeft gezonden - met betrekking tot de volken die u als buit hebben genomen: "Wie u aanraakt, raakt de pupil van zijn eigen oog.
Zacharia 2:12

Omdat de Bijbel geen leestekens bevat, zijn er verzen zoals deze die moeilijk te lezen zijn volgens de gewone, woord-voor-woord syntaxis. Een paar van de kwesties die de commentaren bezighouden zijn onder andere: Waar verwijst "na de heerlijkheid" naar? Waar begint het citaat van God precies, nadat het begint met "zo zegt de Heer der heerscharen"? Of is Zacharia aan het spreken en God aan het parafraseren in zijn eigen woorden?

Pupil, geen oogappel

De Joodse wijzen zagen ons vers als een uitdrukking van de omvang van Gods liefde en genegenheid voor de natie Israël. God neemt aanvallen op Israël persoonlijk. Israël wordt hier beschreven als "zijn oogappel". Het Hebreeuwse woord dat vertaald is met "appel" is bavat, wat "pupil" betekent. Het is belangrijk om op te merken dat hoewel de algemene uitdrukking "oogappel", die verwijst naar iets dat geliefd is, gebaseerd is op dit vers, de manier waarop deze uitdrukking algemeen gebruikt wordt niet de juiste betekenis weergeeft op basis van hoe het hier gebruikt wordt. Dit is een belangrijk punt omdat we de nuances in dit vers gemakkelijk verkeerd kunnen begrijpen als we een betekenis voor "oogappel" aannemen die gebaseerd is op ons gewone gebruik van de uitdrukking, in plaats van hoe het hier in de tekst van Zacharia wordt gebruikt.

We zien de allegorie van Gods "pupil" of "oogappel" van Zijn oog ook in Psalm 17. Daar bidt David tot God om Zijn "oogappel". Daar bidt David tot God om redding van zijn vijanden.

Toon het wonder van Uw goedertierenheid met Uw rechterhand, U die hen die op U vertrouwen redt van hen die opstaan. Bewaar mij als uw oogappel; verberg mij in de schaduw van uw vleugels, voor de goddelozen die mij zo onderdrukken, voor mijn vijanden die mij omsingelen om te doden. - Psalm 17:7-9

De context in zowel Psalm 17 als hier in Zacharia 2 is vergelijkbaar. In beide verzen is er sprake van een vijand. Op basis van deze overeenkomst zien we dat de pupil of "oogappel" van Gods oog verwijst naar een gevoelig punt van aanval, een plek die zorgvuldig beschermd moet worden. Dat is hier in Zacharia ook logisch.

Om dit eerste punt samen te vatten: de metafoor "oogappel" die naar Israël verwijst, is niet alleen bedoeld om Gods genegenheid voor Israël over te brengen. Het verwijst eerder naar de gevoeligheid waarmee God de aanvallen van Israëls vijanden bekijkt. God bekijkt zulke aanvallen zoals je een aanval op je eigen oog zou bekijken.

Na de heerlijkheid

Met dit in gedachten kunnen we nu de diepere betekenis van ons vers begrijpen. In dit hoofdstuk beschrijft Zacharia Gods oordeel over de naties die Israël tijdens hun ballingschap hebben laten lijden. Het vers stelt dat God zal afrekenen met "de naties die u plunderen" op een moment dat "na de heerlijkheid" wordt genoemd. Gebaseerd op de directe context kunnen we aannemen dat "heerlijkheid" hier verwijst naar wat drie verzen eerder, in de vorige profetie, werd gezegd.

De engel die tot mij sprak, ging naar buiten en een andere engel kwam hem tegemoet en zei tegen hem: "Ren, spreek tot deze jongeman en zeg: 'Jeruzalem zal worden bewoond als steden zonder muren, vanwege de vele mensen en vee die erin zijn. Want Ik,' zegt de Heer, 'zal een muur van vuur rondom haar zijn, en Ik zal de heerlijkheid in haar midden zijn.' - Zacharia 7-9

Met andere woorden, nadat Jeruzalem is herbouwd en gevuld met de verzamelde menigten van Israël, zal God Zijn aandacht richten op vergelding tegen de naties die Israël hebben vervolgd.

Omdat God Israël gebruikt als een voertuig om Zijn heerschappij over de geschiedenis te tonen, verzetten zij die zich tegen Israël verzetten zich feitelijk tegen God. Ons vers stelt dat God aanvallen op Israël zal behandelen als aanvallen op Hem, op Zijn eigen "oog". De bestraffing van de naties die Israël aanvielen is niet alleen bedoeld als wraak. Gods oordeel over Zijn vijanden, de vijanden van Israël, is een noodzakelijk onderdeel van de openbaring van de waarheid. Wanneer het recht wordt gediend, wordt de waarheid geopenbaard.

Israël aanvallen is zelfdestructief

Een aantal klassieke commentaren en sommige vertalers wijzen op een alternatieve manier om de zin "wie jou aanraakt, raakt Zijn oogappel aan" te begrijpen. Dit alternatieve begrip wordt het best uitgedrukt in een commentaar van de Joodse wijzen uit de 2e eeuw:

"Hij die jou aanraakt, raakt Zijn oogappel aan": Rabbi Elazar zoon van Rabbi Yosi de Galileeër onderwees: "Het is alsof [de aanvaller] zijn eigen oog uitsteekt met zijn vinger." Rabbi Simeon antwoordde hem: "Dat is niet zo. Het vers verwijst eerder naar de Heilige." - Midrasj Sifre Zuta

Volgens Rabbi Elazar zegt het einde van ons vers dat de vijanden van Israël - "hij die jullie aanraakt," - vergelijkbaar zijn met iemand die zijn eigen oog zou uitsteken. Met andere woorden, Israël aanvallen is irrationeel en zelfdestructief. Rabbi Elazar leest de woorden "appel van zijn oog" als verwijzend naar het oog van de vijand zelf.

Rabbi Elazar's commentaar is gerechtvaardigd op basis van de syntaxis van ons vers. Het begin van het vers zegt expliciet dat God spreekt. Als God aan het woord is en zegt: "wie jou aanraakt, raakt zijn oogappel aan", dan is het logisch dat het niet verwijst naar Gods eigen oog. De "zijn" aan het einde van het vers verwijst naar "hij die jou aanraakt".

Meerdere mogelijke betekenissen

Het is belangrijk om te onthouden dat de profetieën in de Bijbel vaak zo geschreven zijn dat de woorden op meerdere manieren gelezen kunnen worden. Dit is niet omdat de schrijvers van deze boeken slechte schrijvers waren. Integendeel, het woord van God dat in deze heilige teksten wordt uitgedrukt, bevat lagen van betekenis. Deze verschillende lagen worden geïmpliceerd door de verschillende manieren waarop sommige verzen begrepen kunnen worden.

In het geval van ons vers bevatten de twee mogelijke lezingen van het vers twee verschillende lessen over de gevolgen die degenen overkomen die Gods volk Israël aanvallen. Ten eerste, gebaseerd op de gebruikelijke lezing van het vers, worden zij die Israël aanvallen door God gezien alsof ze God zelf op de meest gevoelige manier hebben aangevallen. Tegelijkertijd leert Rabbi Elazar's lezing van ons vers een andere les, namelijk dat een vijand van Israël zijn zelfvernietigend is. De vijanden van Israël lijden onder hun eigen daden. De geschiedenis is gevuld met voorbeelden van naties die het Joodse volk aanvielen, om vervolgens vernietigd te worden terwijl het Joodse volk zegevierde.

God openbaart Zichzelf aan de wereld door de geschiedenis van het Joodse volk. Zij die tegen de vervulling van Gods plan voor Israël zijn, zijn tegen datgene waar God het meest om geeft en zij veroorzaken hun eigen vernietiging.

Rabbijn Pesach Wolicki is de uitvoerend directeur van Israel365 Action en de auteur van Verzen voor Zion en Beker van Verlossing: Een krachtige reis door de lofpsalmen van koning David. Rabbi Wolicki is de gastheer van Eyes on Israel op Real America's Voice Network. Hij levert regelmatig bijdragen aan Israel365news.com en The Jerusalem Post.