www.wimjongman.nl

(homepagina)


Staan met Israël: Gods onfeilbare belofte

Door: Shira Schechter 15 Juli 2024

Muzikant en componist Yair Levi heeft onlangs een nieuw lied uitgebracht met de titel "Gezegend". De inspiratie voor het lied, dat Gods verzekering viert om degenen die het Joodse volk steunen te zegenen, komt uit Genesis 12:3. Hier zijn de ontroerende teksten van dit lied:

Hij is God zijn woord is altijd perfect
God is altijd dezelfde
Hij is koning door alle eeuwen heen
Zijn hart is nooit veranderd

Niet één belofte die Hij ooit heeft uitgesproken is mislukt
Hij is trouw aan Israël
Hij zegt

Ik zal hen zegenen die jullie zegenen
Zegen hen die jullie zegenen
Ik zal zegenen wie jullie zegenen
Door jullie zullen alle mensen van deze wereld
gezegend worden

Hij is de God die een volk heeft uitverkoren
Abba, Fathеr die altijd vriendelijk is
In zijn barmhartigheid leidt hij hen liefdevol
En verstrooit de duisternis met licht

Niet één belofte die Hij ooit heeft uitgesproken is mislukt
Hij is trouw aan Israël
Hij zegt

Ik zal hen zegenen die jullie zegenen
Zegen hen die jullie zegenen
Ik zal zegenen wie jullie zegenen
Door jullie zullen alle mensen van deze wereld
gezegend worden

In Genesis 12:1-3 draagt God Abraham op om zijn thuisland en zijn familie te verlaten voor "een plaats die ik je zal wijzen", het land Israël. God belooft dan om van Abraham een grote natie te maken en verklaart:

וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה׃
Ik zal zegenen wie u zegent en vervloeken wie u vervloekt; en alle geslachten der aarde zullen zich door u zegenen."
Genesis 12:3

Deze belofte in verzen 2-3 legt niet alleen de basis voor het ontstaan van een belangrijke natie uit Abrahams geslacht, maar introduceert ook een hardnekkige tweedeling in hoe deze natie door de rest van de wereld zal worden gezien en behandeld. Terwijl de nakomelingen van Abraham zich als natie vestigen, zullen zij nooit onverschillig worden bekeken; in plaats daarvan zullen zij ofwel als een bron van zegen ofwel als een doelwit van vervloekingen worden beschouwd.

Waarom is dat het geval?

Rabbi Jonathan Sacks biedt een diepgaand inzicht in het gebod om "voort te gaan", "lekh lekha," dat is hoe de zegening aan Abraham begint in Genesis 12:1. Terwijl "lekh" voortgaan betekent, betekent "lekha" letterlijk "voor jezelf." Rabbi Sacks biedt echter de volgende uitleg: "Ga zelf." Volgens Rabbi Sacks "kan alleen een persoon die bereid is om alleen te staan, enkelvoudig en uniek, de God aanbidden die alleen, enkelvoudig en uniek is. Alleen iemand die in staat is om de natuurlijke bronnen van identiteit - thuis, familie, cultuur en maatschappij - achter zich te laten, kan God ontmoeten die boven en achter de natuur staat...

Een kind van Abraham zijn is de moed hebben om anders te zijn, om de afgoden van de tijd uit te dagen, ongeacht de afgoden en ongeacht de tijd. In een tijdperk van polytheïsme betekende dit het universum zien als het product van één enkele scheppende wil - en daarom niet betekenisloos maar samenhangend en betekenisvol. In een tijdperk van slavernij betekende dit weigeren de status quo te accepteren in naam van God, maar deze in plaats daarvan uitdagen in naam van God. Toen macht werd aanbeden, betekende dit het opbouwen van een samenleving die zorgde voor de machtelozen - de weduwe, de wees en de vreemdeling. Tijdens eeuwen waarin de massa van de mensheid verzonken was in onwetendheid, betekende dit dat we onderwijs moesten eren als de sleutel tot menselijke waardigheid en dat we scholen moesten oprichten om universele geletterdheid te verschaffen. Toen oorlog de test van mannelijkheid was, betekende dit streven naar vrede. In tijden van radicaal individualisme zoals vandaag, betekent het weten dat we niet zijn wat we bezitten maar wat we delen; niet wat we kopen maar wat we geven; dat er iets hogers is dan begeerte en verlangen - namelijk de roep die tot ons komt, zoals die tot Abraham kwam, van buiten onszelf, die ons oproept om een bijdrage te leveren aan de wereld."

Met andere woorden, God riep Abraham en zijn nakomelingen op om uniek en anders te zijn, niet alleen om apart te staan, maar ook om op te komen voor wat juist is, zelfs als dat betekent dat ze moeten ingaan tegen wat populair is. Dit pad zou de Israëlische natie veel zegeningen brengen, maar ook de uitdaging van voortdurende zichtbaarheid en nauwkeurig onderzoek. Ze zouden nooit onopgemerkt blijven en de mensen zouden van hen houden en hen waarderen om hun moraliteit en waarden of hen haten omdat ze het gebrek aan moraliteit en waarden in de samenleving benadrukten.

Inderdaad, deze dynamiek is door de hele geschiedenis heen duidelijk geweest. De kinderen van Israël zijn nooit neutraal geweest in de ogen van de wereld. Ze hebben altijd sterke reacties uitgelokt en de mensen om hen heen gepolariseerd in twee verschillende kampen: zij die van Israël houden en het steunen, en zij die vijandigheid jegens Israël koesteren en uit zijn op de vernietiging ervan. Maar deze verdeeldheid heeft ook altijd de vervulling van Gods belofte aan Abraham laten zien. Degenen die Israël hebben gesteund en gezegend, zijn altijd gezegend geweest, terwijl degenen die Israël hebben vervloekt te maken hebben gehad met ongeluk en tegenspoed.

Vandaag, in een wereld na 7 oktober, is deze boodschap relevanter dan ooit. Antisemitisme verspreidt zich snel, ontbrandt op universiteitscampussen en dringt door in de media. Deze eeuwenoude haat steekt op nieuwe en verontrustende manieren de kop op en bedreigt de veiligheid en het welzijn van Joodse gemeenschappen wereldwijd, evenals de reputatie van Israël. In zulke tijden is het van het grootste belang dat mensen achter Israël staan. Het is niet slechts een politieke of sociale houding, maar een morele verplichting die geworteld is in de goddelijke belofte aan Abraham.

Achter Israël staan is zich scharen achter een historische en spirituele erfenis van zegen. Het is het bevestigen van de blijvende waarheid van Gods belofte en het verwerpen van de krachten van haat en verdeeldheid die deze belofte proberen te ondermijnen. Nu het antisemitisme zich als een lopend vuurtje verspreidt, is het cruciaal voor individuen en naties om een standpunt in te nemen, om zegen boven vloek te verkiezen en om de belofte aan Abraham hoog te houden die nog steeds door de eeuwen heen weerklinkt.

Zoals Yair Levi schrijft in zijn lied "Gezegend", is er niet één belofte die God ooit heeft uitgesproken die niet is uitgekomen. En omdat God beloofd heeft hen te zegenen die Israël zegenen, is achter Israël staan meer dan een gebaar van steun - het is jezelf op één lijn stellen met het Goddelijke.

Shira Schechter is de inhoudsredacteur voor TheIsraelBible.com en Israel365 Publications. Ze behaalde master's in zowel Joods Onderwijs als Bijbel aan de Yeshiva Universiteit. Ze gaf acht jaar les in de Hebreeuwse Bijbel op een middelbare school in New Jersey voordat ze in 2013 met haar gezin Aliyah maakte. Shira kwam kort na haar verhuizing naar Israël bij de staf van Israel365 en leverde een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling en publicatie van The Israel Bible.

Bron: Standing with Israel: God’s Unfailing Promise – The Israel Bible