www.wimjongman.nl

(homepagina)


Ziet de wereld een onbevreesde kerk of een bezwijmende kerk?

Door Dean Dwyer 26 mei 2024

()

A.W.Tozer zei ooit: "Een bange wereld heeft een onbevreesde kerk nodig". We prijzen God dat er, zelfs in dit late uur, wereldwijd veel overgebleven en onbevreesde kerken en bedieningen zijn die de Heer gebruikt om het tij van het kwaad te weerstaan en de hoop van het evangelie te verkondigen. Maar we moeten ook erkennen dat niet de hele kerk onbevreesd is - er zijn er heel wat die bezwijmen.

Herinner je je het verhaal van Elisa en zijn dienaar? De koning van Syrië (sommige vertalingen zullen naar Aram verwijzen) raakte steeds meer gefrustreerd omdat zijn invasie van Israël voortdurend werd gedwarsboomd. Ze stuurden herhaaldelijk plundertroepen op Israël af en elke keer mislukten hun strategieën. Toch waren ze meedogenloos en gaven ze niet op. Klinkt bekend! Hoe dan ook, de koning was ervan overtuigd dat hij een verrader in zijn midden had, totdat iemand hem vertelde dat Elisa rechtstreeks informatie ontving van Degene die alles ziet. Dus stuurde hij een groot leger om Elisa gevangen te nemen. 2 Koningen 6:14: "Daarom zond hij paarden en strijdwagens en een groot leger daarheen, en zij kwamen bij nacht en omsingelden de stad." Eén man tegen een heel leger klinkt niet echt eerlijk. Maar hier neemt het verhaal een dramatische wending, samengevat in drie woorden: paniek, vrede en gebed.

Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat de gebeurtenissen in de wereld voor veel mensen overweldigend kunnen zijn. Dat is zeker hoe Elisa's dienaar zich gevoeld zou hebben. Hij ging waarschijnlijk naar bed met de gedachte dat alles goed was, om de volgende ochtend vroeg op te staan met de angst inboezemende realiteit dat ze volledig omsingeld waren.

2 Koningen 6:15 beschrijft zijn reactie: "En toen de knecht van de man Gods vroeg opstond en uitging, was er een leger, dat de stad omsingelde met paarden en strijdwagens. En zijn knecht zei tegen hem: 'Helaas, mijn meester! Wat zullen we doen?" In deze paar woorden kun je bijna de paniek van Elisa's knecht voelen. Maar Elisa bezwijkt niet onder de paniek - hij introduceert de vrede van God. 2 Koningen 6:16: "Dus antwoordde hij: 'Wees niet bang, want zij die bij ons zijn, zijn meer dan zij die bij hen zijn.'"

Vrede overwint dus paniek, maar er is nog een derde en belangrijkste element om onbevreesd te blijven: gebed. Soms missen we die essentiële stap. Als we toelaten dat er paniek uitbreekt, zijn we geneigd om het gebed te verzaken dat ons de vrede geeft die alle verstand te boven gaat. 2 Koningen 6:17: "En Elisa bad en zei: 'HEER, ik bid, open zijn ogen, opdat hij ziet'. Toen opende de HEER de ogen van de jongeman, en hij zag. En zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Elisa."

Toen Elisa voor zijn knecht bad, vroeg hij God niet om hen te geven wat ze niet hadden. Hij bad dat God hem zou openbaren wat ze al hadden en het openen van zijn ogen leidde tot het tot zwijgen brengen van zijn angsten.

Dus, met dat in gedachten, hoe kunnen we in deze tijd een bezwijmende kerk aanmoedigen om een onbevreesde kerk te worden? Herinner hen eraan wat ze al hebben en bid dat ze het zullen zien!

  1. Geloof voorkomt dat een kerk flauwvalt. 1 Johannes 5:4-5: "Want wat uit God geboren is, overwint de wereld. En dit is de overwinning die de wereld heeft overwonnen - ons geloof. Wie overwint de wereld anders dan wie gelooft dat Jezus de Zoon van God is?"

  2. De waarheid van de opstanding zal ervoor zorgen dat een kerk niet bezwijmd, omdat het ons voortdurend herinnert aan de overwinning die Jezus Christus heeft behaald. 1 Korintiërs 15:57-58: "Maar laten we God danken, die ons de overwinning geeft door onze Heer Jezus Christus. Daarom, mijn geliefde broeders, wees standvastig, onwrikbaar, altijd volhardend in het werk van de Heer, wetende dat uw arbeid niet tevergeefs is in de Heer."

  3. Het verlangen om God te verheerlijken door lijden te verdragen zal een kerk ervan weerhouden om te bezwijmen vallen. Romeinen 8:18: "Want ik ben van mening dat het lijden van deze tijd niet waardig is vergeleken te worden met de heerlijkheid die in ons geopenbaard zal worden."

  4. Het verlangen om te groeien in geestelijke volwassenheid zal een kerk ervan weerhouden om te bezwijmen . 2 Korintiërs 4:16: "Daarom verliezen wij de moed niet. Ook al vergaat onze uiterlijke mens, toch wordt de innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd."

  5. Het vooruitzicht van eeuwig leven met Jezus zal een kerk weerhouden om te bezwijmen. 2 Korintiërs 4:17: "Want onze lichte verdrukking, die slechts een ogenblik duurt, werkt voor ons een groter en eeuwig gewicht van heerlijkheid."

We hebben te maken met een vijand die niets liever doet dan doden, stelen en vernietigen. Maar wat de vijand ook van je probeert af te pakken, wat de wereld ook van je probeert af te pakken, je kunt staan op de zekere belofte dat je een erfenis hebt die onvergankelijk en onverderfelijk is en nooit zal vervagen. Na de grote brand van Chicago in 1871 ging evangelist Dwight L. Moody terug om de ruïnes van zijn huis te bekijken. Een vriend kwam langs en zei tegen Moody: "Ik hoor dat je alles kwijt bent." "Nou," zei Moody, "je hebt het verkeerd begrepen. Ik heb veel meer over dan ik kwijt ben." "Wat bedoel je?" vroeg de nieuwsgierige vriend. "Ik wist niet dat je zo rijk was." Moody opende toen zijn Bijbel en las hem Openbaring 21:7 voor: "Wie overwint, zal alles beërven, en Ik zal zijn God zijn."

Vrees niet, wankel niet mijn vrienden. Gods zekere beloften zullen spoedig worden vervuld en voor de geredden zal het een prachtige eeuwigheid zijn. Waarom zouden we bang zijn als we de God aanbidden die: Elohim (Schepper, Machtig en Sterk); El Shaddai (God Almachtig); Yahweh-Jireh (De Heer die voorziet); Yahweh-Rapha (De Heer die geneest); Yahweh-Nissi (De Heer onze Banier); Yahweh-Zabaoth (De Heer der Heerscharen); Yahweh M'Kaddesh (De Heer die heiligt); Yahweh-Shalom (De Heer van Vrede); Yahweh-Tsidkenu (De Heer onze gerechtigheid); Yahweh-Shammah (De Heer is daar); El Elyon (De Allerhoogste); El Olam (Eeuwige God); El Gibhor (Machtige God); en El Roi (De God die mij ziet).

Dean Dwyer is al meer dan 20 jaar pastor en president van Eiser Street Baptist Church in Queensland, Australië.

Bron: Does The World See A Fearless Church Or A Fainting Church? - Harbingers Daily