www.wimjongman.nl

(homepagina)


“Leuke” feiten voor jou over Matteüs 24

In deze laatste aflevering hebben Rohn en ik Matteüs 24 afgesloten en wat stof tot nadenken gegeven met betrekking tot de gelijkenis van de 10 maagden in hoofdstuk 25.

()

WEES PARAAT!

Ik las onlangs een anonieme quote die als volgt ging:

“Voorbereidheid is als een spier - hoe meer je hem traint, hoe sterker hij wordt.”

Ik ben ervan overtuigd dat het punt dat Jezus naar voren bracht toen hij met zijn discipelen sprak tijdens het Olijfberg-prede het punt van paraatheid was. Hoewel het bovenstaande citaat de waarheid bevat, slaagt het er niet in om de ENIGE manier over te brengen waarop we werkelijk voorbereid kunnen zijn, ongeacht wat er op ons pad komt - en dat is door het gratis geschenk van verlossing te accepteren dat Jezus ons aanbiedt! Jezus instrueerde hen over wat er over de hele wereld zou komen en hoe zij die de 70e week van Daniël moesten doormaken, goed voorbereid moesten zijn.

Hoewel onze Heiland hen de 'inside scoop' gaf over gebeurtenissen die ver voorbij hun tijd zouden plaatsvinden, is het principe dat Hij aan ieder van hen - en aan ieder van ons - doorgaf dat je altijd voorbereid moet zijn. De verleiding is groot om specifieke passages, die duidelijk wijzen op de tweede komst van Jezus, in de doctrine van de opname te passen. We moeten proberen deze valkuilen te vermijden als het gaat om bijbelse eschatologie.

TYPOLOGIE

Typologie is een woord dat we vaak horen in verband met een groot deel van de Schrift tussen het Oude en het Nieuwe Testament. Het betekent in wezen symboliek. En als we het over Bijbelse profetie hebben, noemen we het 'profetische typologie'. De reden hiervoor is dat oudtestamentische typen vaak wijzen op of een 'voorafschaduwing' zijn van datgene wat later als vervulling zal plaatsvinden.

In het Oude Testament zien we bijvoorbeeld de tabernakel, het offersysteem en het Pascha als typen of symbolen van Christus' toekomstige verlossing voor ons door het kruis. Er is de typologie van Noach die door de zondvloed gaat (Oude Testament) en Israël dat door de 70e week van Daniël gaat (Nieuwe Testament) en toch bovennatuurlijk beschermd wordt door God Zelf.

In het geval van Matteüs 24 zien we symbolische parallellen door Jezus' toespraak tot Zijn discipelen heen. We moeten Gods karakter in dit alles niet vergeten. Hij IS trouw en weet hoe Hij de Godvruchtigen uit beproevingen en tegenspoed kan verlossen. Net zoals de poorten van de hel nooit de overhand zullen krijgen over de gemeente, zo zal ook Gods uitverkoren volk nooit ophouden te bestaan of van de aardbodem worden weggevaagd.

Door het hele Oude Testament heen zien we een relatie tussen God (de Echtgenoot) en zijn “echtgenote” Israël. Natuurlijk is dit geestelijk van aard. God heeft een heel specifiek plan voor Zijn “echtgenote” Israël en het zal een hoogtepunt bereiken aan het einde van Daniëls 70e week. Zo heeft ook Jezus een “bruid” - de gemeente. Net als bij God en Israël bestaat er een plan tussen Jezus en Zijn verloofde dat zal uitmonden in wat wij de Opname van de kerk noemen. Dit begon al in het boek Handelingen en zal zijn uiteindelijke vervulling hebben aan het einde van wat wij 'kerkgeschiedenis' of 'genadetijdperk' noemen.

Er zijn echter 'principiële parallellen' (een basisidee van hoe iets van toepassing is of op een andere, vergelijkbare manier werkt) in beide 'verenigingen'. Toch hebben ze allemaal één gemeenschappelijk thema: paraatheid.

Ook al gaat Mattheüs 24 over de tweede komst van Christus en de verschrikkingen van Daniëls 70e week, we kunnen er zeker van zijn dat dezelfde principes (mis dat woord niet) op ons van toepassing zijn in deze huidige tijd. Er is een vermaning en/of advies voor ons, de gemeente.

Jezus opent Zijn Olijfberg-rede met de woorden “pas op dat niemand u misleidt...”. Hoewel we weten dat Jezus verwijst naar de Joden die de 70e week van Daniël doormaken, weten wij - de gelovigen aan deze kant van de opname - ook dat we op onze hoede moeten zijn voor allerlei soorten bedrog, vooral religieus bedrog.

Een andere kan worden gevonden in Matteüs 24:36 dat zegt:

“Maar van die dag en dat uur weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, maar alleen Mijn Vader.” (NKJV)

Dit vers heeft niets te maken met de opname of de timing ervan. Nogmaals, Jezus verwijst naar diegenen in Daniëls 70e week en hoe niemand zal weten wanneer Hij terugkomt. Maar we kunnen wel een 'principiële parallel' trekken in de zin dat wij, die op dit moment in leven zijn, die met bloed gekochte gelovigen in Christus zijn en deel uitmaken van Zijn bruid, ook niet weten wanneer Jezus zal terugkomen in de opname (1 Tessalonicenzen 4:17).

Ook de gelijkenis van de tien maagden in hoofdstuk 25, hoewel bedoeld als een woordbeeld om de voorbereiding op Zijn tweede komst te illustreren, heeft zijn 'principiële parallel' in die zin dat ook wij te allen tijde voorbereid moeten zijn op de komst van Christus in de lucht via de opname.

Het beeld van de vijgenboom dat Jezus gebruikt in Matteüs 24:32-35 is ook een 'principiële parallel' waaruit we kunnen putten. Degenen die de verschrikkingen van Daniëls 70e week meemaken, zullen weten dat de tweede komst van de Heer aanstaande is doordat zij alle gebeurtenissen die Jezus beschrijft, dan zien plaatsvinden. Evenzo zou de gemeente moeten weten dat wanneer we de schaduwen van de gebeurtenissen die in Matteüs 24 worden beschreven vandaag op ons zien vallen, dit alleen maar kan betekenen dat Jezus klaar is om Zijn Bruid te komen halen.

WAT PROBEER IK TE ZEGGEN

Het overkoepelende thema in Matteüs 24 en 25 is: wees er klaar voor! Wees voorbereid. En, zoals ik in het begin al zei, de enige manier om echt voorbereid te zijn op wat voor ons ligt en op de eeuwigheid is om je vertrouwen en geloof op Jezus Christus te stellen. Hij IS de ENIGE weg naar de hemel. Hoewel Jezus zich tot Joodse mannen richtte tijdens het Olijfberg-rede en de gemeente nog niet geboren was, zijn de parallelle principes die Jezus uiteenzette net zo goed op ons van toepassing.

Mijn vermaning en/of bemoediging voor ieder van ons is om niet verstrikt te raken in de dwaze argumenten die ontstaan door theologische meningsverschillen die niet heilzaam zijn. Zoals Paulus zei in 2 Timoteüs 2:23:

“Maar vermijd dwaze en onwetende geschillen, wetende dat zij twist voortbrengen.”

Maar bovenal, ga naar buiten en deel het Evangelie. Door dit te doen help je en zorg je voor een goede voorbereiding voor diegenen die op dit moment slecht voorbereid zijn op wat komen gaat.

Fijne dag! 👍🏻

Bron: 😁"Fun" Facts For Ya on Matthew 24 - PT3