www.wimjongman.nl

(homepagina)


“Leuke” feiten voor jou over Matteüs 24

“Mensen erkennen dat er iets gaat gebeuren en ze kunnen zich er maar beter op voorbereiden.” -Dr. Tim LaHaye

Pablo Frascini 3 september, 2024

Om niet als een gebroken plaat te klinken: deze driedelige serie die Rohn en ik uitbrengen, is op geen enkele manier bedoeld om een pastor/leraar met goede bedoelingen af te kraken. Nogmaals, we proberen simpelweg een handvol gedeelten in Matteüs 24 te verduidelijken die helaas verkeerd zijn geïnterpreteerd en een bron van verwarring zijn voor velen.

Ik heb dit misschien al eerder gezegd, maar hoe meer ik Bijbelprofetie bestudeer, hoe meer ik me realiseer dat ik veel te lang heb vertrouwd op commentaren en (vaak onjuiste) interpretaties van Zijn Woord door andere voorgangers/leraren, in plaats van de Heilige Geest toe te staan mij te helpen Zijn Woord te begrijpen. En ik weet dat ik hierin niet de enige ben. Kijk eens naar wat pastor J.D. Farag afgelopen zondag zei tijdens zijn wekelijkse profetie-update:

Ga hiervoor naar de originele pagina. Kort fragment.

()

Laat me dit verduidelijken. Ik zeg absoluut niet dat je ze niet mag gebruiken, als dat nodig is; maar ik raad je ten zeerste aan om de betekenis van een Bijbelgedeelte te zoeken in de Schrift zelf. Oké, nu klink ik als een gebroken plaat. Het volstaat om te zeggen dat, zoals pastor J.D. zei:

“je leest 5 commentatoren (commentaren) en je krijgt 10 verschillende meningen.”

Ik (en ook Rohn) willen dat iedereen begrijpt dat in elke ware gelovige de Heilige Geest woont. Denk daar eens even over na. De Geest van de levende God, Degene die het universum in het leven riep en de sterren, maan en zon aan de hemel zette, is precies dezelfde Geest die in jou en mij woont! Kijk eens naar wat Paulus zei in zijn eerste brief aan de Korintiërs over de Geest van God, oftewel de Heilige Geest:

“Maar God heeft ze ons geopenbaard door zijn Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, ja, de diepe dingen van God. Want wie kent de dingen van een mens anders dan de geest van de mens die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God. Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die uit God is, opdat wij zouden weten wat ons door God uit vrije wil gegeven is. Deze dingen spreken wij ook, niet in woorden die de menselijke wijsheid leert, maar die de Heilige Geest leert, door geestelijke dingen met geestelijke te vergelijken.” -1 Korintiërs 2:10-13 (NKJV)

Eigenlijk is het de Heilige Geest die ons inzicht geeft in de dingen van God - in Zijn Woord.

Zoals altijd, geloof Rohn of mij niet op mijn woord. Wees een Berean en doe zelf onderzoek. Vraag de Heilige Geest om je te leiden terwijl je deze dingen onderzoekt. Onze aanmoediging voor jullie is dat als je Matteüs 24 doorleest en deze belangrijke verzen bestudeert die we in de podcast bespreken. Het is noodzakelijk dat je 4 zeer belangrijke feiten onthoudt:

1. De kerk was nog niet “geboren” toen Jezus de Olivet verhandeling gaf.

2. Jezus sprak tot Joodse mensen, niet tot christelijke mensen, laat staan tot niet-Joden.

3. Het hele hoofdstuk schetst de periode die begint aan de keerzijde van de Opname.

4. Matteüs 24 is een schets van Openbaring 6-19.

Voor iedereen die het snelle schrijven van deel 1 misschien gemist heeft, wil ik nogmaals - omdat het belangrijk is voor ieder van ons om te begrijpen - de 'Gouden Regel' van Bijbelse interpretatie delen, die is opgesteld door Dr. David L. Cooper, de oprichter van de Biblical Research Society. Dit is wat hij zei:

“Als de duidelijke betekenis van de Schrift logisch is, zoek dan geen andere betekenis; neem daarom elk woord in zijn primaire, gewone, gebruikelijke, letterlijke betekenis, tenzij de feiten van de directe context, bestudeerd in het licht van verwante passages en axiomatische en fundamentele waarheden duidelijk anders aangeven.”

Nogmaals, Dr. Cooper zegt in essentie dat als de bijbelse tekst die je leest logisch is, zoek dan niet naar een andere betekenis. De reden hiervoor is dat als je die weg inslaat, je het risico loopt om met een warrige bijbelse puinhoop op de proppen te komen. Met andere woorden: theologische onzin.

Waar het op neerkomt is dat Jezus spoedig terugkomt! Hoewel velen “spotten” met dit feit en zeggen: “Dat zeggen ze al heel lang”, kunnen we gerust zijn in Gods perfecte timing, wetende dat als de tekenen van Zijn tweede komst met de dag duidelijker worden, stel je dan eens voor hoe dicht we bij de Opname van de Gemeente zijn.

Jezus legde het verband tussen de dagen in de aanloop naar Zijn wederkomst en de dagen van Noach in Matteüs 24:37 door te zeggen:

“Maar zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.” (NKJV)

Henoch werd meegenomen voordat Noach de ark inging. Feit! In Genesis 5:25 staat dat:

“...Henoch wandelde met God; en hij was niet, want God nam hem.” (NKJV)

Noach is een type van Israël. God beschermde Noach en zijn familie op bovennatuurlijke wijze tijdens de hele zondvloed, net zoals Hij dat zal doen met de Israëlische natie tijdens de 70e week van Daniël. Feit!

Dus, als Henoch door God werd meegenomen (symbolisch voor de opname) voordat Noach de ark inging en de zondvloed meemaakte (symbolisch voor Daniëls 70e), dan betekent dat dat we hier snel weg zijn - heel snel!

De “stormwolken” hebben zich gevormd en de “regen” nadert snel. Vergeet jullie paraplu's maar, want wij - ware gelovigen - hebben ze niet nodig. We kunnen hier elk moment weg zijn!

Ga er ondertussen op uit en deel het Evangelie van Jezus Christus. Geef hoop door het Goede Nieuws aan zoveel mogelijk mensen als je kunt, want we leven op geleende tijd! Laat het meetellen.

Fijne dag! 👍🏻

Bron: "Fun" Facts For Ya on Matthew 24 - PT2 - by Pablo Frascini