www.wimjongman.nl

(homepagina)


Knipogen naar de zonde: Gods toorn ontkennen is zijn heiligheid afwijzen

Door David Reagan 17 juli 2024

()

Halverwege de jaren negentig interviewde een populaire presentator van een radioprogramma op een seculier station in Oklahoma City me live via de telefoon. Hij had een artikel gezien dat ik had geschreven over de financiële verantwoording van christelijke bedieningen en hij vond het goed.

Hij begon het interview met mij de gelegenheid te geven om ongeveer tien minuten non-stop te praten over de manier waarop God mijn leven had veranderd en mij in de bediening had geroepen. Daarna bespraken we de schandalen die onlangs de christelijke gemeenschap in het hele land op zijn grondvesten deden schudden.

Het onbespreekbare woord

Alles ging goed totdat de gastheer me vroeg om de fundamentele boodschap van mijn bediening samen te vatten. Ik antwoordde dat God me had geroepen om "de spoedige wederkomst van Jezus in toorn" te verkondigen.

Voordat ik verder kon gaan met mijn uitleg, onderbrak de omroeper me. "Wat bedoel je met 'toorn'?" vroeg hij.

"Ik bedoel dat Jezus zeer binnenkort zal terugkeren om de toorn van God uit te storten over degenen die Gods liefde, genade en barmhartigheid hebben afgewezen."

"Jouw God is een monsterlijke God!" snauwde hij. Toen voegde hij eraan toe: "Ik ben toevallig een christen en ik kan je vertellen dat mijn God nog geen vlo kwaad zou doen!"

Dat was het einde van het gesprek. Hij hing op. Ik kreeg niet de kans om te reageren op zijn verkeerde voorstelling van onze Schepper.

Satans grote misleiding

De heftige reactie van de radiopresentator op de toorn van God verbaasde me niet. Het is kenmerkend voor zowel christenen als niet-christenen en ik ben het vaak tegengekomen.

Satan heeft de wereld een koopwaar verkocht over de aard van God. De meeste mensen, zowel christenen als niet-christenen, zien God als een soort kosmische teddybeer.

Ze zien Hem als groot en warm en zacht, vol oneindige liefde en vergeving. Hij kan geen vlieg kwaad doen en Hij zou zeker niet zo wreed zijn om wezens die naar Zijn evenbeeld zijn geschapen te veroordelen of te schaden. Op de Dag des Oordeels zal God iedereen gewoon een dikke knuffel geven en knipogen naar hun zonden.

Het enige probleem met dit heerlijk geruststellende beeld is dat het een leugen is die rechtstreeks uit de put van de hel komt.

De ware God

Ja, de Bijbel leert ons dat God liefdevol, geduldig, zorgzaam en vergevingsgezind is (Psalmen 86:15 en Johannes 3:16). Zoals de apostel Johannes het verwoordde: "God is liefde" (1 Johannes 4:8).

Twee van mijn favoriete passages in de Bijbel benadrukken de persoonlijke liefdevolle aard van God. De ene werd geschreven door de apostel Petrus. In 1 Petrus 5:6-7 zegt hij dat we al onze zorgen op God moeten afwentelen "omdat Hij voor u zorgt". Dat is een heel geruststellende gedachte.

Een andere passage die ik graag steeds opnieuw lees, zijn de woorden die de profeet Jeremia in Klaagliederen 3:22-24 spreekt: "Het zijn de barmhartigheden des Heren, dat wij niet verteerd worden, want zijn barmhartigheden falen niet. Zij zijn elke morgen nieuw; groot is uw trouw. De Heer is mijn deel, zegt mijn ziel, daarom hoop ik op Hem."

Maar de Bijbel leert ons ook duidelijk dat er een ander aspect van Gods karakter is dat net zo belangrijk is. Het is het aspect waarvan Satan wil dat we die negeren, en hij is er erg succesvol in geweest om predikanten ertoe aan te zetten het over het hoofd te zien. Het levert immers geen populaire preken op! Ik heb het natuurlijk over de heiligheid van God (Leviticus 11:44; Jesaja 6:3; 1 Petrus 1:16).

Genade of toorn?

De Bijbel leert ons dat God volmaakt heilig is. Vanwege deze eigenschap van Zijn karakter kan Hij geen zonde tolereren (Numeri 14:18). De Bijbel zegt dat God met zonde moet omgaan en dat doet Hij op één van twee manieren - ofwel genade ofwel toorn.

We lijken allemaal Johannes 3:16 te kennen - een zeer geruststellend vers over Gods liefde voor ons. Maar weinigen van ons lijken zich bewust te zijn van de woorden die een paar verzen later in Johannes 3:36 staan - woorden uit een preek van Johannes de Doper: "Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon niet gehoorzaamt, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem."

De apostel Paulus benadrukte dit punt in zijn prediking en onderwijs. In Efeziërs 5 waarschuwt hij tegen immoraliteit, hebzucht en afgoderij, en voegt daar deze opmerking aan toe: "Laat niemand u misleiden met loze woorden, want door deze dingen komt de toorn van God over de zonen van ongehoorzaamheid" (Efeziërs 5:6).

We komen onder God's genade door ons geloof in Jezus te stellen en ons Zijn verzoenend offer voor onze levens toe te eigenen (1 Johannes 1:7). Er is geen verlossing zonder Jezus (Handelingen 4:10-12). Zij die God's gratis geschenk van genade in Jezus hebben afgewezen zijn onder God's toorn (Johannes 3:36) en zij hebben niemand anders dan zichzelf de schuld te geven.

De onveranderlijke God

Ondanks het duidelijke onderwijs in de Bijbel dat onze Schepper een God van zowel liefde als toorn is, blijf ik me verbazen over het aantal pastors dat ik tegenkom die beweren dat de God van toorn de God van het Oude Testament is en niet de God van het Nieuwe Testament. Daarbij negeren ze een ander duidelijk Bijbelonderricht dat gevonden kan worden in Maleachi 3:6 waar God, sprekend over Zichzelf, zegt: "Ik, de HEER verander niet..."

Het Nieuwe Testament bevestigt dit belangrijke punt in Hebreeën 13:8 waar staat: "Jezus Christus is gisteren en vandaag dezelfde, ja en tot in eeuwigheid."

Desondanks lijkt Jezus in preken altijd te worden voorgesteld als de zachtmoedige en zachtaardige Verlosser die vol is van genade en vergeving. Dat is waar, maar het is niet het volledige beeld. Jezus kastijdde de Farizeeën en noemde hen "hypocrieten", "slangen" en een "adderengebroed".

Op dezelfde manier veroordeelde Jezus in Zijn brieven aan de zeven gemeenten in Klein-Azië de gemeente in Thyatira voor het tolereren van een valse profetes. Hij riep de kerk op om zich te bekeren en waarschuwde dat als ze weigerden zich te bekeren van hun immoraliteit, Hij de overtreders "op een ziekbed" zou werpen en hen zou doden met pestilentie (Openbaring 2:22-23).

Soorten toorn

De Bijbel onthult verschillende aspecten van de toorn van God:

  • Gevolgen toorn - Dit is wat je "zaaien en oogsten toorn" zou kunnen noemen. Het is de toorn die we over onszelf afroepen als we oogsten wat we zaaien door zondig te leven.

  • Cataclysmische toorn - Zoals blijkt uit natuurrampen of door de mens veroorzaakte rampen, zoals de aanslagen op 9/11. God staat deze toe om mensen en naties tot bekering te roepen.

  • Verlatingswoede - De toorn die God tentoonspreidt wanneer Hij een persoon of een samenleving de rug toekeert en zelfvernietiging toelaat.

  • Eschatologische toorn - De toorn die God tijdens de Grote Verdrukking op de hele wereld zal loslaten.

  • Eeuwige toorn - De ultieme straf die God zal toebrengen aan hen die naar de hel worden gestuurd.

Verlatingswoede

Gods toorn van verlatenheid is wat onze natie vandaag de dag ervaart. Nogmaals, dit type toorn kan zowel op een individu als op een samenleving neerkomen.

Een bijbels voorbeeld hiervan in het leven van een individu is te vinden in het verhaal van Simson. Hoewel hij door God gezalfd was om Israël tegen de Filistijnen te beschermen, bleef hij zo hardnekkig in zijn seksuele zonden volharden dat de Schrift zegt dat "de Heer van hem wegging" (Rechters 16:20). Als gevolg hiervan werd hij door de Filistijnen gevangen genomen en pleegde hij uiteindelijk zelfmoord.

In Romeinen, hoofdstuk één, waarschuwt de Apostel Paulus krachtig voor God's toorn van verlatenheid over naties. Hij beweert dat "de toorn van God geopenbaard wordt vanuit de hemel tegen alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die in ongerechtigheid de waarheid onderdrukken..." (Romeinen 1:18). Vervolgens vertelt hij hoe God dit doet wanneer Hij te maken heeft met een natie die tegen Hem in opstand is.

Eerst doet God een stap terug en verlaagt Hij de beschermheg rond de natie, waardoor het kwaad zich kan vermenigvuldigen. Het resultaat is een uitbraak van seksuele zonde (Romeinen 1:24-25), wat in de jaren '60 in de natie gebeurde.

Als de natie weigert om zich te bekeren, dan doet God een tweede stap terug en verlaagt Hij de heg zelfs nog verder (Romeinen 1:26-27), waardoor een plaag van homoseksualiteit ontstaat. Nogmaals, deze natie ervaart deze tweede fase al sinds de jaren '90, maar het kwam in een stroomversnelling in 2003 toen ons Hooggerechtshof alle sodomiewetten afkeurde.

Als de natie in haar rebellie volhardt, dan zal God een derde stap terug doen en de natie overgeven aan "een verdorven geest" (Romeinen 1:28). Deze verdorvenheid werd in deze natie gemanifesteerd toen ons Hooggerechtshof in juni 2015 het homohuwelijk goedkeurde en onze President de beslissing vierde door het Witte Huis te laten oplichten in de regenboogkleuren van de Seksuele Perversie Beweging.

De komende toorn

Gods eschatologische toorn zal op de hele wereld neerdalen wanneer Jezus terugkeert (Judas 1:14-15). De passage in Openbaring die de terugkeer van Jezus afbeeldt zegt dat Hij in gerechtigheid zal terugkeren om "te oordelen en oorlog te voeren" (Openbaring 19:11).

De eerste keer dat Jezus kwam, kwam Hij in liefdevolle ontferming met ogen vol tranen. Maar wanneer Hij terugkeert, zal Hij komen in wraak (Openbaring 6:12-17), met ogen als een vuurvlam (Openbaring 19:12). Hij zal komen om de vijanden van God te vernietigen (Openbaring 19:11).

De presidenten en koningen en premiers van de wereld zullen op hun knieën gaan en roepen dat de rotsen en bergen op hen zullen vallen, zo groot zal de schrik van de Heer zijn (Openbaring 6:15-17). De onrechtvaardigen zullen struikelen als blinden en hun bloed zal worden uitgestort als stof (Zefanja 1:17).

De betekenis van toorn

Maakt dit van God een "monster"? Nee! Integendeel, het bewijst Zijn goedheid, want hoe zou een goede God het kwaad van de zonde kunnen negeren en ongestraft laten? Zijn toorn tegen het kwaad zal Zijn gerechtigheid aantonen.

De profeet Nahum vatte het het beste samen. Schrijvend over de liefde van God zei hij: "De Heer is goed, een bolwerk ten dage der benauwdheid, en Hij kent hen die hun toevlucht tot Hem nemen" (Nahum 1:7). Maar een paar verzen eerder had Nahum ook gesproken over de heiligheid en toorn van God: "God is jaloers, en de Here neemt wraak; de Here neemt wraak en is toornig; de Here zal wraak nemen op zijn tegenstanders, en Hij bewaart toorn voor zijn vijanden. De Heer is traag tot toorn en groot van macht, en zal de goddelozen in het geheel niet vrijspreken; de Heer heeft zijn weg in de wervelwind en in de storm, en de wolken zijn het stof van zijn voeten."

Gods toorn wordt nooit in de eerste plaats gemotiveerd door een verlangen om te straffen. Het is eerder bedoeld om mensen tot inkeer te brengen, zodat ze gered kunnen worden. Zelfs in Zijn toorn gedenkt God barmhartigheid.

God toont Zijn barmhartigheid in toorn door Zijn toorn nooit zonder waarschuwing uit te storten. Hij probeerde Sodom en Gomorra te waarschuwen via Abraham. Hij waarschuwde de wereld van Noach door de prediking van Noach 120 jaar lang. Hij stuurde zowel Jona als Nahum om de heidense stad Nineve te waarschuwen.

Denk ook aan hoe Hij profeet na profeet stuurde om de naties van Israël en Juda tot bekering te roepen (2 Kronieken 36:15-16): "En de Here God hunner vaderen zond tot hen door Zijn boodschappers, op staande tijden, en zendende; omdat Hij medelijden had met Zijn volk, en met Zijn woning: Maar zij bespotten de boden Gods, en verachtten Zijn woorden, en misbruikten Zijn profeten, totdat de toorn des Heren tegen Zijn volk opkwam, totdat er geen uitweg meer was."

Gods barmhartigheid in toorn wordt ook gemanifesteerd in het feit dat Hij altijd leidt naar Zijn uiteindelijke uitstorting van toorn door middel van een reeks progressieve oordelen. Deze oordelen worden gedetailleerd beschreven in Deuteronomium 28:15-57.

Dit kenmerk van Gods toorn wordt gedemonstreerd in de profetieën over de Verdrukking. In plaats van eenvoudigweg Zijn toorn uit te storten over de opstandige naties van de wereld en hen te vernietigen in één moment van overweldigende catastrofe, onderwerpt Hij de wereld aan een reeks oordelen die opeenvolgend in omvang en intensiteit toenemen (Openbaring 6,8-9,16).

Hoewel de meeste mensen weigeren om zich te bekeren als reactie op deze oordelen (Openbaring 9:20-21), is er "een grote schare, die niemand tellen kan, uit alle naties en alle stammen en volken en tongen" die zich wel bekeert en in geloof tot Jezus antwoordt (Openbaring 7:9).

Deze radicaal verschillende reacties op de toorn van God illustreren het punt dat Billy Graham vaak maakt: "Dezelfde zon die de boter smelt, verhardt ook de klei". De toorn van God doet sommige harten smelten in berouw, maar verhardt de harten van vele anderen.

Toorn en de verlosten

Veel Christenen reageren negatief op Bijbelprofetieën. Het is helemaal niet ongebruikelijk om een Christen zoiets te horen zeggen: "Ik wil niets horen over profetie omdat het te vol zit met somberheid en onheil."

Welnu, er is veel somberheid en onheil voor degenen die weigeren te reageren op Gods geschenk van liefde in Jezus. Maar er is alleen maar goed nieuws voor de verlosten.

Het Oude Testament eindigt met een passage die zowel de somberheid als de vreugde van de eindtijdprofetie laat zien. Maleachi zegt dat wanneer de Heer terugkeert, de dag zal zijn "als een oven; en alle hoogmoedigen en alle boosdoeners zullen kaf zijn" (Maleachi 4:1). Dat is het slechte nieuws.

Maar kijk eens naar het goede nieuws: "Maar voor jullie die Mijn naam vrezen, zal de zon van gerechtigheid opgaan met genezing op haar vleugels; en jullie zullen voortgaan en rondhuppelen als kalveren uit de stal" (Maleachi 4:2).

Er is voor geen enkel kind van God reden om de toorn van God te vrezen. Paulus schreef dat omdat we gerechtvaardigd zijn door het bloed van Christus, "we door Hem gered zullen worden van de toorn van God" (Romeinen 5:9). En in een zeer geruststellend vers vertelde Paulus de Tessalonicenzen dat Jezus de verlosten zal verlossen "van de toekomende toorn" (1 Tessalonicenzen 1:10). De reden, legde Paulus uit, is dat "God ons niet bestemd heeft voor toorn, maar voor het verkrijgen van redding door onze Heer Jezus Christus" (1 Tessalonicenzen 5:9).

Een pleidooi

Ben je onder genade of toorn? De keuze is aan jou. Jezus komt spoedig. Wanneer Hij verschijnt, zal Hij dan jouw gezegende hoop zijn of jouw heilige verschrikking? Zal je roepen dat de bergen op je vallen? Of zul je springen van vreugde als een kalf dat uit de stal komt?

God houdt van je en Hij wil dat je Zijn Zoon als je Verlosser aanvaardt zodat je onder de genade komt en deel kunt nemen aan een gebeurtenis die zal plaatsvinden wanneer Jezus terugkeert (Jesaja 35:10): "En de vrijgekochten van de Heer zullen terugkeren en naar Sion komen met gezang en eeuwige vreugde op hun hoofd; zij zullen vreugde en blijdschap verkrijgen en verdriet en zuchten zullen wegvluchten."

Dr. David Reagan is auteur, spreker en oprichter van Lamb & Lion Ministries.

Bron: Winking At Sin: To Deny God's Wrath Is To Reject His Holiness - Harbinger's Daily