www.wimjongman.nl

(homepagina)


Jezus houdt van jou!

"Jezus houdt van zondaars. Hij houdt alleen van zondaars. Hij heeft nog nooit iemand afgewezen die naar Hem toe kwam voor vergeving, en Hij stierf aan het kruis voor zondaars, niet voor respectabele mensen." -Corrie Ten Boom

Pablo Frascini 25 juli 2024

"IK HOU VAN __(VUL MAAR IN)__"

Het is maar goed dat God niet liefheeft zoals wij dat doen. We gebruiken het woord 'liefde' om aan te geven wat we van Mexicaans eten vinden: "Man, ik hou van Mexicaans eten", en dan draaien we ons om en gebruiken hetzelfde woord om onze echtgenoot of kinderen te vertellen wat we voor hen voelen: "Schat, heb ik je al gezegd dat ik van je hou?". We hebben 'liefde' zo verwaterd in onze huidige samenleving dat het zijn ware betekenis grotendeels heeft verloren. Het woord liefde is zo (en ik gebruik dit woord niet graag) alledaags geworden. We hebben iets zo kostbaars, zo puurs genomen en het vervuild.

Een van de populairste nummers uit de jaren 80 was getiteld 'I want to know what love is' van de Amerikaans-Britse band Foreigner. Het nummer stond in 1984 zowel in Amerika als in Groot-Brittannië op nummer één. Het was de grootste hit van de band tot dan toe. Dat nummer kwam voort uit een turbulente tijd die gitarist Mick Jones op dat moment in zijn leven doormaakte. Hij had te maken met een scheiding, hertrouwen, problemen met de band, enz. Hij was op zoek naar betekenis... naar liefde. Voor degenen die het nummer hebben gehoord, en ik ken niemand die dat niet heeft gedaan, heeft het een soort 'spirituele' connotatie en gevoel. Sommigen zien het strikt als een liefdesliedje...misschien. Maar als je de tekst leest, lijkt het meer een lied over een eenzaam persoon die op zoek is naar de ware betekenis van liefde. Het roept dus de vraag op...

WAT IS WARE LIEFDE?

( )

Uit de film 'The Princess Bride' uit 1987

Nee, ik heb het niet over 'The Princess Bride', hoewel ik weet dat dat het eerste is wat in je opkwam toen je de woorden ware liefde las. Laten we eens kijken wat het Woord van God te zeggen heeft over ware liefde. Kijk naar wat Jezus zelf zei, toen hij het had over volmaakte liefde en vreugde in Johannes 15:13:

"Grotere liefde heeft niemand dan deze, dan zijn leven af te leggen voor zijn vrienden."

Dat is het! Liefde, in haar puurste vorm, werd gedemonstreerd door onze Heer en Verlosser Jezus Christus door precies dat te doen, door voor ons te sterven! Hij nam onze plaats in aan het kruis. Hier is nog een prachtig vers dat Gods ECHTE liefde voor ons laat zien. Romeinen 5:8 zegt:

"Maar God bewijst zijn eigen liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaars waren, voor ons gestorven is."

Heb je dat begrepen? Er staat: "toen wij nog zondaars waren, is Christus voor ons gestorven." Dat is een liefde die bijna onmogelijk te begrijpen is. Weet je waarom? Omdat het onvoorwaardelijk is. Laat me dat woord een betekenis geven: volledig, nergens door gehinderd, op geen enkele manier beperkt. Dat is het soort liefde dat onze hemelse Vader voor ons heeft.

Helaas hebben we van liefde een gevoel gemaakt. Iets wat je alleen doet als je er zin in hebt. Helaas is dat helemaal niet waar. Liefde is geen gevoel... het is een keuze. Hoeveel van ons hebben dat eerder gehoord? We moeten ervoor kiezen om lief te hebben als iemand liefdeloos is. Het is gemakkelijk om van iemand te houden als alles goed gaat. Als alles goed gaat. Maar wanneer situaties of relaties een beetje scheef beginnen te lopen, hebben we de neiging om de handdoek in de ring te gooien en op te geven. We 'houden' niet langer van die persoon. Waarom? Nou, omdat, zoals de 'Righteous Brothers' zeiden in hun hit uit 1964 "You've lost that lovin' feelin'". De fout zit hem in het denken dat liefde een "gevoel" is. En als je het op die manier bekijkt, wel, zo wispelturig als we zijn in onze emoties als mensen, zijn we gebonden om op te geven en te stoppen met "liefhebben", omdat we het niet meer VOELEN.

MAAR GOD!

"Maar God...", ik hou van deze twee woorden die overal in de Schrift te vinden zijn. Als we Gods voorbeeld nemen als het om liefde gaat, zien we een veel ander beeld dan dat van onze menselijke versie van liefde. Zijn liefde is grenzeloos. Het is puur. Het is echt! God houdt van ieder van ons met onvoorwaardelijke liefde. En om dat te bewijzen gaan we opnieuw naar de bron van ALLE waarheid, de Bijbel. Johannes 3:16 zegt:

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe."

Geen voorwaarden...punt. God had kunnen zeggen: "Totdat ze besluiten hun zaakjes daar beneden op orde te brengen, ga ik ze niet helpen." Of nog erger, stel je voor dat God zou praten zoals wij: "Ik heb geen zin om ze te helpen omdat ze zich nu niet erg lief gedragen."

Prijs de Heer voor Zijn Liefde! Amen?

De kerk is niet meer het voorbeeld van Jezus' liefde voor elkaar. Er is tegenwoordig meer ruzie in de kerk dan ooit tevoren. Ik heb het aan den lijve ondervonden. Ego en trots zijn de kerk binnengeslopen en hebben de overhand genomen als een plaag op de hoogste niveaus in de kerk - ook in de hoogten van het kerkleiderschap. Christenen vechten met elkaar om de meest belachelijke dingen en kleinzielige verschillen.

VOLLE CIRKEL

( )

Kerk in Efeze

In een artikel dat ik onlangs las over de kerk van Efeze, getiteld 'Efeze: The Loveless Church', maakte auteur Travis Johnson de volgende opmerking:

Wat een ontnuchterende woorden om van Christus te horen: "...jullie hebben de liefde die jullie eerst hadden verlaten." De kerk in Efeze werd niet bekritiseerd omdat ze de verkeerde boeken las, of omdat ze de verkeerde predikers op hun preekstoel hadden, of omdat ze geen gulle gevers of trouwe getuigen waren. Ze werden bekritiseerd en berispt omdat de kerk die schijnbaar alles had, het grootste ding niet had: liefde.

Ik geloof echt dat wij (de Amerikaanse kerk) zijn teruggevallen op het punt waarop de kerk van Efeze zich eeuwen geleden bevond. We zijn een kerk van uiterlijk vertoon en rijkdom geworden. Een kerk die maar wat doet en vergeten is waar ze vandaan komt en wat ons doel is. Ik zeg het niet graag, maar we zijn voor het grootste deel het ware merkteken van een gelovige kwijtgeraakt. We zijn opgehouden een kerk te zijn die gedreven wordt door liefde. Travis Johnson zei dat ze (de kerk in Efeze) alles hadden, maar in alle drukte van het "doen", slaagden ze erin om hun grootste eigenschap te verliezen. De enige eigenschap die nog steeds een directe weerspiegeling is van Gods karakter: Liefde! Kijk naar wat Openbaring 2:4b zegt:

"...dat gij uw eerste liefde verlaten hebt."

Ze 'verlieten' hun eerste liefde... ze verloren die niet, zoals de algemene misvatting is. Dat is een groot verschil. Het duidt op een gewillig deel namens hen. En wij zijn niet anders. De travestie achter dit alles is dat onze genadige, barmhartige en vergevingsgezinde Heer klaarstaat om te vergeven en te vergeten, als we ons gewoon weer tot Hem zouden wenden, Hem en Zijn Woord zouden zoeken en Hem zouden vragen om ons te helpen opnieuw lief te hebben.

LIEFDE EN GERECHTIGHEID

God is niet alleen een liefhebbende God, maar tegelijkertijd ook een God van gerechtigheid. Velen in de kerken van vandaag leren alleen over Gods liefde. Maar hoe zit het met Zijn rechtvaardigheid? Ik kan je dit vertellen... die is perfect! In tegenstelling tot ons extreem gebrekkige rechtssysteem. En omdat Hij perfect IS in al Zijn wegen, kan Hij perfect rechtspreken en doet Hij dat ook. Dat betekent dat Hij MOET oordelen over zonde en kwaad... en dat doet Hij en zal Hij blijven doen!

Ik weet dat dit tegenwoordig niet bepaald een populaire uitspraak is die velen willen horen. God is een God van 'gelijke kansen'. Nogmaals, dat betekent dat Hij even liefdevol is als rechtvaardig. Je kunt het ene niet hebben zonder het andere. Je kunt die twee niet scheiden.

Ik begrijp niet waarom we niet gewoon bijbels evenwicht kunnen hebben. Vroeger hoorden we veel hel, vuur en zwavel prediken - dat was het ene uiterste. Vandaag de dag is de slinger naar het tegenovergestelde uiterste geslingerd en horen we voornamelijk het liefde, liefde, liefde evangelie. Het Woord van God is een perfect uitgebalanceerd boek. Onze benadering van het delen van Jezus moet 'gelijkwaardig' zijn. Zo staat het tenslotte in de Schrift. Een perfect voorbeeld van evenwicht wordt samengevat door wat we lezen in Romeinen 6:23 dat zegt:

"Want het loon van de zonde is de dood" (Gods rechtvaardigheidskenmerk)

"Maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer. (Gods liefdeskenmerk)

Dus, nu ik dit afsluit, ben ik er niet zo zeker van dat wij, de Amerikaanse kerk, het begrijpen. We denken dat alleen maar omdat God liefde is (en dat is Hij), dat Hij haar op de een of andere manier zal sparen voor het oordeel. Niet dus! Laat me je achterlaten met dit vers uit Jeremia 7:16:

"Bid daarom niet voor dit volk, hef geen geroep of gebed voor hen op, en doe geen voorspraak bij Mij, want Ik zal u niet verhoren."

Dat zou een ontnuchterend vers voor ons allemaal moeten zijn, vooral in het licht van de tijd waarin we leven. Vergeef me mijn pessimisme, maar ik denk niet dat de kerk "nuchter" zal worden. Ik denk dat ze "dronken" is van haar rijkdom, rijkdom en "roem". We hebben meer megakerken per hoofd van de bevolking dan waar ook ter wereld. Toch is de kerk nu gebrekkiger en bloedarmoediger dan ze ooit is geweest. Dus wat betekent dat?

Kijk met me mee naar de woorden van Travis Johnson in zijn artikel dat eerder in deze post is genoemd. Hij zegt verder dat:

"Als we weigeren te luisteren naar de corrigerende en overtuigende controles van de Heilige Geest, kan deze kwaal elke kerk en elke gelovige overkomen. Tenzij de liefde consequent wordt aangewakkerd, neemt de neiging om liefdeloos te worden toe naarmate je langer studeert, hoe meer je geeft, hoe meer succes je boekt en hoe meer je anderen dient en jezelf uitstort in de bediening. Het is heel goed mogelijk om meer van de bediening te houden dan van Christus. Efeze was in veel opzichten nog steeds een opmerkelijke kerk, maar slaagde er niet in om het belangrijkste het belangrijkste te houden. Als onze eerste liefde niet levendig wordt gehouden, kan ze verloren gaan."

We kunnen onze eerste liefde verliezen! Dat is een enge gedachte! Toch zie ik ons, als het lichaam van Christus, niet luisteren naar de voortdurende "corrigerende en overtuigende controles van de Heilige Geest". Ik zie juist het tegenovergestelde.

Tot slot zie ik dat de kerk op het punt staat om de knop van "getuige" aan de 144.000 "door te geven" (of beter nog "over te geven"). Dit zegt mij dat de tijd van het kerkelijk tijdperk zo goed als voorbij is. Zodra de invloed van de kerk afneemt tot het punt dat het bijna achteruit gaat, is het tijd om de stekker eruit te trekken en de "grote jongens" binnen te laten. Ik weet dat dit hard klinkt, maar laten we eerlijk zijn: de 144.000 Messiasbelijdende Joden zullen in 7 jaar doen wat wij als kerk in meer dan 2000 jaar kerkgeschiedenis niet hebben kunnen doen.

HOOFDLIJN

De hoofdlijn is dat Jezus van je houdt! Meer dan je weet. Hij houdt zoveel van je dat Hij voor jou en mij is gestorven zodat we niet de eeuwigheid hoeven door te brengen in een plaats van eeuwige kwelling die hel heet. Dat is echte liefde!

Als je Jezus niet kent, dan smeek ik je om de enige naam aan te roepen waarmee we gered kunnen worden... Jezus Christus! Stel het niet uit! Ieder van ons is verzekerd van de eeuwigheid. Het verschil is wat jouw eeuwige adres zal zijn: De hemel of de hel?

Fijne dag nog! 👍🏻

Bron: Jesus Loves You! - by Pablo Frascini