www.wimjongman.nl

(homepagina)


Dit is het grootste teken van de wederkomst...

Britt Gillette - 8 oktober 2024

( )

Krediet: Dovapi

Overal waar we vandaag de dag kijken, zien we geweld, haat en losbandigheid van elke soort. Steden houden het aantal moorden per jaar bij. Het lokale nieuws rapporteert of het laatste dodental al dan niet een nieuw record is. Films en televisieprogramma's zoeken voortdurend de grenzen op en beelden steeds meer geweld en seksuele immoraliteit van elke soort uit - wat moeilijk te bevatten is omdat ze lang geleden elke gevestigde moraliteitslijn hebben overschreden. Dit is hoe Paulus zei dat de laatste dagen eruit zullen zien. Hij zei:

“Want de mensen zullen alleen zichzelf en hun geld liefhebben. Ze zijn opschepperig en trots, spotten met God, zijn hun ouders ongehoorzaam en ondankbaar. Ze zullen niets als heilig beschouwen. Ze zijn liefdeloos en onvergevingsgezind, ze belasteren anderen en hebben geen zelfbeheersing. Ze zullen wreed zijn en haten wat goed is. Ze zullen hun vrienden verraden, roekeloos zijn, zich opblazen met trots en meer van genot houden dan van God. Ze doen zich religieus voor, maar ze verwerpen de kracht die hen godvruchtig zou kunnen maken. Blijf uit de buurt van zulke mensen!” 2 Timoteüs 3:2-5 (NLT)

Dit is precies het soort gedrag dat we vandaag de dag zien. Het is dan ook geen verrassing dat zoveel mensen intuïtief beweren dat “het einde nabij is”.

Het blijkt dat wat veel mensen instinctief denken in werkelijkheid waar is. Het einde is nabij. Hoe kan ik daar zo zeker van zijn? Omdat Jezus en de profeten hebben gezegd dat specifieke gebeurtenissen het einde zullen inluiden. Vandaag zien we die gebeurtenissen. Het evangelie wordt verkondigd tot aan de uiteinden van de aarde (Matteüs 24:14)... Reizen en kennis nemen exponentieel toe (Daniël 12:4)... Het Joodse volk heeft Jeruzalem weer in handen (Lucas 21:24)... En dit zijn nog maar een paar van de tekenen die we zien. Jezus zei:

“Dus wanneer al deze dingen beginnen te gebeuren, sta dan op en kijk omhoog, want uw redding is nabij!” Lucas 21:28 (NLT)

Dit betekent dat het samenkomen van al deze tekenen de #1 reden is om te geloven dat de wederkomst van Jezus Christus nabij is.

Maar welke van al deze individuele tekenen is het grootste? Wat is het belangrijkste van deze tekenen die wijzen op de spoedige wederkomst van Jezus?

Het weer bijeenkomen van Israël

Zonder twijfel geloof ik dat het grootste teken de terugkeer van het Joodse volk in het land Israël is. Niet alleen heeft God beloofd dat dit in de laatste dagen zou gebeuren, maar de Verdrukking zelf kan niet plaatsvinden als de natie Israël niet bestaat. Hier zijn slechts een paar van de eindtijdgebeurtenissen die de natie Israël vereisen:

Het verbond van de antichrist

De zevenjarige Verdrukking kan niet beginnen totdat de antichrist een verbond met Israël bevestigt (Daniël 9:27). En hoe kan Israël zo'n verbond bevestigen als Israël niet bestaat? Dat kan het niet. Dit maakt de hedendaagse Israëlische natie essentieel voor de tijdlijn van de eindtijd.

Het doel van de Verdrukking

De Bijbel zegt dat Gods voornaamste doel voor de Verdrukking is om Zijn beloften aan de natie Israël te vervullen. Volgens de Bijbel is deze periode verordend voor de Israëlische natie “om hun rebellie te beëindigen, een einde te maken aan hun zonde, boete te doen voor hun schuld, eeuwige gerechtigheid te brengen, het profetische visioen te bevestigen en het Heilige der Heiligen te zalven” (Daniël 9:24). Voordat dit kan gebeuren, moet Israël bestaan.

Jeruzalem

Jezus zei dat legers Jeruzalem zouden omsingelen, de stad zouden verwoesten en de inwoners tot slaven zouden maken. Dit gebeurde in 70 na Christus toen de Romeinse legioenen precies dat deden. Jezus zei toen dat andere mensen dan de Joden Jeruzalem een tijdlang zouden beheersen, waarna het Joodse volk Jeruzalem weer zou beheersen. Alleen dan zullen de eindtijdgebeurtenissen die Hij beschreef (inclusief Zijn Wederkomst aan het einde van de Verdrukking) plaatsvinden (Lucas 21:24-28). Dit betekent dat de Verdrukking niet kan plaatsvinden tenzij het Joodse volk Jeruzalem beheerst. Sinds 1967 is Israël in het bezit van Jeruzalem.

De oorlog tussen Gog en Magog

De Bijbel zegt dat in de laatste dagen, wanneer God het Joodse volk terugbrengt naar het land uit de vele landen waar ze verstrooid zijn (Ezechiël 38:8), een enorme coalitie van legers Israël zal binnenvallen (Ezechiël 38-39). Onnodig te zeggen dat dit niet kan gebeuren tenzij Israël bestaat.

Israëls “buitengewoon grote” leger

Ezechiël zegt dat Israël in de laatste dagen een “buitengewoon groot leger” zal hebben (Ezechiël 37:10). God zegt dat Israël als een vuur tussen korenschoven zal zijn, dat de naburige naties zal verbranden (Zacharia 12:6). Hij zegt dat zelfs de zwakste soldaat onder hen als David zal zijn (Zacharia 12:8). Dit is het geval sinds 1948. Maar nogmaals, hoe kan dit alles gebeuren als Israël niet bestaat?

De gruwel der verwoesting

De Bijbel zegt dat de antichrist midden in de Verdrukking een einde zal maken aan de tempeloffers en -offers (Daniël 9:27). Daarna zal hij in de Tempel gaan zitten en zichzelf tot God uitroepen (2 Tessalonicenzen 2:3-4). Dit is een daad van ontheiliging die Jezus “de gruwel der verwoesting” noemt (Matteüs 24:15). Maar voordat dit kan plaatsvinden, moet de Joodse Tempel bestaan. Omdat de Romeinse legioenen de Tempel in 70 na Christus verwoestten, betekent dit dat er een nieuwe Tempel gebouwd moet worden. Om dat te laten gebeuren, moet het Joodse volk terug zijn in het land en de controle hebben over Jeruzalem.

Dit zijn slechts enkele gebeurtenissen waarvan de Bijbel zegt dat ze in de eindtijd zullen plaatsvinden. Maar hoe kan dat gebeuren als Israël niet bestaat? Dat kunnen ze niet. Ze vereisen dat het Joodse volk terugkeert naar het land Israël. Zonder twijfel speelt Israël de hoofdrol in Gods eindtijdplan. Zonder Israël kan er geen eindtijd zijn.

Vóór 14 mei 1948 vormde dit een probleem. Israël bestond niet. In de ogen van de wereld was Israël voor altijd verdwenen. Maar zij die de bijbelprofetie begrepen, wisten wel beter. Ze wisten dat God beloofd had het Joodse volk terug te brengen naar het land. Ze wisten dat de Hebreeuwse profeten keer op keer zeiden dat het volk Israël in de laatste dagen teruggebracht zou worden naar het land. Dat is precies wat er gebeurde.

Gods belofte

De hele Bijbel (en het Oude Testament in het bijzonder) bevat specifieke en onbetwistbare beloften van God om Zijn volk terug te brengen naar het land Israël. God beloofde Mozes en de Israëlieten bijvoorbeeld:

“Ook al bent u verbannen naar de uiteinden van de aarde, de Heer, uw God, zal u daaruit verzamelen en u weer terugbrengen. De Heer, uw God, zal u terugbrengen naar het land dat van uw voorouders was, en u zult dat land opnieuw bezitten.” Deuteronomium 30:4-5 (NLT)

Door de geschiedenis van Israël heen herhaalde de ene profeet na de andere deze belofte. Via hen beloofde God om het Joodse volk terug te brengen naar het land, ondanks de ontberingen die ze moesten doorstaan (Jesaja 43:1-13). Hij beloofde hen te roepen uit “de verste uithoeken van de aarde” (Jesaja 11:12), uit “de volken” (Ezechiël 39:28) en uit “het noorden, zuiden, oosten en westen” (Psalm 107:3). Hij beloofde hen thuis te brengen en Zijn heiligheid aan de naties te tonen (Ezechiël 20:41-42). Hij beloofde hen thuis te verwelkomen uit “de landen waar zij verstrooid waren” (Ezechiël 20:34). Hij zei dat Hij hen uit verre landen naar het land Israël zou terugbrengen (Jeremia 30:2-10). En God beloofde dat Zijn volk, hoewel het onder de volkeren verstrooid was, Hem nooit zou vergeten en dat Hij hen naar het land Israël zou terugbrengen (Zacharia 10:9).

God hield Zijn belofte. De hedendaagse Israëlische natie is daar het bewijs van.

Maar God beloofde dat Hij meer zou doen dan alleen de Israëlische natie herstellen, Hij zei ook hoe Hij dat zou doen. Hij zei dat Israël in één dag geschapen zou worden (Jesaja 66:7-8), als een verenigde natie zou terugkeren (Ezechiël 37:22), van een verlaten woestenij in een weelderige tuin zou veranderen (Ezechiël 36:34-35; Jesaja 51:3) en “een uitzonderlijk groot leger” zou vormen (Ezechiël 37:10). Elk van deze dingen gebeurde ook.

Wanneer zal dit allemaal gebeuren?

Hoe verbazingwekkend deze vervulde profetieën ook zijn, wat de meeste mensen verbaast is wanneer God zei dat ze vervuld zullen worden. Omdat de Hebreeuwse profeten de wedergeboorte van de natiestaat Israël direct verbonden met de wederkomst van Jezus Christus.

Door middel van de profeet Hosea zei God dat het volk Israël een lange tijd zonder koning, offers, heilige pilaren of priesters zal leven, maar dat zij dan in de laatste dagen naar het land zullen terugkeren en hun God en Messias zullen zoeken (Hosea 3:4-5). De profeet Joël zei dat de legers van de wereld zich zullen verzamelen voor de slag om Armageddon “op het moment dat God Juda en Jeruzalem herstelt,” om Zijn volk terug te brengen uit de volken waar zij verstrooid waren (Joël 3:1-2). Met andere woorden, zodra God de Israëlische natie herstelt, zullen Armageddon en de eindtijd snel volgen.

God beloofde dat het Joodse volk zal terugkeren naar het land en dat de woestijn zal bloeien (Jesaja 35:1). Dit hebben we al gezien. Wat gebeurt er dan? De Bijbel zegt dat de Heer zal terugkeren om Israëls vijanden te vernietigen (Jesaja 35:2-4). Door Jeremia beloofde God om het overblijfsel van Zijn kudde te verzamelen uit de volken waar Hij hen naartoe had gedreven en om hen terug te brengen naar het land (Jeremia 23:3-4). Daarna beloofde Hij om een rechtvaardige nakomeling van Koning David op te wekken, een koning die het land met wijsheid zal regeren (Jeremia 23:5-6). Dit is de langverwachte Messias en Hij zal komen om te regeren “wanneer het volk weer in het land is” (Jeremia 23:7-8).

Door Jesaja beloofde God om de Israëlische natie te herstellen en haar vlag onder de volken te hijsen (Jesaja 11:12). Wanneer dat gebeurt, zegt God dat “de wolf en het lam bij elkaar zullen liggen” en dat “luipaarden bij geiten zullen liggen”. Zelfs een baby zal met een cobra spelen en niet gebeten worden! (Jesaja 11:6-9). De troonopvolger van David (Jezus Christus) zal over de naties heersen en de wereld veranderen in een plaats van vrede en rust (Jesaja 11:10). Dit beschrijft het Duizendjarig Rijk van Jezus Christus. En wanneer zal Zijn Koninkrijk komen? Pas nadat Gods volk “uit verre landen” en “aan de uiteinden van de aarde” weer is verzameld (Jesaja 11:11-12) en nadat Israël is herboren als één enkele, verenigde natie (Jesaja 11:13).

Alsof dit alles nog niet genoeg was, zei Jezus dat wanneer het Joodse volk terugkeert naar het land, zij de controle over Jeruzalem zullen terugkrijgen. Hij zei dat de heidenen Jeruzalem zullen vertrappen totdat er een einde komt aan de tijden van de heidenen. Hij zei dat wanneer dit gebeurt, het een teken is van Zijn terugkeer (Lucas 21:24). In 1967 nam de Israëlische natie voor het eerst in 1897 jaar de controle over Jeruzalem over. Toeval? Nee. Jezus zei dat de generatie die getuige is van deze gebeurtenissen niet voorbij zal gaan voordat Hij terugkeert (Lucas 21:32).

Dit jaar vierde de moderne natie Israël 76 jaar sinds haar stichting. Het is 57 jaar geleden dat Israël de controle over Jeruzalem heroverde. Hoeveel jaren kunnen er nog voorbijgaan voordat Jezus terugkeert? Dat kunnen er niet veel zijn.

Hoe kan ik daar zo zeker van zijn? Omdat Jezus zei:

“Dus wanneer al deze dingen beginnen te gebeuren, sta dan op en kijk omhoog, want uw redding is nabij!” Lucas 21:28 (NLT)

Op dit moment zijn we getuige van het samenkomen van de tekenen waarvan Jezus en de profeten zeiden dat we ze moesten verwachten. Hoewel we de dag of het uur van de wederkomst van de Heer niet kennen, zei Jezus niet: “Als al deze dingen beginnen te gebeuren, sta dan op en kijk omhoog - misschien kom Ik over een eeuw of twee terug.” In plaats daarvan zei Hij dat Zijn terugkeer heel dichtbij is - “vlak voor de deur” (Marcus 13:29; Matteüs 24:33).

Waarom het belangrijk is

De terugkeer van het Joodse volk in het land Israël is het nummer 1 individuele teken dat de wederkomst nabij is. Gedurende 1.878 jaar konden Christenen dit teken niet aanwijzen. Vandaag kunnen ze dat wel. Denk aan het wonder dat dit vertegenwoordigt. Door de geschiedenis heen verdwijnen overwonnen mensen. Ze gaan op in de omringende naties. Waar zijn de oude buren van Israël? Waar zijn de Hettieten, Girgashieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Hivieten en Jebusieten (Deuteronomium 7:1)? Ze zijn verloren gegaan in de geschiedenis. Maar ondanks bijna 2000 jaar zonder thuisland, blijft het Joodse volk bloeien. Ze hebben nog steeds hun unieke culturele, religieuze en etnische identiteit. Ondanks bijna 2000 jaar van welig tierend antisemitisme, gekenmerkt door de Spaanse inquisitie, Russische pogroms en de nazi-holocaust, bestaat het Joodse volk nog steeds. Nu zijn ze terug in het land Israël. Dit is niets minder dan een modern wonder. Het is een duidelijk bewijs voor de hele wereld dat de God van Abraham, Isaak en Jakob de enige ware God is. Het is ook het belangrijkste individuele teken dat ons vertelt dat Jezus spoedig zal komen!

Bron: This is the Single Greatest Sign of the Second Coming…