www.wimjongman.nl

(homepagina)


Gezegende zekerheid

Door Terry James 23 september 2024

Ware gelovigen in Jezus Christus zullen nooit depressief zijn. We zullen nooit te maken krijgen met omstandigheden die een verlies van vertrouwen in onze positie binnen Gods familie kunnen veroorzaken, als we werkelijk gered zijn.

De bovenstaande beweringen worden niet bevestigd door Gods Woord. Integendeel, ze worden gepropageerd door de vader van de leugen - de boze die rondloopt als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij kan verslinden. En ik moet mezelf en jou bekennen dat ik de laatste tijd het gefluister van de verleider in mijn oor heb gevoeld. Het gaat ongeveer zo: “Kijk om je heen. In elke richting worden de dingen steeds donkerder. Denk aan deze dingen en geloof dat deze omstandigheden oneindig veel erger zullen worden, omdat de Hemel die een actie onderneemt gewoon niet in zicht is.”

Dit is mijn gedachte, ook al schrijf ik over alle rare dingen die ik waarneem in deze tijd zo vlak voor het einde van het tijdperk. Ik redeneer dan dat onze Heer mij niet zou belasten met het in verband brengen van zaken en gebeurtenissen met profetieën over het einde van het tijdperk als er niet het best mogelijke einde aan dit alles zou zijn op een glorieus punt in de toekomst.

Eén zin uit de Schrift duikt bijna altijd op in mijn gedachten om de depressie te vervangen die begon met dat gefluister van de boze: “Troost elkaar met deze woorden.”

De meest prominente plaats van deze uitspraak in Gods Heilige Woord is waar de belofte van het glorieuze einde van deze kwade dagen voor gelovigen wordt gepresenteerd. En wat een presentatie is dat!

Want de Heer zelf zal neerdalen uit de hemel met een schreeuw, met de stem van de aartsengel en met de bazuin van God; en de doden in Christus zullen eerst opstaan: Dan zullen wij, die leven en overblijven, samen met hen worden opgenomen in de wolken, de Heer tegemoet in de lucht; en zo zullen wij altijd bij de Heer zijn. Vertroost elkaar daarom met deze woorden. (1 Tessalonicenzen 4:16-18)

Zo begon ik laatst mijn dag met een aantal gedachten over de deprimerende dingen die in de wereld gebeuren. Paulus' grote profetische uitspraak hierboven, eindigend met de troostende vermaning, kwam uiteindelijk aan de oppervlakte van mijn ouder wordende grijze massa. Toen kwam de gedachte op die de depressie tenietdeed die de fluisterende minion eerder van plan was om mijn dag te verpesten.

De woorden van “Gezegende zekerheid” drongen mijn geheugen binnen, met melodie en al.

De Heilige Geest bracht me die geweldige oude hymne in herinnering die ik al mijn hele leven hoor. Misschien heb jij het ook wel gehoord en gezongen. En wat een herinnering was dat; wat een troostende waarheid! Depressie van alle onderdrukking die dat donkere gebied van Satans rijk kon oproepen, had geen schijn van kans om die uitbarsting van “Gezegende zekerheid” te overleven!

Hier zijn de teksten om ons allemaal te herinneren aan de prachtige toekomst die wij, gelovigen in Christus, hebben als erfgenamen van alle hemelse rijkdommen die aan Jezus zelf toebehoren.

Gezegende zekerheid, Jezus is van mij

Oh, wat een voorproefje van goddelijke heerlijkheid

Erfgenaam van verlossing, aankoop van God

Geboren uit zijn Geest, gewassen in zijn bloed

Dit is mijn verhaal, dit is mijn lied

De hele dag mijn Redder prijzen

Dit is mijn verhaal, dit is mijn lied

De hele dag mijn Heiland lovend

Volmaakte onderwerping, volmaakt genot

Visioenen van opname barsten nu los op mijn zicht

Engelen die neerdalen brengen van boven

Echo's van genade, gefluister van liefde

Dit is mijn verhaal, dit is mijn lied

De hele dag mijn Redder prijzen

Dit is mijn verhaal, dit is mijn lied

Ik prijs mijn redder de hele dag lang

Ik prijs mijn redder de hele dag lang

We kunnen niet om het pure kwaad heen dat onze ogen en oren - onze geestelijke zintuigen - bestookt, zoals de zoveelste aanslag op het leven van dezelfde presidentskandidaat toen hij zondag 15 september golf speelde in Florida. Maar al het kwaad dat we zien vervaagt in de helderheid van de belofte van de Heer Jezus om ons elk moment in Zijn aanwezigheid te roepen. We hebben de gezegende zekerheid dat we niet de afsluitende zeven helse jaren van het regime van de Antichrist zullen meemaken of de toorn en het oordeel van de rechtvaardige God van de Hemel. We zullen in het huis van Jezus' Vader zijn - en dat is ook ons huis (Johannes 14:1-3), vanwege wat Jezus aan dat oude ruige kruis op Golgota heeft gedaan.

Zoals die oude hymne, “Gezegende zekerheid”, zegt: wij die in Gods familie zijn, zijn erfgenamen... erfgenamen van verlossing en alle hemelse glorie.

Dus als we nadenken over wat Jezus voor ons heeft gedaan, kunnen we de depressie - de onderdrukking die Satan ons wil toebrengen - van ons afwerpen. Dit alles doet me denken aan een andere hymne met regels die uitdrukken hoe het werk van Christus aan het kruis en Zijn opstanding ons gezegende zekerheid geven. Deze lofzang vertelt ons wat we moeten doen om het werk te doen dat ons is opgedragen terwijl we op aarde zijn:

Richt je ogen op Jezus,

Kijk vol in Zijn wonderbaarlijk gezicht,

En de dingen van de aarde zullen vreemd genoeg vaag worden,

In het licht van Zijn glorie en genade.

Als je die gezegende zekerheid niet hebt omdat je Gods aanbod van redding door geloof in Zijn Zoon, Jezus Christus, het Lam dat geslacht is vanaf de grondlegging van de wereld, nooit hebt geaccepteerd, dan is hier hoe je deel kunt uitmaken van Gods eeuwige familie:

Als u met uw mond de Heer Jezus belijdt en in uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u gered worden. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid, en met de mond belijdt men tot zaligheid. (Romeinen 10:9-10)

Bron: Blessed Assurance « Terry James Prophecy Line