www.wimjongman.nl

(homepagina)


Een geliefde relatie

Door: Sara Lamm - 4 september 2024

()

Een van mijn favoriete liedjes is “Dodi Li” van Peter, Paul en Mary. Hun muziek was de soundtrack van mijn jeugd en “Dodi Li” vond zo'n diepe weerklank bij mij dat ik ervoor koos om ermee naar het altaar te lopen op mijn bruiloft. Afgezien van de prachtige melodie, die afkomstig is uit het Hooglied, voelde het ongelooflijk goed op tijd - ik trouwde slechts twee dagen voor de Hebreeuwse maand Elul. De Hebreeuwse letters van Elul - Aleph (א), Lamed (ל), Vav (ו), Lamed (ל) - vormen een acroniem voor “Ani L'dodi V'dodi Li” (אני לדודי ודודי לי), wat betekent “Ik ben van mijn geliefde en mijn geliefde is van mij”.

אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי הָרֹעֶה בַּשׁוֹשַׁנִּים׃

Ik ben van mijn geliefde en mijn geliefde is van mij; hij wandelt tussen de lelies.
Hooglied 6:3

Het was een lief en mooi toeval dat het lied nog meer betekenis gaf voor mijn bruiloft.

Maar wist je dat dit vers vol liefde ook ongelooflijk relevant is voor de Hebreeuwse maand Elul? Elul, is op dinsdag begonnen, en de laatste maand van het Joodse jaar en markeert het formele begin van de Hoge Feestdagen - misschien wel de belangrijkste periode op de Joodse kalender. Dus wat hebben liefdevolle relaties te maken met deze maand, en hoe zijn ze verbonden met de Hoge Feestdagen in het algemeen?

De Hoge Feestdagen beginnen op de eerste dag van de Hebreeuwse maand Tishrei, die meestal in september of oktober valt. Rosh HaShanah, het Joodse Nieuwjaar, trapt deze feestelijke maand af, gevolgd door Jom Kippoer, de Verzoendag. Dan volgt Sukkot, het feest van de hutten, en tot slot Shemini Atzeret en Simchat Torah, die de afsluiting van Sukkot markeren en de viering van het voltooien van de jaarlijkse cyclus van het lezen van de Torah. Het is veel om bij te houden! Maar de dagen die voorafgaan aan deze feestdagen, inclusief de maand Elul, worden beschouwd als ongelooflijk betekenisvol en veelbelovend.

De uitdrukking “Ani L'dodi V'dodi Li” vat de geest van Elul. Het Hooglied nodigt ons uit om deze periode door de lens van de liefde te bekijken, in plaats van deze periode alleen als een plechtige periode te zien. Elul wordt traditioneel beschouwd als een tijd van Teshuva, of berouw, waarin we nadenken over onze daden van het afgelopen jaar en ernaar streven om terug te keren naar ons beste zelf. Maar het is ook een tijd om onze relatie met God te vernieuwen en te verdiepen. De uitdrukking herinnert ons eraan dat onze band met het Goddelijke niet gebaseerd is op angst of verplichting, maar op een wederkerige, liefdevolle verbinding - zoals die van twee partners die elkaar koesteren.

Een praktisch aspect van de maand Elul is het reciteren van Selichot, gebeden waarin om vergeving wordt gevraagd. Deze gebeden zijn bedoeld om Gods barmhartigheid op te roepen en ons te herinneren aan Zijn barmhartige natuur, die altijd klaar staat om ons terug te verwelkomen.ˆIn het hart van de Selichot gebeden staan de Dertien Attributen van Barmhartigheid, een set van goddelijke kwaliteiten die aan Mozes op de berg Sinaï werden geopenbaard na de zonde van het Gouden Kalf:

וַיַּעֲבֹר יְהֹוָה עַל-פָּנָיו וַיִּקְרָא יְהֹוָה אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד וֶאֱמֶת
Hashem ging voor hem langs en riep uit: “Hashem! Hashem! een Hashem, barmhartig en genadig, traag tot toorn, overvloedig in goedheid en trouw,
Exodus 34:6

נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוׂן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוׂן אָבוֹת עַל-בָּנִים וְעַל-בְּנֵי בָנִים עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים׃
Hij vergeeft de ongerechtigheid, overtreding en zonde, maar Hij vergeeft niet alle straf, maar Hij bezoekt de ongerechtigheid van ouders aan kinderen en kindskinderen, aan het derde en vierde geslacht.
Exodus 34:7

Deze eigenschappen - waaronder mededogen, genade, geduld, vriendelijkheid en waarheid - vertellen ons wie God is. Ze onthullen een God die niet slechts een verre rechter is, maar een liefhebbende partner die staat te popelen om ons te vergeven en te omarmen.

Gedurende de hele maand Elul herhalen we deze eigenschappen steeds weer, zodat ze in ons bewustzijn kunnen zinken. Ze herinneren ons aan het soort relatie dat we met God hebben - een relatie die geworteld is in liefde en barmhartigheid. Als we mediteren over deze kwaliteiten, beginnen we te begrijpen dat “Ani L'dodi V'dodi Li” niet alleen een poëtisch vers is, maar een echte beschrijving van onze band met God. Net als in elke liefdesrelatie helpt het kennen van de kwaliteiten van degene van wie we houden ons om ons dieper met hem te verbinden.

Op deze manier dienen de Dertien Attributen als een brug om ons door Elul heen met God te verbinden. Door ze te herhalen, worden we herinnerd aan Zijn vergevende en barmhartige aard. Als God, die alwetend en almachtig is, altijd klaar staat om ons met liefde terug te verwelkomen, hoeveel te meer moeten we er dan naar streven om met open harten naar Hem terug te keren? Het is dit begrip dat onze relatie met God verandert van een relatie van angst in een relatie van liefde en intimiteit.

Het idee dat “ik ben voor mijn geliefde en mijn geliefde is voor mij” is meer dan een romantisch sentiment. Het is een oproep tot actie. Elul nodigt ons uit om onze relatie met God niet als een contract te zien, maar als een dynamische en zich ontwikkelende relatie. God is niet alleen een rechter of heerser, maar ook een geliefde die verlangt naar onze aanwezigheid, verbinding en onze terugkeer. Deze verschuiving van een angstige relatie naar een liefdevolle, wederkerige relatie helpt ons te begrijpen dat berouw niet gaat over louter naleving, maar over het verdiepen van onze verbinding met het Goddelijke.

Sara Lamm is inhoudsredacteur voor TheIsraelBible.com en Israel365 Publications. Ze komt oorspronkelijk uit Virginia, maar verhuisde in 2021 met haar man en kinderen naar Israël. Sara heeft een Masters Degree in Education van Bankstreet college en gaf bijna tien jaar les in kleuterklassen voordat ze Aliyah maakte naar Israël. Sara is gepassioneerd over het verbinden van Bijbelstudie met het “echte leven” en werkt momenteel aan een bijbelserie voor kinderen.

Bron: A Beloved Relationship – The Israel Bible