www.wimjongman.nl

(homepagina)


KAN GOD VAN GEDACHTEN VERANDEREN OVER ISRAËL? OF OVER ONS?

27 augustus 2024 door Jonathan Brentner

()

Wat ik nu ga schrijven lijkt misschien onwaarschijnlijk. Hoe is het mogelijk dat een onderwerp dat niets met Bijbelprofetie te maken heeft, mijn overtuiging over de belofte van de Heer om een glorieus koninkrijk aan Israël terug te geven, verder bevestigt?

Ik ben er volledig van overtuigd dat de Schrift de blijvende plaats van de natie in Gods soevereine plan voor de toekomst bevestigt. Maar wat ik lang geleden leerde toen ik werkte aan mijn masterscriptie in het seminarie leidde tot een dieper begrip van waarom dit waar moet zijn.

De titel van mijn scriptie was “Rooms-katholieke rechtvaardiging in het licht van de Schrift”. Mijn begrip van wat Paulus schreef over rechtvaardiging door geloof verstevigde allereerst mijn geloof in eeuwige zekerheid. De boodschap van Romeinen 8:31-38 is duidelijk: als God ons rechtvaardig verklaart, dan is dat een uitgemaakte zaak. Niemand kan Zijn gerechtelijke uitspraak over onze levens ongedaan maken.

Met andere woorden, het is onmogelijk voor gerechtvaardigde heiligen om hun redding te verliezen of ervan weg te lopen. Zulke dingen kunnen nooit gebeuren met hen die God voor altijd rechtvaardig verklaart. Nooit!

Lang geleden verplaatsten rooms-katholieke theologen Gods rechtvaardiging van de zondaar van het moment van wedergeboorte naar het einde van zijn of haar leven. Ik vermoed dat ze dit deden om onzekerheid toe te voegen aan het leven van gelovigen, waardoor de kerk aanzienlijke controle kon uitoefenen over hun gedrag. Misschien begrepen ze de finaliteit ervan en als het gebeurde op het moment dat iemand wedergeboren werd, zoals Paulus onderwees in het boek Romeinen, dan kon absoluut niets iemands rotsvaste plaats van gunst in Gods ogen veranderen.

Satans tactiek is vandaag de dag nog steeds hetzelfde; hij probeert nog steeds onzekerheid in de uiteindelijke uitkomst van ons geloof te injecteren. Hij houdt ervan om ons het gevoel te geven dat we de gunst van de Heer moeten blijven verdienen in plaats van te geloven wat de Bijbel over ons zegt.

Wat heeft onze zekerheid in Christus te maken met de toekomst van Israël? Paulus vat deze essentiële link samen in Romeinen 11:29:

Want de gaven en de roeping van God zijn onherroepelijk.

Blijf alsjeblieft bij me als ik de punten verbind tussen onze permanente rechtvaardige status voor God en Gods belofte om op een dag een glorieus koninkrijk aan Israël terug te geven.

DE HEER KAN NIET TERUGKOMEN OP ZIJN BELOFTEN

Toen ik aan mijn proefschrift over rechtvaardiging door geloof werkte, las ik een boek van Erich Sauer, De triomf van de gekruisigde. Daarin schreef hij:

De kwestie van het Duizendjarig Rijk is daarom niet alleen een kwestie van eindgeschiedenis, maar raakt tegelijkertijd de kern van het evangelie (vrijheid van wet, universaliteit van het evangelie, gave door genade). Om dit te ontkennen maakt God een leugenaar met betrekking tot Zijn profetieën of Paulus een valse getuige voor ons. Romeinen 9-11 is niet zomaar een rechtvaardiging van God, maar een rechtvaardiging van Paulus' doctrine van rechtvaardiging.[1]

In Romeinen hoofdstukken 9-11 gebruikt Paulus Israëls zekere plaats in Gods verlossingsprogramma voor de eeuwen als bevestiging dat God niet van gedachten kan veranderen wat betreft degenen die Hij rechtvaardigt (Romeinen 8:31-39). De uiteindelijke uitkomst van Zijn beloften aan zowel ons als Israël heeft alles te maken met Zijn karakter als een God die Zijn beloften nakomt. Menselijk gedrag kan nooit Gods verordeningen tenietdoen, of het nu namens ons is of namens Israël.

Paulus verzekert ons dus dat, omdat God nooit kan terugkomen op Zijn verbonden met Israël en David, wij met zekerheid kunnen weten dat wij allen die Hij rechtvaardig verklaart tot heerlijkheid zullen brengen.

De Ene die Israël niet heeft afgewezen (Romeinen 11:1-25) is dezelfde Ene die onze absolute veilige plaats als gerechtvaardigde heiligen bevestigt (Romeinen 8:29-39.)

Niets, zelfs niet de afwijzing van de natie van hun Messias in de eerste eeuw na Christus, zou Zijn liefde voor Zijn uitverkoren volk kunnen veranderen of Zijn vaak herhaalde uitspraken door de profeten van het Oude Testament ongedaan kunnen maken, waarbij Hij Zijn plechtige woord gaf dat Hij Zichzelf zou beloven om een glorieus koninkrijk aan Israël te herstellen.

Dit betekent niet, zoals sommigen suggereren, dat het hele Joodse volk het eeuwige leven zal ontvangen of verzekerd zal zijn van een plaats in Jezus' toekomstige koninkrijk op aarde. Vergeving van zonden en eeuwig leven is altijd gekomen door geloof in Jezus. In het Oude Testament kwam het reddende geloof voort uit het geloof in wat God geleidelijk aan openbaarde over Zijn Zoon en Zijn toekomstige offer voor hun zonden. Vandaag de dag kijken we terug met een duidelijk beeld van alles wat Zijn dood en opstanding betekenen voor onze bevrijding van de straf van de zonde en het ontvangen van eeuwig leven.

De Schrift onthult dat er een tijd komt waarin een Joods overblijfsel zich tot Jezus zal wenden omdat zij Hem als hun Messias en Verlosser erkennen. Zacharia schreef over een groot berouw van een overblijfsel van het volk Israël, dat in de laatste dagen zal gebeuren (12:10-13:1). Paulus had deze passage zeker in gedachten toen hij vol vertrouwen de verlossing van het Joodse volk voorspelde die na het kerkelijk tijdperk zou plaatsvinden (Romeinen 11:25-36).

Christus zelf profeteerde over deze toekomstige groep van verloste Joden (Matteüs 23:37-39). Hij verklaarde dat de inwoners van Jeruzalem Hem op een dag zouden begroeten met de woorden: “Gezegend is hij die komt in de naam van de Heer.” Dat hadden ze een paar dagen eerder al gedaan, maar Hij wist dat velen van hen spoedig om Zijn kruisiging zouden schreeuwen. Terwijl Jezus treurde over Zijn geliefde stad, vond Hij troost door uit te kijken naar de tijd waarin Hij diezelfde woorden zou horen van een waarlijk berouwvol Israël.

GODS VERBAZINGWEKKENDE BARMHARTIGHEID

Gods voortdurende barmhartigheid jegens de Israëlische natie, ondanks haar verleden en, als ik dat mag toevoegen, haar huidige staat van ongeloof en eigenzinnigheid, spreekt tot de grote diepte van Zijn verbazingwekkende barmhartigheid jegens ons als heiligen van het Nieuwe Testament. In Romeinen 11:30-32 schrijft de apostel over Gods weergaloze barmhartigheid:

Want zoals u ooit ongehoorzaam was aan God, maar nu barmhartigheid hebt ontvangen vanwege hun ongehoorzaamheid, zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geweest, opdat zij door de barmhartigheid die aan u is betoond, nu ook barmhartigheid ontvangen. Want God heeft allen tot ongehoorzaamheid veroordeeld, opdat Hij Zich over allen zou ontfermen. (Nadruk toegevoegd)

Voor Israël betekent Gods barmhartigheid dat Zijn verbonden en beloften “onherroepelijk” zijn (Romeinen 11:29). Hij zal niet falen om de natie naar de plaats van berouw te brengen waarvan Zacharia zei dat het zou gebeuren nadat hun afwijzing van Hem tot Zijn kruisiging had geleid.

Voor ons betekent dit dat ongeacht ons gedrag, onze verkeerde wendingen, zonden of mislukkingen, de woorden van Efeziërs 1:3-14 ons altijd zullen definiëren. Als God ons eenmaal rechtvaardig heeft verklaard in Zijn ogen, dan kan niets de onfeilbare en oneindige gunst die we in Zijn ogen genieten veranderen.

Het is de verbazingwekkende barmhartigheid van de Heer voor iedereen die ons motiveert in onze wandel met Hem, zoals Paulus schrijft in Romeinen 12:1:

Ik roep u dan op, broeders, door de barmhartigheden van God, om uw lichamen te presenteren als een levend, heilig en Gode welgevallig offer, dat is uw geestelijke aanbidding.

Zie je het? De uitdrukking “barmhartigheden van God” is meervoud. Paulus' instructies voor een christelijk leven in Romeinen hoofdstuk 12-16 vloeien voort uit Gods onveranderlijke en standvastige liefde voor beide zowel ons als de Israëlische natie. (Het hoofdstukonderbreking vóór Romeinen 12 kwam eeuwen nadat Paulus aan de heiligen in Rome schreef).

Onze reactie van dienstbaarheid en opoffering voor de Heer vloeit voort uit het besef dat het voor Hem niet mogelijk is om van gedachten te veranderen over degenen die Hij uitkiest, of dat nu wij of Israël zijn. We beginnen onze wandel met de Heer als degenen die Hij voor altijd rechtvaardig verklaart en we blijven voor altijd in Zijn gunst.

In zijn boek New Morning Mercies schreef Paul David Tripp het volgende over de boodschap van Klaagliederen 3:23, “Zijn barmhartigheden zijn elke morgen nieuw:”.

Niet alleen overlaadt God je met liefde die nooit zal ophouden en genade die nooit zal eindigen, en niet alleen is Hij groot in trouw, maar de barmhartigheid die Hij jou en mij schenkt wordt elke morgen vernieuwd. Het is geen vermoeide, muffe, irrelevante, versleten, slecht passende genade van gisteren. Ze is aangepast aan de behoeften van jouw dag. Ze is gebeeldhouwd naar de vorm van de zwakheden, omstandigheden en strijd van elk van zijn kinderen.

Is het verwonderlijk dat Paulus onze wandel als gelovigen plaatst in de context van de verbazingwekkende barmhartigheid van de Heer die doordringt in al Zijn handelingen met zowel Israël als ons?

TEGENSTELLINGEN

Het niet volledig begrijpen van Gods barmhartigheid, die de kern vormt van het Evangelie, opent de deur naar minstens een paar tegenstrijdigheden.

Veel bijbelgelovige voorgangers onderwijzen correct de eindigheid van onze verlossing, maar ontkennen diezelfde oneindige genade en barmhartigheid voor de Israëlische natie. Is het niet tegenstrijdig om Gods niet aflatende liefde voor de gelovigen te verkondigen en dit toch te ontkennen voor het volk dat God zo lang geleden heeft uitgekozen en met wie Hij eeuwige verbonden heeft gesloten (Psalm 105:7-11)? Ik geloof van wel.

Zien zij niet het onlosmakelijke verband tussen het definitieve karakter van onze rechtvaardiging en Israëls voortdurende plaats in Gods verlossingsprogramma, dat Paulus behandelt in Romeinen, hoofdstukken 9-11? Ze onderwijzen de eeuwige zekerheid van de heiligen, maar vertellen ons dat diezelfde genade niet geldt voor de nakomelingen van Jakob.

Is het niet even tegenstrijdig voor hen die Gods voortdurende doelen voor Israël prediken om ook te onderwijzen dat nieuwtestamentische heiligen hun verlossing kunnen verliezen of ervan weg kunnen lopen? Ja, dat is het zeker.

Zij die Gods onomkeerbare genade voor de natie Israël begrijpen, ongeacht haar verleden of huidige staat, maken een grote fout door onze blijvende plaats in Gods gunst afhankelijk te maken van ons gedrag. Onze zekerheid berust op de liefde van de Heer voor ons, nooit op onze liefde voor Hem.

We gehoorzamen de Heer niet om in Zijn gunst te komen of te blijven. Het is iets waar we elk moment van elke dag van genieten en nooit kunnen verliezen. We dienen Hem vanwege Zijn standvastige liefde voor ons.

Paul David Tripp zei het zo:

Als je duizend jaar lang gehoorzaamt, ben je niet meer geaccepteerd dan toen je voor het eerst geloofde; je acceptatie is gebaseerd op de gerechtigheid van Christus en niet op die van jou.

Is er geen onuitsprekelijke troost en stimulerende bemoediging in de wetenschap dat de Heer nooit van gedachten over ons kan veranderen? Zo'n grote zekerheid vloeit voort uit Zijn karakter als een verbond-houdende God die niet zal falen om al Zijn beloften te houden aan allen die Hij liefheeft, of het nu de natie Israël is of wij als degenen die Hij heeft verlost met Zijn kostbare bloed.

Waarom bevestigden mijn masterscripties over Bijbelse rechtvaardiging mijn geloof dat de Heer op een dag een koninkrijk aan Israël zal teruggeven?

Dat deed ik omdat ik het verband zag tussen Romeinen 8:31-39 en hoofdstukken 9-11. De God die nooit van gedachten kan veranderen over Zijn beloften aan Israël is dezelfde die nooit van gedachten kan veranderen over degenen die Hij voor altijd rechtvaardig verklaart in Zijn ogen.

Onze zekerheid in Christus gaat nooit over ons, het gaat altijd over Hem en alleen vanwege Hem. Hoe kan iemand verwachten dat het anders zou zijn voor de Israëlische natie, aan wie de Heer in niet mis te verstane bewoordingen heeft beloofd om haar te herstellen als middel om Zijn Heilige Naam te verdedigen (zie Ezechiël 36:22-38)?


[1] Erich Sauer, De triomf van de Gekruisigde (Wm. B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, MI, 1952), p. 150.

Bron: Can God Change His Mind About Israel? Or About Us? — Jonathan Brentner