www.wimjongman.nl

(homepagina)


ONZE VADER: HET GEBED VAN DE HEER

EEN VOOR ISRAËL

( )

Afbeelding Johannes Plenio via Unsplash

De discipelen vroegen Jezus om enkele gebedstips - Hij zou het tenslotte moeten weten. Hoe moeten we bidden? In de Joodse traditie, en voor sommige christenen ook, zijn gebeden een vast script om voor te lezen. Voor veel mensen met deze achtergrond kan het vreemd of overweldigend voelen om een gebed uit het hart op te stellen, dus vaste woorden kunnen een handige gids zijn als we ons met God proberen te verbinden. Net als zijwieltjes op een fiets helpen deze woorden ons om in de juiste richting te gaan. Het verzoek van de discipelen leidde ertoe dat Jezus een aantal belangrijke waarheden overbracht in wat bekend is geworden als "Het Onze Vader". Dit zijn de woorden die Jezus ons aanbeval om tot de Vader te bidden, zoals opgetekend in het Evangelie van Matteüs, hoofdstuk 6:

()

"Onze Vader in de hemel,
uw naam worde geheiligd.

Uw koninkrijk kome,
uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel.

Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij onze schuldenaren hebben vergeven.

En leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van het kwade."

Misschien ken je deze woorden van binnen en van buiten. Maar misschien is het ook de eerste keer dat je ze leest. Hoe dan ook, dit gebed is diep.

GOD IS ONZE VADER

Het is geen kleinigheid dat Jezus ons meteen God laat aanspreken met "Onze Vader". Niet "mijn" Vader, maar de Vader van ons allemaal. Voor sommigen kan deze beschrijving van God als vader pijnlijk of moeilijk zijn. Waarom verbindt God Zichzelf met het concept van vaderschap, met alle connotaties van dien?

Moslims bidden tot Allah, die wordt beschreven als barmhartig, maar in de Islam is het onmogelijk om zeker te weten of je bij Allah in goede aarde valt of niet. Allah is geen "vader" en zijn liefde komt niet voor in de Koran. De God van Israël daarentegen wordt afgeschilderd als een liefhebbende Vader die medelevend is als we het verknoeien. Vooral de laatste regel vind ik prachtig:

()

Zoals een vader mededogen toont
aan zijn kinderen,
zo toont de Heer mededogen
aan hen die hem vrezen.

Want hij kent ons gestel,
hij weet dat we stof zijn.
(Psalm 103:13-14)


Zelfs als we het niet beter doen dan een emmer stof, houdt Hij nog steeds van ons. In Deuteronomium 32 en 33 zien we beelden van God die ons draagt, zoals een adelaar zijn jongen draagt (32:11) of een vader zijn kind op zijn schouders draagt (33:12). We zien deze tedere, vaderlijke taal ook in Jesaja 41, ondanks het minder briljante gedrag van Israël:

Want Ik, de Heer uw God,
houd uw rechterhand vast;
Ik ben het die tot u zeg: "Vrees niet,
Ik ben het die u helpt."

God houdt onze hand vast en draagt ons als een vader. Zelfs als je denkt dat je een beetje oud bent om gedragen te worden, denkt God daar anders over:

"Zelfs tot je oude dag ben Ik hem, en tot grijze haren zal Ik je dragen. Ik heb gemaakt en Ik zal dragen; Ik zal dragen en zal redden." (Jesaja 46:4)

De Bijbel vertelt ons dat er een groot verschil is tussen God en onze aardse ouders, die misschien wel hun best hebben gedaan, maar niemand kan perfect van ons houden zoals God dat kan. Of je vader nu goed, slecht of afwezig was, het is niet zijn karakter dat God weerspiegelt, maar het ideaal van de rol van het vaderschap: de bron, het hoofd en de rechtvaardige autoriteit die ons bedekt en die zielsveel van ons houdt.

Want mijn vader en mijn moeder hebben mij verlaten,
maar de Heer zal mij opnemen. (Psalm 27:10)

Wat ons hier op aarde ook is overkomen, we kunnen God benaderen als onze Vader in de hemel, in het vertrouwen dat Hij voor ons zorgt.

Ook al is God niet beperkt tot mannelijk of vrouwelijk, toch heeft Hij ervoor gekozen om Zichzelf als onze Vader te openbaren in plaats van als onze moeder, omdat vaders over het algemeen gezag dragen en de verantwoordelijkheid hebben om te zorgen en te beschermen, aspecten die later in het gebed naar voren komen. God is ook oneindig vriendelijk en verzorgend en alle goedheid van het moederschap komt ook van Hem. Man en vrouw, moeder, vader en kind waren allemaal Zijn idee. Maar omdat Jezus ons vertelt dat we God als onze Vader moeten aanspreken, is het belangrijk om dat te respecteren.

ZIJN NAAM IS HEILIG

Maar de volgende regel in het Onze Vader helpt ons er ook aan herinneren tegen wie we praten: Gods naam is heilig. Dat is wat geheiligd betekent. Hij is apart gezet, niet om gedachteloos rond te slingeren. We moeten Gods naam koesteren en Hem respecteren als we onze gedachten op Hem richten. We betreden Zijn voorhoven met lof, door Hem de eer te geven die Hem toekomt.

Wat betekent het om heilig te zijn? Er zijn geweldige mensen die God niet kennen, maar toch liefdevol en medelevend zijn, sommigen kunnen worden omschreven als machtig, rechtvaardig, machtig en aardig... maar heilig? Heiligheid is iets dat alleen God toebehoort en alleen zij die met Hem verbonden zijn kunnen in die eigenschap delen. Hij is "anders", apart gezet. Als we zeggen dat Zijn naam heilig is, of geheiligd, herinneren we ons dat Hij als Schepper niet beperkt is tot deze geschapen orde, maar er ver boven staat. Hij kan doen wat Hij wil en Hij is volmaakt in al Zijn wegen. Niemand anders is zoals Hij. Dit is onze Vader. De beste Vader die er is.

HET KONINKRIJK VAN GOD

Als we zeggen: "Uw koninkrijk kome", wat betekent dat dan? Gods koninkrijk kan een beetje een verwarrend concept zijn. Dit is het waarom:

"Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabij." (Matteüs 3:2)

"Niet iedereen die tegen mij zegt: 'Heer, Heer' zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, maar degene die de wil doet van mijn Vader die in de hemel is." (Matteüs 7:21)

"Maar als het door de Geest van God is dat ik demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God over u gekomen." (Matteüs 12:28)

"Waarlijk, Ik zeg u: tenzij gij u bekeert en wordt als de kinderen, anders zult gij het Koninkrijk der hemelen nooit binnengaan." (Matteüs 18:3)

Soms wordt het koninkrijk van God beschreven als iets dat later komt, na het oordeel, en andere keren wordt het beschreven als al aanwezig - nabij, hier, over je gekomen, al in je...

Toen de Farizeeën hem vroegen wanneer het koninkrijk van God zou komen, antwoordde hij hen: "Het koninkrijk van God komt niet op een manier die kan worden waargenomen, noch zullen zij zeggen: 'Kijk, hier is het!' of 'Daar!' want zie, het koninkrijk van God is in het midden van u." (Lucas 7:20-21).

Dus Gods koninkrijk is dichtbij, nabij, het komt eraan, waar de gelovigen na het oordeel terechtkomen, maar het is ook in jou, in je hart... dus wat is het?

Het koninkrijk van God is in wezen
overal waar God regeert.

Gods koninkrijk kan in je hart zijn, in je huis, het kan dichtbij zijn, het was zeker nabij waar Jezus ook ging, en het is ook bij God in de hemel, wachtend op ons in al zijn volheid. Het is waar Gods wil wordt gedaan. En dat is waar we in dit gebed om vragen: Gods volmaakte koninkrijksheerschappij. Dingen die op Zijn manier gebeuren, op aarde zoals in de hemel. Op een dag zullen er nieuwe hemelen en een nieuwe aarde zijn waar alles is zoals God het bedoeld heeft. Kun je je dat voorstellen? Kom maar op, ik kan niet wachten. Ja, Vader!

"Uw koninkrijk kome,
uw wil geschiede,
op aarde zoals in de hemel.

GEEF ONS DEZE DAG... GOD IS ONZE GEVER

Jezus vertelde ons om dagelijks brood van God te vragen. Dagelijks. Niet wekelijks, maandelijks of zelfs maar een paar dagen per keer. We moeten naar God kijken om van dag tot dag in onze behoeften te voorzien. Morgen, zoals Jezus elders aangeeft, heeft al genoeg problemen. Deze mentaliteit van bidden voor en verwachten van dagelijkse voorzieningen helpt zowel hebzucht als de angst voor gebrek te bestrijden. Toen de Israëlieten in de woestijn rondtrokken, voorzag God hen elke dag van manna. Ze kregen zelfs een dubbele portie op vrijdag om ook zaterdag te kunnen eten, zodat ze zich konden ontspannen op Sjabbat. Is het denkbaar dat God hen zou hebben achtergelaten om te verhongeren in de woestijn? Nee! Maar we lezen over hun gebrek aan geloof toen ze klaagden en toen begon de afgoderij. Afgoderij is het gevolg van angst voor gebrek. We proberen in onze behoeften te voorzien buiten Gods voorziening om en dat komt voort uit een gebrek aan vertrouwen en rebellie tegen God.

Satan kan alleen nemen en verdraaien wat er al is, maar God is een nooit eindigende bron van voorziening. Hij kan dingen maken uit helemaal niets.

"De dief komt alleen om te stelen, te doden en te vernietigen", waarschuwde Jezus. "Ik ben gekomen opdat zij leven hebben en overvloedig leven hebben". (Johannes 10:10)

Jezus voedde 5.000 mensen met vijf broden en twee vissen. Maar wist je dat God dit al zo'n 900 jaar eerder had gedaan? In het verhaal met Elisa voorzag God op wonderbaarlijke wijze 100 mensen van voedsel met slechts 20 broden:

Er kwam een man uit Baäl-Salisja, die de man van God brood van de eerstelingen bracht, twintig broden van gerst en verse korenaren in zijn zak. En Elisa zei: "Geef aan de mannen, opdat zij eten." Maar zijn knecht zei: "Hoe kan ik dit aan honderd man geven?" Dus herhaalde hij: "Geef ze aan de mannen, opdat zij eten, want zo zegt de Heer: 'Zij zullen eten en wat overhouden.'" En hij gaf het hun. En zij aten en hielden over, overeenkomstig het woord van de Heer. (2 Koningen 4:42-44)

God kan voorzien, hoe nijpend de situatie ook lijkt. Er zijn veel verhalen over wonderen van voorziening die nu, in onze tijd, gebeuren. In Psalm 23, als we eraan herinnerd worden dat de Heer onze herder is, lezen we dat er voor ons gezorgd wordt, dat we op het gras gaan zitten en gevoed worden, en dat onze beker overloopt. Dit is wie onze Vader is.

Op dezelfde manier zijn er in de patronen die God uitzet voor de tempelaanbidding graanoffers die 's morgens gebracht moeten worden (Ezechiël 46:14) en toonbroden die gepresenteerd moeten worden. Heeft God honger? Of is hier sprake van een principe? We hebben dagelijks vers manna nodig, vers brood. Jezus vertelt ons dat we kunnen verwachten dat onze Vader God ons dag na dag voorziet.

VERGEEF ONS ONZE ZONDEN

Meteen nadat we het over dagelijks brood hebben gehad, leert Jezus ons om vergeving te bidden. En dit is niet de eerste keer dat Hij de ideeën van brood met vergeving verbindt.

Toen ze aan het eten waren, nam Jezus brood, brak het na het gezegend te hebben en gaf het aan de discipelen en zei: "Neemt, eet, dit is mijn lichaam." En Hij nam een beker, en toen Hij gedankt had, gaf Hij die hun en zei: "Drinkt allen daaruit, want dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden. (Matteüs 26:26-28)

Jezus zei: "Ik ben brood des levens" (Johannes 6:35), en er is op gewezen dat Hij het verband legde tussen Zichzelf, brood, offer en vergeving. We maken bijna elke dag fouten en hebben voortdurend vergeving nodig. Maar Gods barmhartigheden zijn elke morgen nieuw. Elke dag opnieuw.

Wat belangrijk is, zoals Jezus direct na het Onze Vader uitlegt en opnieuw in Matteüs 18, is dat onze vergeving ook verbonden is met onze bereidheid om anderen te vergeven. Jezus vertelt ons dat we anderen op dezelfde manier moeten vergeven als God ons vergeven heeft, dat wil zeggen, vrijelijk en onbeperkt. Vergeven is niet hetzelfde als zeggen dat het goed is (als het echt goed was, zou er geen vergeving nodig zijn) en het is ook niet per se bereid zijn om iemand te vertrouwen (wat misschien niet verstandig is), maar het is die persoon en situatie aan God overlaten en erop vertrouwen dat onze Vader in plaats daarvan met hen omgaat. Als we vergeven, kunnen we onze boosheid, bitterheid en wrok loslaten, wetende dat God volmaakt rechtvaardig is. Hij kan het oplossen en wij kunnen het loslaten. We zijn vergeven en vrij.

BEHOED ONS VOOR HET KWAAD... GOD IS ONZE BESCHERMER

()

Als we Jezus volgen en erop vertrouwen dat onze Vader ons zal voorzien en vergeven, dan zullen we al een heleboel angst en kwaad omzeilen. De vrijheid die voortkomt uit de wetenschap dat we vergeven zijn, bevrijdt ons om anders te leven en bevrijdt ons van schuldgevoelens. Een schuldig geweten en de bitterheid van onvergevingsgezindheid zijn de drijfveren achter veel van het kwaad in de wereld van vandaag. Ze maken ons een gemakkelijke prooi voor Satan en kwetsbaar voor misleiding. Veel van de deugdzame gekte die zo gemakkelijk afglijdt naar chaos en geweld wordt alleen maar gedreven door een verlangen naar een schoon geweten. Op dezelfde manier leiden onvergevingsgezindheid en afgunst tot het tegenovergestelde van het liefhebben van onze naaste. We hebben alles gekregen wat we nodig hebben om uit de ketenen van bitterheid, wrok en hebzucht te stappen. Onze hemelse Vader heeft gezorgd voor dagelijks brood en een nooit eindigende stroom van vergeving, zodat we ons geen zorgen meer hoeven te maken en niet meer hoeven te grijpen.

Als we weten dat we in Hem alles hebben wat we nodig hebben, zijn we minder kwetsbaar voor de valstrik van de verleiding die ons iets tweederangs aanbiedt. We zijn vergeven, vrij en diep geliefd. Als we dit begrijpen, behoedt dat ons voor veel onnodig kwaad.

Satan zal nog steeds proberen om ons in de val te lokken en ons te verleiden. Jezus vertelt ons om bescherming te vragen. God is veel sterker dan Satan en Hij is in staat om ons te behoeden voor verleidingen en om ons van het kwaad te verlossen. Onze Vader is als een machtige krijger aan onze zijde.

Want van Hem is het koninkrijk, de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.

Bron: Our Father: The Lord's Prayer