www.wimjongman.nl

(homepagina)


WAAROM IS HET GOED OM GOD TE VREZEN?

EEN VOOR ISRAËL - 1 juli 2024

( )

Tom Barrett - Unsplash

Voor sommige mensen lijkt het vreemd dat we God moeten vrezen. God is toch zeker goed en barmhartig en rechtvaardig - waar moeten we bang voor zijn? Veel mensen interpreteren het gewoon als een idee van groot respect en waardering, ontzag en eerbied. Maar toch zeker geen echte angst? De woorden worden uitgelegd en onder het tapijt geveegd als iets veel minder intimiderends.

Toch is de vrees voor God absoluut fundamenteel voor een juiste relatie met Hem. Als dit niet op zijn plaats is, staat het hele gebouw op wankele grond. Daarom wordt ons door de Schrift heen herhaaldelijk verteld dat dit het eerste is - aan het begin:

De vreze des Heren is het begin van wijsheid; allen die zijn voorschriften volgen, hebben een goed inzicht. Hem komt eeuwige lof toe. (Psalm 111:10)

De vreze des Heren is het begin van kennis, maar dwazen verachten wijsheid en onderricht. (Spreuken 1:7)

De vreze des Heren is het begin van wijsheid, en kennis van de Heilige is inzicht. (Spreuken 9:10)

Als je wijs en verstandig wilt zijn in je geloof, dan moet godvrezendheid op de eerste plaats komen. Niet alleen is de vreze Gods fundamenteel voor een gezond geestelijk leven, maar Gods woord belooft een schat aan voordelen om op de juiste voet te beginnen.

OMGEKEERDE: GOD VREZEN BEVRIJDT ONS VAN ANGST

Iedereen die wedergeboren is en overgestoken van het koninkrijk van de duisternis naar het koninkrijk van het licht, weet heel goed dat dit een omgekeerd koninkrijk is. A.W. Towzer drukt het als volgt uit:

"Welnu, het is niet te verwonderen. Een echte [gelovige] is sowieso een oneven getal. Hij voelt opperste liefde voor Iemand die hij nooit heeft gezien, praat elke dag vertrouwd met Iemand die hij niet kan zien, verwacht naar de hemel te gaan op de deugd van een Ander, leegt zichzelf om vol te zijn, geeft toe dat hij fout zit zodat hij gelijk kan krijgen, gaat ten onder om op te staan, is het sterkst als hij het zwakst is, het rijkst als hij het armst is en het gelukkigst als hij zich het slechtst voelt. Hij sterft zodat hij kan leven, geeft op om te ontvangen, geeft weg zodat hij kan houden, ziet het onzichtbare, hoort het onhoorbare en weet wat voorbijgaat aan kennis."

In dit schijnbaar tegenstrijdige koninkrijk biedt het kiezen van het pad van de juiste angst ons ironisch genoeg de ontsnappingsroute voor elke andere angst.

We schrikken misschien terug voor het idee om God echt te vrezen, omdat we denken dat angst negatief is, maar op dezelfde manier als we "naar onderen gaan om op te staan", moeten we eerst de angst binnengaan om van angst bevrijd te worden. Jezus heeft het zo voor ons verwoord:

Wees niet bang voor hen die het lichaam doden maar de ziel niet kunnen doden. Wees liever bang voor Hem die zowel ziel als lichaam kan vernietigen in de hel. (Matteüs 10:28)

Maar ik zal jullie waarschuwen voor wie je bang moet zijn: vrees hem die, nadat hij gedood heeft, de macht heeft om in de hel te werpen. Ja, ik zeg jullie: vrees hem! (Lucas 12:5)

Wanneer we die ware waardering hebben voor het feit dat God ons echt voor altijd kan vernietigen, dan moeten alle andere angsten op de achtergrond raken. God is angstaanjagend - een verschrikking voor al zijn vijanden. Hij is de enige van wie niemand je kan redden. Hij is de laatste verdedigingslinie en als je problemen met Hem hebt, dan is dat het einde. Maar door Zijn genade heeft Hij ons, die ooit Zijn vijanden waren, tot Zijn vrienden gemaakt. Hij is nu een gevreesde strijder aan onze zijde. Wanneer deze waarheid aankomt, bevrijdt ze ons.

Adonai is voor mij - ik zal niet vrezen!
Wat kan de mens mij doen (Psalm 118:6)?

Als je dit nog niet hebt begrepen, vraag God dan om je te helpen dit te begrijpen. Een begrip van wie Hij is en wat Hij kan doen, de positie die Hij werkelijk over de mensheid inneemt, leidt tot een onuitsprekelijke troost als we beseffen dat deze God ons al onze zonden heeft vergeven. Hijzelf heeft ons van onze straf gered en ons als zijn kinderen aangenomen. Zoals veel aspecten van het leven in de Messias, opent het nederig buigen en ons schrap zetten om deze realiteiten te omarmen, enorme arena's van vrijheid en vreugde die het menselijk verstand niet volledig kan doorgronden.

Het simplificeren en afzwakken van de angst voor God leidt er alleen maar toe dat we onszelf in de voet schieten. Wij zijn degenen die de boot missen als we dit doen. God vrezen is niet simpelweg een kwestie van genieten van Zijn karakter of Zijn wonderen waarderen. Hoe meer we Godvrezend worden en de ware positie van de mensheid tegenover God waarderen, hoe meer onze levens zullen overlopen van zegen. Zij die zichzelf wijsmaken dat God slechts een knuffelbeer is, een grote softie in de hemel, doen dat tot hun eigen grote schade.

HEILIGHEID, ZUIVERHEID EN KRACHT

Een juiste vrees voor God leidt ons naar heiligheid terwijl we ernaar streven God te gehoorzamen en te behagen. Godvrezende mannen en vrouwen verlangen er naar om rein te zijn in Zijn ogen, en de reinen van hart krijgen God te zien, volgens Jesjoea's bergrede in Matteüs 5. Zoals gezegd: wie God vreest, hoort God. Hij spreekt tot hen die dicht bij Zijn hart komen, die zich verheugen in Zijn wegen.

Als je de uitdrukking "vreze God" in de Bijbel opzoekt en de voordelen opmerkt die in elke verwijzing worden genoemd, dan zul je enorm bemoedigd worden. Een vriend van mij zegt dat God vrezen ons eraan herinnert om gehoorzaam te zijn. Als we God gehoorzamen, zijn grote zegeningen het gevolg, omdat Zijn wegen juist en waar zijn, en voor ons goed.

Hier zijn enkele voorbeelden uit de Bijbel van de voordelen die beloofd zijn aan hen die God vrezen:

  • Vertrouwen voor u en een toevlucht voor uw kinderen (Spr 14:26)
  • Zegeningen (Ps 112:1, 128:1-4, Spreuken 28:14)
  • Gods werk in ons (Fil 2:12-13)
  • Rijkdom, eer en leven (Spr 22:4)
  • Bescherming tegen strikken van mensen (Spr 29:25)
  • Kennis van God (Spr 2:1-6, 2:5)
  • Een bron van leven (Spreuken 14:27)
  • Gods barmhartigheid van generatie op generatie (Lucas 1:50, Deut 5:29)
  • Leven, voldoening en bescherming (Spreuken 19:23)
  • Vriendschap met de Heer (Ps 25:14)
  • Hulp bij het afkeren van kwaad (Spr 16:6) en zonde (Ex 20:20)
  • Vrouwen die God vrezen worden geprezen (Spreuken 31:30)
  • God zal je schreeuw horen en je redden (Ps 145:19)
  • Ons goed en ons behoud (Deut 6:24)
  • Gods goedheid voor ons bewaard (Ps 31:19)
  • Wij erven Zijn gerechtigheid door geloof (Heb 11:7)
  • De Engel des Heren omsingelt ons en bevrijdt ons (Ps 34:7-9)
  • We zullen geen gebrek hebben (Ps 34:7-9)
  • God is onze hulp en ons schild (Ps 115:11)
  • Goddelijke bescherming (2 Kronieken 17:10)
  • Gods welbehagen (Ps 147:10-11)
  • Zegeningen van werk en gezin (Ps 128:1-4)
  • God toont Zijn medeleven met ons als een vader (Ps 103:13)

MAAR ZOU JE GOD ZONDER REDEN VREZEN?

Satan vraagt God in het eerste hoofdstuk van Job: "Vreest Job God zonder reden?" De uitdaging was om te zien of Job gemotiveerd wordt door de beloningen die voortkomen uit het vrezen van God, of door oprechte en onvoorwaardelijke liefde - zondermeer. We zullen misschien nooit begrijpen waarom het leven gaat zoals het gaat totdat we God van aangezicht tot aangezicht in glorie zien, maar wat er ook gebeurt, Hij is nog steeds onze liefde en gehoorzaamheid waard.

Dus nu, o Israël, wat eist Adonaï, uw God, van u, anders dan Adonaï, uw God, te vrezen, in al zijn wegen te wandelen en Hem lief te hebben, en Adonaï, uw God, te dienen met heel uw hart en met heel uw ziel (Deuteronomium 10:12)

Deze vermaning uit Deuteronomium heeft zijn parallel verderop in Micha:

Hij heeft u, mensheid, gezegd wat goed is en wat Adonai van u verlangt: Alleen recht te doen, barmhartigheid lief te hebben en nederig te wandelen met uw God. (Micha 6:8)

Het geloof faalt overal om ons heen omdat mensen verwachten dat God zich gedraagt zoals zij denken dat Hij zou moeten doen. Deze verzen maken duidelijk dat rechtvaardigheid, liefde en barmhartigheid allemaal hoog op Gods agenda staan - ze maken deel uit van Zijn onveranderlijke karakter - en we moeten ons niet laten misleiden door mensen die iets anders suggereren. Er staat genoeg in de Bijbel om je verbijsterd met je ogen te laten knipperen, maar Gods plannen zijn perfect en Zijn rechtvaardigheid onberispelijk. Vrees voor God erkent Gods recht om op de rechterstoel te zitten en de beslissingen te nemen met een kinderlijk vertrouwen dat Hij weet wat Hij doet. Als je geloof op zo'n fundament is gebouwd, zul je niet snel aan het wankelen worden gebracht.

Bron: Why is it Good to Fear God? - ONE FOR ISRAEL Ministry