www.wimjongman.nl

(homepagina)


Het fatale moment van Santayana

Door Terry James 28 mei 2024

Soms, wanneer iemand onrecht is aangedaan door een ander, lijdt degene die het onrecht heeft aangedaan uiteindelijk zelf een verwoestend onrecht. Er wordt vaak gezegd in deze kronkels van omgekeerde omstandigheden: "Wat rondgaat, komt terug." Met andere woorden, een opzettelijk slechte zaak, veroorzaakt door de onrechtvaardige, cirkelt door de ether van menselijke interactie en komt uiteindelijk terug om degene die de problemen initieerde een soortgelijke tegenslag te bezorgen.

Goed of fout, we ervaren vaak leedvermaak - genieten van andermans ongeluk - als dat gebeurt. Ik moet bekennen dat, bijvoorbeeld, een brede glimlach van plezier één van mijn tekortkomingen is als ik zie hoe de politieke rollen zich omdraaien voor diegenen die ernaar streven Amerika fundamenteel te veranderen en hoe hun inspanningen mislukken - en zelfs dramatisch in hun nadeel terugslaat.

Demonisch geïnspireerde Oosterse religieuzen en occultisten noemen deze situationele wending van gebeurtenissen "karma". Gods Woord ziet dit als het resultaat van verkeerde daden: "Wees er zeker van, uw zonden zullen u ontdekken" (Numeri 32:23). In die zin zouden we kunnen zeggen dat de Bijbel waarschuwt dat wat rondgaat, ook terugkomt.

Gods boek over wijsheid behandelt, gedeeltelijk, het volgende in deze kwestie:

Wat geweest is, is wat geweest zal zijn; en wat gedaan is, is wat gedaan zal worden; en er is niets nieuws onder de zon. Is er iets waarvan gezegd kan worden: Zie, dit is nieuw? Het is al van oudsher, dat was vóór ons. Er is geen gedachtenis aan vroegere dingen, noch zal er een gedachtenis zijn aan de dingen die komen zullen met hen die na ons komen. (Prediker 1:9-11)

De Spaans-Amerikaanse filosoof George Santayana krijgt de eer voor het formuleren van de waarschuwing die verpakt zit in zowel de Bijbelse als de filosofische waarschuwingen die zeggen "wat de ronde doet, komt rond": "Zij die zich het verleden niet kunnen herinneren, zijn gedoemd het te herhalen".

Dit is een uitleg die ik vond toen ik onderzoek deed naar Santayana.

Santayana zou de zin voor het eerst hebben gebruikt in zijn boek The Life of Reason: Reason in Common Sense, Volume 1 als waarschuwing tegen het herhalen van fouten uit het verleden. Het citaat is een van de meest geciteerde en geparafraseerde zinnen in de academische wereld en legt uit waarom het belangrijk is om geschiedenis te studeren. Het citaat betekent dat als je niet leert van de fouten van anderen, je waarschijnlijk zelf dezelfde fouten zult maken. In de politiek bijvoorbeeld kunnen fouten van wetgevers resulteren in [schadelijke gevolgen voor] tienduizenden levens of meer.

Tijdens deze afronding van het Genadetijdperk (Kerkelijk Tijdperk) zien we Santayana's waarschuwing in vervulling gaan. We staan op het punt dat de hele wereld van Godloochenaars en anti-God krachten de gevolgen van de zonde zal ondergaan.

De mensen die Jezus Christus afwijzen voor hun verlossing staan op het punt om "het fatale Santayana-moment van de aarde" te ervaren, in die zin dat "zij die zich het verleden niet kunnen herinneren, veroordeeld zijn om het te herhalen".

De eerste aardbewoners die een cataclysme meemaakten omdat ze Gods verlossingsboodschap afwezen, waren natuurlijk de antediluvianen. Zij voelden Gods heilige, rechtvaardige oordeel en toorn beginnen met de eerste regendruppels die uitgroeiden tot een zondvloed van boven en water dat uit de aarde beneden kwam.

De volgende dergelijke catastrofe viel op de mensen van de tijd van de Toren van Babel, toen God hun poging vernietigde om een wereld te vestigen die volledig los stond van het bestuur van de Hemel.

De volgende en laatste wereldwijde ramp als gevolg van de afwijzing van God en Zijn Zoon zal zijn laatste fase ingaan met een gebeurtenis die voor gelovigen in Christus het meest glorieuze avontuur zal zijn dat je je kunt voorstellen.

De Opname zal miljoenen Christenen meevoeren naar de wolken van Glorie terwijl miljarden ongelovigen worden achtergelaten op een planeet die op het punt staat de ergste tijd van de menselijke geschiedenis te doorstaan. De Opname zal voor de achterblijvers "het fatale Santayana-moment op aarde" zijn.

Je hoeft niet één van de miljarden te zijn die deze afschuwelijke periode van de menselijke geschiedenis zullen doorstaan. Hier is hoe je voor eeuwig bij Christus en de veiligheid van de Hemel bij God de Vader kunt zijn:

Als u met uw mond de Here Jezus belijdt en in uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u behouden worden. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid, en met de mond belijdt men tot zaligheid. (Romeinen 10:9-10)

Bron: Earth’s Fatal Santayana Moment « Terry James Prophecy Line