www.wimjongman.nl

(homepagina)


Hoe om te gaan met eindtijdapathie

Zal Jezus ooit terugkeren?

Britt Gillette 9 juli 2024

( )

Foto Pxhere CC0 Publiek domein

In 1970 publiceerde Hal Lindsey The Late Great Planet Earth. Het boek verkocht miljoenen exemplaren en liet een generatie kennismaken met de wonderbaarlijke vervulling van bijbelprofetieën door de eeuwen heen en tot op de dag van vandaag. Na de Tweede Wereldoorlog, de wedergeboorte van Israël, de Zesdaagse Oorlog en wijdverspreide maatschappelijke onrust, waren velen ervan overtuigd dat de Opname voor het einde van het decennium zou plaatsvinden. Maar de jaren 1970 kwamen en gingen voorbij en Jezus keerde niet terug. Toen, in de jaren 1980 en 1990, werden talloze bijbelprofetieboeken met titels als "Countdown to Armageddon" en "Final Warning" over de hele wereld verkocht. Opnieuw waren veel mensen ervan overtuigd dat Jezus voor het einde van de eeuw zou terugkeren. Toch kwam Jezus niet. Toen beleefde de wereld Y2K, de terroristische aanvallen van 11 september en het fenomenale succes van de Left Behind serie. Opnieuw leek het alsof Jezus elk moment kon terugkeren. Maar opnieuw kwam hij niet. En toen gebeurde er iets. De vergetelheid sloeg toe.

Onverschilligheid voor de eindtijd

Omdat Jezus niet was gekomen, begonnen veel christenen openlijk te twijfelen of Hij ooit zou komen. Waarom? Ik denk dat er minstens twee redenen zijn. Ten eerste leven we in een cultuur die onmiddellijke voldoening eist. We houden er niet van om maar twee minuten te wachten op een magnetron om een maaltijd te bereiden waar onze grootouders een halve dag over deden. We zijn ongeduldig en we zijn gewend te krijgen wat we willen, wanneer we dat willen.

De tweede reden zijn de verkeerde voorspellingen van datumzetters. Valse profeten zoals Harold Camping en Edgar Whisenant vertelden de wereld dat Jezus op specifieke data zou terugkeren - ook al zei Jezus dat "niemand de dag of het uur kent" (Matteüs 24:36). De media houdt ervan om dit soort voorspellingen wijdverspreide aandacht te geven. Wanneer de voorspelde data komen en gaan, worden de valse profeten ontmaskerd. Dit leidt onvermijdelijk tot spot met bijbelprofetie en in sommige gevallen zelfs tot zelfbenoemde christelijke leiders die bijbelprofetie publiekelijk afdoen als een speeltuin voor crackpots en onwetenden. Maar deze critici vergeten dat valse profeten deze beweringen hebben gedaan en niet de Bijbel. De Bijbel heeft nog steeds een perfecte staat van dienst. In feite voorspelde de Bijbel deze zelfgenoegzaamheid al lang geleden.

De Bijbel zei dat dit zou gebeuren

Bijna tweeduizend jaar geleden gaf Petrus een waarschuwing. Hij zei dat de mensen in de laatste dagen de tekenen die we vandaag de dag zien, zullen ontkennen. Hij zei dat de wereld het idee van een terugkeer van Jezus zal bespotten. Mensen zullen de spot drijven met hen die in de wederkomst geloven en precies die dingen zeggen die we vandaag de dag horen - dingen als: "Ik dacht dat Jezus terug zou komen? Wat is er met Zijn belofte gebeurd? Generatie na generatie heeft gezegd dat Hij zou komen. Maar sinds het begin van de wereld is alles hetzelfde gebleven!" (2 Petrus 3:3-4). Je hebt waarschijnlijk zelf variaties van deze klacht gehoord. Misschien heb je het in de kerk gehoord. Maar is het waar? Nee. Dat is het niet. Niets is minder waar.

Zijn de dingen hetzelfde als altijd?

Zeggen dat de wereld vandaag hetzelfde is als in het verleden - dat we niet in unieke tijden leven - is gewoon niet waar. Meer dan welke andere generatie ook, heeft de onze reden om de wederkomst in onze tijd te verwachten. Jezus en de profeten zeiden dat we moesten uitkijken naar specifieke tekenen die de eindtijd aankondigen. Gedurende meer dan 1.800 jaar kon je niet één van de tekenen vinden waarnaar ze zeiden te zoeken. Vandaag de dag kun je ze allemaal in de een of andere vorm vinden. Hier zijn maar een paar voorbeelden:

Het Joodse volk terug in het land

God beloofde het Joodse volk terug te brengen in het land Israël voordat Hij terugkeerde (Jeremia 23:7-8). Hij zei dat Hij hen zou roepen uit "de volken" (Ezechiël 39:28), uit "de verste uithoeken van de aarde" (Jesaja 11:12) en uit "het noorden, zuiden, oosten en westen" (Psalm 107:3). Hij beloofde hen thuis te verwelkomen uit de landen waar ze verstrooid waren (Ezechiël 20:34). Toen ze dat deden, beloofde Hij terug te komen en Zijn eeuwige koninkrijk te vestigen (Jesaja 11:11-12). Gedurende 1.878 jaar (70 na Christus tot 1948 na Christus) leefde het Joodse volk in ballingschap. Op 14 mei 1948 heroprichtten zij de natie Israël en vervulden daarmee Gods belofte om hen terug te brengen naar het land.

Het Joodse volk terug in Jeruzalem

Jezus voorspelde dat legers Jeruzalem zouden omsingelen, de stad zouden verwoesten en de inwoners tot slaven zouden maken. In 70 na Christus vervulden de Romeinse legioenen deze profetie. In de dagen daarna zei Jezus dat heidenen Jeruzalem zouden beheersen totdat "de tijden van de heidenen voorbij zijn". Daarna zou het Joodse volk de controle over Jeruzalem weer overnemen. Wanneer zij dat zouden doen, beloofde Jezus om terug te komen (Lucas 21:24-28). In juni 1967 nam het Joodse volk de controle over Jeruzalem weer over.

Het evangelie over de hele wereld verkondigd

Toen de discipelen vroegen naar het einde van het tijdperk en de tekenen van Zijn komst, vertelde Jezus hen dat ze moesten uitkijken naar een heel specifiek teken. Hij zei dat het evangelie over de hele wereld zal worden verkondigd. Elk volk zal het horen. Dan zal het einde komen (Matteüs 24:14). Eeuwenlang na de kruisiging bereikte het Evangelie voornamelijk een klein gebied rond de Middellandse Zee. Maar in de afgelopen twee eeuwen hebben christenen het evangelie naar elk land op aarde gebracht. Vandaag de dag wonen er missionarissen in elk land. De Bijbel is vertaald in honderden talen en de boodschap van Jezus wordt de hele wereld rondgestuurd via radio, tv, satelliet en internet. Onze generatie is de eerste die op het punt staat om het Evangelie te verspreiden naar alle mensen op aarde.

Toegenomen reizen en kennis

Zeshonderd jaar voor Jezus gaf een engel Daniël een speciale boodschap. Hij zei dat "reizen en kennis" in de eindtijd zullen toenemen (Daniël 12:4). Eeuwenlang heeft er in de geschiedenis van de mensheid GEEN dramatische toename van reizen en kennis plaatsgevonden. Toch zijn er de laatste tweehonderd jaar explosies geweest in de snelheid en frequentie van reizen en in de hoeveelheid en beschikbaarheid van kennis. Tot ongeveer tweehonderd jaar geleden kon een mens bijvoorbeeld niet sneller reizen dan een paard hem kon dragen. Tegenwoordig kunnen we sneller reizen dan de snelheid van het geluid. Velen beschouwen de Bibliotheek van Alexandrië als de grootste verzameling geschreven kennis in de oude wereld. Hoewel we niet zeker weten hoeveel kennis daar was ondergebracht, zeggen sommige schattingen dat het wel 500.000 papyrusrollen waren. Tweeduizend jaar geleden was dit het toppunt van menselijke kennis. Tegenwoordig heb je waarschijnlijk een grotere bibliotheek op zak. Met je smartphone kun je bijna elk boek dat ooit is geschreven binnen een paar seconden downloaden. Onze generatie ervaart een exponentiële toename in reizen en kennis.

Bedankt voor het lezen van Eindtijd Bijbel Profetie met Britt Gillette. Deze post is openbaar, dus voel je vrij om hem te delen.

Israël omsingeld door vijanden

Volgens de Bijbel zal Israël in de eindtijd omringd worden door vijanden. Die vijanden zullen zeggen: "Kom, laten we de natie Israël wegvagen. Laten we de herinnering aan haar bestaan vernietigen" (Psalm 83:4) en "Laten we deze weilanden van God voor onszelf nemen" (Psalm 83:12). Ezechiël zei dat Israëls buren zullen zeggen "God heeft hun land aan ons gegeven" (Ezechiël 11:14-17) en "Israël en Juda zijn van ons. Wij zullen ze in bezit nemen. Wat kan het ons schelen of hun God daar is?" (Ezechiël 35:10). Sinds de wedergeboorte van Israël in 1948 staan de krantenkoppen dagelijks in het teken van precies deze gevoelens. Israëls moslimburen eisen het land van Israël voor zichzelf op en ze hebben geen respect voor de God van Israël.

Israëls buitensporig grote leger

Ezechiël zei dat Israël in de laatste dagen "een zeer groot leger" zal oprichten (Ezechiël 37:10). Zacharia zei dat Israël als een vuur tussen graanschoven zal zijn, dat de naburige naties zal verbranden (Zacharia 12:6) en dat zelfs de zwakste Israëlische soldaat als David zal zijn (Zacharia 12:8). Sinds 1948 heeft Israël niet minder dan vier conventionele oorlogen tegen de buren gevoerd. Ondanks het feit dat Israël meer dan 50 keer in de minderheid was, heeft het elke keer een overweldigende overwinning behaald.

Opkomst van de Gog van Magog alliantie

De Bijbel zegt dat een militaire alliantie die Rusland, Iran, Turkije en een aantal moslimlanden omvat, Israël zal aanvallen "in de laatste dagen" (Ezechiël 38:8) wanneer God Zijn volk thuisbrengt uit de vijandelijke naties (Ezechiël 39:27). Vandaag zien we precies die naties samenkomen. De alliantie die ze vandaag vormen is een alliantie die nog nooit heeft bestaan in de wereldgeschiedenis.

Opkomst van een verenigd Europa

De Bijbel zegt dat een herleefd Romeins Rijk in de eindtijd aan de macht zal komen (Daniël 2, Daniël 7, Openbaring 17). Volgens Daniël zal het een alliantie van tien naties zijn, van zwakke en sterke naties. Sommige delen zullen zo sterk zijn als ijzer, terwijl andere delen zo zwak zullen zijn als klei (Daniël 2:42). We zien de eerste stadia van deze alliantie in de Europese Unie - de wettelijke en culturele erfgenaam van de erfenis van het Romeinse Rijk. De huidige EU is een coalitie van zowel zwakke als sterke naties. Het is een wispelturig verbond dat worstelt om bij elkaar te blijven.

De opkomst van de wereldregering

De Bijbel zegt dat één regering in de laatste dagen de wereld zal regeren op politiek (Openbaring 13:7), religieus (Openbaring 13:8) en economisch (Openbaring 13:16-17) gebied. Het zal heersen over "alle mensen, stammen en talen" op de aarde (Openbaring 13:7). Haar gezag zal zo volledig zijn dat niemand iets kan kopen of verkopen zonder haar toestemming (Openbaring 13:16-17). Eeuwenlang was een echte wereldregering onmogelijk. Vandaag de dag praten wereldleiders er openlijk over en bestaat de technologie om zo'n regering te implementeren en te regeren.

Elk van deze tekenen alleen al geeft aan dat het einde der tijden nabij is. Samen bewijzen ze dat wij de generatie van de eindtijd zijn. Jezus zelf zei dat we naar deze tekenen moesten zoeken. Hij zei dat wanneer je ze ziet, je kunt weten dat Zijn terugkeer nabij is (Matteüs 24:33). Hij zei zelfs dat de generatie die deze tekenen ziet, niet voorbij zal gaan voordat Hij terugkeert (Matteüs 24:34). Deze samenkomst van tekenen is de nummer 1 reden om te geloven dat onze generatie op het punt staat om getuige te zijn van de wederkomst. Maar in plaats van opgewonden te raken en onze inspanningen op te voeren om het Evangelie te verspreiden, zwijgt de overweldigende meerderheid van de Christelijke "leiders" over deze kwestie. Een groot deel van de kerk is zelfgenoegzaam, en de Bijbel waarschuwt hier ook voor.

Het is tijd om wakker te blijven

De nacht voor de kruisiging was Jezus in de Hof van Getsemane. Hij ging bidden. Maar voordat Hij dat deed, vroeg Jezus de apostelen om op te blijven en met Hem te bidden. Hij waarschuwde hen om niet in slaap te vallen. Toch deden ze dat. Uiteindelijk werden ze wakker toen er soldaten aankwamen om Jezus te arresteren.

Op een vergelijkbare manier waarschuwde Jezus ons om niet in slaap te vallen wanneer Hij terugkeert (Marcus 13:36). Ter illustratie vertelde Hij een verhaal over tien bruidsmeisjes. Van de tien bruidsmeisjes waren er vijf dwaas en vijf wijs. De vijf dwaze bruidsmeisjes hadden niet genoeg olie voor hun lampen meegenomen toen ze op de bruidegom gingen wachten. Toen ze weggingen om meer olie te kopen, kwam de bruidegom en misten ze het bruiloftsfeest. Jezus waarschuwde ons om niet te zijn zoals de dwaze bruidsmeisjes (Matteüs 25:1-13). Hij zei:

"Ook jullie moeten waken! Want jullie weten dag noch uur van mijn wederkomst" (Matteüs 25:13).

In een andere gelijkenis gebood Jezus ons opnieuw om te waken:

"Ook jullie moeten waken! Want jullie weten niet wanneer de heer des huizes terugkomt. Het kan avond zijn, middernacht, dageraad of het aanbreken van de dag. Laat de meester je niet slapend aantreffen als hij zonder waarschuwing aankomt. Ik zeg tegen jou wat ik tegen iedereen zeg: Waak voor hem!" (Marcus 13:35-37).

Persoonlijk schrijf ik al meer dan twintig jaar over de nabijheid van de wederkomst. Het is duidelijk dat Jezus in die twee decennia niet is teruggekeerd, maar geen van de redenen om Zijn wederkomst te verwachten is verdwenen. In feite is het tegenovergestelde waar. De tekenen die Jezus en de profeten zeiden te verwachten zijn duidelijk toegenomen. Maar tot grote verbazing lijken veel christenen zelfgenoegzamer en onwetender over de tekenen dan ooit tevoren. Waarom? Ik weet het niet. Maar ik zal blijven wijzen op de tekenen, en dat zou jij ook moeten doen. De Bijbel zegt dat als we de tekenen herkennen en anderen er niet over vertellen, we niet anders zijn dan een wachter die een binnenvallend leger ziet en geen alarm slaat. Als we falen in onze rol als wachters, zegt God dat Hij ons verantwoordelijk zal houden voor al diegenen die omkomen (Ezechiël 33:1-6).

Als je je moe, opgebrand of vermoeid voelt omdat je hebt gewacht op de terugkeer van Jezus, zorg er dan voor dat je tijd doorbrengt in Zijn Woord, in gebed en je op Hem richt. In Jezus vind je een frisse, bruisende bron van eeuwig leven:

"Maar wie het water drinkt dat ik geef, zal nooit meer dorst hebben. Het wordt een frisse, bruisende bron in hun binnenste, die hun eeuwig leven geeft." (Johannes 4:14)

Vertrouw op de Heer en je zult nieuwe kracht vinden:

"Maar wie op de Heer vertrouwt, zal nieuwe kracht vinden. Zij zullen hoog zweven op vleugels als arenden. Ze zullen rennen en niet vermoeid raken. Ze zullen lopen en niet flauwvallen." (Jesaja 40:31)

We lopen een marathon en de finish is in zicht. Het is nu niet het moment om te stoppen en een dutje te doen. In plaats daarvan is het tijd om diep te graven voor het laatste zetje. Het is tijd om harder te duwen in de richting van het doel. Het is tijd om je inspanningen te verdubbelen om het Goede Nieuws van Jezus Christus te verspreiden, want onze tijd hier is beperkt.

Alle tekenen waarop Jezus en de profeten zeiden te letten zijn nu aanwezig. Bijna 2000 jaar lang kon geen enkele christen dat zeggen. Onze generatie is ooggetuige van tekenen waar eerdere christenen alleen maar van konden dromen. Als de tekenen ons vertellen dat de Verdrukking en de Wederkomst nabij zijn, betekent dit dat de Opname van de kerk nog dichterbij is. Val niet in slaap. Laat niemand in je omgeving in slaap vallen. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om wakker te blijven. Jezus komt eraan!

Bron: How to Deal with End Times Apathy