www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

8 juli 2024

()

Vroeger deed ik veel rondleidingen in Israël, en op een bepaald punt langs de Via De la Rosa komt er dan een toerist naar me toe die zegt: "Ik ben een beetje in de war. Was Jezus katholiek of orthodox?" En dan zeg ik altijd: "Ik zal je nog meer in de war brengen. Hij was een Jood." Was Jezus een Christen? Nee. Hij kan geen Christen zijn. Hij is de Christus. Hij kan geen volgeling van Christus zijn. Hij is de Christus. Jezus is geen christen. Ik weet dat het een schok is, maar Jezus is geen christen. God is trouwens niet Joods. En trouwens, Jezus heeft het Nieuwe Testament nooit geciteerd, zelfs niet één keer in het hele evangelie. Paulus gebruikte het Nieuwe Testament nooit om te preken. Ik probeer niemand af te kraken, ik probeer het je alleen te vertellen. Vandaag de dag naar de kerk gaan met alleen het Nieuwe Testament en de Psalmen is de halve Bijbel, en ik hoop dat je er de halve prijs voor hebt betaald.

Galaten 4 zegt: "Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God zijn zoon uit, geboren uit een vrouw die onder de wet geboren was". Hij was een Jood uit de stam van Juda om hen te verlossen die onder de wet waren, zodat wij... Zeggen we. Wij.

Opdat wij de aanneming tot zonen zouden ontvangen. We zijn allemaal geadopteerd. Begrijp je dat in de rabbijnse geschriften adoptie nog sterker is dan geboren worden uit je eigen vader en moeder? Weet je dat geboren worden uit je eigen vader en moeder een gepland iets kan zijn of een ongeluk? Hallo? Er is iets gebeurd. Er bestaat geen toevallige adoptie. Je leeft je leven niet en per ongeluk heb je iemand geadopteerd. Iemand adopteren is iemand kiezen zoals hij is en zeggen: "Ik wil hem." Dat is de adoptie die we allemaal hebben.

We zijn geadopteerd

We horen vaak ter verdediging van levensstijlkeuzes en immorele acties dat "we allemaal Gods kinderen zijn", wat niet waar is.

Johannes 1:12
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, aan hen heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden, aan hen die in zijn naam geloven
.

Gods kinderen zijn degenen die Hem hebben ontvangen als Redder en Heer. Alleen zij hebben het recht om Zijn kinderen te "worden". Als je door in Zijn naam te geloven Zijn kind moet "worden", dan onthult dit dat je voorafgaand aan die beslissing niet Zijn kind was. We zijn allemaal in zonde geboren en van God vervreemd (Kolossenzen 1:21). Maar door Christus zijn we geadopteerd als zonen en dochters van de Allerhoogste.

In de tijd van Jezus was de Romeinse praktijk van adoptie heel gewoon en belangrijk, omdat het gebruikelijk was dat een vader zijn rijkdom aan zijn zoon of zonen naliet. Als er geen geschikte erfgenaam tussen zat, dan werd er een jongeman gezocht en geadopteerd die de rijkdom van de vader kon beheren. Al zijn schulden werden kwijtgescholden en hij kreeg alle rechten en voordelen van een zoon. Een adoptie was onomkeerbaar.

Dit is wat er met ons is gebeurd. Door Christus werd onze zondeschuld vergeven, werden we zonen en dochters van God en hebben we nu alle rechten en voordelen als Zijn kinderen. In de Romeinse cultuur was het ook zo dat een vader zijn zoon kon verstoten, maar dat de status van een geadopteerde zoon niet ongedaan kon worden gemaakt.

Galaten 4:4-5
Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God zijn Zoon uit, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren te verlossen, opdat wij de aanneming tot zonen zouden ontvangen.

We zijn door God geadopteerd. En wij, als wedergeboren gelovigen, kunnen met zekerheid zeggen dat we kinderen van God zijn - en niets kan dat veranderen. Niets kan ons scheiden van Zijn liefde en niemand kan ons uit Zijn hand rukken. Dat is het beste nieuws dat we de hele dag zullen horen!

Kom toch snel, Heer Jezus!

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals