www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

22 juli 2024

()

We moeten het feit accepteren dat er door God bepaalde tijden zijn en dat Hij de autoriteit heeft om te beslissen wanneer, wat en hoe dingen zullen zijn. God de Eeuwige schiep het concept van tijd. God is eeuwig, maar Hij schiep het concept van tijd en toen Hij deze wereld begon te scheppen, werd de tijd in feite uitgevonden. Johannes 1 zegt dat in het begin het Woord was. In den beginne. Er was een begin dat... En weet je, Stephen Hawking, de wetenschapper zei, oh, ik weet precies hoe de wereld is ontstaan, maar ik weet echt niet waarom.



Nou, God weet wel waarom, want Hij schiep het voor Zijn doel. En God schiep de wereld, en die wereld die Hij schiep had het Woord al, want het was geen geschapen ding. Het was het Woord in den beginne. Kolossenzen zegt: "Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, zichtbaar en onzichtbaar, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten. Alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen, en Hij is vóór alles en in Hem bestaat alles." Jezus was er vanaf de schepping van deze wereld. Hij was er altijd. Hij is er altijd geweest omdat Hij geen deel uitmaakt van de schepping. Hij maakt deel uit van de Schepper.

Een van de moeilijkste aspecten van het christelijke leven is wanneer het antwoord op ons gebed nee is of afwachten. Het is een veel voorkomende ervaring voor ons allemaal. Soms lijkt het alsof Gods timing niet synchroon loopt met ons verzoek of onze behoefte. Maar hoewel Hij Degene is die de tijd heeft ingesteld, woont Hij buiten de tijd en beweegt Hij zich volgens Zijn planning en timing.

Petrus noemt dit feit in zijn 2e zendbrief:

2 Petrus 3:3-4
Dit vooropgesteld, wetende dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen en zeggen: "Waar is de belofte van zijn komst? Want sinds de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals ze waren vanaf het begin van de schepping.

"

Met andere woorden, er kwam een tijd dat mensen zouden twijfelen aan de wederkomst van Christus omdat die nog niet had plaatsgevonden. En vanuit menselijk perspectief is het lang geleden dat de belofte van Zijn wederkomst werd gedaan.



Zoiets kan ook in ons leven gebeuren, maar niet door te twijfelen of de Heer ooit voor ons zal komen. Maar soms, als het antwoord op een gebed lang op zich laat wachten, kunnen onze gedachten zich beginnen af te vragen en af te dwalen. We vragen ons af of Hij ons ooit gehoord heeft of ons misschien vergeten is, wat allebei niet mogelijk is.



Jeremia 33:3
"Roep tot Mij en Ik zal u antwoorden en u grote en machtige dingen laten zien, die gij niet weet.

"

God is Degene die ons zei tot Hem te roepen en God is Degene die zei dat Hij zal antwoorden. Ja, Jeremia schreef aan de Joden, maar de God van Israël is ook de God van de kerk en Hij verandert niet.



Misschien was het antwoord op je gebed nee, misschien was het afwachten, maar de belofte die we van Hem hebben is dat grote en machtige dingen op Zijn tijd aan ons geopenbaard zullen worden. Dus wanneer Gods antwoord inhoudt dat we moeten wachten, denk dan aan deze onveranderlijke waarheid en houd je daaraan vast:



Romeinen 8:28
En wij weten dat alle dingen medewerken ten goede voor hen die God liefhebben, voor hen die geroepen zijn naar Zijn voornemen.



Dit is waar als Hij ja zegt, het is waar als Hij nee zegt en het is waar als Hij zegt dat we moeten wachten. Het is zelfs waar als dat wachten te lang lijkt. Houd je vast aan Hem, alles zal voor ons goed werken, op Zijn tijd.



Maat toch, kom snel Heer Jezus

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals