www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

24 juni 2024

()

Zonder Israël zou de Messias niet gekomen zijn, omdat God Israël voor dat doel had uitgekozen en Hij op de juiste tijd geboren werd en Hij onder de wet geboren werd om hen te verlossen die ook onder de wet waren. Niet alleen de heidenen. Een deel van het mysterie van de Messias is de realiteit dat Hij niet gescheiden kan worden van de Israëlische natie. Het is niet alleen onbijbels om te proberen zo'n conclusie te forceren; het is zelfs duivels. Wie wil dat Israël wordt weggevaagd? De duivel.

Er heerst tegenwoordig een groeiende denkwijze dat zolang je in Jezus gelooft en dat Hij uit de dood is opgewekt, de rest van wat je gelooft van geen belang is. Je kunt een deel van de Bijbel geloven of niets van de Bijbel, of zelfs dingen buiten de Bijbel, en dan nog steeds de verwachting hebben dat je in de hemel komt.



Er zijn veel problemen met dit denken, en niet de minste daarvan is het volgende:



Psalmen 138:2
Ik zal aanbidden in Uw heilige tempel, en Uw naam prijzen om Uw goedertierenheid en Uw waarheid; want U hebt Uw woord groot gemaakt boven al Uw naam.



Het woord van God - geschreven door 40 verschillende auteurs in drie verschillende talen op drie verschillende continenten gedurende 1500 jaar - is groot gemaakt boven Zijn hele naam. Wat betekent dit? Simpel gezegd zouden we het kunnen begrijpen door op te merken dat als iemand een reputatie heeft van liegen en je zijn naam hoort, het zijn karakter is dat in je opkomt. Als iemand een roddelaar is, geldt hetzelfde. Dit geldt ook voor een dief. Het punt is dat iemands karakter een associatie met zijn naam creëert. De aard en het karakter van God zijn vastgelegd in Zijn woord. Zijn naam is vastgesteld door wat er in Zijn woord staat.



Psalmen 119:160
Heel Uw woord is waarheid, en elk van Uw rechtvaardige oordelen duurt eeuwig.



Vergeet niet dat Jezus onder Zijn eigenschappen zei dat Hij de weg, de waarheid en het leven is (Johannes 14:6). En in Johannes 1:1 wordt Hij geopenbaard als "het woord" dat God is.

Als je zegt dat je een relatie met de Heer hebt, dan kun je geen afstand nemen van Zijn woord. Hij is het woord en heel Zijn woord is waarheid, inclusief dit:



Romeinen 11:25-27
Want ik begeer niet, broeders, dat gij onwetend zijt van dit geheimenis, opdat gij niet wijs zijt naar uw eigen mening, dat de verblinding ten dele Israël is overkomen, totdat de volheid der heidenen is ingegaan. En zo zal heel Israël gered worden, zoals geschreven staat: "De Bevrijder zal uit Sion komen, en Hij zal goddeloosheid van Jakob afwenden; want dit is Mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden wegneem."



Sion wordt vaak gebruikt als verwijzing naar heel Jeruzalem, waar de Heer zei dat Zijn naam, ogen en hart eeuwig zullen zijn (2 Kronieken 7:6). Het kan ook verwijzen naar de heuvel waarop Jeruzalem was gebouwd en waar de tempels stonden. De vermelding van Jakob is een duidelijke verwijzing naar de kinderen van Israël door wie de Bevrijder zou komen. Romeinen zegt ook dat op een dag heel Israël gered zal worden.



Aangezien dat nog niet is gebeurd, moet dat in de toekomst zijn. En als het nog toekomst is, hoe kan iemand dan zeggen dat het moderne Israël niet het Israël van de Bijbel is? De enige manier om tot zo'n conclusie te komen is door te denken: "Ik ben een gelovige in Christus die niet gelooft dat de hele Bijbel waar is." Hoe kan dat zelfs maar mogelijk zijn omdat Jezus het woord is en het woord de geloofwaardigheid van Zijn naam vaststelt, de enige naam die kan redden?



Antisemitisme is zonde. Het maakt niet uit wat je mening is over de oorlog in Gaza. Het maakt niet uit wat iemand denkt over wie er eerst was, simpelweg omdat het woord dit zegt:



Ezechiël 39:27-29
Wanneer Ik hen heb teruggebracht uit de volken en hen heb verzameld uit het land van hun vijanden, en Ik in hen geheiligd ben in de ogen van vele volken, dan zullen zij weten dat Ik de HEERE, hun God, ben, die hen in gevangenschap heeft gezonden onder de volken, maar hen ook heeft teruggebracht naar hun land, en niemand van hen nog gevangen heeft gelaten. En Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, want Ik zal Mijn Geest hebben uitgestort over het huis van Israël,' zegt de Here GOD."




Amos 9:15
Ik zal hen in hun land planten, en zij zullen niet meer uitgetrokken worden uit het land dat Ik hun gegeven heb", zegt de HEERE, uw God.



Het is de duivel die het wereldwijde antisemitisme van deze tijd aanstuurt en geen enkele christen zou, onder welke omstandigheden dan ook, ooit de kant van hem moeten kiezen.



Maar toch, kom snel, Heer Jezus!