www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

20 mei 2024

( )

Wonderen zijn een van de talen van God. Dat weten jullie allemaal. Hij is de God van wonderen. Het is zelfs zo dat Hij zo vaak wonderen verricht om de aandacht van mensen te trekken. Dit is God; dat is wie Hij is. Ik denk dat veel mensen denken dat dit nu een wonder is, vandaag samenkomen in een kerk, het is een wonder. En ik wil dat jullie weten dat het verhaal van Israël één groot wonder is. En de reden waarom het belangrijk voor me is om dat te zeggen, is dat als je de rol van God in de geschiedenis van Israël begrijpt, je begrijpt dat het geen door mensen gemaakt verhaal is, maar een door God gemaakte natie voor Zijn doeleinden. En de laatste keer dat ik keek, was Hij niet geïnteresseerd in jouw mening.

Buiten de Heer Jezus Christus zelf zijn er maar weinig bronnen in de Schrift die ons meer leren over de aard en het karakter van God dan Zijn relatie met de Israëlische natie. Door Israël hebben we geleerd dat de Heer onze leverancier, beschermer, verlosser, enabler en verlosser is. We leren dat Hij trouw is aan Zijn woord, dat Hij ons niet verlaat en ons niet in de steek laat en dat Hij, zelfs in Zijn tuchtigingen, aan Zijn beloften denkt.



Romeinen 11:25-29
Want ik wil niet, broeders, dat gij onwetend zijt van dit geheimenis, opdat gij niet wijs zijt naar uw eigen mening, dat Israël gedeeltelijk verblind is, totdat de volheid der heidenen is ingegaan. En zo zal heel Israël gered worden, zoals geschreven staat: "De Bevrijder zal uit Sion komen, en Hij zal goddeloosheid van Jakob afwenden; want dit is Mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden wegneem." Wat het evangelie betreft zijn zij vijanden omwille van u, maar wat de uitverkiezing betreft zijn zij geliefd omwille van de vaderen. Want de gaven en de roeping van God zijn onherroepelijk.



Het is misschien populair om te geloven en te onderwijzen dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen, maar dit is niets meer dan het spreekwoordelijke "snij je neus af om je gezicht te redden" idioom. Met andere woorden, als God bezig is om diegenen af te stoten aan wie Hij onvoorwaardelijke en eeuwige beloften heeft gedaan, dan zitten we allemaal in de problemen. Als Hij Israël verstoot, dan zou Hij hetzelfde kunnen doen met de kerk.



Paulus herinnerde de Romeinen eraan dat op een dag "heel Israël zal worden gered". Dit is nog niet gebeurd. In plaats daarvan zal het gebeuren bij de tweede komst, volgens Zacharia 12:10. Vereist dit niet dat er een natie Israël is om hen te redden en dat de natie ten tijde van de verdrukking moet bestaan?



Deuteronomium 7:6-8
"Want u bent een heilig volk voor de HEER, uw God; de HEER, uw God, heeft u uitverkoren om een volk voor Zichzelf te zijn, een bijzondere schat boven alle volken op het aardoppervlak. De HEERE heeft Zijn liefde niet op u gevestigd en u niet uitgekozen omdat u talrijker was dan enig ander volk, want u was de minste van alle volken; maar omdat de HEERE u liefheeft en omdat Hij de eed die Hij uw vaderen gezworen heeft, gestand zou doen, heeft de HEERE u met machtige hand uitgeleid en u verlost uit het huis van slavernij, uit de hand van Farao, de koning van Egypte
.

"

Het is een beetje vreemd dat velen die niet geloven dat het moderne Israël het Bijbelse Israël is, wel geloven dat God ervoor kiest om sommigen te redden en anderen niet, en dat degenen die Hij ervoor kiest om te redden niet verloren kunnen gaan omdat ze eeuwig veilig zijn. Toch ontkennen ze deze zekerheid wanneer het over de Israëlische natie gaat. Als God niet verandert, hoe kan hun geloof over het moderne Israël dan waar zijn?



God is alwetend en weet wat er gaat gebeuren lang voordat er ook maar iets daadwerkelijk plaatsvindt. Waarom zou Hij Israël kiezen om hen later te verstoten? Ook dit is een ontkenning van de aard en het karakter van God. De enige manier om dit te bekijken is dat God Zijn uitverkoren volk niet heeft verstoten. Ondanks het feit dat Hij heel goed wist dat zij de Heilige van Israël nationaal hadden afgewezen, koos Hij hen toch uit.



Hij heeft ons immers uitverkoren terwijl we Zijn vijanden waren (Kolossenzen 1:21) en nog zondaars waren (Romeinen 5:8). Hij heeft ons uitverkoren terwijl Hij wist dat we soms zouden falen en wankelen, en toch verstoot Hij ons niet. Bovendien zijn er te veel profetische geschriften over Israël die nog niet vervuld zijn om de vervangingstheologie waar te laten zijn of om het moderne Israël iets anders te laten zijn dan het Bijbelse Israël.



Dus neem moed! Leer van Israël dat God trouw is aan Zijn beloften en dat zelfs bijna 2000 jaar buiten hun nationale thuisland hen niet kan scheiden van Zijn onvoorwaardelijke en eeuwige beloften. Dat betekent dat we kunnen weten dat wanneer we het verknallen - en dat doen we allemaal - dat Hij ons trouw zal blijven, want Hij kan Zichzelf niet verloochenen.



2 Timoteüs 2:13
Als wij ontrouw zijn, blijft Hij trouw; Hij kan Zichzelf niet verloochenen.



Je zult hier geen groter bewijs van vinden dan het wonder van de herverzamelde natie Israël die weer terug is in hun nationale thuisland.

Maar toch, kom snel Heer Jezus,

Maar toch, kom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals