www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

()

15 april 2024

We moeten Bereanen zijn. Wat betekent dat? Wie waren de Bereanen? Herinner je je Handelingen 17? "De broeders stuurden Paulus en Silas onmiddellijk 's nachts weg naar Berea, en toen ze daar aankwamen, gingen ze naar de synagoge van de Joden. En deze waren eerlijker gezind dan die in Thessalonica." Hoe? "Omdat zij het woord met alle bereidwilligheid ontvingen. En dagelijks de Schriften onderzochten of deze dingen waar waren." Zie je wel? We moeten de Schrift doorzoeken, niet naar YouTube kijken. De Schrift doorzoeken, niet om de hoek kijken. Doorzoek de Schrift en dan ben je klaar. Als je ziet dat de Schrift, als de Bijbel spreekt over de terugkeer van de Joden naar het land in de eindtijd - en je ziet de Joden terugkeren naar hun land - hallo, dan is het waar! "Oh, ik denk niet dat zij de echte Joden zijn." Wie zijn dat dan? Eskimo's? Vertel dat maar aan Hitler. Hij wist precies hun namen, hun adressen. Hij ging één voor één achter ze aan.

Als je niet weet wat de Verdrukking is, zul je nooit weten wanneer die begonnen is. En dat is het probleem. Mensen maken van de Verdrukking een afsluiting. Neem je me in de maling? Neem je me in de maling? Weet je waar de Verdrukking over gaat? Het is een reeks gebeurtenissen die beschouwd worden als Gods oordeel over wat? Kijk maar. "Satanische gastheer van de hemel en de goddeloze mensen hier op aarde, die ook Israël voorbereiden om Jezus als Messias te accepteren bij Zijn terugkeer." Dat is niet wat we nu zien. En we moeten het verschil onthouden met de dag van Christus die spreekt over de terugkeer van Christus naar de aarde en de dag van de Heer die spreekt over het oordeel van God over deze wereld. Dat moeten we onthouden, want het komt zo vaak voor en we moeten die twee niet door elkaar halen.

De Verdrukking is de Dag des Heren, dames en heren. Het heeft trouwens vele namen. De Grote Verdrukking, het spreekt over de planeet Aarde in het algemeen. De toorn van God, de toorn van God over de goddeloze mensen. Het Uur der Beproeving, dat is voor de heiligen van dat tijdperk. En de Problemen van Jakob, dat heeft natuurlijk betrekking op Israël. We moeten dat onthouden en die dingen niet door elkaar halen. De Dag des Heren heeft drie lagen. Ten eerste heeft God te maken met Satan en zijn demonen. Dan heeft God te maken met de naties. En dan heeft God met Israël te maken. Onthoud dat het een tijdspanne van zeven bijbelse jaren is die duidelijk door de Schrift kan worden gezien. En volgens Daniël, zoals ik al eerder zei, "zal het de 70e week zijn, namelijk zeven bijbelse jaren van 360 dagen elk, precies 2.520 dagen." Waarom zeg ik dat? Waarom zijn getallen in dit geval zo belangrijk? Omdat degenen die zeggen dat de Opname midden in de Verdrukking kan plaatsvinden, eigenlijk de dag weten omdat we precies weten hoe lang de Verdrukking duurt. En als die 2.520 dagen duurt, dan worden we 1.260 dagen na het begin opgenomen. Maar we weten de dag en het uur niet. Zie je, begrijp, zelfs aan het einde van de Verdrukking heeft het geen zin. Wat is het verhaal van God? Bungeejumpen? Ons omhoog halen en meteen weer naar beneden gooien? Het slaat zelfs nergens op omdat Jezus daar een plaats voor ons ging voorbereiden. Dus waarom zouden we daar geen tijd doorbrengen? Hallo! Bovendien moeten we een bruiloft bijwonen en wij zijn toevallig de bruid.

Een van de vele Bijbelverzen die verkeerd geciteerd of uit hun verband gerukt worden, is de beroemde uitspraak van Jezus in het evangelie van Johannes:

Johannes 16:33
"Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede moogt hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar wees blij, Ik heb de wereld overwonnen."

Het woord "verdrukking" betekent hier "angst, lasten, vervolgingen en moeilijkheden". Het betekent niet "toorn". Jezus zei niet, zoals velen beweren, dat de gemeente door de Grote Verdrukking zal gaan. We weten dit omdat de Grote Verdrukking een tijd van Gods toorn is, waar we geen afspraak mee hebben (1 Tessalonicenzen 5:9).

De doelen van de Grote Verdrukking zijn goed gedefinieerd in de Schrift. Om de jaren af te maken die voor Daniëls volk en heilige stad zijn vastgesteld (Daniël 9:24) en om een Christus afwijzende en ongehoorzame wereld te straffen (Kolossenzen 3:6). De Bijbel stelt ook dat er plannen zijn voor de kerk tijdens de Grote Verdrukking die "buiten deze wereld" zijn, letterlijk.

2 Korintiërs 5:10
Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus verschijnen, opdat een ieder ontvangt wat hij in het lichaam gedaan heeft, naar wat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

Openbaring 19:6-9
En ik hoorde als het ware de stem van een grote schare, als het geluid van vele wateren en als het geluid van grote donderslagen, zeggende: "Halleluja! Want de Heer, de almachtige God, regeert! Laten we blij zijn en ons verheugen en Hem glorie geven, want de bruiloft van het Lam is gekomen en Zijn vrouw heeft zich gereed gemaakt." En haar werd toegestaan om gekleed te gaan in fijn linnen, schoon en helder, want het fijne linnen zijn de rechtvaardige daden van de heiligen. Toen zei hij tegen mij: "Schrijf op: Zalig zijn zij die geroepen zijn tot het bruiloftsmaal van het Lam! "En hij zei tegen mij: "Dit zijn de ware woorden van God."

De rechterstoel van Christus is in de hemel, net als de bruiloft van het Lam en het volgende wat Johannes in Openbaring 19 optekent, is dat de bruid terugkeert naar de aarde met de Heer. Om met de Heer terug te keren moet je al "daar zijn waar Hij is". Dus wanneer de Heer de Grote Verdrukking beëindigt met Zijn wederkomst, zal de gemeente het huwelijk van het Lam al hebben ervaren en voor de rechterstoel van Christus hebben gestaan. Daarom kan de gemeente niet op aarde zijn tijdens de Grote Verdrukking.

De Grote Verdrukking, de Dag van Jakobs benauwdheid, de Grote en Verschrikkelijke Dag des Heren liggen niet in de toekomst van de gemeente. De Dag des Heren concentreert zich op Israël en een Christus verwerpende wereld.

We zullen veilig in de hemel zijn, voor altijd bij de Heer, "te dien dage". En daarin mogen we ons zeer verheugen!

Kom toch snel Heer Jezus.

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals