www.wimjongman.nl

(homepagina)


Net als in de dagen van Noach...

We leven in een corrupte wereld vol geweld

Britt Gillette 23 jul 2024

()

Toen de discipelen Jezus vroegen om de tekenen van Zijn komst en het einde van het tijdperk te beschrijven, wees Hij op veel tekenen. Maar een van de tekenen die het vaakst over het hoofd wordt gezien, is het idee dat wanneer Hij terugkeert, de wereld zal zijn "zoals in de dagen van Noach" (Matteüs 24:37-41).

Lijkt het leven er vandaag de dag op zoals het was in de dagen van Noach? Als dat zo is, dan hebben we nog een reden om de spoedige terugkeer van Jezus te verwachten. Hoe zagen die dagen er dan uit?

We hoeven er niet naar te raden. We weten precies hoe die dagen eruitzagen. Zowel het boek Genesis als Jezus zelf vertellen het ons.

De wereld in de dagen van Noach

De Bijbel vertelt ons dat God naar de wereld in de tijd van Noach keek en corruptie, geweld en goddeloosheid zag (Genesis 6:11). De mensen waren zelfs zo slecht dat ze voortdurend aan niets anders dan het kwaad bedachten (Genesis 6:5).

Net als in de tijd van Noach is de wereld van vandaag gevuld met boosheid, corruptie en geweld. En hoewel we misschien nog niet zover zijn dat elke gedachte van de mensheid voortdurend slecht is (we kunnen niet weten wat er in ieders hoofd omgaat), laat een blik op wat er in onze wereld gebeurt zien dat we heel dichtbij zijn.

Denk bijvoorbeeld aan sommige van de ontaarde en kwaadaardige tv-programma's die dagelijks de geest van mensen binnendringen. Programma's die moord, verkrachting, marteling en allerlei soorten seksuele immoraliteit uitbeelden. Soms zijn de reclames zelfs erger dan de programma's. En dat is alleen nog maar televisie. Als je denkt aan alle andere boodschappen waarmee de maatschappij ons elke minuut van de dag bestookt, hoe kunnen onze gedachten dan niet gefixeerd zijn op het voortdurende kwaad?

Onze wereld is ook de thuisbasis van een constante stroom van geweld. Minder dan twee weken geleden waren we getuige van de moordpoging op de voormalige Amerikaanse president en huidige presidentskandidaat Donald Trump. Hoewel dit een opvallende daad van geweld was, blijven de meeste schietincidenten onvermeld. Hier zijn enkele krantenkoppen uit mijn omgeving op de dag dat ik dit artikel schrijf (22 juli 2024). Ik weet zeker dat als je je eigen lokale nieuwssites bezoekt, je iets soortgelijks zult vinden:

()

  • Hampton Police zoekt verdachten in verband met schietpartij bij 7-Eleven Aberdeen Rd
  • Politie: Man dood na schietpartij in Norfolk
  • 17-jarige aangeklaagd in dodelijke schietpartij in Norfolk
  • Politie: 1 neergeschoten op Navajo Trail in Portsmouth
  • Vermoorde man uit Norfolk herinnerd als voormalig marinier die iedereen wilde helpen
  • Bij schietpartij in Norfolk in de vroege ochtend raakt 1 persoon gewond
  • Hampton zoekt hulp bij identificeren verdachte van schietpartij
  • Dubbele schietpartij in Portsmouth: Politieonderzoek aan de gang
  • Politie Suffolk onderzoekt schietpartij in de vroege ochtend op Green Ash Court
  • 19-jarige overlijdt bij schietpartij op Litton Lane in Suffolk

Zelfs massale schietpartijen zijn alomtegenwoordig. Ik heb mijn hele leven in Virginia gewoond, opgegroeid in de stad Chesapeake en gestudeerd aan de James Madison University. En toch hebben er vier massale schietpartijen plaatsgevonden in gebieden waar ik in het verleden ben geweest:

1) Op 16 april 2007 vielen er bij een massale schietpartij 32 doden op Virginia Tech, een plek die ik mijn hele leven regelmatig heb bezocht.

2) Op 31 mei 2019 vielen er bij een massale schietpartij in gebouw 2 van het City of Virginia Beach Municipal Center 12 doden. Dit is een gebouw dat ik ooit regelmatig bezocht als onderdeel van mijn werk voor een vorige werkgever.

3) Op 13 november 2022 vielen er bij een massale schietpartij drie doden op de Universiteit van Virginia. Mijn vrouw en ik verloofden ons op de trappen van de Rotunda op UVA in 2005.

4) Op 23 november 2022 vielen er bij een massale schietpartij zes doden in een Wal-Mart in Chesapeake - de stad waar ik ben opgegroeid. Ik was sinds het begin van de jaren negentig vaak in die Wal-Mart geweest.

Breng ik dit naar voren om de aandacht op mezelf te vestigen? Absoluut niet. Ik vind het moeilijk te geloven dat ik de enige ben die in verband wordt gebracht met de locaties van meerdere massa shootings. Ik weet dat ik dat niet ben. Helaas kun je in je eigen leven waarschijnlijk vergelijkbare voorbeelden aanhalen, waaruit maar weer blijkt - we leven in een wereld vol geweld.

Waarom het belangrijk is

Waarom is dit allemaal belangrijk? Omdat Jezus zei dat deze zelfde omstandigheden aanwezig zullen zijn in de tijd vlak voor Zijn wederkomst. We zien ze, en dit is slechts een van de vele tekenen die aangeven dat we in het seizoen van de wederkomst van de Heer leven.

Zien we nog andere overeenkomsten tussen de wereld van vandaag en de mensheid van voor de zondvloed? Ik denk van wel, en in combinatie met wat we tot nu toe hebben besproken, kunnen we weten dat we in een wereld leven "zoals in de dagen van Noach". Laten we eens kijken naar drie extra overeenkomsten tussen de wereld van Noachs tijd en onze wereld van vandaag:

1) De wereld is onwetend

De overgrote meerderheid van de mensen op aarde is onwetend over de komende opname van de kerk, de zevenjarige Verdrukking en Gods naderende oordeel. Noach en zijn gezin waren de enigen die zich voorbereidden op de zondvloed. De Bijbel vertelt ons niet hoe alle anderen reageerden op Noachs pogingen om een ark te bouwen, maar we kunnen ons voorstellen dat zijn buren waarschijnlijk spottend en belachelijk reageerden. Op zijn minst waren ze onverschillig.

Op een vergelijkbare manier maken mensen vandaag de dag degenen belachelijk die uitkijken naar de opname van de kerk en de glorieuze verschijning van Jezus Christus. En de Bijbel vertelt ons dat dit een teken is van de laatste dagen. Bijna 2000 jaar geleden waarschuwde Petrus ons. Hij zei dat de mensen in de laatste dagen het idee van de wederkomst van Christus zullen bespotten. Hij beweerde dat ze precies zouden zeggen wat we vandaag horen:

"Ik wil jullie er vooral aan herinneren dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, die de waarheid bespotten en hun eigen verlangens volgen. Ze zullen zeggen: 'Wat is er gebeurd met de belofte dat Jezus terugkomt? Van voor de tijden van onze voorouders is alles hetzelfde gebleven sinds de wereld is geschapen.'" (2 Petrus 3:3-4)

De meeste mensen weten tegenwoordig niet wat er in de Bijbel staat. Ze bespotten wat ze dwaas vinden, net zoals ze waarschijnlijk Noach belachelijk maakten omdat hij een boot op het droge bouwde.

In de dagen van Noach waren de mensen zich niet bewust van het oordeel dat zou plaatsvinden. Volgens Jezus leefden ze een normaal leven tot het moment van hun eigen vernietiging. Ze aten. Ze dronken en gaven feestjes. Al die tijd bleven ze onwetend over wat er om de hoek lag. Ze waren zich niet bewust van de komende vloed.

Op dezelfde manier blijven de mensen van onze wereld onwetend van en blind voor de opname van de kerk en het komende oordeel van de zevenjarige Verdrukking.

2) We weten wat er gaat gebeuren

Noach en zijn gezin wisten dat de zondvloed zou komen en zij bereidden zich erop voor. Hoe wisten ze dat? Omdat God het hen vertelde. Hij vertelde Noach rechtstreeks dat Hij elk levend wezen zou vernietigen en iedereen behalve Noach en zijn gezin zou uitroeien (Genesis 6:13).

In tegenstelling tot de spotters, als je de Bijbel hebt bestudeerd (en in het bijzonder bijbelprofetieën over gebeurtenissen in de eindtijd), dan weet je wat er gaat komen - net zoals Noach wist dat de zondvloed zou komen. Waarom? Omdat God het je vertelde, net zoals Hij het Noach vertelde. Hij heeft misschien niet mondeling tot je gesproken, maar Zijn Woord openbaart alles wat je moet weten.

Hoewel de Bijbel zegt dat Jezus zal komen "als een dief in de nacht" (2 Petrus 3:10) en "wanneer het het minst wordt verwacht" (Matteüs 24:44), staat er ook dat Christenen niet verrast zullen worden. Hier is de volledige context van de passage (nadruk van mij):

"Maar jullie tasten niet in het duister over deze dingen, lieve broeders en zusters, en jullie zullen niet verrast zijn als de dag van de Heer komt als een dief. Want jullie zijn allemaal kinderen van het licht en van de dag; wij behoren niet tot de duisternis en de nacht. Wees dus op je hoede en slaap niet zoals de anderen. Blijf waakzaam en wees helder van geest" (1 Tessalonicenzen 5:4-6)

Zij die alert en waakzaam zijn, herkennen de tekenen. Hoewel de opname elk moment kan plaatsvinden en we nooit de dag of het uur van Zijn terugkeer kunnen weten (Matteüs 24:36), hebben we wel de mogelijkheid om het algemene tijdsbestek of "het seizoen" van Zijn terugkeer te herkennen.

Jezus Zelf zei immers:

"Wanneer jullie deze dingen zien gebeuren, kijk dan omhoog. Want uw verlossing is nabij!" (Lucas 21:28)

Net als Noach zijn we gewaarschuwd. We kunnen de tekenen zien en we weten dat Zijn komst nabij is.

3) We zullen gered worden

God redde Noach en zijn gezin. Het was geen geluk. God deed het. Waarom? De Bijbel vertelt ons dat "Noach bij God in de gunst kwam" (Genesis 6:8). En de reden waarom hij bij God in de gunst kwam, is omdat Noach de enige onberispelijke persoon op aarde was - een man die in nauwe gemeenschap met God wandelde (Genesis 6:9).

Maar hoe was Noach "onberispelijk?" De Bijbel vertelt ons immers dat niemand rechtvaardig is, niet één (Romeinen 3:10). Noach was geen uitzondering. Hoewel Noach niet perfect was in de ogen van de wet, had hij een groot geloof in God. Dit blijkt uit het feit dat hij meer dan 100 jaar op de ark werkte en de Bijbel vertelt ons dat heiligen uit het Oude Testament zoals Noach gerechtvaardigd werden door hun geloof.

Abraham werd bijvoorbeeld rechtvaardig verklaard omdat hij in God geloofde en op God vertrouwde (Galaten 3:6). Dus ook al leefden en stierven ze voor de kruisiging, toch redde het bloed van Jezus Abraham, Noach en vele anderen vanwege hun geloof.

Vanwege Noachs geloof redde God hem van de zondvloed. Op dezelfde manier zul je, als je je geloof en vertrouwen in Jezus Christus stelt, niet alleen eeuwige verlossing ontvangen, maar zul je ook worden behoed voor de komende zevenjarige Verdrukking. Waarom? Omdat de Verdrukking een tijd van wereldwijd oordeel zal zijn (Openbaring 6:15-17), en er is geen oordeel voor hen die in Christus Jezus zijn (Romeinen 8:1).

Jezus doet ook deze belofte:

"Omdat jullie gehoor hebben gegeven aan mijn bevel om te volharden, zal Ik jullie beschermen tegen de grote tijd van beproeving die over de hele wereld zal komen om degenen die bij deze wereld horen op de proef te stellen." (Openbaring 3:10)

Dit is de opname van de kerk en het past in Gods gedragspatroon uit het verleden. God spaarde Noach en zijn gezin voor de zondvloed (Genesis 6). Hij haalde ook Lot, zijn vrouw en zijn twee dochters uit Sodom en Gomorra voordat Hij die steden verwoestte (Genesis 19). Op dezelfde manier zal God de Opname gebruiken om Christenen voor de Verdrukking te behoeden, net zoals Hij de ark gebruikte om Noach voor de zondvloed te behoeden.

Opkomende en samenkomende tekenen

Alle tekenen die Jezus en de profeten zeiden te verwachten zijn aanwezig in deze generatie. We zien ze opkomen en samenkomen. Deze tekenen omvatten, maar zijn niet beperkt tot:

  • Israël terug in het land (Jeremia 23:7-8; Ezechiël 39:28; Jesaja 11:12; Psalm 107:3; Ezechiël 20:34; Jesaja 11:11-12)
  • Het Joodse Volk in Jeruzalem (Lucas 21:24-28)
  • Het evangelie wordt over de hele wereld verkondigd (Matteüs 24:14)
  • Toename van reizen en kennis (Daniël 12:4)
  • De aankomst van de exponentiële curve (Matteüs 24:3-8)
  • Israël omringd door vijanden (Psalm 83:4; Psalm 83:12; Ezechiël 11:14-17; Ezechiël 35:10)
  • Israëls buitensporig grote leger (Ezechiël 37:10; Zacharia 12:6; Zacharia 12:8)
  • De opkomst van een verenigd Europa (Daniël 2, Daniël 7, Openbaring 17)
  • De opkomst van een wereldregering (Openbaring 13:7-17)
  • De staat van de mensheid (2 Timoteüs 3:1-4)
  • Ontkenning van de tekenen (2 Petrus 3:3-4)

Maar zelfs met al deze tekenen gaat de wereld door alsof er niets ongewoons is. Dit is precies hoe de mensen in de tijd van Noach handelden voordat de zondvloed kwam en hen allemaal wegvaagde. Jezus zei dat we hetzelfde moesten verwachten voor Zijn wederkomst. Het feit dat we dat doen is nog een teken dat Hij spoedig komt.

Bron: As in the Days of Noah…