www.wimjongman.nl

(homepagina)


Predikanten: Bereid de bruid niet voor op de ontmoeting met de antichrist, maar op de ontmoeting met haar bruidegom

Door Dean Dwyer 5 mei 2024

( )

In mijn vorige artikel sprak ik over de bruid van Christus - de kerk. Maar wist je dat in Joodse bruiloften, in tegenstelling tot Westerse landen waar de focus ligt op de bruid, daar de focus ligt op de bruidegom? En dat is zeker het geval in de hemelse scène (Openbaring 19) wanneer de focus, de glorie, de eer en de majesteit allemaal, zoals het hoort, aan onze geliefde Bruidegom - Jezus Christus - toebehoort. Maar wanneer? Dat is de dagelijkse roep van ons hart. Velen van ons kijken al zo lang uit naar die prachtige belofte. Onze verwachting groeit en misschien ook wel ons ongeduld.

Het lijkt erop dat naarmate onze opwinding over de opname toeneemt, ook de weerstand ertegen groeit, vooral onder hen die tot het gezin van de gelovigen behoren. In feite hebben veel christenen er lang aan getwijfeld; veel geleerden hebben er lang over gedebatteerd en veel sceptici hebben het lang ontkend. Maar de waarheid is dat de Schriften het al lang hebben verklaard en daarom zal het gebeuren - op Zijn tijd.

De Joodse bruid twijfelde er niet aan dat haar bruidegom zou terugkeren, want op het moment van de verloving werden zij geacht een huwelijkscontract te hebben gesloten en de bruidegom was verplicht om terug te keren. Gemeente, wij kunnen ons dus vastklampen aan die prachtige belofte, net zoals een Joodse bruid zich zou hebben vastgeklampt aan de verwachting dat haar bruidegom voor haar zou terugkeren. En net zoals de bruid de dag noch het uur kende, versterkt de zin "Ik zal komen" de onmiddellijkheid van de opname omdat het in het Grieks een tegenwoordige tijd aangeeft. Met andere woorden, het is zo zeker dat Jezus er in elk tijdperk over kan spreken in de tegenwoordige en niet in de toekomende tijd.

Zie je, we hebben vaak de gewoonte om de opname als een toekomstige gebeurtenis te zien, maar het is er een die altijd op handen is en altijd nabij. Net zoals de Joodse bruid haar bruidegom elk moment kon verwachten, zo moeten wij Jezus ook elk moment verwachten. Maar terwijl we wachten, moeten we niet toestaan dat de vijand ons van onze vreugde berooft of ons tot geestelijk overspel verleidt. Als we op Zijn opwaartse roep wachten, moet dat een louterende hoop zijn. 1 Johannes 3:2-3: "Geliefden, wij zijn nu kinderen van God; en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn, maar wij weten dat wanneer Hij geopenbaard wordt, wij Hem gelijk zullen zijn, want wij zullen Hem zien zoals Hij is. En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zichzelf, zoals Hij rein is."

Daarom preek ik op dit moment een serie over heiligheid. Tijdens de verlovingsperiode van Joodse bruiloften werd de bruid geobserveerd op reinheid. Verwacht je niet dat Jezus hetzelfde doet?

Nu, wanneer dat moment aanbreekt en Jezus Zijn bruid komt halen, wil ik dat je een belangrijk principe opmerkt: Hij laat ons niet zomaar komen, Hij zei "Ik zal jullie tot Mij nemen". Ik zal het uitleggen. Omdat het allemaal verbonden is met het Griekse woord paralambano dat gerelateerd is aan het concept van verloving en de persoonlijke aard ervan. In het Nieuwe Testament komen we het woord voor het eerst tegen in Matteüs 1:20: "Maar terwijl hij over deze dingen nadacht, zie, een engel van de Heer verscheen aan hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bang om Maria tot je vrouw te nemen (paralambano), want wat in haar verwekt wordt, is van de Heilige Geest."

En ook in Matteüs 1:24: "Toen werd Jozef uit zijn slaap gewekt en deed wat de engel van de Heer hem opdroeg en nam zijn vrouw tot zich (paralambano)."

Niemand anders ontving Maria - het was Jozef, haar bruidegom, die haar persoonlijk ontving. We zien ditzelfde woord gebruikt in Johannes 14:3: "Laat uw hart niet verontrust zijn; u gelooft in God, geloof ook in Mij. In het huis van Mijn Vader zijn vele woningen; als het niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om voor jullie een plaats te bereiden. En als Ik heenga en een plaats voor jullie bereid, zal Ik wederkomen en jullie tot Mij nemen (paralambano), opdat waar Ik ben, daar ook jullie zijn."

Dus, als we de context begrijpen van het gebruik van het woord "paralambano" in 1 Tessalonicenzen 4:16-17, kunnen we een duidelijke harmonie zien met Johannes 14 (nadruk toegevoegd): "Want de Heer zelf zal neerdalen uit de hemel met een schreeuw, met de stem van een aartsengel en met de bazuin van God. En de doden in Christus zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, die leven en overblijven, samen met hen worden opgenomen in de wolken om de Heer in de lucht te ontmoeten. En zo zullen wij altijd bij de Heer zijn."

In beide passages (Johannes 14 en 1 Tessalonicenzen 4) zien we Christus persoonlijk Zijn heiligen ontvangen; in beide zien we de verhuizing van gelovigen van de aarde naar de hemel (van het huis van de bruid naar het huis van de Vader); in beide zien we waarheden die de onrustige harten van gelovigen verlichten; en in beide zien we de duurzaamheid van de vereniging met Christus voor altijd. Halleluja!

Maar er is groeiende oppositie tegen de doctrine van de Opname binnen christelijke kringen. Een Amerikaanse prediker die ik ken raakt steeds meer geïrriteerd over het feit dat we niet actief iets doen om de bruid van Christus voor te bereiden op de Verdrukking.

Als voorganger die in een opname vóór de Verdrukking gelooft, wil ik dit zeggen: Ik bereid de bruid niet voor op toorn; ik bereid de bruid voor op een bruiloft. Ik bereid de bruid niet voor om haar kleding te laten bevlekken door de slechtheid van de wereld, ik bereid de bruid voor om de zuiverheid en de hoop van Christus vast te houden. Ik bereid de bruid niet voor om naast de afvallige kerk te leven, ik bereid mensen voor om tot de opgenomen kerk gerekend te worden. Ik bereid de bruid niet voor om de antichrist te ontmoeten, ik bereid de bruid voor om haar geliefde te ontmoeten - Jezus Christus!

Dean Dwyer is al meer dan 20 jaar pastor en president van Eiser Street Baptist Church in Queensland, Australië.

Zie ook het artikel "Het ideale Huwelijk dat in de Hemel is gemaakt."

Bron: Pastors: Don’t Prepare The Bride To Meet The Antichrist, Prepare The Bride To Meet Her Bridegroom - Harbingers Daily