www.wimjongman.nl

(homepagina)


Bijbelprofetie begrijpen

Door Hal Lindsey 9 september 2024

Miljoenen christenen zien de profetie over de eindtijd als een gigantisch, ondoorgrondelijk doolhof. Maar, zoals met zoveel schijnbaar complexe systemen, is er een sleutel die alles ontsluit. De sleutel tot het ontsluiten van Bijbelprofetieën is deze - GOD LIEGT NOOIT!

Door de eeuwen heen kwamen theologen profetieën tegen die hen niet bevielen of die onmogelijk leken. Dus vervalsten ze die. Het is alsof ze dachten: “God heeft het hier een beetje verknoeid, dus ik zal het weg verklaren. Waar Zijn Woord een duidelijke verklaring van een feit geeft, zouden zij zich indekken. “Er staat één ding, maar het moet iets anders betekenen,” zo legden ze uit. De interpretatie van de Bijbel verliest zijn integriteit wanneer mensen erin beginnen te lezen wat ze maar willen vinden.

God deed bijvoorbeeld bepaalde beloften aan Abraham. Maar de voor de hand liggende interpretatie van die beloften houdt dingen in die theologen in de Middeleeuwen niet leuk vonden of die niet mogelijk leken. Dus “vergeestelijkten” ze de beloften. Ze hielden niet van het feit dat de voor de hand liggende interpretatie een belofte was aan Abrahams fysieke afstammelingen via de lijn van Isaak (en later Jakob). Een christelijke theoloog uit de donkere eeuwen zou dat interpreteren als “een belofte aan Joden”. Maar over het algemeen hielden ze niet van Joden. Ze wilden Joden naar de vuilnisbelt van de geschiedenis verwijzen. Dat is hetzelfde wat zovelen over de hele wereld nog steeds willen.

Hun andere probleem was dat ze gewoon niet konden zien hoe de beloften aan Abraham met betrekking tot zijn nakomelingen konden uitkomen. Met elke eeuw dat de Joden over de wereld verspreid bleven, werden de beloften ongeloofwaardiger. Dat wil zeggen, ze leken ongeloofwaardig... totdat God die beloften op wonderbaarlijke wijze begon te vervullen.

Maar tegen die tijd zaten de meeste theologen al vast in het oude antisemitische, anti-joodse en anti-Israël denken. Het was een kwestie van geloof (of misschien wel anti-geloof) geworden dat God Zijn beloften aan Abraham, Isaak, Jakob, David en anderen niet letterlijk zou vervullen. Dus toen Hij Zijn Woord voor ieders ogen begon te vervullen, ontkenden ze dat het gebeurde.

Sommigen van hen zeggen dat het moderne Israël niet de vervulling van Bijbelprofetieën kan zijn omdat zij als natie geen berouw hebben getoond en zich niet tot Messias Jezus hebben bekeerd. God belooft dat dit zal gebeuren, dus hoe kan het huidige Israël de vernieuwde natie zijn die in de profetie wordt beloofd? De profetie zelf beantwoordt de vraag. Ezechiël 36 legt uit dat Israël zou worden teruggebracht naar het land. Dan, op een bepaald moment na hun terugkeer, zouden ze een nationaal berouw ervaren.

Merk op dat ze eerst naar het land zullen terugkeren en daarna naar God. In Ezechiël 36:24-25 (NASB) zegt God tegen het volk Israël: “Ik zal jullie uit de volken wegnemen, jullie uit alle landen verzamelen en jullie naar je eigen land brengen. Dan zal Ik rein water over u sprenkelen en u zult rein zijn; Ik zal u reinigen van al uw vuiligheid.” We weten de timing niet, maar de volgorde is duidelijk - terugkeren en dan gereinigd worden.

Het volgende hoofdstuk, Ezechiël 37, stelt de kinderen van Israël voor als een stel beenderen op een oude begraafplaats - volkomen verdroogd en met de beenderen overal verspreid. In vers 4 zei God tegen Ezechiël: “Profeteer over deze beenderen en zeg tegen hen: 'O dorre beenderen, hoor het woord van de Heer.” In verzen 7-8 getuigt Ezechiël: “Terwijl ik profeteerde, klonk er een geluid, en zie, een geratel; en de beenderen kwamen samen, bot tegen bot. En ik keek, en zie, er zaten pezen aan, en er groeide vlees aan, en de huid bedekte hen, maar er was geen adem in hen.” In de volgende verzen geeft God hen de levensadem.

Ook hier zien we de volgorde. Eerst worden ze weer bij elkaar gebracht. Dan, nadat ze zijn herenigd in het land, krijgen ze de levensadem. Dat is waar we nu zijn. Israël wordt voor onze ogen weer opgebouwd. Als geheel hebben ze nog niet de levensadem, maar we kunnen weten dat die eraan komt omdat God zei dat dat zou gebeuren. EN GOD LIEGT NOOIT!

Bron: The Hal Lindsey Report | Hal Lindsey