www.wimjongman.nl

(homepagina)


WAT BETEKENT HET OM ISRAËL TE ZEGENEN VOLGENS GENESIS 12:3?

EEN VOOR ISRAËL

Er wordt veel gesproken over "achter Israël staan" en "Israël zegenen" volgens Genesis 12:3, maar klopt dat wel? Gaat Genesis 12:3 alleen over Israël? En wat betekent het eigenlijk om "Israël te zegenen"? Want, kop op, in tegenstelling tot wat zovelen lijken te denken, gaat het bij het zegenen van Israël niet alleen om geld.

TEN EERSTE, WAT IS ZEGENEN?

Misschien is het eerste waar je over na moet denken, wat zegenen eigenlijk is. Mensen denken vaak aan zegenen in puur financiële termen, maar dat is niet echt wat het is. Laat me dit illustreren. Psalm 133 is een krachtig lied over de zegen die voortkomt uit eenheid:

()

Zie, hoe goed en aangenaam het is
     wanneer broeders in eenheid wonen!
Het is als kostbare olie op het hoofd,
     die neerstroomt op de baard,
op de baard van Aaron,
     en op de kraag van zijn gewaad!
Het is als de dauw van Hermon,
     die valt op de bergen van Sion!
Want daar heeft de Heer de zegen geboden,
     eeuwig leven.

Als we daar in eenheid samenleven beveelt God dan geld? Duidelijk niet! De zegen die voortvloeit uit eenheid gaat veel dieper dan dat. Het is vaak moeilijk voor mensen om met elkaar om te gaan, en dat is vooral hier in het Midden-Oosten te zien. Maar wat een vreugde voor onze hemelse Vader is het als we door onze eigen menselijke agenda's heen vechten om elkaar lief te hebben en in vrede te leven! God giet Zijn zegen uit als een kwestie van bevel. Zijn zegen is Zijn goedheid, Zijn vruchtbaarheid en Zijn kracht om ons in alle opzichten te laten bloeien.

Er is een idee dat zegen uitspreken hetzelfde is als "een agent uitzenden", zoals God zijn machtigen uit Psalm 103 uitzendt om zijn bevelen uit te voeren. Wanneer God Zijn rijke, diepe, diepgaande zegen opdraagt, omvat dit ons hele leven: emotioneel (Psalm 29), geestelijk (Efeziërs 1:3), sociaal (Psalm 1) en ja, materieel (Genesis 24:35)... maar Zijn ultieme zegen is het leven voor altijd.

Er zijn redenen waarom mensen tot de (verkeerde) conclusie komen dat zegen geld is. Er is een natuurwet die door God is ingesteld en die in het weefsel van de werkelijkheid is verankerd, waarin we gezegend worden als we vrij geven. Spreuken heeft veel te zeggen over de vrije stroom van zegeningen en voorzieningen voor hen die vrijgevig zijn en het tegenovergestelde voor hen die dat niet zijn. We zien ook in het Woord dat het bedrag dat we geven niet belangrijk is voor God, maar Hij ziet ons hart en onze houding. Het principe om God een tiende te geven van alles wat we hebben, voordat we iets doen, brengt zegen voort zoals we zien in deze bekende passage uit Maleachi:

"Breng de volle tiende in de voorraadschuur, opdat er spijze zij in mijn huis. En stel Mij daarmee op de proef, zegt de Here der heerscharen, of Ik niet de vensters van de hemel voor u zal openen en een zegen voor u zal uitstorten totdat er geen nood meer is." (Maleachi 3:10)

God heeft dit beloofd en het is een wet van het universum. Je kunt God niet overtreffen, zoals terecht is gezegd. Dit vers is echter gebruikt en misbruikt om mensen te manipuleren om hun zuurverdiende geld weg te geven. Ja, zegen omvat ook financiële zegen en ja, vrijgevigheid voor Gods koninkrijksdoelen brengt die zegen jouw kant op. Maar zegen is veel meer dan alleen geld. Vraag de volgende keer dat je met een groep gelovigen bent welke zegeningen ze in hun leven hebben. Je zult merken dat ze het hebben over familie, goede vrienden, gezondheid, onverwacht goede resultaten, een baan die ze waarderen, het uitzicht vanuit hun raam, genoeg te eten...

Zegeningen zijn er in allerlei soorten en maten. Het leven is veel meer dan geld. Onze zegen, welzijn en shalom is veel breder dan dat.

Gezien dat feit, moet je beginnen na te denken over het zegenen van Israël in bredere termen... en wat het betekent om daarvoor zegen terug te krijgen. Want dit is nog een wet van het universum die God in de mensheid heeft ingebakken.

Het maakt echt uit wat we met Israël doen.

Er zijn echte implicaties.

WIE WORDT ER WERKELIJK GEZEGEND IN GENESIS 12:3?

"Ik ben het niet eens met de Israëlische regering," wierp mijn vriend uit Europa tegen, die op spectaculaire wijze het punt miste. Maar als het niet gaat om enthousiasme over de Israëlische politiek, wat betekent het dan om Israël te zegenen? Waarom doet het ertoe en waarom heeft God dit mandaat überhaupt ingesteld? Bedoelde Hij eigenlijk wel dat we de natie Israël moesten zegenen? Hebben we het juist geïnterpreteerd?

De Heer zei tegen Abram: "Ga uit je land en je familie en je vaders huis naar het land dat ik je zal wijzen. En Ik zal een groot volk van je maken, en Ik zal je zegenen en je naam groot maken, zodat je tot zegen zult zijn. Wie u zegent zal ik zegenen, wie u onteert zal ik vervloeken, en in u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden."
(Genesis 12:1-3)

"Maar het kan toch niet alle kinderen van Abraham betekenen?" vroeg een andere Christelijke vriend ongelovig. Als dat zo was, redeneerde hij, dan zou Ismaël in dezelfde categorie vallen, samen met alle andere kinderen die Abraham had. "Nee, het moet HET Zaad van Abraham betekenen, Jezus. Als we Jezus zegenen, zijn we gezegend. Als we Hem vervloeken, zijn we vervloekt." De zaak was duidelijk en geregeld in zijn gedachten. Er wordt echter geen "zaad" genoemd in deze passage, maar God spreekt tegen de persoon die vroeger bekend stond als Abram en zegt dat Hij een groot volk van hem zal maken en hem zal zegenen. Nu zou dat, theoretisch gezien, nog steeds alle nakomelingen van Abraham kunnen betekenen. Maar de sleutel is om je af te vragen wat God bedoelde toen Hij het over die "grote natie" had. De beste manier om de Bijbel te interpreteren is met de Bijbel, en het antwoord op die vraag vinden we later in het boek Numeri.

De koning van Moab hoorde dat de Israëlieten de neiging hadden om door wonderen te winnen, en hij nam geen risico. Hij huurde een waarzegger in om ze voor hem te vervloeken:

"Kom nu, vervloek dit volk voor mij, want ze zijn te machtig voor mij. Misschien kan ik ze verslaan en ze uit het land verdrijven, want ik weet dat wie u zegent gezegend is en wie u vervloekt vervloekt." (Numeri 22:6)

()

Echter, dit is het probleem met magie en hekserij - het is vertrouwen stellen in iemand die niet te vertrouwen is om controle en macht te hebben die eigenlijk niet van hen is. Het gaat niet goed. God is Degene die het laatste woord heeft en Hij verwerpt Balaams orakel. Dit is wat er uit Balaams mond kwam in plaats van een vloek:


Hij hurkte, hij ging liggen als een leeuw
     en als een leeuwin; wie zal hem opwekken?
Gezegend zijn zij die u zegenen,
     en vervloekt zijn zij die u vervloeken.
" (Numeri 24:9)

Volgens dit orakel gesproken door Balaam door de kracht van God, is het het volk Israël, de fysieke, stoffige, rondtrekkende stammen van Israël die gezegend en beschermd worden door God. De twaalf stammen van Jakob.

Weten we dat zeker? Ja. Laten we verder kijken in de passage om te zien over wie er echt gesproken wordt:

Hoe mooi zijn uw tenten, o Jakob,
uw kampementen, o Israël! (Numeri 24:5)

Er wordt gesproken over de tenten van Jakob. De twaalf stammen van Israël. Niet de andere kinderen van Abraham, maar specifiek de nakomelingen van Izaäk en Jakob. De kampementen van Israëlieten die rondtrekken in tenten. God bedoelde echt dat de nakomelingen van Abraham, Izaäk en Jakob gezegend moeten zijn en niet vervloekt, en dat onze levens gezegend of vervloekt worden op basis van hoe we met Israël omgaan.

Sommigen maken bezwaar tegen Gods zegening van de nakomelingen van Jakob, gezien het feit dat Israël nooit een vlekkeloze reputatie van rechtschapenheid heeft gehad. Maar daar gaat het hier niet om. Gods keuze is uit genade en voor de zegening van de volken, en Zijn toewijding is omwille van Zijn eigen naam.

"Want de Heer zal zijn volk niet verlaten, omwille van zijn grote naam, want het heeft de Heer behaagd u tot een volk voor Zichzelf te maken." (1 Samuël 12:22)

()

Net zoals Gods zegen niet afhangt van Israëls gerechtigheid, zou onze instemming daarmee dat ook niet moeten zijn. God heeft Zijn doelen die Hij uitvoert met, door en in Israël. Onze bereidheid om Israël te zegenen bevestigt en zegent het werk van God in de wereld.

ALS ISRAËL GEZEGEND IS, WAAROM ZIJN ZE DAN ZO WEINIG IN AANTAL?

Een van de aspecten van zegen in bijna elke omstandigheid is vruchtbaarheid en vermenigvuldiging. Abraham is beloofd dat zijn nakomelingen zo talrijk zouden zijn als de sterren aan de hemel. Er zijn zeker vele miljoenen uit zijn lijn voortgekomen, maar er is vandaag de dag maar een klein aantal Joodse mensen op de planeet in vergelijking met degenen die van Ismaël afstammen. Als zij echt gezegend zijn, waarom is dat dan?

God geeft deze zegen specifiek voor de nakomelingen van Ismaël:

Wat Ismaël betreft, Ik heb u gehoord; zie, Ik heb hem gezegend en zal hem vruchtbaar maken en hem zeer vermenigvuldigen. Hij zal twaalf vorsten verwekken en Ik zal hem tot een groot volk maken. Maar Ik zal mijn verbond sluiten met Izaäk, die Sara u volgend jaar om deze tijd zal baren." (Genesis 17:20-21)

Twaalf prinsen zouden uit Ismaël voortkomen en er zou grote vruchtbaarheid en vermenigvuldiging zijn. We kunnen zeker zien dat dit is gebeurd. Maar wat ging er zo mis met de nakomelingen van Isaak? Zijn zij dan toch niet gezegend?

De reden dat het Joodse volk zo weinig talrijk is, is dat de vijand vanaf het moment dat God hen uitverkoos, onophoudelijk heeft geprobeerd Israël te vernietigen. Te beginnen met de baby's die door de Farao in de Nijl werden gegooid, snel gevolgd door de aanval van de Amalekieten en talloze andere existentiële gevechten, de genocidale complotten van Haman in Perzië en de babymoord van koning Herodes in Bethlehem... en sinds de Bijbelse tijden zijn er door de eeuwen heen talloze andere bloedbaden, genociden en vervolgingen geweest die het Joodse volk ertoe dreven om hun Joods-zijn op te geven en te assimileren. Het zal je misschien verbazen om te horen dat deze vervolging sinds de tijd van Jezus meestal door zogenaamde christenen is begaan.

In het boek 'Constantines Sword: The Church and the Jews' van James Carroll schat hij dat, gebaseerd op het aantal Joden ten tijde van Jezus, er vandaag de dag minstens 200 miljoen Joden in de wereld zouden moeten zijn, maar door de voortdurende vervolging en moord zijn dat er minder dan 15 miljoen.

Dat is nog steeds minder dan het aantal Joden voordat Hitler zijn moordcampagne begon. Als er geen Holocaust was geweest, zouden er vandaag de dag ongeveer 30 miljoen zijn volgens de Italiaans-Israëlische demograaf Sergio Della Pergola. Zo ziet genocide er echt uit.

Gelukkig is het feit dat Israël weinig inwoners heeft nooit een voorwaarde geweest voor Gods liefde en keuze. Hij vertelt Zijn volk,

"Het was niet omdat u talrijker was dan enig ander volk dat de Heer zijn liefde op u vestigde en u uitverkoos, want u was het geringste van alle volken, maar het is omdat de Heer u liefheeft en de eed gestand doet die Hij uw vaderen gezworen heeft." (Deuteronomium 7:7-8a)

God heeft Israël tegen alle verwachtingen in in lijn met Zijn beloften gehouden. Het is niets minder dan wonderbaarlijk. Maar ja, het lage aantal Joodse mensen op de planeet getuigt van de veelheid aan pogingen om hen uit te roeien. Het feit dat Israël er vandaag überhaupt nog is, getuigt van Gods reddende kracht. Zijn beloften zijn nog steeds van kracht.

()

Hij onthoudt zijn verbond voor altijd,
    het woord dat hij gebood, duizend generaties lang,
het verbond dat hij met Abraham sloot,
     zijn gezworen belofte aan Izaäk,
die hij aan Jakob bevestigde als een wet,
     aan Israël als een eeuwigdurend verbond,
zeggende: "Aan u zal ik het land Kanaän geven
     als uw erfdeel."

Toen zij met weinigen waren,
     van weinig belang, en vreemdelingen in het,
Zwervend van volk tot volk,
     van het ene koninkrijk naar het andere volk,
stond hij niemand toe hen te onderdrukken;
     Hij berispte koningen omwille van hen,
en zei: "Raak mijn gezalfden niet aan,
     doe mijn profeten geen kwaad!" (Psalm 105:8-15)

De Heilige Geest zelf spreekt door de Psalmen (Hebreeën 3:7), en hier zien we dat duizend jaar na Abraham het Abrahamitische verbond van land aan de lijn van Isaak en Jakob nog steeds als waar en geldig wordt beschouwd. De beloften staan nog steeds. Zij die Israël zegenen worden gezegend, en zij die kwaad doen zullen in de problemen komen met God.

DE VOORDELEN VAN HET ZEGENEN VAN ISRAËL

Parallel aan de belofte in Genesis 12:3 staat Psalm 122 die ons vertelt om te bidden voor de vrede van Jeruzalem en die deze zegen geeft voor hen die Gods stad liefhebben:

Bid voor de vrede van Jeruzalem!
"Mogen zij veilig zijn die U liefhebben!" (Psalm 122:6)

Het Hebreeuwse woord dat vertaald is als "moge zij veilig zijn" is יִשְׁלָיוּ, (ishlayu) kan ook vertaald worden als "moge zij voorspoed hebben". Het woord heeft connotaties van vrede, veiligheid, geluk en veiligheid. Als je van Jeruzalem houdt, is er een zegen van vrede en voorspoed. Als je Israël zegent, zul je gezegend worden. Niet noodzakelijk met geld, maar meer dan dat. De zegen van God is holistischer dan dat. Het omgekeerde is ook waar. Deze zaken, zoals de principes van geven en tiende, zijn in het universum ingebakken. God merkt het.

()

In het huidige klimaat kan het heel moeilijk zijn om op te komen voor Israël. We zien het antisemitisme zo hoog oplopen dat Joodse mensen zich realiseren dat hun grootouders niet overdreven toen ze het hadden over hoe de maatschappij zich massaal tegen hen keerde. Israël heeft nu meer dan ooit vrienden nodig. Er is misschien moed voor nodig, maar als je Israël probeert te zegenen, als je ervoor kiest om van Israël te houden en voor Israël te bidden, als je een standpunt inneemt ten opzichte van Israël, dan draag je bij aan enkele van de krachtigste passages uit de Schrift die nog in vervulling moeten gaan. Op een dag zal de hele wereld gezegend worden door Israël.

Op die dag zal Israël de derde zijn met Egypte en Assyrië, een zegen in het midden van de aarde, die de Here der heerscharen heeft gezegend, zeggende: "Gezegend zij Egypte, mijn volk, en Assyrië, het werk van mijn handen, en Israël, mijn erfdeel." (Jesaja 19:24-25)

Als hun overtreding al rijkdom betekent voor de wereld, en als hun falen al rijkdom betekent voor de heidenen, hoeveel te meer zal hun volledige opname dan betekenen! (Romeinen 11:12)

Gods plan is ongelooflijk. Een standpunt innemen voor Israël kan duur zijn, maar God zal degenen die Israël zegenen en Zijn doelen steunen, belonen op manieren die we ons niet eens kunnen voorstellen. En zoals we altijd zeggen: de beste manier om Israël te zegenen is met Jezus: Voor altijd leven!


Foto door Levi Meir Clancy op Unsplash

Bron: What Does it Mean to Bless Israel According to Genesis 12:3? - ONE FOR ISRAEL Ministry