www.wimjongman.nl

(homepagina)


DE KOORLEIDER: HOE LOF VERBONDEN IS MET OVERWINNING

EEN VOOR ISRAËL

( )

Na het schetsen van alle wanhopige situaties waarin hij en zijn landgenoten verkeren, eindigt het boek van de profeet Habakkuk met een uiterst interessante en ongebruikelijke noot. Het laatste vers zegt het volgende:

"God, de Heer, is mijn kracht, en Hij maakt mijn voeten als hindenvoeten, en Hij doet mij lopen op mijn hoge plaatsen.
Voor de koorleider. Met mijn snaarmuziek."

"Voor de koorleider. Met mijn snaarmuziek." Nergens anders in de Bijbel komt deze zin voor, behalve aan het begin van Psalmen. Het lijkt op de verkeerde plaats te staan. Waarom zegt hij dat, helemaal aan het einde? De aanwijzing ligt misschien in de Hebreeuwse betekenis van het woord dat wij vertalen als "koorleider"...

IN HET HEBREEUWS IS HET WOORD VOOR KOORLEIDER, מנצח (MENATZEACH) EEN HEEL INTERESSANT WOORD.

Het stamwoord is נצח dat ook verbonden is met ideeën van eeuwigheid (netzach) en overwinning (nitzachon). Het kan ook schijnen of helder zijn betekenen, eeuwig zijn, beroemd zijn of leiden. Het is deze laatste betekenis waarin we begrijpen dat Habakkuk verwijst naar een leider van muziek. Een andere aanwijzing die we hebben is dat de zin vooraf twee andere keren in de Bijbel wordt genoemd; één keer in Psalm 18, als David zingt over zijn nood en zijn vertrouwen dat God hem zal redden van zijn vijanden. De tweede keer komt de zin voor in 2 Samuël 22, dezelfde Psalm, geschreven in de context van de zich ontvouwende geschiedenis van Saul en Davids moeilijke verhaal.

Habakkuk verwijst terug naar Davids lied van vertrouwen in God, geschreven in moeilijke tijden. Zowel hij als David hebben het belang begrepen van het soort vertrouwen dat kan zingen en muziek kan maken om God te loven, zelfs als de situatie er somber uitziet.

David begint zijn Psalm door zich te richten tot de koorleider of leider (de menatzeach) en gaat op weg om met gezang te loven, zijn zekerheid uitsprekend in Gods overwinning namens hem. Habakkuk eindigt met dat idee, en voegt eraan toe "met mijn snaarinstrumenten" of "snaarmuziek", want lofprijzing kan het krachtigst zijn als het in het donker wordt gezongen, en het meest angstaanjagend voor de vijand.

In tegenstelling tot wat sommige mensen zich voorstellen, eist God onze lof niet omdat hij onzeker of megalomaan is, maar omdat het rechtmatig en passend is. Door God te prijzen zien we waar onze hulp werkelijk vandaan komt. Door God te loven kan onze vastberadenheid worden versterkt en ons vertrouwen in God een boost krijgen, omdat we ons herinneren wie Hij is en wat Hij kan doen. Ons hart kan weer vol worden van dankbaarheid in plaats van angst en vrees, en dankbaarheid is een van de beste wapens die er zijn tegen verleiding en de slachtoffermentaliteit die ons leidt naar een gevoel van onterechte aanspraak. Ons geloof kan groeien en onze bereidheid om geduldig op Gods hulp te wachten wordt groter. In plaats van af te glijden naar afgoderij als we naar strohalmen grijpen, zien we weer onze goede Vader God en leggen we onze hand veilig in de Zijne.

Het was niet voor niets dat God aanbidders aanstelde om de strijd in te gaan. Het is geen toeval dat het idee van het woord voor de leider van aanbidding verbonden is met overwinning. Als we in de problemen zitten en geen uitweg meer zien, kunnen we net als David en Habakkuk in het donker vol vertrouwen lofliederen zingen en erop vertrouwen dat God onze vijanden zal overwinnen en ons uiteindelijk in overwinning naar buiten zal leiden.

MET DE HOGE LOF VAN GOD IN ONZE MOND

Toen boog Josafat zijn hoofd met zijn aangezicht ter aarde, en geheel Juda en de inwoners van Jeruzalem vielen voor de Here neder en aanbaden de Here.

En de Levieten, van de Kohathieten en de Korachieten, stonden op om de Heer, de God van Israël, met zeer luide stem te loven.

En zij stonden des morgens vroeg op en gingen uit naar de woestijn van Tekoa. En toen zij naar buiten gingen, stond Josafat op en zei: "Hoor mij, Juda en inwoners van Jeruzalem! Geloof in de Heer, uw God, en u zult gevestigd worden; geloof in zijn profeten, en u zult slagen." En toen hij met het volk overlegd had, stelde hij degenen aan die in heilige gewaden voor de Heer moesten zingen en Hem loven, terwijl zij voor het leger uittrokken, en zeggen,

"Geef dank aan de Heer,
want zijn standvastige liefde duurt eeuwig."

En toen zij begonnen te zingen en te loven, zette de Here een hinderlaag op tegen de mannen van Ammon, Moab en de Seïrberg, die tegen Juda waren opgetrokken, zodat zij in een hinderlaag liepen. (2 Kronieken 20:18-22)

Meerdere keren zien we in de Schrift het principe dat lofprijzing en aanbidding als eerste ten strijde trekken.

Het is een krachtige en fysieke demonstratie van vertrouwen in God en geloof dat de overwinning in Zijn handen is. Op een vergelijkbare manier zien we dat toen de stammen zich klaarmaakten om hun kamp op te slaan, de stam Juda als eerste moest gaan. Juda betekent "lofprijzing".

Het volk Israël stond op en ging naar Bethel en vroeg aan God: "Wie zal als eerste voor ons opgaan om tegen het volk van Benjamin te vechten?" En de HEER zei: "Juda zal als eerste optrekken." (Rechters 20:18)

We hebben een enorme doorbraak gezien in het aantal Israëli's dat onze media volgt, met bijna een derde van een miljoen mensen die zich nu abonneren op ons Hebreeuwse YouTube-kanaal!

We zijn de mijlpaal van 100.000 in maart 2024 gepasseerd en de aantallen zijn nu bijna verdrievoudigd in slechts vier maanden. Op dit moment hebben we net 325.000 abonnees. We weten dat nog veel meer mensen onze video's bekijken zonder zich te abonneren, wat betekent dat ongeveer een half miljoen mensen - een enorm deel van alle Hebreeuwssprekenden - onze video's over Jezus bekijken.

Terwijl één op de vijf mensen ter wereld Engels spreekt, spreekt slechts 0,6% Hebreeuws. Wereldwijd zijn er ongeveer 9 miljoen Hebreeuwssprekenden, en de meesten van hen wonen natuurlijk in Israël. Het is verbazingwekkend voor ons en we geven God de eer. De meesten van hen zijn (nog) niet gelovig, maar ze zijn bereid om alle video's die we over Jezus maken te bekijken en om zich publiekelijk te abonneren op het kanaal. Daarnaast zijn er nog veel meer mensen die anoniem kijken, zonder zich publiekelijk te abonneren. Honderdduizenden mensen kijken regelmatig naar onze video's en zijn ermee bezig, maar 60-80% van hen (afhankelijk van de video) is geen abonnee.

Een derde van een miljoen Israëli's is nu geabonneerd en kijkt regelmatig naar onze evangelisatievideo's!

()

AANBIDDING BRENGT DE DOORBRAAK

De bijgewerkte statistieken voor ons Hebreeuwse kanaal, igod, zijn nu als volgt:

328.000 abonnees

484 video's in de Hebreeuwse taal

In totaal meer dan 68 miljoen keer bekeken

We moeten toegeven dat we ons afvroegen of er iets vreemds aan de hand was met het internet. Waren er bots of nepaccounts die de cijfers opblazen? Maar een onderzoek naar de mensen die zich inschreven toonde ons twee interessante feiten:

1 De mensen waren echt. Het waren echte YouTube-accounts, waarvan velen naast ons ook andere religieuze Israëlische kanalen volgden.
2 Velen abonneerden zich op ons kanaal nadat ze onze aanbiddingsvideo's hadden bekeken.

()

Het was aanbidding die voor de doorbraak zorgde! Er zijn maar weinig dingen krachtiger dan lofprijzing. We hebben nu veel muziekvideo's geproduceerd met aanbiddingsliederen die zowel in het Hebreeuws als in het Arabisch worden uitgevoerd, evenals enkele originele liederen die door leden van ons eigen team hier bij ONE FOR ISRAEL zijn gemaakt. Onze eenheid is ook een zeer krachtig geestelijk wapen: waar eenheid is, daar gebiedt God Zijn zegen. Eenheid onder gelovigen gaat altijd vooraf aan opwekking.

OOK IN ARABISCH

()

Onze Arabische outreach bediening, Eternal Moments (لحظات أبدية), produceert ook veel media voor de Arabisch sprekende wereld. Er zijn vandaag de dag twee miljoen Arabisch sprekenden in Israël, waarvan de meesten moslim zijn en een fractie een katholieke of oosters-orthodoxe christelijke achtergrond heeft. Ons Arabische bedieningsteam bereikt hen met video's die de woorden van de profeten uitleggen en wat zij onderwezen over de Messias. Of mensen nu een Islamitische of een nominaal Christelijke achtergrond hebben, dit bereikt iedereen! Ons Arabische kanaal, حظات أبدية, heeft momenteel 10.500 abonnees en onze video's op dat kanaal zijn meer dan anderhalf miljoen keer bekeken, met meer dan 1.738.704 views.

In tegenstelling tot Hebreeuws wordt Arabisch in veel andere landen gesproken, overal. Ongeveer 372,7 miljoen mensen spreken Arabisch als hun moedertaal, en het is een andere zeer strategische taal voor outreach.

We hebben reacties gehad uit de hele moslimwereld, en misschien verrassend veel uit Gaza. Verschillende mensen hebben de Islam verlaten, besloten Jezus te volgen en zijn daar gedoopt.

Ons Arabische outreach-team doet er alles aan om hen te steunen, zelfs nu de oorlog voortwoedt. God is niet beperkt door grenzen zoals wij, en YouTube is dat ook niet!

Wat geweldig is, is dat we ondertitels kunnen maken en sommige van deze video's kunnen delen tussen de kanalen, zodat Hebreeuws sprekende Israëli's een ex-terrorist kunnen horen praten over hoe hij van Jezus is gaan houden terwijl wij het Arabisch naar het Hebreeuws vertalen... en Arabisch sprekenden de getuigenissen kunnen zien van Israëlische Joden die zijn gaan geloven dat Jezus de Messias is. We maken ook veel muziekvideo's in alle drie de talen - een zegen voor de hele aarde.

Prijs God samen met ons voor deze overwinningen! Hij werkt krachtig hier in Israël in onze dagen, en de waarheid over Jezus gaat viral over de hele wereld.

Toch niet ik, maar door Christus in mij | Hebreeuws - Engels - Arabisch | Aanbidding vanuit Israël

Foto door John Price op Unsplash

Bron: The Choirmaster: How Praise is Linked to Victory - ONE FOR ISRAEL Ministry