www.wimjongman.nl

(homepagina)


God zegent hen die zegenen

Door: Sara Lamm 4 Juli 2024

()

Toen ik opgroeide, was mijn favoriete deel van mijn schooldag het einde van het ochtendgebed op mijn Joodse Dagschool. Waarom? Welke leerling die dag de leiding had over het gebed mocht het Amerikaanse patriottische lied kiezen, dat aan het einde van de dienst werd gezongen. Je zou je kunnen afvragen - waarom was dit zo spannend voor mij?

Ik hield van het lied "God Bless America", vooral omdat ik het geweldig vond dat Amerika een "zij" was en het altijd leuk was om aan het eind te proberen te harmoniseren. Maar bovenop mijn lieve en kinderlijke connecties met het volkslied, was er iets ongelooflijk ontroerends aan de melodie, hoe koninklijk het klonk en de wetenschap dat God altijd uitkeek naar de plek waar ik woonde. Ik wou dat ik de negenjarige versie van mij kon vertellen dat ze op een dag een inspirerend artikel zou schrijven over het belang van Gods zegeningen over een land.

Maar laten we even teruggaan!

De componist en tekstschrijver van het beroemde "God Bless America" was niemand minder dan de in Rusland geboren Joodse man Irving Berlin. Berlin werd in 1888 geboren als Israel Beilin. Hij ontvluchtte met zijn familie de religieuze vervolging in Rusland en kwam op vijfjarige leeftijd aan in Amerika. Hij groeide uit tot de belichaming van de Amerikaanse droom en ontwikkelde zich van armoede tot een van de grootste songwriters in de Amerikaanse geschiedenis (ooit gehoord van White Christmas? Ja, dat is hem!). Zijn reis van een worstelende immigrant naar een cultureel icoon weerspiegelt de belofte van Amerika die hij in zijn muziek vierde.

Berlin schreef "God Bless America" oorspronkelijk in 1918 toen hij in het Amerikaanse leger diende, maar pas in 1938, toen er oorlog dreigde in Europa, herzag en publiceerde hij het lied. Kun je je voorstellen dat je dit lied hoorde toen de stormwolken van het kwaad over Europa rolden? De eenvoudige maar krachtige tekst veroverde de harten van de Amerikanen en drukte dankbaarheid uit voor de zegeningen van de natie en een gebed om goddelijke leiding.

Maar ik denk dat er een diepere betekenis is - God zegent inderdaad de mensen van Amerika - Hij zegent hen om op te komen voor vrijheid, voor gerechtigheid. Er is geen plek ter wereld die deze waarden meer waard is dan het land Israël. Het land dat God in de Bijbel voor altijd zegent.

Interessant genoeg is het concept van het zegenen van Amerika geworteld in het Oude Testament, in het bijzonder in Gods verbond met Abraham.

וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה׃
Ik zal zegenen wie u zegent en vervloeken wie u vervloekt; en alle geslachten der aarde zullen zich door u zegenen."
Genesis 12:3

Deze belofte strekt zich uit tot Abrahams nakomelingen - het volk Israël.

Als Amerikanen hebben we een unieke kans en verantwoordelijkheid om ons aan te sluiten bij dit Bijbelse principe. Door Israël te steunen positioneren we onze natie om Gods zegeningen te ontvangen, precies zoals Hij duizenden jaren geleden beloofde.

Deze profetische woorden benadrukken de geestelijke betekenis van het intact houden van Gods land en het steunen van de Israëlische natie. En dit kan gedaan worden door het land dat aan Abraham en zijn nakomelingen beloofd is actief te ondersteunen.

Vandaag vieren Amerikanen hun onafhankelijkheid. En wat is dat mooi! Laten we niet vergeten dat onze vrijheid en welvaart verweven zijn met onze toewijding om diegenen te steunen van wie we geloven dat ze diezelfde vrijheden zouden moeten delen. Net zoals we worden aangemoedigd om te bidden voor Vrede in Jeruzalem - in het boek Psalmen.

שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלָ ִם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ׃
Bid voor het welzijn van Yerushalayim; "Mogen zij die U liefhebben in vrede zijn.
Psalmen 122:6

Door achter Israël te staan, steun je niet alleen een politieke bondgenoot; we vervullen ook een geestelijk mandaat.

Ik geef toe dat we niet allemaal ons patriottisme en religiositeit kunnen verkondigen door onze liederen te schrijven. We zijn niet allemaal King David's of Irving Berlins. Maar een krachtige manier om ons begrip van Gods plan voor Israël te verdiepen en onze steun te versterken is door toegewijde studie van de Bijbel.

En dat weet je - daarom ben je hier dit artikel aan het lezen!

In het licht van de recente uitdagingen voor het bestaan van Israël is het belangrijker dan ooit dat geloofsgemeenschappen in Amerika zich verenigen om Israël te steunen. Deze steun gaat verder dan politieke loyaliteit; het gaat erom dat we ons afstemmen op Gods eeuwige beloften en Zijn zegeningen zoeken voor zowel Israël als Amerika.

Laten we, terwijl het vuurwerk vandaag de hemel verlicht en de geur van gegrilde hotdogs en hamburgers ons omringt, denken aan de diepere betekenis achter de woorden "God zegene Amerika". Onze zegeningen als natie zijn niet alleen in ons eigen voordeel, maar maken deel uit van een groter goddelijk plan. Door ons aan de zijde van Israël te scharen, verzekeren we ons van Gods gunst en vervullen we onze rol in Zijn doorlopende verhaal van verlossing.

Moge God Amerika werkelijk zegenen en mogen wij Israël blijven zegenen door Gods land intact te houden en Zijn uitverkoren volk te steunen.

Een speciale editie van de Israëlbijbel van Keep God's Land, onder leiding van Keep God's Land, een coalitie van religieuze leiders die zich inzetten voor de verdediging van Israëls bijbelse kerngebied in Judea en Samaria, is momenteel te koop! De Israël Bijbel is de eerste in zijn soort - een Hebreeuwse Bijbel die op unieke wijze de diepe band tussen het Land, het Volk en de God van Israël benadrukt.

Sara Lamm is inhoudsredacteur voor TheIsraelBible.com en Israel365 Publications. Ze komt oorspronkelijk uit Virginia, maar verhuisde in 2021 met haar man en kinderen naar Israël. Sara heeft een Masters Degree in Education van Bankstreet college en gaf bijna tien jaar les in kleuterklassen voordat ze Aliyah maakte naar Israël. Sara is gepassioneerd over het verbinden van Bijbelstudie met het "echte leven" en werkt momenteel aan een bijbelserie voor kinderen.

Bron: God Blesses Those Who Bless – The Israel Bible