www.wimjongman.nl

(homepagina)


God duidelijker zien in moeilijke tijden

Door: Rabbijn Pesach Wolicki 18 Juli 2024

( )

אֱלֹהִים לָנוּ מַחֲסֶה וָעֹז עֶזְרָה בְצָרוֹת נִמְצָא מְאֹד׃
Hashem is onze toevlucht en bolwerk, een hulp in nood, zeer nabij.
Psalmen 46:2

Als de wereld in beroering is, is het normaal dat mensen bang zijn. Psalm 46 beschrijft die tijden waarin instabiliteit en conflicten heersen. Laten we eens kijken naar ons vers samen met de twee die erop volgen:

God is voor ons een toevlucht en kracht, een hulp bij moeiten, zeer aanwezig. Daarom zullen wij niet vrezen, wanneer de aarde verandert en de bergen ineenstorten in het hart van de zee, hoewel haar wateren brullen en schuimen en de bergen beven door hun golven, Sela - Psalmen 46:2-4

De kracht om moeilijke tijden te trotseren

Ons vers verklaart niet alleen dat God ons beschermt en ons redt uit moeilijke tijden. In dit vers gaat Gods voorzienigheid in tijden van crisis verder dan alleen bescherming. Het vers stelt dat God onze "toevlucht en kracht" is. Het Hebreeuwse woord voor kracht, oz, betekent veel meer dan fysieke kracht. Oz impliceert ook kracht van geest, wat wij vrijmoedigheid en moed zouden noemen.

Dit is geen klein punt. Heel Psalm 46 spreekt over Gods heerschappij over de geschiedenis. Tijden van onrust en onzekerheid maken ons allemaal ongemakkelijk. Dit zijn tijden van historische overgang. Ons vers leert ons dat het geloof in God ons het vertrouwen, optimisme en de kracht van de geest geeft om zulke uitdagende tijden tegemoet te treden. Als mensen die in de God van de Bijbel geloven, weten we dat het einde van het verhaal van de mensheid uiteindelijk goed is. De donkere tijden zijn tijdelijk. Het belangrijkste is dat we ook weten dat we een rol te spelen hebben. God is niet alleen een toevluchtsoord. Hij is ook onze kracht, onze moed. Geloof in God geeft ons de kracht om de goede strijd te strijden wanneer de wereld een donkere plek wordt.

God helpt ons

Maar God beschermt ons niet alleen en geeft ons vertrouwen en kracht. Hij is ook een "hulp". Met andere woorden, Hij geeft ons niet alleen de kracht en laat ons al het werk doen. Hij helpt ons ook. Het Hebreeuwse woord voor "hulp", ezra, impliceert altijd een partnerschap. God moedigt ons aan en geeft ons de kracht om te handelen. Als we dat doen, werkt Hij naast ons en helpt Hij ons in de strijd.

Dit is een belangrijk punt. Niet wij helpen God, maar God helpt ons. Het is duidelijk dat God alle problemen van de mensheid in een oogwenk zou kunnen oplossen. God zou Zichzelf aan de wereld kunnen openbaren, zoals Hij deed met de Tien Plagen en het splijten van de Rode Zee in Egypte. Hij zou tekenen en wonderen kunnen verrichten en al het werk voor ons kunnen doen. Maar dat is niet wat God van Zijn koninkrijk wil. God wil dat we het kwaad bestrijden. Hij wil dat we de geschiedenis in de goede richting sturen. Hij beschermt. Hij geeft macht. Hij helpt. Maar wij, gelovige mensen, moeten de strijd tussen waarheid en leugen, goed en kwaad, vechten en winnen.

Zeer aanwezig

Tot slot eindigt het vers met een ongebruikelijke uitspraak over God. In het Hebreeuws zijn de laatste woorden van het vers nimtza me'od. Nimtza betekent "aanwezig" of "gevonden". Me'od betekent "zeer". De meest nauwkeurige vertaling van deze twee woorden is "zeer aanwezig". Veel vertalingen geven deze zin weer als "altijd aanwezig." Dit is enigszins onjuist. "Altijd" betekent "altijd". In het Hebreeuws zou dit tamid zijn, niet me'od. Zoals gezegd betekent me'od "zeer" niet "altijd". Wat betekent dit?

Zeggen dat God "altijd aanwezig" is, betekent eenvoudigweg dat Hij er altijd is. Hoewel dit waar is, is dit niet het punt van het einde van ons vers. Ons vers beschrijft God als "zeer aanwezig" in moeilijke tijden. Wat betekent het om te zeggen dat God "zeer" aanwezig is?

Tijden van crisis openbaren God

Ik zou willen suggereren dat deze zin niet verwijst naar de mate van Gods bescherming of hulp in moeilijke tijden. Het feit dat God bij ons is, ons versterkt, beschermt en helpt, is in het begin van het vers al aan de orde gekomen.

Na dit openingsvers gaat Psalm 46 verder met het beschrijven van Gods heerschappij over de geschiedenis. Bijvoorbeeld:

הָמוּ גוֹיִם מָטוּ מַמְלָכוֹת נָתַן בְּקוֹלוֹ תָּמוּג אָרֶץ׃
Volkeren woeden, koninkrijken vallen om; bij het geluid van Zijn donder lost de aarde op.
Psalmen 46:7

מַשְׁבִּית מִלְחָמוֹת עַד-קְצֵה הָאָרֶץ קֶשֶׁת יְשַׁבֵּר וְקִצֵּץ חֲנִית עֲגָלוֹת יִשְׂרֹף בָּאֵשׁ׃
Hij maakt een einde aan oorlogen over de hele aarde, breekt de boog, breekt de speer, verzengt wagens in de vlammen.
Psalmen 46:10

הַרְפּוּ וּדְעוּ כִּי-אָנֹכִי אֱלֹהִים אָרוּם בַּגּוֹיִם אָרוּם בָּאָרֶץ׃
"Sta op! Besef dat ik Hashem ben! Ik heers over de volken; Ik heers over de aarde."
Psalmen 46:11

Wanneer de tijden stabiel zijn en de wereld normaal verloopt, is het gemakkelijk om te vergeten dat God de controle heeft. God heeft een plan voor de geschiedenis, maar met ons beperkte perspectief zien we dat plan zelden in actie. Tijden van problemen, oorlog en instabiliteit onthullen God. Wanneer naties opstaan en vallen, wordt Gods plan duidelijker en zichtbaarder. Ik geloof dat dit de bedoeling is van het einde van ons vers. God is "zeer aanwezig" wanneer de wereld zich in een crisis bevindt. Natuurlijk is God altijd aanwezig. Maar we voelen Zijn aanwezigheid niet altijd zo duidelijk. Maar in moeilijke tijden, wanneer naties opkomen en vallen en de wereld in crisis verkeert, wordt God zichtbaarder. Hij wordt "zeer aanwezig".

God beschermt ons en geeft ons kracht. Hij wil dat we in tijden van crisis het initiatief nemen om het strijdveld op te gaan. Hij is bij ons en zal ons bijstaan. En als we historische omwentelingen meemaken, als we vechten voor waarheid en het goede, wordt Gods aanwezigheid nog meer aanwezig en voelbaar.

Het toestaan van een Palestijnse terreurstaat in het hart van Israël zou de Joodse staat vernietigen.

Keep God's Land is toegewijd aan het versterken en verdedigen van Israëls recht op zijn bijbelse hartland, met als uiteindelijk doel Israëlische soevereiniteit over Judea en Samaria. Leer vandaag nog meer over deze ongelooflijke missie!

Rabbijn Pesach Wolicki is de uitvoerend directeur van Israel365 Action en de auteur van Verzen voor Zion en Beker van Verlossing: Een krachtige reis door de lofpsalmen van koning David. Rabbi Wolicki is de gastheer van Eyes on Israel op Real America's Voice Network. Hij levert regelmatig bijdragen aan Israel365news.com en The Jerusalem Post.

Bron: Seeing God More Clearly in Troubled Times – The Israel Bible