www.wimjongman.nl

(homepagina)


GODS DOELEN IN DE “RING VAN VUUR” VAN DE ARABISCHE VOLKEN

EEN VOOR ISRAEL 15 oktober 2024

( )

Foto Thiébaud Faix via Usplash

Ondanks de “ring van vuur” strategie die Israël omringt met terrorisme aan elke kant, is Gods hart vol liefde en mededogen voor alle naties rondom Israël, waarvan sommigen Israëls gezworen vijanden zijn, terwijl andere Arabische naties nu bondgenoten zijn. Gods plan is om Zijn eigen naam te verheerlijken zodat iedereen kan weten wie Hij is en gered kan worden.

“En Ik zal voor haar een muur van vuur rondom zijn, spreekt de Heer, en Ik zal de heerlijkheid in haar midden zijn.” (Zacharia 2:5)

Het vuur van Gods heerlijkheid zal gezien worden door alle volken die Israël omringen.

“OPDAT ZIJ HET WETEN": DE RING VAN VUUR

Psalm 83 geeft een levendig beeld van Israëls vijanden die hen aan alle kanten omringen. Maar wie zijn “zij”?

Zij zeggen: “Kom, laten we hen als natie uitroeien;
laat de naam Israël niet meer herinnerd worden!”

Want zij spannen eensgezind samen; tegen u sluiten zij een verbond -
de tenten van Edom en de Ismaëlieten,
Moab en de Hagrieten,
Gebal en Ammon en Amalek,
Filistië met de inwoners van Tyrus;
ook Assur heeft zich bij hen aangesloten; zij zijn de sterke arm van de kinderen van Lot. Selah

()

  • Edom verwijst naar een gebied ten zuiden van Israël, in het noorden van Saoedi-Arabië en het zuiden van Jordanië. Het omvat ook het meest zuidelijke deel van het huidige Israël.
  • De Ismaëlieten waren de afstammelingen van Abrahams zoon Ismaël die op het Arabische schiereiland terechtkwamen.
  • De Moabieten waren afstammelingen van Lot die vijanden werden van het oude Israël en in het oosten terechtkwamen, in wat nu Jordanië is.
  • De Hagrieten zijn een beetje een mysterie - misschien verwant aan Hagar en wonend in Egypte of het Sinaï-Pensinsula, maar ook beschreven als wonend in het oosten bij het land Gilead, misschien Jordanië of Syrië.
  • Gebal zou in het huidige Libanon liggen, aan de kust.
  • Ammon komt ook van Lot, zij woonden in het gebied van Noord-Jordanië en Syrië.
  • Amalekieten waren nomaden, maar worden geassocieerd met het gebied ten zuidoosten van Gaza.
  • Tyrus ligt in Libanon en is daar vandaag de dag nog steeds.
  • Assur is Assyrië, een rijk dat zich over een groot deel van het Mesopotamische bekken uitstrekte, inclusief Irak en een deel van Iran.
  • En inmiddels weet je van de kinderen van Lot.

Na een onderbreking van 2000 jaar is Israël weer terug en de dynamiek is weer hetzelfde: Israël wordt omringd door een ring van vuur. Maar door Zijn verbondsvolk te beschermen, wordt Gods naam verhoogd en worden mensen gered. Gods verlangen is dat iedereen Hem zoekt:

“Opdat zij weten dat U alleen, wiens naam de Heer is, de Allerhoogste bent over heel de aarde.” (Psalm 83:18)

BIJBELSE BELOFTEN VOOR DE ARABISCHE VOLKEREN

De Bijbel heeft ook veel te zeggen over de toekomstige bestemming van deze landen, met beloften van opwekking en glorie die komen gaat. Vaak gaan de profetieën eerst over vernietiging en daarna over redding voor velen. God verwondt en geneest. Hier zijn een paar voorbeelden:

“En de Heer zal zich bekend maken aan de Egyptenaren, en de Egyptenaren zullen te dien dage de Heer kennen en aanbidden met offerande en offergave, en zij zullen geloften doen aan de Heer en die nakomen. En de Heer zal Egypte treffen, slaan en genezen, en zij zullen terugkeren tot de Heer, en hij zal luisteren naar hun smeekbeden om genade en hen genezen.” (Jesaja 19:21-22)

“Toch zal Ik het lot van Moab [Jordanië] herstellen in de laatste dagen, spreekt de Heer.” (Jeremia 48:47)

“Maar in de laatste dagen zal Ik het wel en wee van Elam [Perzië/Iran] herstellen, spreekt de Here.” (Jeremia 49:39)

Er zijn ook beloften over Sheba en Dedan, Saudi-Arabië en Jemen:

“Een menigte kamelen zal u bedekken, de jonge kamelen van Midian en Efah; allen uit Sheba zullen komen. Zij zullen goud en wierook brengen en goed nieuws, de lof van de Heer. (Jesaja 60:6)

Op een dag zullen al deze volkeren van de ring van vuur weten en in vrede met Israël leven. Er komt een dag waarop de aarde vol zal zijn van de heerlijkheid van God zoals de wateren de zee bedekken.

GELOOF VINDEN IN DE ARABISCHE/MOSLIMWERELD

Er zijn 22 Arabische staten en meer dan 380 miljoen Arabischtaligen in de wereld, waarvan er twee miljoen in Israël wonen. Eén op de vijf Israëli's spreekt Arabisch. Ons team van ONE FOR ISRAEL bestaat ook uit Arabischtaligen en onze bediening is zowel in het Hebreeuws als in het Arabisch. Hier is wat nieuws van het Arabische Outreach team, om je te helpen bidden en een glimp op te vangen van wat zij God zien doen in de moslimwereld.

Hadil, een van de teamleden zegt,

“Veel moslims benaderen ons, elke dag als ik de berichten open zie ik zoveel berichten. Carlos beantwoordt mensen de hele tijd.”

()

Omdat onze video's in het Arabisch door de hele Arabisch sprekende wereld begrepen kunnen worden, krijgen we veel reacties van mensen uit het hele Midden-Oosten en daarbuiten. Maar in het verleden zagen we niet zoveel Israëlische Arabieren die contact met ons opnamen. Dat is nu veranderd. Hadil vermoedde dat Israëlische Arabieren comfortabel konden leven en zelfs de islam konden opgeven voor atheïsme in Israël, omdat het over het algemeen een geavanceerde natie is met een hoge levensstandaard. In andere landen met slechtere omstandigheden zijn ze eerder geneigd om spiritueel te denken, maar de levensomstandigheden in Israël zijn normaal gesproken niet zo wanhopig. De oorlog brengt nu echter ook moslims en Druzen ertoe om vanuit Israël op zoek te gaan naar de waarheid. Nu onze situatie veel precairder is geworden, heeft het ons allemaal, Jood en Arabier, ertoe aangezet om dieper na te denken over leven, dood en spirituele zaken. Er is een grote zoektocht naar betekenis en antwoorden.

“We zien veel, VEEL meer dan voor de oorlog,” benadrukt Hadil. Mensen van binnen Israël en ook van de “ring van vuur” rondom.

Familielid van beroemde Saoedische imam ziet Jezus in droom

Een tijdje geleden maakte ons Arabische bedieningsteam een video over een van de populairste imams die het christelijk geloof bij elke gelegenheid aanvalt. Abdel-Rahman al-Arifi is een imam van de centrale moskee in Riyad met meer dan 35 miljoen volgers op zijn persoonlijke pagina. De video ging over de vraag of God een zoon had en door de populariteit van de imam werd onze video al snel meer dan 2,5 miljoen keer bekeken. Een van de kijkers was een Palestijnse man die familie was van de imam. Hij zag verschillende van onze video's en nam contact met ons op. Na een gesprek met hem aanvaardde hij Jezus. De Heer verscheen toen aan hem in een droom en dit sterkte hem enorm voor de stap die hij nam. Hij begon de Bijbel te lezen en gaf het langzaam op om naar de moskee te gaan. Toen zijn vader hem vroeg waarom hij niet ging, legde hij zijn bedenkingen tegen de Islam uit en hoe hij nu in Jezus gelooft. De vader belde de imam om te proberen hem over te halen van gedachten te veranderen, en toen begon een oom tussenbeide te komen totdat het uitbarstte in geweld. Zijn oom viel hem aan met een mes. Hij moest zijn huis ontvluchten en kan niet meer terug. Dit is slechts een van de vele soortgelijke verhalen van moslims die Jezus vinden en een hoge prijs betalen om Hem te volgen.

Doop door zoom!

Een man uit een gesloten moslimland die in hi-tec werkte, kwam onlangs tot geloof. Hij heeft lang met ons team gepraat over de principes van het christelijk geloof. Toen het over de doop ging, verdiepte hij zich in de materie en besloot dat hij zich wilde laten dopen. Maar hoe? Het kon de dood betekenen in zijn land. Uiteindelijk huurde hij een privéruimte in de sportschool met een zwembad en vroeg hij ons team om hem te dopen via zoom! Het was een vreugdevolle dag waar het hele team deel van uitmaakte, ook al waren ze in een ander land. Er zijn geen barrières voor God.

Levens veranderd in Gaza

Een Gazaanse man die onlangs de vreugde van het kennen van Jezus heeft gevonden, was erg terughoudend om het evangelie met vader te delen, maar was verrast dat de reactie lang niet zo slecht was als hij vreesde. Dus nu weet hij ook van Jezus.

Een andere gelovige in Gaza had een soortgelijke ervaring met zijn moeder. Ze moesten in een Baptistengemeenschap verblijven toen ze door de IDF uit hun huizen werden geëvacueerd, en uiteindelijk hadden ze daar toegang tot de bibliotheek. Ze konden de Bijbel lezen en beluisteren met behulp van de bronnen in de bibliotheek, en zelfs toen ze weer naar huis gingen had ze vragen over de Bijbel. De man was bang dat ze erg tegen zijn beslissing zou zijn om Jezus te volgen, maar hij zei: “Ze zien wat de Islam doet” en dat zijn moeder denkt dat christenen “beter zijn dan moslims”. Het leven is erg moeilijk voor het hele gezin, maar hij is begonnen zijn moeder Bijbelverzen te sturen om haar te bemoedigen.

Druzische man uit de buurt van Majdal Shams krijgt een Bijbel

Het komt zelden voor dat Arabisch sprekende Druzen tot geloof in Jezus komen, maar het gebeurt wel. Een Druzische man uit een dorp in de Golanhoogten, vlakbij Majdal Shams waar de 12 kinderen werden gedood, heeft contact gemaakt met ons team. Hij is onlangs tot geloof gekomen en Carlos heeft ervoor gezorgd dat hij een Bijbel krijgt en dat hij in contact wordt gebracht met iemand die hem kan bemoedigen in het geloof.

Van het schreeuwen van Houthi-leuzen naar het verkondigen van Jezus

Een Jemenitische man genaamd John die betrokken is geweest bij onze Bijbelstudies, is een gelovige met een moslimachtergrond die een openbaring kreeg toen hij op bedevaart naar Mekka was! Vroeger riep hij samen met de Houthi's: “God is de grootste! Dood aan Amerika, dood aan Israël! Vervloek de Joden, overwinning voor de Islam!” Nu is hij een gepassioneerde dienaar van God die van het Joodse volk houdt en zelfs Israëli's tot geloof heeft gebracht door zijn krachtige getuigenis.

Er zijn vele anderen uit de Arabisch sprekende wereld die hun hart door God hebben laten veranderen en nu van Israël houden in plaats van vol haat te zijn. Zozeer zelfs, dat het geschenk van het evangelie naar Israël wordt gebracht door mensen uit landen die zogenaamd vijandig zijn. Dat is de kracht van God: vrede, sjaloom en verzoening.

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping. Het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen. Dit alles komt van God, die ons door Christus met Zichzelf heeft verzoend en ons de bediening van de verzoening heeft gegeven; dat wil zeggen dat God in Christus de wereld met Zichzelf heeft verzoend, hun zonden niet tegen hen heeft gerekend, en ons de boodschap van de verzoening heeft toevertrouwd. (2 Korintiërs 5:17-19)

HOE TE BIDDEN

1 Bid alstublieft voor de nieuwe gelovigen met een moslimachtergrond - voor moed, bescherming en om te groeien in hun geloof.

2 Bid voor het vinden van de juiste mensen voor ons Arabisch Outreach team om het hoofd te bieden aan de grote aantallen vragen die we krijgen over Jezus, en de middelen om meer mensen aan te nemen.

3 Bid voor de omverwerping van het Iraanse regime, de “kop van de octopus” die de “ring van vuur” financiert en coördineert om Israël te terroriseren. Bid voor een nieuwe dag voor Iran en het hele Midden-Oosten, waarop het evangelie vrijer kan reizen en gelovigen in vijandelijke landen verenigd kunnen worden.

4

Foto's Unsplash

Bron: God's Purposes in the "Ring of Fire" of the Arab Peoples