www.wimjongman.nl

(homepagina)


Op deze Jom Kippoer geloven 1 miljoen Joden dat verzoening alleen van de Messias Jezus komt en dat alleen Hij hun namen in het Boek des Levens kan schrijven.

Joel C. Rosenberg | Gepubliceerd: 24 september 2023

( )

Jacub Weinles "Aan de vooravond van Jom Kippoer".

JERUZALEM, ISRAEL - Terwijl meer dan 17 miljoen Joden wereldwijd Jom Kippoer vieren - de bijbelse feestdag die bekend staat als de "Verzoendag" - vasten ze, bidden ze, gaan ze naar de synagoge en smeken ze de God van Israël om alle zonden te vergeven die ze het afgelopen jaar hebben begaan.

In de tien "Dagen van Ontzag" die van Rosj Hasjana (Nieuwjaar) en Jom Teroea (de "Dag van de Bazuinen") tot Jom Kippoer leiden, zeggen Joden over de hele wereld in het Hebreeuws tegen elkaar: "Ketivah v'chatima tovah."

Ze zeggen in wezen: "Moge je een goede inscriptie en verzegeling [in het Boek des Levens] hebben."

Dat wil zeggen, ze hopen dat God permanent de namen van hun familie en vrienden in het Boek des Levens schrijft, zodat ze echt vergeven zullen zijn van al hun zonden en in staat zullen zijn om voor eeuwig naar de hemel te gaan wanneer ze sterven.

Op Jom Kippoer zelf wensen Joden elkaar geen "Gelukkige Verzoendag", omdat dat niet de sombere, plechtige toon treft van het zoeken naar Gods vergeving, heiligheid, geestelijke reinheid en de belofte van eeuwig leven.

In plaats daarvan begroeten Joden elkaar gewoonlijk door in het Hebreeuws te zeggen: "G'mar Chatimah Tovah."

Nauwkeurig vertaald betekent dit dat ze elkaar "een goede laatste verzegeling" wensen.

Maar gezien de context van de Hoge Feestdag, zeggen ze tegen degenen van wie ze het meest houden: "Moge je naam nog een jaar lang ingeschreven en echt verzegeld zijn in het Boek des Levens".

BIJNA ALLE JODEN VIEREN JOM KIPPOER - MAAR HOE KRIJGEN ZE VERZOENING?

Zoals je je kunt voorstellen, nemen alle orthodoxe en ultraorthodoxe Joden deze tijd van bidden, vasten, berouw en het zoeken naar Gods vergeving en verlossing heel serieus.

Dat gezegd hebbende, zullen zelfs veel - misschien wel de meeste - Joden die hun religie niet zo serieus nemen op Jom Kippoer vasten en bidden en naar de synagoge gaan.

Ze nemen misschien niet alles serieus wat de Here God van Israël en zijn grote profeet Mozes hebben gezegd, maar de Verzoendag - beschreven in Leviticus hoofdstuk 23 - is er één van.

26 "De Heer zei tegen Mozes: 27 "De tiende dag van deze zevende maand is de Verzoendag. Houd een heilige samenkomst, verloochen uzelf en breng de Heer een spijsoffer. 28 Doe geen werk op die dag, want het is de verzoendag, waarop voor jullie verzoening wordt gedaan voor de Heer, jullie God. 29 Zij die zich op die dag niet verloochenen, moeten van hun volk worden afgesneden. 30 Ik zal uit hun midden iedereen vernietigen die op die dag enig werk doet. 31 Jullie zullen helemaal geen werk doen. Dit moet een blijvende verordening zijn voor de komende geslachten, waar jullie ook wonen. 32 Het is voor jullie een dag van sabbatsrust en jullie moeten jezelf verloochenen. Vanaf de avond van de negende dag van de maand tot de volgende avond moeten jullie je sabbat houden."

Maar hoe kunnen Joden vandaag de dag wereldwijd zeker zijn van verzoening zonder een tempelsysteem?

IS GELOOF IN JEZUS DE ENIGE MANIER OM VERZOENING TE ONTVANGEN?

Wat voor mij opmerkelijk is, is dat er volgens het laatste onderzoek nu ongeveer een miljoen Joodse mensen over de hele wereld zijn die volgelingen zijn van Jezus van Nazareth.

Specifiek zijn er alleen al in de Verenigde Staten ongeveer 871.000 mensen van Joodse afkomst die volgelingen van Jezus zijn.

Ongeveer 30.000 "Messiasbelijdende Joden" wonen in Israël.

Nog eens 100.000 Joodse gelovigen in Jesjoea Hamasjiach wonen in Europa, Zuid-Amerika en elders.

Dit zijn Joodse mensen die geloven dat Jesjoea - Jezus, die in de eerste eeuw leefde - de oude Messiaanse profetieën in de Hebreeuwse geschriften vervulde.

Zij geloven dus dat Jezus de Messias is en dat Zijn dood aan het kruis de enige mogelijke verzoening voor hun zonden is.

Bovendien geloven zij dat Jezus' opstanding uit de dood op de derde dag het definitieve en ultieme bewijs is dat Jezus de Messias is en dat vergeving en eeuwige verlossing alleen in Hem gevonden kunnen worden, dat Jezus het tijdperk van het "Nieuwe Verbond" inluidde waarvan de Hebreeuwse profeet Jeremia zei dat het zou komen.

Zij geloven niet meer dat verzoening in de Tempel te vinden is, vooral omdat er geen Tempel is en al bijna 2000 jaar niet meer is geweest.

Ze geloven niet meer dat het offeren van lammeren of andere perfecte dieren hun zonden kan verzoenen.

Bovendien geloven ze niet dat bidden en vasten alleen vergeving van zonden kunnen bewerkstelligen of kunnen garanderen dat hun naam in het Boek des Levens geschreven zal worden.

In plaats daarvan geloven ze wat er in het Nieuwe Testament staat.

  • Johannes 1:29 - "De volgende dag zag hij Jezus naar zich toekomen en zei: 'Zie, het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt.


  • I Korintiërs 15:3 - "Want ik heb u als eerste overgeleverd wat ook ik ontvangen heb, namelijk dat Christus voor onze zonden gestorven is volgens de Schriften."

  • Efeziërs 1:7 - "In Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van onze schuld, naar de rijkdom van zijn genade."

  • Openbaring 3:4-6 - En Jezus zei: "Zij zullen met Mij wandelen, in het wit gekleed, want zij zijn waardig. Degene die overwint, zal net als zij in het wit gekleed gaan. Ik zal de naam van die persoon nooit uitwissen uit het Boek des Levens, maar ik zal die naam erkennen voor mijn Vader en zijn engelen."

EEN GROOT GEESTELIJK ONTWAKEN

Zoals ik al eerder heb gemeld op ALL ISRAEL NEWS, is er een groot spiritueel ontwaken aan de gang in de Joodse gemeenschap wereldwijd, in het bijzonder in de Verenigde Staten.

De Joodse pers bericht er niet over.

Noch is een groot deel van de christelijke media zich ervan bewust, of bericht erover.

Sterker nog, in veel opzichten is dit het grootste onvertelde verhaal in de Joodse wereld.

Maar het is een verhaal waar ik God diep dankbaar voor ben.

DE IMPACT VAN DE "JEZUS-REVOLUTIE

In het begin van de 20e eeuw steeg het aantal Joodse mensen in Europa dat volgelingen werd van Jezus als Messias naar meer dan 230.000. In het programma deel ik per land hoeveel Joodse gelovigen er waren.

Tragisch genoeg werden de meeste van deze gelovigen gedood tijdens de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust en de daaropvolgende wreedheden van de Sovjet-Unie. Tegen de jaren 1950 waren er nog maar een paar duizend Joodse gelovigen in Jezus over.

Maar, zoals ik in het programma uitleg, betekende de Zesdaagse Oorlog van 1967 - inclusief de wonderbaarlijke hereniging van Jeruzalem - een dramatisch keerpunt.

De Heilige Geest begon met grote kracht door de Verenigde Staten te bewegen in wat door sommigen bekend werd als de "Jezus Beweging" en door anderen als de "Jezus Revolutie".

Tientallen miljoenen seculiere, zelfs heidense en spiritueel verwarde Amerikanen begonnen tot geloof in Jezus Christus te komen.

Ze begonnen te ervaren wat het Nieuwe Testament de bovennatuurlijke daad van "wedergeboorte" noemt (zie Johannes, hoofdstuk 3).

Daarna begonnen ze de Bijbel - zowel het Oude als het Nieuwe Testament - gulzig te lezen, regelmatig naar Bijbelkerken te gaan en hun familie en vrienden het "Goede Nieuws" te vertellen over hoe Jezus Christus hun gebroken levens genas en transformeerde.

Op 21 juni 1971 was het fenomeen zo diepgaand en wijdverspreid dat het tijdschrift Time een coverstory publiceerde over de "Jezus Revolutie."

"Jezus is springlevend en leeft in de radicale spirituele hartstocht van een groeiend aantal jonge Amerikanen die in zijn naam een buitengewone religieuze revolutie hebben uitgeroepen," meldde Time. "Hun boodschap: de Bijbel is waar, wonderen gebeuren, God hield echt zo veel van de wereld dat hij er zijn eniggeboren zoon aan gaf...."Als er één kenmerk is dat hen duidelijk identificeert, dan is het wel hun totale geloof in een ontzagwekkende, bovennatuurlijke Jezus Christus, niet zomaar een wonderbaarlijke man die 2000 jaar geleden leefde, maar een levende God die zowel Redder als Rechter is, de heerser over hun lot."

En hier begonnen ook Joodse Amerikanen tot geloof in Jezus te komen.

VANDAAG DE DAG MEER JOODSE VOLGELINGEN VAN JEZUS DAN OOIT TEVOREN

Een halve eeuw later zijn er vandaag de dag ongeveer een miljoen Joden in de wereld die geloven dat Jezus de Joodse Messias is, de Zoon van God en de enige weg naar vergeving en verlossing, en die ervoor gekozen hebben om Hem te volgen.

Dit is het grootste aantal Joodse gelovigen in Jezus sinds Jezus in Bethlehem werd geboren, predikte en wonderen verrichtte in het land Israël, stierf aan het kruis en op de derde dag opstond uit de dood, zo'n 2000 jaar geleden.

De overgrote meerderheid van deze gelovigen woont in de Verenigde Staten.

Uit een baanbrekend onderzoek van LifeWay, de onderzoekstak van de Southern Baptist Convention, blijkt dat er 871.000 Joodse Amerikanen zijn die dezelfde theologische overtuigingen hebben als evangelische christenen.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Alliantie voor de Vrede van Jeruzalem, een coalitie van christelijke en Messiaans-Joodse geleerden, professoren en leiders van ministeries.

Het werd gedeeltelijk gefinancierd door Chosen People Ministries, geleid door Dr. Mitch Glaser, die in het verhaal voorkomt, en door The Joshua Fund.

In het programma leg ik uit hoe het LifeWay onderzoek is opgezet en uitgevoerd, en waarom we de cijfers eerst niet geloofden - ze leken gewoon te hoog, maar de methodologie bleek goed te zijn.

Een apart onderzoek, uitgevoerd door Dr. Erez Soref, voorzitter van het Israel College of the Bible, heeft ontdekt dat het aantal Joodse Israëli's dat in Jesjoea gelooft - de oorspronkelijke Hebreeuwse naam voor Jezus - is gegroeid tot ongeveer 30.000.

In 1948, toen de moderne staat Israël op wonderbaarlijke en profetische wijze herboren werd, waren er volgens het onderzoek van Soref slechts 23 bekende Joodse gelovigen in Jesjoea.

Als je Evangelische en Messiasbelijdende Joodse gelovigen in andere delen van de wereld, inclusief Zuid-Amerika, erbij optelt, benaderen de aantallen een miljoen.

Deskundigen debatteren over hoeveel Joden er precies zijn in de wereld.

Sommigen zeggen 15 miljoen, terwijl anderen geloven dat het aantal dichter bij 17 of 18 miljoen ligt.

Het hangt er allemaal vanaf hoe je "Wie is een Jood?" definieert.

Hoewel dat debat zal blijven woeden, is de stijging in de afgelopen halve eeuw van het aantal mensen met Joodse wortels - en het percentage van de totale Joodse gemeenschap wereldwijd - dat gelooft dat Jezus de Messias is, een buitengewone en historische ontwikkeling.

JOODSE INTERESSE IN HET EVANGELIE NEEMT OOK TOE

Misschien wel net zo dramatisch en historisch is het feit dat Joodse mensen meer dan ooit tevoren belangstelling tonen om naar de Messiaanse profetieën te luisteren, de verslagen van het Nieuwe Testament te lezen en te proberen de boodschap van het Evangelie voor zichzelf te verwerken.

In het programma beschrijf ik hoe de bediening, geleid door Soref en zijn team aan het Israel College of the Bible, korte video's van Israëlische Joden heeft geproduceerd en online heeft gezet, waarin ze in het Hebreeuws uitleggen waarom ze zijn gaan geloven dat Jesjoea de Messias is en hoe het geloof in Hem hun leven heeft veranderd.

Deze Hebreeuws-talige getuigenisvideo's, die elk gemiddeld zo'n vijf tot zeven minuten duren, evenals andere Hebreeuws-talige video's die de Evangelieboodschap uitleggen en bezwaren van rabbijnen beantwoorden, zijn immens populair geworden.

Ze zijn nu meer dan 40 miljoen keer bekeken.

Andere ministeries produceren soortgelijke getuigenisvideo's in het Engels.

Een gezamenlijk project van Soref en Dr. Mitch Glaser heeft tientallen van zulke video's gemaakt die nu meer dan 200 miljoen keer zijn bekeken.

Enkele jaren geleden werd ik gevraagd om mijn persoonlijke verhaal te delen over hoe ik tot geloof in Jezus kwam.

Om te laten zien hoe deze video's zijn, hebben we de mijne in het programma laten zien.

Samen zijn de video's van deze twee bedieningen meer dan 240 miljoen keer bekeken.

En dan hebben we het nog niet eens over de impact van het werk van andere bedieningen.

Vroeger voelden Joodse mensen die nieuwsgierig waren naar meer informatie over Jezus en of Hij de profetieën van de oude Hebreeuwse profeten vervult, zich ongemakkelijk bij een bezoek aan een kerk om antwoord op hun vragen te krijgen.

Velen voelen zich nog steeds ongemakkelijk.

Maar met de komst van het internet - en nog belangrijker, smartphones - zijn Joden in staat om in privacy en anonimiteit naar antwoorden op hun vragen te zoeken.

Niemand dwingt hen om te zoeken.

Noch dwingt iemand hen om in Jezus te geloven.

Zulke bedieningen maken de antwoorden gewoon beschikbaar voor iedereen die geïnteresseerd is in het uitoefenen van hun door God gegeven vrijheid van godsdienst, geweten en onderzoek.

WAT ZIJN DE GEVOLGEN VAN DEZE SPIRITUELE BEWEGING?

Het verbaast me hoe weinig evangelische voorgangers, leiders van bedieningen of leken zich bewust zijn van het grote spirituele ontwaken in de Joodse gemeenschap.

Als ze leren wat er gebeurt, weet ik dat velen enthousiast en bemoedigd zullen zijn en graag willen bidden dat de Heer de ogen van mijn volk zal blijven openen voor de Messias waar we al zo lang naar uitkijken.

Dat gezegd hebbende, is het helemaal niet verrassend dat het grootste deel van de Joodse gemeenschap zich niet bewust is van deze trendlijnen.

Velen zullen van streek zijn.

Sommigen zullen boos zijn.

Maar anderen zullen zich nieuwsgierig afvragen: "Waarom komen zoveel Joodse mensen tot de conclusie dat Jezus de Joodse Messias is?"

In het Nieuwe Testament zien we al deze reacties.

In het boek Handelingen ontmoeten we natuurlijk eerst Saulus als een hoogopgeleide religieuze Farizeeër die diep verontwaardigd is over de duizenden Joden in Jeruzalem en elders die tot geloof in Jesjoea als Messias kwamen.

Dan zien we op dramatische wijze Sauls ontmoeting met Jesjoea Zelf op de weg naar Damascus.

We zien hoe zijn ogen op wonderbaarlijke wijze worden geopend - Saulus wordt Paulus, een toegewijd volgeling van Jesjoea en een van de meest gepassioneerde en effectieve predikers van het Evangelie in de oude wereld.

Sterker nog, de apostel Paulus schrijft in het boek Romeinen aan niet-Joodse christenen en voorspelt een dag waarop een Joods "groot ontwaken" zal plaatsvinden in de "laatste dagen".

Paulus profeteert zelfs dat vlak voor de wederkomst van Christus "heel Israël zal worden gered." (Romeinen 11:26)

Hoe en wanneer dit precies zal gebeuren?

Dat kunnen we niet zeggen.

Maar het is belangrijk dat de kerk zich bewust is van wat er nu gebeurt, het omarmt en de Schriften zoekt om te weten hoe niet-Joodse gelovigen op deze bemoedigende trends moeten reageren.

Bron: This Yom Kippur, 1 million Jews believe atonement comes only from Messiah Jesus and only He can write their names in the Book of Life | All Israel News