www.wimjongman.nl

(homepagina)


De Opname kan niet tegelijk met de wederkomst plaatsvinden

Door Jonathan Brentner op 27 januari 2022

De Opname en de Wederkomst zijn verschillende gebeurtenissen; ze kunnen niet op hetzelfde moment plaatsvinden.

In mijn vorige post in deze serie hebben we de Opname als een bijbelse gebeurtenis vastgesteld; we hebben een stevige bijbelse basis voor de reeks van nauw verwante gebeurtenissen die onze "gezegende hoop" vormen (Titus 2:11-14).

De volgende stap bestaat uit het presenteren van de Opname op een overtuigende en overtuigende manier die het als een unieke gebeurtenis vaststelt. Velen houden vol dat de opname gebeurt wanneer Jezus terugkeert naar de aarde, vooral degenen die ten onrechte bijbelse verwijzingen naar de Verdrukking afdoen als allegorie en ontkennen dat er een tijd van Gods toorn over onze wereld komt.

U zult degenen die tot deze groep ontkenners behoren er niet van kunnen overtuigen dat de Opname uniek is, maar voor hen die profetische teksten in de Bijbel interpreteren volgens de bedoeling van de schrijver, zult u een solide zaak kunnen maken voor het scheiden van de Opname en de Wederkomst.

De volgende punten, die ik heb samengevat uit mijn boek De triomf van de verlosten, tonen aan dat we de twee gebeurtenissen niet kunnen combineren tot één.

1. DE PLAATS VAN DE OPSTANDING IN DE OPEENVOLGING VAN GEBEURTENISSEN

In 1 Tessalonicenzen 4:13-18 zegt Paulus dat de "doden in Christus eerst zullen opstaan." We zien dezelfde volgorde van gebeurtenissen in 1 Korintiërs 15:52; wanneer Jezus voor Zijn gemeente komt, wekt Hij eerst de "doden in Christus" op. De opstanding van de nieuwtestamentische heiligen vindt als eerste plaats in de snelle opeenvolging van gebeurtenissen in de bijbelse gebeurtenis die wij de Opname noemen.

In Openbaring 20:1-4 echter, vindt de opstanding van dode Verdrukking-heiligen plaats na Jezus' triomfantelijke terugkeer naar de aarde, Zijn nederlaag van de grote legers die tegen Jeruzalem verzameld waren, Zijn vernietiging van de Valse Profeet en de Antichrist, de gevangenneming van Satan, en de oprichting van talrijke tronen voor het oordeel. Na al deze tijdrovende gebeurtenissen wekt de Heer de dode verdrukkingsheiligen op uit het graf (Openbaring 19:11-20:6).

Zie je hoe de plaats van de opstanding in de volgorde van de gebeurtenissen aanzienlijk verschilt tijdens de Opname versus de Wederkomst? Bij de Opname wekt Jezus eerst de "doden in Christus" op, voordat Hij iets anders doet. Bij de Wederkomst gebeurt de opstanding na een reeks van gebeurtenissen; het kan zelfs zo zijn dat het niet op dezelfde dag gebeurt als Jezus' terugkeert naar de aarde.

Het is onmogelijk om de twee gebeurtenissen samen te voegen tot één op basis van de plaatsing van de opstanding van de dode heiligen in de volgorde van gebeurtenissen.

2. DE DEELNEMERS

Niet alleen de plaatsing van de opstanding verschilt aanzienlijk tussen de Opname en de Wederkomst, maar ook de identificatie van haar deelnemers. Johannes schreef het volgende over de opstanding die plaatsvindt bij Jezus' wederkomst:

Zij die onthoofd zijn om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en zij die het beest of zijn beeld niet hebben aanbeden en zijn merkteken niet op hun voorhoofd of op hun hand hebben ontvangen. (Openbaring 20:4).

Deze groep vertegenwoordigt de martelaren uit de Verdrukking, die wij de "Verdrukkingsheiligen" noemen.

Wanneer Paulus schrijft over de Opname, zegt hij dat Jezus de "doden in Christus" doet opstaan (1 Tessalonicenzen 4:16; 1 Korintiërs 15:52). Het is duidelijk dat dit geldt voor alle nieuwtestamentische gelovigen die gestorven zijn en niet alleen voor de ondergroep van heiligen die Johannes toeschrijft aan de opstanding die plaatsvindt na de wederkomst.

De identiteit van de deelnemers aan de opstandingen onderscheidt de Opname verder van de Wederkomst.

3. DE PLAATS WAAR JEZUS DE HEILIGEN VERZAMELT

In 1 Tessalonicenzen 4:17 zegt Paulus dat alle levende gelovigen ten tijde van de Opname "zullen worden opgenomen ... om de Heer te ontmoeten in de lucht". Bij Zijn verschijning verzamelt Jezus ons tot Zich in de wolken en neemt ons mee naar de plaats die Hij voor ons bereidt in het huis van Zijn Vader (zie Johannes 14:2-3).

In de passages die de wederkomst beschrijven, is geen sprake van een ontmoeting in de lucht. Jezus arriveert te midden van veel fanfare als Hij de legers van de wereld verslaat in een climactische strijd. Pas na het overwinnen van het enorme leger dat tegen Jeruzalem is opgesteld, zendt Hij Zijn engelen uit om zowel levende gelovigen als ongelovigen te verzamelen voor het oordeel op een plaats op aarde (Mattheüs 25:31-46).

Bij de wederkomst is er geen ontmoeting in de lucht; iedereen blijft op aarde. Bij de Opname zullen we Jezus ontmoeten in de wolken.

4. DE BESTEMMING VAN GELOVIGEN

De verslagen van Jezus' wederkomst in de Evangeliën en in het boek Openbaring bevatten geen terugkeer naar de hemel. Tijdens Jezus' terugkeer naar de aarde, verlaten de voeten van de levenden nooit de grond. Het verslag van de wederkomst in Openbaring 19:11-20:4 omvat geen reis naar de hemel; iedereen blijft op de aarde.

Dat is niet het geval volgens de passages uit Gods Woord over de Opname. In Johannes 14:2-3, zei Jezus:

In het huis van mijn Vader zijn vele kamers. Als dat niet zo was, zou Ik u dan gezegd hebben dat Ik heenga om u een plaats te bereiden? En als Ik heenga en u een plaats bereid, zal Ik wederkomen en u tot Mij nemen, opdat waar Ik ben, ook gij zult zijn.

Het Griekse woord voor "plaats" in Johannes 14:2-3 duidt op een fysieke woonplaats. Jezus bereidt een speciale "plaats" voor ons in het huis van zijn "Vader". En waarom zou Hij in dit verband kamers in Zijn "Vaderhuis" noemen als Hij niet van plan was ons daarheen te brengen bij Zijn verschijning?

Denk aan de woorden van Paulus in Kolossenzen 3:4:

Wanneer Christus, die uw leven is, verschijnt, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.

Wanneer Jezus verschijnt, "verschijnen wij met Hem in heerlijkheid"; wij vertrekken van deze aarde om bij Jezus te zijn en getuige te zijn van Zijn heerlijkheid. Dit is de Opname!

De Opname en de Wederkomst kunnen niet dezelfde gebeurtenis zijn, want in het ene geval gaan de heiligen met Jezus naar de heerlijkheid en in het andere geval blijft iedereen aan de aarde gebonden.

5. DE VERANDERING VAN LEVENDE GELOVIGEN

In 1 Korintiërs 15:51-54 legt Paulus de nadruk op de transformatie van levende gelovigen die plaatsvindt op het moment dat Jezus verschijnt om ons mee naar huis te nemen. De Heer wekt niet alleen heiligen op uit de dood met onsterfelijke lichamen, maar geeft ook onvergankelijke lichamen aan hen die op dat moment leven. De apostel benadrukt opnieuw het aspect van ons nieuwe lichaam in Filippenzen 3:20-21, waar hij belooft dat wanneer de Heer voor ons komt, Hij "ons nederig lichaam zal veranderen om gelijk te zijn aan zijn heerlijk lichaam." Dit is de Opname.

De passages die de wederkomst beschrijven, bevatten geen enkele verwijzing naar de transformatie van levende gelovigen. Hoewel Jezus zijn engelen zendt om de uitverkorenen te verzamelen, zegt de tekst niet dat Hij hun onvergankelijke lichamen geeft. Dit gebeurt alleen tijdens de Opname.

6. DE AANWEZIGHEID VAN REBELLIE TIJDENS HET MILLENNIUM

Aangezien Jezus alle gelovigen - levend of dood - bij Zijn verschijning verheerlijkte, opgewekte lichamen geeft (Filippenzen 3:20-21; 1 Korintiërs 15:51-55; Romeinen 8:23), zou het combineren van de Opname met de Wederkomst betekenen dat niemand in zijn natuurlijke lichamen het Duizendjarig Rijk zou binnengaan, iets wat zonde onmogelijk zou maken tijdens de duizendjarige heerschappij van Jezus, omdat iedereen verheerlijkte en onvergankelijke lichamen zou bezitten die vrij zijn van de aanwezigheid van zonde.

Een dergelijke veronderstelling is echter in directe tegenspraak met wat het Oude en Nieuwe Testament ons vertellen over het Duizendjarig Rijk. Zacharia 14:9-19 openbaart dat tijdens Jezus' aardse heerschappij, de mensen in staat zullen zijn Hem ongehoorzaam te zijn door te weigeren naar Jeruzalem te gaan om te aanbidden.

Bovendien, waarom zou Jezus tijdens het Millennium over de naties moeten heersen "met een ijzeren staf" (Psalm 2:9) als iedereen een zondeloos en onsterfelijk lichaam heeft? Wie zou er in opstand komen aan het einde van Jezus' duizendjarige heerschappij (Openbaring 20:7-10) als iedereen het Millennium binnengaat als een verheerlijkte heilige die niet in staat is te zondigen of zich voort te planten?

De opname moet ruim voor de wederkomst plaatsvinden om de mensen de tijd te geven tot geloof in de Heiland te komen en de Verdrukking te overleven.

De zonde en rebellie die tijdens het Millennium plaatsvinden, kunnen alleen plaatsvinden als de mensen het Millennium binnengaan met hun natuurlijke lichamen. Dit maakt het noodzakelijk dat er een aanzienlijke hoeveelheid tijd moet liggen tussen de Opname en de Wederkomst.

7. DE VERSCHILLENDE ACCENTEN

De nadruk van de wederkomst ligt op het oordeel. Tijdens Jezus' terugkeer naar de aarde vernietigt Hij de legers die tegen Hem verzameld zijn, werpt de Antichrist en de Valse Profeet in de poel des vuurs, sluit Satan duizend jaar op, en verzamelt degenen die de Verdrukking hebben overleefd voor Zijn troon voor het oordeel (Openbaring 19:19-20:4).

De boodschap van de Openbaring is er echter een van troost en bemoediging (1 Tessalonicenzen 4:18, 5:11); het is iets dat we kunnen gebruiken om elkaar op te bouwen in het geloof en dit geldt voor vandaag net zo goed als in elke voorgaande tijd in de kerkgeschiedenis.

Ons plotselinge vertrek van de aarde zal een oordeel betekenen voor de wereld, maar voor degenen onder ons in Christus vormt het onze vreugdevolle verwachting en troostende hoop.

Het unieke karakter van de Opname, zoals aangetoond door de bovengenoemde verschillen met de wederkomst, bevestigt op zichzelf niet dat de opname moet plaatsvinden vóór de verdrukking, maar het vereist wel dat zij moet plaatsvinden ruim vóór de terugkeer van de Heer naar de aarde aan het einde van deze tijd.

Omdat de spotters van onze hoop in Jezus' spoedige verschijning de kerkgeschiedenis blijven aanvoeren als hun manier om de Opname te weerleggen, zal ik deze zaak in mijn volgende post bespreken. Mijn bedoeling zal zijn om u een zekere verdediging te geven tegen dergelijke aanvallen en vast te stellen dat vroeg in de geschiedenis van de kerk, theologen het verschijnen van Jezus voor Zijn kerk en de wederkomst als twee afzonderlijke gebeurtenissen beschouwden.

Bron: The Rapture Cannot Happen at the Same Time as the Second Coming — Jonathan Brentner