www.wimjongman.nl

(homepagina)


HET MYSTERIE VAN JEZUS VAN GENESIS TOT OPENBARING - DEEL 6: Jezus in Leviticus, Numeri en Deuteronomium

15 november 2022 - door SkyWatch Editor

Inleiding - Deel 1 - Deel 2 - Deel 3 - Deel 4 - Deel 5

Opmerking van de auteur: Deze baanbrekende serie wordt aangeboden ter viering van een voorheen topgeheim project en nu ongekende nieuwe 3-delige boekenserie (meer dan 10 jaar in de maak) van bestseller geleerde Dr. Thomas Horn en bijbelse geschiedenis en theologie-deskundigen Donna Howell en Allie Anderson: HET MYSTERIE VAN JEZUS VAN GENESIS TOT OPENBARING - GISTEREN, VANDAAG EN MORGEN


Hoewel de Wet, bijbels gesproken, is vastgesteld als de Pentateuch (nogmaals, dat zijn de eerste vijf boeken van de Bijbel geschreven door Mozes), hebben we de belangrijkste punten van hoe Christus verscheen al belicht in Genesis en Exodus. Exodus verklaart de bevrijding van de Tien Geboden, die uitmonden in een meer compleet wetgevend systeem voor Gods volk, zoals dat in Leviticus, Numeri en Deuteronomium tot in detail wordt beschreven, en daarom worden deze drie boeken hier samen behandeld.

Terwijl de Wet verder wordt uitgelegd, zien we de rol van Christus overal terugkomen. "Leviticus" is Latijn voor "van [of met betrekking tot] de Levieten," en komt van het Hebreeuwse vayikra, dat vertaald betekent "de Heer riep," in verwijzing naar de afstammelingen van Levi die door God geroepen waren om priesters over Israël te zijn. (Als u zich afvraagt waarom de Levieten boven de andere stammen werden verkozen, gaat dit terug tot Exodus 32:19-29, toen de Levieten zich verenigden en drieduizend van hun broeders met het zwaard ombrachten omdat zij het gouden kalf aanbaden). Als zodanig zouden we het boek Leviticus kunnen zien als een "handleiding voor de priesters" bij het uitvoeren van hun taken in de tent of Tabernakel en later de Tempel. Voor het grootste deel bestaat het boek uit voorschriften die uitleggen hoe handelingen van toewijding, reinheid, zuiverheid, offergaven, offers, geloften en andere rituelen moesten worden uitgevoerd door de priesters en de rest van Israël; hoe het priesterschap zou functioneren en welke richtlijnen/procedures van toepassing waren op het beheer van hun ambt; hoe de Tabernakel moest worden ingericht en verzorgd; en gerechtelijke wetten voor beschaving. (Merk echter op dat er een kleine hoeveelheid historisch verhaal in Leviticus is opgenomen in de hoofdstukken 8-9, 10:1-7, 10:16-20, en 24:10-14.)

Maar Leviticus is niet slechts een verzameling regels, maar markeert een moment in de geschiedenis waarop Gods volk volledig werd afgezonderd van de rest van de heidense wereld, zowel geestelijk als lichamelijk. Zonder Leviticus zou het menselijk ras niet beschikken over de instructies die nodig zijn om onze relatie met God volledig te waarderen en te respecteren, noch over het immense respect dat Zijn huis zou moeten krijgen terwijl generaties van Zijn volk Hem volgden en met Hem omgingen. We zouden nooit hebben begrepen wat wel of niet moreel is, omdat we geen handboek zouden hebben gehad dat aangaf wat dat mysterieuze ding genaamd "zonde" eigenlijk is buiten wat in Exodus werd gegeven en wat werd geïllustreerd in het ongeluk in de Hof. Bovendien, zonder Leviticus en de bereidheid van de Ouden om de gedragsparameters met betrekking tot reinheid, sanitaire voorzieningen en hygiëne te volgen, kunnen we aannemen dat de Bijbel ter plekke zou zijn geëindigd toen heel Israël stierf als gevolg van een ziekte.

Cruciaal voor het begrijpen van de invalshoek van Christus' betrokkenheid is echter de parallel van de priesters als het volk dat God aanstelde om de heiligheidsnormen van de Joden te handhaven, waardoor zij een volk werden waarmee God kon samenleven, beschermen, zegenen, leiden en - het belangrijkste - redden!

Elke wet die de Levitische priesters moesten volgen, droeg uiteindelijk bij aan het geestelijk welzijn van mensen met een inherente zondige aard om toonbaar en aanvaardbaar voor God te zijn. Elk dierenoffer was een bedekking van de zonde - een teken dat voor de zonde was betaald. Alleen dan konden de Joden vergeving vinden en als heel en rein gezien worden in Gods ogen. Zonde is een ernstige overtreding tegenover God, een daad van directe rebellie die alleen de dood waardig is, en alleen door ten volle te beseffen hoe afschuwelijk de zonde is, beseffen we hoe hard we een middel nodig hebben om ons ervan af te scheiden. Een priester was een bemiddelaar en voorspreker voor het volk en tijdens de diensten aan God, maar hij was ook iemand die als heilige was afgezonderd om de diensten te verrichten die nodig waren om de zonden voor het volk te helpen bedekken. Zijn levensstijl was vroom tot in het extreme, en hoewel het als een voorrecht en eer werd beschouwd om priester van God te zijn, was het ook van een groot gewicht en verantwoordelijkheid.

Binnen de groep priesters werd er één gekozen tot hogepriester. Hij werd beschouwd als de meest toegewijde, vrome en rechtvaardige onder de priesters. Alleen hij werd waardig geacht om het Heilige der Heiligen (of de Meest Heilige Plaats) van de Tabernakel binnen te gaan - en slechts eenmaal per jaar, op de verzoendag - om het bloed van het offer op de Ark van het Verbond te leggen als bedekking voor de zonden van het volk.

Dit zou de praktijk zijn totdat de Messias kwam. Dan zou Hij, door Zijn eens-en-voor-altijd bloedoffer voor alle zonden, niet slechts de vervanging van deze rite worden, maar de vervulling ervan vanuit beide perspectieven: Jezus zou zowel het Offer worden als de Hogepriester die het Offer aan de Vader aanbood op de dag dat Hij bloedde en stierf. De schrijver van Hebreeën heeft deze transformatie prachtig geïdentificeerd. Laten we de volgende passage overdenken, met haakjes toegevoegd ter verduidelijking:

Want de wet [in de tijd van Leviticus] die een schaduw is van het goede dat komen gaat [die uitzag naar een betere weg door de Messias die zou komen], en niet het beeld zelf van de dingen [hoewel het niet direct liet zien hoe die betere weg eruit zag], kan nooit met die offers die zij van jaar tot jaar brachten de nieuwkomers daar voortdurend volmaakt maken [de offers van de wet konden nooit een volk volledig als volmaakt aan God voorstellen zoals de Messias dat kon].... Maar in die offers wordt elk jaar opnieuw een gedachtenis aan de zonden gedaan. Want het is niet mogelijk dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneemt [hoe dan ook, het bloed van stieren en bokken - zelfs volmaakte - kon de zonde niet volledig wegnemen]....

Toen zei hij [Christus]: "Voorwaar, ik kom om uw wil te doen, o God." Hij [Christus] neemt het eerste weg [Hij nam het eerste soort offer weg], opdat Hij het tweede zou oprichten [zodat Hij Zichzelf zou kunnen oprichten als het tweede, volmaakte en doeltreffende soort waardoor een ware verwijdering van de zonde, en niet slechts een bedekking]. Door die wil zijn wij geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus, eens voor altijd [geen jaarlijkse offers meer] ....

[En God zei:] "En hun zonden en ongerechtigheden zal Ik niet meer gedenken." Waar nu vergeving van deze is, daar is geen offer meer voor de zonde. Daarom, broeders, hebben we vrijmoedigheid om in te gaan in het heilige door het bloed van Jezus [we hebben geen menselijke priester meer nodig, we gaan nu het Heilige der Heiligen of de Meest Heilige Plaats binnen door het bloed van Jezus aan het kruis, voor altijd], op een nieuwe en levende manier, die Hij voor ons heeft ingewijd, door het voorhangsel, dat wil zeggen, zijn vlees [Zijn vlees werd de nieuwe en levende weg tot verwijdering van de zonde, waardoor wij allen in staat zijn het Heilige der Heiligen binnen te gaan, zodat wij als volmaakt en vlekkeloos in de aanwezigheid van God kunnen komen]; En met een hogepriester over het huis van God [hierdoor is Jezus onze Hogepriester! ]...

Daarom behoorde Hij in alles gelijk te zijn aan Zijn broeders [Jezus vond het nodig om mens te worden], opdat Hij een barmhartige en trouwe hogepriester zou zijn in de dingen die God betreffen [zodat Hij nu onze Voorspreker en Bemiddelaar zou worden], om verzoening te doen voor de zonden van het volk [door Zichzelf als Offer aan te bieden, verzoende Hij de mensen met God] ....

Daarom, heilige broeders, deelgenoten van de hemelse roeping, denk aan de apostel en hogepriester van onze belijdenis, Christus Jezus. (Hebreeën 10:2-4, 9-10, 17-21; 2:17; 3:1)

Hoewel de Joden dit niet helemaal zouden zien en begrijpen voor wat het werkelijk was, was Jezus' rol zoals wij die zien in het boek Leviticus om de Hogepriester te worden als bemiddelaar en voorspreker voor allen.

Hier is wat huiswerk. Lees het boek Leviticus door en neem de bijna ontelbare regels en voorschriften die de Levitische priesters moesten volgen in je op. Stel je vervolgens die priesters voor als ze de tabernakel binnengaan met het bloed van de verzoening, nederig het verzoendeksel van God benaderend, waar de aanwezigheid van de Vader woont, zodat hun Israëlitische broeders en zusters daarbuiten weer heel kunnen worden. Stel je dit alles nu voor als een voorafschaduwing van de stappen die Jezus zou nemen om precies dit voor ons te doen. In Leviticus was Jezus dus de Hogepriester.

Het boek Numeri is in het Engels genoemd naar de Griekse Septuagint-titel van dit vierde bijbelboek, die betrekking heeft op de nummering van de stammen van Israël in de eerste vier hoofdstukken. De oorspronkelijke titel - het Hebreeuwse Bemidbar, wat "in de woestijn" betekent - was misschien meer geschikt voor het verhaal van het boek dan alleen het tellen. Het opent aan de voet van de berg Sinaï als de Heer de Tien Geboden uitdeelt en sluit veertig jaar later als Israël eindelijk het Beloofde Land binnengaat. (Is het misschien een beetje jammer dat velen vandaag de dag een bijbels verhaal gedevalueerd zien door een titel die alleen naar de numerieke status ervan verwijst? We dwalen af...) Ons doel hierin is niet om de nummering van de stammen te bespreken, maar om ons te richten op de rol van onze Verlosser in elk boek van het Woord, dus gaan we verder met het thema "wildernis" in Numeri in focus.

Deuteronomium brengt mensen soms in verwarring, omdat het in het begin veel wetten en gebeurtenissen uit de eerste vier boeken lijkt te herhalen. De naam van het boek insinueert dat ook. De naam "Deuteronomium", die oorspronkelijk Devarim heette (Hebreeuws voor "woorden", wat dubbelzinnig is), werd later toegekend in Griekse vertalingen, en hoewel de etymologie van de titel ingewikkeld is, volstaat het te zeggen dat het niet "tweede wet" betekent, zoals velen denken, maar eigenlijk "herhaling" of "kopie". Met andere woorden, het is geen "tweede" van iets, maar een "kopie" van het eerste, wat betreft wat in de vorige boeken is behandeld. Wat betreft de reden waarom het op deze manier is opgenomen, kan worden aangenomen dat Mozes de behoefte voelde om specifieke kwesties met zijn publiek opnieuw te bespreken die voorheen niet de juiste aandacht kregen, en om hen enkele afscheidswoorden na te laten die niet in de andere documenten voorkwamen. Aangezien "woorden" de oorspronkelijke titel van het boek was, is die theorie niet vergezocht.

(Interessant genoeg sluit het verhaal gedeeltelijk af met een beschrijving van Mozes' dood en begrafenis op een berg door de hand van God, waardoor sommigen zich afvragen hoe hij de auteur kan zijn geweest tegen het einde. Geleerden hebben hierover in het algemeen twee standpunten ingenomen: 1) Mozes heeft dit boek persoonlijk geschreven en eindigt het tegen de tijd van zijn dood, en het begin van het boek Jozua begint eigenlijk tegen het einde van Deuteronomium voordat het in onze hedendaagse Bijbels zou beginnen; 2) Deuteronomium is niet van de hand van Mozes en werd in feite op een iets later tijdstip in Israël opgetekend, maar hij werd als de auteur erkend omdat het verslag een "kopie" was van stukken van zijn oorspronkelijke werk [met de voor de hand liggende uitzondering van zijn overlijdensbericht]).

De algemene opzet van de vertellingen van Numeri en Deuteronomium (en van de andere drie boeken van de Pentateuch) kan frustrerend zijn voor lezers die het idee waarderen dat beloften moeten worden nagekomen. Het gaat ongeveer zo: Israël belooft God te gehoorzamen en doet dat vervolgens niet; Israël is de Heer dankbaar voor Zijn barmhartigheid en voorzieningen, en klaagt vervolgens over de omstandigheden die zij zelf hebben gecreëerd (vaak door afgoderij); Israël smeekt opnieuw om genade, belooft opnieuw de overtreding niet te herhalen, en is vervolgens ongehoorzaam of aanbidt valse goden des te meer als de verleiding zich de volgende keer voordoet. Het is werkelijk een wonder dat Israël ooit het Beloofde Land heeft geërfd. Dat zij dat wel deden bewijst dat zelfs wanneer mensen zich niet aan hun beloften houden, onze hemelse Vader zich aan de Zijne houdt. Maar het verhaal over de woestijn bewijst ook dat het steeds weer ingaan tegen God leidt tot uitstel (niet afstel) van de zegen die we anders van tevoren hadden kunnen krijgen, en tot de straf die we voor ongehoorzaamheid verdienen:

Maar zo waarlijk als ik leef, zal de gehele aarde vervuld worden met de heerlijkheid des Heren. Want al die mensen, die mijn heerlijkheid en mijn wonderen gezien hebben, die ik in Egypte en in de woestijn gedaan heb, en die mij nu deze tien tijden verzocht hebben, en niet naar mijn stem geluisterd hebben, die zullen het land, dat ik hun vaderen beloofd heb, niet zien, noch zal iemand van hen, die mij uitgedaagd hebben, het zien. (Numeri 14:21-23)

Een generatie van ongelovige verloochenaars van de Heer moest uitsterven, zodat hun zonen en dochters het Beloofde Land konden erven.

Ondertussen werden zij echter meer dan verzorgd met alles wat zij nodig hadden om te overleven, inclusief het wonderbaarlijke water en brood uit de hemel dat hun lichamen gevoed hield, hun kelen verzadigd van de droogte van de woestijn, en hun magen gevoed. De Heer hield zelfs hun schoenen en kleren gloednieuw (Deuteronomium 8:4; 29:5)! Maar door het brood en het water bereidde God een parallel voor die later door de woorden van Zijn Zoon onmiskenbaar zou worden. Overweeg deze passage uit het Nieuwe Testament:

Toen zei Jezus tot hen: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Mozes heeft u dat brood uit de hemel niet gegeven, maar mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel. Want het brood Gods is het, dat uit de hemel neerdaalt, en de wereld het leven geeft."

Toen zeiden zij tot hem: "Heer, geef ons altijd dit brood."

En Jezus zei tot hen: "Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmer honger lijden, en wie in Mij gelooft, zal nimmer dorst hebben." (Johannes 6:32-35)

Dit is God zelf, in het vlees als de Zoon, die drie dingen in volgorde volbrengt. Hij: 1) identificeert dat het letterlijk het brood en het water is in het verhaal van "Mozes", zodat er geen interpretatie kan zijn dat Jezus misschien verwees naar een ander historisch moment of een andere symboliek dan het epos in de woestijn waarmee Hij nu zou worden geïdentificeerd als de personage die "verschijnt" in Exodus tot en met Deuteronomium; 2) legt uit dat het brood (en het water) door de Vader uit de hemel werd gezonden op dezelfde manier als de Zoon door de Vader uit de hemel werd gezonden; 3) verklaart duidelijk dat "het brood van God" in deze nieuwtestamentische tijd "hij is die uit de hemel neerdaalt [Jezus]", waarmee Hij zichzelf onweerlegbaar in verband brengt met ditzelfde wonder - maar deze keer zal Hij, in plaats van tijdelijke, fysieke voeding, "eeuwig leven aan de wereld" geven. " Voor het geval zijn toehoorders nog steeds in verwarring waren, verklaart Hij kort en bondig dat iedereen die in geloof tot Hem komt nooit honger of dorst zal hebben (geestelijk), omdat Hij het brood en water van de woestijn is in het vlees. Als we hier zouden stoppen, zou het voldoende zijn om heel krachtig te zien hoe Jezus in de woestijn werd voorzegd. Het volgende deel betreft echter een vaak gemist en obscuur detail dat, eenmaal gezien, niet meer onopgemerkt kan blijven, en daarom zeker de ogen zal openen van sommige van de meest vrome lezers van het Woord.

Een van de meest iconische interventies waarover wij lezen van Exodus tot Deuteronomium is de Wolk overdag en het Vuur 's nachts die Israël en de tent (de draagbare Tabernakel) leidt terwijl zij rondtrekken, en tevens overdag schaduw en 's nachts licht geeft. (Waarom zetten we deze termen met een hoofdletter? U zult het zo zien...) We nemen een lang fragment uit Numeri op om de herhaalde vermelding van deze voorziening te benadrukken:

En op de dag dat de tabernakel werd opgericht, bedekte de wolk de tabernakel, namelijk de tent van de getuigenis; en op de avond was er als het ware een verschijning van vuur op de tabernakel, tot aan de morgen. Zo was het altijd: de wolk bedekte haar bij dag, en de verschijning van vuur bij nacht. En als de wolk van de tabernakel was weggenomen, dan reisden de kinderen Israels daarna; en in de plaats, waar de wolk bleef, daar sloegen de kinderen Israels hun tenten op. Op het gebod des Heren reisden de kinderen Israels, en op het gebod des Heren sloegen zij hun tenten op; zolang de wolk op de tabernakel bleef, rustten zij in hun tenten. En wanneer de wolk vele dagen lang op de tabernakel bleef, zo hielden de kinderen Israels de opdracht des Heren en reisden niet. En zo was het, toen de wolk enkele dagen op de tabernakel was; naar het gebod des Heren bleven zij in hun tenten, en naar het gebod des Heren reisden zij. En alzo was het, wanneer de wolk bleef van de avond tot de morgen, en dat de wolk 's morgens werd opgenomen, zo reisden zij; hetzij bij dag of bij nacht, dat de wolk werd opgenomen, zo reisden zij. Of het twee dagen, of een maand, of een jaar was, dat de wolk op de tabernakel bleef, en daarop bleef, dan bleven de kinderen Israels in hun tenten, en reisden niet; maar wanneer zij werd opgenomen, reisden zij. Op het gebod des Heren rustten zij in de tenten, en op het gebod des Heren reisden zij; zij hielden het gebod des Heren, op het gebod des Heren door de hand van Mozes. (Numeri 9:15-23)

Het is duidelijk dat Mozes echt wilde dat zijn lezers zagen dat de wolk en de vuurpijler rechtstreeks verantwoordelijk waren voor de leiding van het volk. Het is ook duidelijk aan het eind van de passage dat de bewegingen van deze elementen "het gebod van de Heer" zijn. Maar is het mogelijk dat dit een theofanie is? Is het mogelijk dat God zelf de wolk en de pilaar is?

Exodus 13:21 verduidelijkt het antwoord in niet mis te verstane bewoordingen: "En de Heer ging voor hen uit bij dag in een wolkkolom, om hen de weg te wijzen; en bij nacht in een vuurkolom, om hun licht te geven; om te gaan bij dag en bij nacht." Terwijl de Israëlieten wolken en vuur zagen, zagen zij een theofanie. Let nu op wat er enkele verzen later gebeurt, in Exodus 14:19: "En de Engel Gods, die voor het kamp van Israël uitging, verwijderde zich en ging achter hen staan; en de wolkkolom ging van voor hun aangezicht weg en stond achter hen."

Wacht eens even. Hier staat niet alleen dat de wolk en de vuurkolom een letterlijke verschijning van God is. Er staat dat het "de Engel van God" is! (Zie het gedeelte "Wat is een Theofanie/Christofanie?" onder het kopje "Voordat we verder gaan" als u nog eens wilt weten waarom deze term vaak een Christofanie aanduidt). Daarom, als een indrukwekkend aantal geleerden correct is in hun interpretatie, wordt Israël hier door Jezus als Wolk en Vuur door de woestijn geleid! Dat verandert onze kijk op de reis nogal, nietwaar?

Om eerlijk te zijn zijn de geleerden niet noodzakelijkerwijs unaniem in hun conclusie dat de Wolk en de Pilaar Christus zijn. Terwijl bijna alle gerenommeerde geleerden de interpretatie toestaan dat de Wolk en de Pilaar zeker God zijn, in ieder geval een theofanie, zijn sommigen van mening dat het bestempelen als een Christofanie een interpretatievrijheid is. (De reden voor hun aarzeling in deze verwijzing is niet altijd duidelijk, aangezien deze zelfde geleerden vaak andere passages met identieke taal en syntaxis als "Christofanieën" behandelen. Maar het interne bewijsmateriaal van de apostel Paulus leunt sterk in deze richting. In zijn toespraak tot de Korintiërs gaat hij zelfs nog een stap verder door Jezus in verband te brengen met de Rots die op wonderbaarlijke wijze water voor hun dorst produceerde:

En, broeders, ik wil u niet onthouden, dat al onze vaderen onder de wolk waren, en allen door de zee gingen; en allen tot Mozes gedoopt werden in de wolk en in de zee; en allen hetzelfde geestelijke vlees aten; en allen dezelfde geestelijke drank dronken; want zij dronken van die geestelijke Rots, die hen volgde; en die Rots was Christus. (1 Korintiërs 10:1-4)

Jezus is het Brood, het Water, de Wolk, de Pilaar en de Rots - allemaal levendige symbolen, rechtstreeks uit de Exodus-Deuteronomium Geschriften! (En eigenlijk kunnen we ons afvragen hoe letterlijk Paulus zijn woorden bedoelde toen hij zei dat Jezus in deze scène de Rots was, ook al lijkt het voor ons eindige verstand moeilijk voor te stellen. Het lijkt op het eerste gezicht absurd om je voor te stellen dat Jezus Christus in een oudtestamentische Christofanie de vorm van een steen belichaamt, maar als Hij dat deed, of zelfs als het een symbool van Hem is, kan dat verklaren waarom Mozes die steen in woede zou slaan, met als gevolg dat hem de toegang tot het Beloofde Land werd ontzegd. Mozes was altijd trouw en gehoorzaam aan God, ook al leefde hij in een volk van mensen die God herhaaldelijk ongehoorzaam waren, dus het is moeilijk te begrijpen waarom zijn besluit om met zijn staf op een rots te slaan ertoe zou leiden dat hij uit het land zou worden geschopt dat zijn volk zou erven. Maar als we beseffen dat wat hij sloeg Jezus was, of een oudtestamentisch type van Jezus, vanwege het levengevende water dat de steen toen produceerde, stellen we ons plotseling voor dat Mozes zijn heilige werktuig erin ramt en onze geest roept collectief: "Nee! Niet doen Mozes! Dat is Jezus!" Interessante hersensnoepjes, op zijn minst). Het zou dus beschamend zijn om over het hoofd te zien hoe Hij getypeerd wordt door wat er gebeurde in Numeri 21:8-9. Overweeg kort:

En de Heer zei tot Mozes: "Maak u een vurige slang, en zet die op een paal; en het zal geschieden, dat ieder, die gebeten wordt, als hij hem aanschouwt, zal leven." En Mozes maakte een slang van koper, en zette die op een paal, en het geschiedde, dat als een slang een mens gebeten had, toen hij de slang van koper zag, hij bleef leven.

Toen Jezus sprak tot de intelligente Nicodemus in Johannes 3:14-17, zei Hij:

En gelijk Mozes de slang in de woestijn opgeheven heeft, alzo moet de Zoon des mensen opgeheven worden: opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden om de wereld te veroordelen, maar opdat de wereld door hem behouden zou worden.

Deze passage bevat natuurlijk het altijd populaire vers uit Johannes 3:16 waarop gelovigen sindsdien vertrouwen voor redding door geloof. In feite hebben velen het uit hun hoofd geleerd en citeren het vaak. Maar in onze ervaring begrijpen slechts weinigen dat deze belofte van eeuwig leven direct volgt op Jezus' verwijzing naar de vurige slang van Mozes. Jezus zelf identificeert in dit gesprek met Nicodemus de bronzen slang als een type van Zijn aanstaande kruis - een profetische beschrijving van hoe Hij verder zou gaan om de hele planeet te redden. In Galaten 3:13 staat: "Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, doordat Hij voor ons een vloek is geworden; want er staat geschreven: 'Vervloekt is een ieder die aan een boom hangt.'" Het woord "boom" is hier vertaald uit het Grieks xylon, dat ook vertaald wordt met "paal". In feite eindigt de NIV vertaling het vers als volgt: "Vervloekt is iedereen die aan een paal wordt opgehangen." God vertelde Mozes om de slang aan een "paal" (Hebreeuws nes) te hangen, en zij die geloof genoeg hadden om ernaar te kijken en het wonder van zijn reddende kracht te aanvaarden, zouden blijven leven, ondanks het dodelijke gif van een slangenbeet. Jezus hing aan een vervloekte paal, en zij die geloof genoeg hebben om naar het kruis te kijken en het wonder van zijn reddende kracht te aanvaarden, zullen eeuwig leven in de aanwezigheid van God, ondanks de geestelijke fataliteit veroorzaakt door het gif van de zonde.

Dit brengt ons tot een laatste gedachte over hoe Jezus' dood aan de "vervloekte paal" wordt voorspeld in het laatste boek van de Pentateuch. Hoewel het grotendeels een voortzetting is van de Mozaïsche Wet, is het interessant om op te merken hoe belangrijk het boek Deuteronomium was voor Jezus; Hij citeerde er vaker uit in zijn onderwijs en gesprekken dan uit enig ander boek van het Oude Testament. Op de vraag welke van de geboden het belangrijkst waren, kwam Zijn antwoord uit de woorden in Deuteronomium: "Het eerste van alle geboden is: 'Hoor, o Israël, de Heer onze God is één Heer: En gij zult de Heer, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand en met geheel uw kracht'" (Marcus 12:28-30; vgl. Deuteronomium 6:4-5). Toen Hij de woestijn introk om te vasten en zich voor te bereiden op de drie verleidingen van Satan, waren alle drie Zijn weerwoorden tegen de verleider afkomstig uit dit laatste boek van Mozes (Lucas 4:1-13). Hoe poëtisch dus, dat de belangrijkste en meest levengevende handeling in de wereldgeschiedenis een handeling zou zijn die Jezus als Zijn eigen vloek uit dit gedeelte van de Schrift zou aanwijzen.

Deuteronomium 21:22-23 legt uit dat iedereen die een zonde heeft begaan die ernstig genoeg is om ter dood gebracht te worden door ophanging aan een paal, vervloekt is, "want wie opgehangen wordt, is vervloekt van God." Door dit vonnis kon de overtreder te kijk worden gezet als teken van oordeel en als waarschuwing voor de rest van Israël. Deze passage vermeldt ook dat het lichaam van de overtreder "niet de gehele nacht aan de boom zal blijven hangen, maar gij zult hem die dag in ieder geval begraven". Hoewel de Israëlieten het in de tijd van Mozes niet wisten, zou de langverwachte Messias ooit vrijwillig de vloek van de zonde van de hele wereld op Zich nemen, en Zijn lichaam zou zelfs overdag begraven worden (Mattheüs 27:57; Marcus 15:42).

Hoe kan iemand niet van Jezus houden na het zien van het wonder van wat Hij volbracht heeft... voor ons! Het is een geschenk van leven dat nooit ophoudt te geven, het zal altijd waar zijn, en het kwam tegen een prijs die wij nooit hoeven te betalen. Een kruisdood was vernederend, afschuwelijk en beschamend - niet alleen voor Gods volk, Israël, maar ook voor Rome en de rest van de oude wereld. Jezus' komst, Zijn dood en vooral de opstanding bewezen dat Hij precies was wie en wat Hij zei dat Hij was: de Almachtige, de Almachtige, de Zoon van God die liefhad en onderwees vanuit de Wet, en wiens dood aan de Deuteronomische, vervloekte paal elke letter van die Wet vervulde (Matteüs 5:17-20)!

Laten we even snel samenvatten waar we zijn: tot dit punt in Gods progressieve openbaringsverhaal hadden we in Genesis het verslag van de Schepping, en van de zondeval met de eerste profetie over de toekomstige Verlosser. In dit boek staat ook het eerste verbond tussen God en Abraham - en bij uitbreiding zijn nakomelingen - waarin is vastgelegd dat een volk uit zijn zaad uiteindelijk het beloofde land zou erven.

Exodus beschrijft in detail de onderwerping van Gods volk (Abrahams nageslacht via Izaäk en Jakob, die Israël werden) en hun bevrijding door Gods dienaar, Mozes. Ondertussen laat de christologische benadering van Exodus zien hoe de vroege wetten werden opgesteld om door die Verlosser te worden vervuld, en het Pascha voorzag hoe dat zou gebeuren.

De boeken Leviticus, Numeri en Deuteronomium gaan verder met het verslag van de wetten die door de Verlosser zouden worden vervuld, en bieden enkele interessante verhaalmomenten waarin we een "voorproefje" krijgen van de Messias vóór Zijn menswording (d.w.z. voordat Hij als mens op aarde rondliep).

Aan het eind van Deuteronomium wachten we echter nog steeds op Gods volk dat het beloofde land zal beërven. Dit brengt ons bij Jozua.

VOLGENDE: Jezus in Jozua en Richteren

Bron: THE MYSTERY OF JESUS FROM GENESIS TO REVELATION—PART 6: Jesus In Leviticus, Numbers, and Deuteronomy » SkyWatchTV