www.wimjongman.nl

(homepagina)


DURF EEN HENOCH TE ZIJN

27 september 2022 - door Jonathan Brentner

"Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God nam hem weg" (Genesis 5:24).

Henoch is een type van ons toekomstig vertrek van de aarde bij de verschijning van Jezus. Hebreeën 11:5 vertelt ons dit over zijn plotselinge verdwijning:

Door het geloof werd Henoch opgenomen, opdat hij de dood niet zou zien, en hij werd niet gevonden, want God had hem weggenomen. Voordat hij werd weggenomen, werd hij geprezen omdat hij God had behaagd.

Henochs geloof behaagde God (zie 11:6), maar wat geloofde hij precies? De tekst geeft geen direct antwoord op die vraag; hij onthult alleen dat hij de Heer behaagde. Genesis 5:24 zegt eenvoudigweg dat hij "met God wandelde" voordat hij verdween; anderen zagen Henochs geloof en wisten de reden waarom niemand hem kon vinden; hij was niet gedood door een wild dier, ontvoerd of ergens verdwaald. "God nam hem mee."

Judas 14 voegt eraan toe dat Henoch ook "profeteerde en zei: 'Zie, de Heer komt met tienduizenden van zijn heiligen.'" Is het niet verbazingwekkend dat ongeveer zes eeuwen voor de zondvloed van Noach de Heer al tot Henoch sprak over zijn wederkomst?

Henochs geloof omvatte een begrip van en een geloof in toekomstige profetie.

Wat heeft dit alles met ons te maken?

Zoals Henoch in de oude wereld een reputatie verwierf vanwege zijn geloof, ondanks de welig tierende goddeloosheid en wetteloosheid, zo onderscheidt ons geloof in wat de Schrift zegt over onze toekomst ons van de wereld.

Henoch leefde 365 jaar voordat God hem van de aarde wegnam. Van alles wat wij weten over de goddeloosheid en wetteloosheid van de antediluviaanse wereld, is dat een lange tijd om trouw met de Heer te wandelen.

Net als Henoch moeten wij volharden te midden van de huidige spot met onze hoop, zoals het artikel van CNN waarin de opname wordt bespot, terwijl wij vol spanning wachten op onze "gezegende hoop".

Wat kan ons daarbij helpen?

WEET DAT DE OPNAME EEN BIJBELSE GEBEURTENIS IS

Begrijp dat de opname een bijbelse gebeurtenis is. Overweeg het volgende citaat van wijlen Dr. Ed Hindson, een geliefde geleerde wiens inzichten in bijbelse profetie wij zeer missen:

"Als je het niet eens bent over de timing van de opname, zeg dan alsjeblieft niet tegen mensen: 'Er komt nooit een opname.' Nee, er moet een opname zijn of anders is de Bijbel niet waar. Er moet een tijd komen dat de aartsengel roept, dat de bazuin klinkt en dat de doden in Christus worden opgewekt en de levenden worden opgenomen (1 Tessalonicenzen 4:13-18). Wij kunnen van mening verschillen over het tijdstip van de opname, maar niet over het feit van de opname."[i].

Zoals Dr. Hindson in het bovenstaande citaat er al op zinspeelt, moet er een tijd zijn waarop de gebeurtenis, die Paulus in talrijke passages beschrijft, zal plaatsvinden, of Gods Woord is niet waar. Onze hoop op wat wij tegenwoordig de "opname" noemen, berust op wat de Schrift zegt over dat het zal plaatsvinden.

Het is een bijbelse gebeurtenis die niet te combineren is met de wederkomst.

(Opmerking: De Opname zal plaatsvinden vóór de zevenjarige Verdrukking. Ik heb vele artikelen in die zin geschreven en besteed vele hoofdstukken in mijn boek, The Triumph of the Redeemed, om aan te tonen waarom het moet gebeuren vóór deze tijd van Gods toorn over de aarde).

De Opname is iets waarover wij lezen in passages als 1 Thessalonicenzen 4:15-17.

"Want dit verklaren wij u door een woord van de Here, dat wij, die leven, die overblijven tot de komst van de Here, niet zullen voorgaan aan hen die ontslapen zijn. Want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelend roepen, met de stem van een aartsengel en met het geluid van de bazuin van God. En de doden in Christus zullen eerst opstaan. Dan zullen wij die nog leven, die overblijven, samen met hen worden opgenomen in de wolken om de Heer in de lucht te ontmoeten, en zo zullen wij altijd bij de Heer zijn."

Onze hoop als nieuwtestamentische heiligen bestaat uit de volgende opeenvolging van gebeurtenissen die volgens de Bijbel snel en bijna gelijktijdig zullen plaatsvinden:

  • Jezus verschijnt; Hij daalt neer uit de hemel (1 Thessalonicenzen 4:16; 1 Johannes 3:2-3; Kolossenzen 1:4).
  • Er is een "bevelend roepen" en de stem van de aartsengel (1 Tehssalonicenzen 4:16).
  • De "bazuin van God" klinkt (1 Thessalonicenzen 4:16).
  • Jezus wekt 'de doden in Christus' op en voegt hen bij de zielen die Hij bij Zijn verschijning meebrengt (1 Thessalonicenzen 4:14-16; 1 Korintiërs 15:52).
  • Gelovigen die leven bij Jezus' verschijning ontvangen hun onsterfelijke lichamen (1 Thessalonicenzen 4:17; 1 Korintiërs 15:50-54; Filippenzen 3:20-21; Romeinen 8:23-25).
  • Jezus neemt zijn bruid, de kerk, mee naar de plaats die Hij voor haar heeft bereid in het huis van zijn Vader (Johannes 14:2-3, 17:24; Kolossenzen 3:4). Wij verschijnen met Jezus in heerlijkheid.

De opname is een bijbelse gebeurtenis. De Heer zal ons inhalen om altijd bij Hem te zijn en net als Henoch gebeurde, geloof ik dat de meesten van ons nog zullen leven als dat gebeurt.

VERGEET NIET DAT DE OPNAME ONZE EVANGELISCHE HOOP IS

Helaas scheiden veel mensen tegenwoordig de opname af van het evangelie, maar dit was niet het geval in de tijd van het Nieuwe Testament.

1 Thessalonicenzen 1:9-10 vertelt ons dat Paulus' eerste verkondiging van het Evangelie in Thessalonica het feit bevatte van Jezus' verschijning om gelovigen van de aarde weg te nemen vóór een toekomstige tijd van toorn, die hij later beschreef als de "Dag des Heren":

"Want zij vertellen zelf over ons hoe wij onder u ontvangen zijn, en hoe u zich van afgoden tot God hebt bekeerd om de levende en ware God te dienen, en te wachten op zijn Zoon uit de hemel, die Hij uit de doden heeft opgewekt, Jezus die ons verlost van de komende toorn."

Hun bekeringsverhaal bestond niet alleen uit het zich bekeren tot God en het verlaten van afgoden, maar ook uit het wachten op de verschijning van Jezus (AKA, de opname).

Let goed op de woorden in Romeinen 8:23-24a:

"En niet alleen de schepping, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, zuchten innerlijk, terwijl wij reikhalzend uitzien naar de aanneming tot zonen, de verlossing van ons lichaam. Want in deze hoop zijn wij gered."

De Opname is het moment waarop wij onze onsterfelijke lichamen zullen ontvangen (vandaar "de verlossing van onze lichamen"). Let op wat de apostel zegt over onze verwachting van deze gebeurtenis: "Want in deze hoop zijn wij gered." De opname is een essentieel aspect van onze evangelische hoop.

Jezus beloofde vaak eeuwig leven aan hen die in Hem zouden geloven en sprak over Zijn terugkeer voor ons in de Bovenzaal toen Hij Zijn discipelen voorbereidde op een leven zonder Zijn fysieke aanwezigheid. De apostelen, vooral Paulus, hebben later onder inspiratie van de Heilige Geest meer details over onze hoop toegevoegd.

De opname wordt beschreven, of er wordt duidelijk op gezinspeeld in deze teksten van het Nieuwe Testament: Johannes 14:2-3; Filippenzen 3:20-21; Kolossenzen 3:4; 1 Korintiërs 1:7, 15:51-57; 1 Thessalonicenzen 4:13-5:11; 2 Thessalonicenzen 2:1-8; Titus 2:11-15; Hebreeën 9:28; Jakobus 5:7-8; 1 Petrus 1:13; 1 Johannes 3:2-3, en Openbaring 3:10-11a. 22:12, 20.

De opname was geen bijkomstigheid in de gedachten van de apostelen toen zij het evangelie verkondigden.

HOU JE STEVIG VAST AAN DE HEER VOOR KRACHT

Het is niet gemakkelijk om een Henoch te zijn in de wereld van vandaag. Het vereist moed om vast te houden aan ons geloof in de spoedige verschijning van Jezus, ondanks de spot van de wereld en van andere gelovigen.

CNN plaatste onlangs een artikel dat de spot drijft met de opname door iemands verhaal te vertellen over de angst die het haar bezorgde. Deze vrouw begrijpt echter de boodschap van het Evangelie niet, noch wat de Schrift zegt over onze hoop op Jezus' verschijning.

Natuurlijk, als mensen denken dat hun redding afhangt van hun goede gedrag en zij nooit horen over de heerlijkheden die voor hen in de eeuwigheid in het verschiet liggen, zal de leer over een plotselinge verdwijning van alle dingen waar zij op aarde van houden, hen bang maken. Maar dat is NIET het Evangelie, noch de hoop van het Evangelie die we in het hele Nieuwe Testament vinden.

Nog een gedachte over deze CNN-hit over de opname. Misschien is het een aanwijzing dat Satan weet dat de verschijning van Jezus zeer, zeer binnenkort zal plaatsvinden en dat hij erop vooruit wil lopen door het aan te vallen.

Al deze felle tegenstand tegen onze hoop betekent dat we voortdurend op Christus moeten vertrouwen voor onze kracht, terwijl we ons vastklampen aan de woorden van de Schrift. De vele passages die ik hierboven aanhaalde bevestigen dat de Opname een bijbelse gebeurtenis is. Verlies de hoop niet.

Ik weet dat het niet gemakkelijk is om te wachten tot de Heer voor ons terugkeert; ook ik worstel soms met het wachten. Ik had nooit gedacht dat we zo dicht bij de zevenjarige Verdrukking op aarde zouden komen, maar hier zijn we dan toch.

Hoe langer we wachten, hoe meer we de hulp van de Heer nodig hebben om te volharden in onze hoop op Jezus' spoedige wederkomst.

Het voorbeeld van Henoch moedigt ons aan om te volharden temidden van de tegenstand tegen onze hoop die we bij elke gelegenheid tegenkomen. En we hoeven er niet op te wachten tot we 365 jaar oud zijn.

Bovendien zal de Heer ons geloof belonen ondanks het schijnbaar lange, lange wachten.

ER IS EEN ZEKERE BELONING VOOR HET VASTHOUDEN AAN DE VERSCHIJNING VAN JEZUS

God beloonde Henoch voor zijn geloof. Hij nam hem weg lang voordat Hij de oude wereld oordeelde en nam zijn naam op in Hebreeën 11, een hoofdstuk dat velen beschouwen als de 'hall of fame' voor geloof. En hij is al die millennia bij de Heer geweest.

Voor degenen onder ons die net als Henoch durven te zijn in hun geloofswandel, zal er een speciale beloning zijn voor het handhaven van onze hoop op Jezus' spoedige verschijning. In 2 Timoteüs 4:8 schreef Paulus:

Voortaan ligt er voor mij de kroon der gerechtigheid klaar, die de Heer, de rechtvaardige rechter, op die dag aan mij zal toekennen, en niet alleen aan mij, maar ook aan allen die zijn verschijning hebben liefgehad.

Wanneer Jezus komt voor Zijn gemeente, zal Hij alle wedergeboren heiligen meenemen naar het huis van Zijn Vader in de hemel, zoals Hij ons belooft in Johannes 14:2-3. Maar in 2 Timoteüs 4:8 vertelt de apostel ons dat er een speciale "kroon der gerechtigheid" zal zijn voor hen die verlangen naar of houden van Zijn verschijning, zelfs als zij, zoals Paulus, sterven vóór de Opname.

De Heer zal hen belonen die ondanks het wachten volharden in hun geloof in de pre-Tribulation Opname.

Ik besef dat "durf een Henoch te zijn" niet helemaal hetzelfde klinkt als "durf een Daniël te zijn." Ik dacht aan "trachten een Henoch te zijn" of "Henoch evenaren", maar zulke zinnen brengen niet de vrijmoedigheid over die nodig is om vandaag een Henoch te zijn.

Henoch viel in de oude wereld op door zijn geloof, waaronder zijn geloof in de wederkomst van Jezus, die nog steeds niet heeft plaatsgevonden. Wij behagen de Heer ook als wij ons stevig vasthouden aan de boodschap van genade van het evangelie en vol verwachting uitzien naar de verschijning van Jezus om ons thuis te brengen.

Ik sluit af met de woorden uit Romeinen 1:16-17:

Want ik schaam me niet voor het evangelie, want het is de kracht van God tot redding voor iedereen die gelooft, eerst voor de Jood en ook voor de Griek. Want daarin wordt de gerechtigheid van God geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven staat: "De rechtvaardige zal door het geloof leven."

Hou vast aan je verwachting van Jezus' spoedige verschijning. Jezus zal heel, heel snel voor ons komen. Hij zal ons niet teleurstellen en Hij zal ons zeker belonen voor onze volharding en ons uithoudingsvermogen terwijl we vol spanning op zijn verschijning wachten.


[i] Ed Hindson, Future Glory (Eugene, Oregon: Harvest House Publishers, 2021), p. 14.

Bron: Dare To Be An Enoch — Jonathan Brentner