www.wimjongman.nl

(homepagina)


Hoe groot is genoeg?

9 juli 2022 - Door Hal Lindsey

Zelfs christenen piekeren en maken zich zorgen. Vreugde kan ver weg lijken en angst altijd aanwezig. Vrede kan als iets uit het verleden aanvoelen. Wanneer we deze dingen ervaren, vragen we ons af waarom.

Voor het grootste deel gebeurt het wanneer we Gods rol in ons leven zelf overnemen. Wij maken dan onszelf tot de uiteindelijke heerser, de voornaamste beschermer en de uiteindelijke kostwinner. Ja, God geeft ons beslissingen om te nemen. Hij draagt ons op om onze geliefden te beschermen voor zover dat in ons vermogen ligt. En Hij spoort ons aan te werken om in onze en hun behoeften te voorzien. Maar we moeten nooit de rol van God overnemen als de uiteindelijke heerser, de belangrijkste beschermer en de ultieme voorziener.

Angst en zorgen kunnen ons overheersen in de mate waarin wij deze taken van God overnemen. Wij maken ons zorgen omdat wij ontoereikend zijn voor Zijn taken. Wij hebben moeite om vreugde te voelen omdat, wanneer alles aan ons ligt, wij weten dat de dingen elk moment uit elkaar kunnen vallen. Het grootste voorbeeld van mensen die een taak overnemen die alleen God kan doen, is wanneer mensen denken dat ze goed genoeg kunnen zijn om zichzelf te redden van de zonde.

Romeinen 8:5 (NASB) zegt: "Zij die naar het vlees zijn, stellen hun zinnen op de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, op de dingen van de Geest."

Het proces van wandelen naar het vlees gebeurt meestal geleidelijk. Het kan subtiel zijn, en vol van kleine, nauwelijks merkbare stappen. We bidden nog steeds, lezen de Bijbel en gaan naar de kerk, maar na verloop van tijd eigenen we onszelf dingen toe die God toebehoren.

Laat me een voorbeeld geven dat de meesten van ons kunnen begrijpen. Uw kinderen en/of kleinkinderen plannen een vliegreis. Ze zullen vliegen bij slecht weer en je maakt je zorgen over hun veiligheid. Wat begint als een gebed voor hun bescherming kan soms ophouden een gebed te zijn. Het kan veranderen in pure bezorgdheid. Je voelt je hulpeloos. Je denkt op de een of andere manier dat als jij er zou zijn, alles in orde zou zijn. Maar jouw aanwezigheid zou het vliegtuig niet in de lucht houden. Gods aanwezigheid is de sleutel. En Hij is bij hen.

Sommige mensen vertrouwen op Gods kunnen, maar niet op Zijn wijsheid. De ervaring leert hen dat Hij soms dingen laat gebeuren die zij niet zouden toestaan als zij de Almachtige waren. Wanneer er dingen gebeuren waarvan zij denken dat ze niet het beste zijn, beginnen zij op hun wijsheid te vertrouwen boven de Zijne.

Doet u dat? Laat me u dit vragen. Hoe groot en hoe wijs en hoe goed moet God zijn om uw vertrouwen te verdienen? Openbaring 19:6 (KJV) noemt God "almachtig". Dat betekent dat Hij almachtig is. Romeinen 11:33 spreekt over Zijn onbegrensde wijsheid. "O, de diepte van de rijkdom, zowel van de wijsheid als van de kennis van God! Hoe onnaspeurlijk zijn Zijn oordelen en ondoorgrondelijk Zijn wegen!" Psalm 34:8 spreekt over Zijn goedheid. "Proef en zie, dat de Here goed is."

Hoe sterk, hoe wijs en hoe liefdevol moet Hij zijn om jouw vertrouwen te verdienen? Hij heeft alle macht, dus je kunt vertrouwen op Zijn kunnen. Er zijn geen grenzen aan Zijn wijsheid, dus je kunt Zijn beslissingen vertrouwen. En omdat Hij goed is en van jou houdt, zullen Zijn keuzes en macht in jouw beste belang werken. Met andere woorden, Hij is groot genoeg, deskundig genoeg en goed genoeg voor jou om Hem je volledige vertrouwen te geven.

1 Petrus 5:7 zegt: "Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u."

Bron: Hal Lindsey