www.wimjongman.nl

(homepagina)


Waarom we stopten met het lezen van de Psalmen in onze synagoge

Door Eric Tokajer - 12 april 2022

Na veel gebed, studie en overweging, als rabbijn die verantwoordelijk is voor waar de zielen in mijn synagoge door worden beïnvloed, heb ik onlangs besloten dat we het lezen of reciteren van de Psalmen in onze Messiaanse synagoge maar moeten verbieden als onderdeel van onze dienst. De reden voor deze beslissing is dat Psalmen, hoewel mooi en inspirerend, grotendeels zijn geschreven door een verkrachter en moordenaar alsmede de zonen van de gevallen religieuze leider van een opstand. Dat klopt – de meeste Psalmen werden geschreven door koning David, terwijl andere werden geschreven door de Zonen van Korach.

Voor de duidelijkheid, we zullen de boeken uit de Bijbel die de verhalen over Davids leven delen of de hoofdstukken die ons vertellen over Korach en zijn rebellie níet verbieden, want dat zijn geschiedenisboeken. Maar we hebben de keuze gemaakt om te stoppen met het lezen en reciteren van de Psalmen in het openbaar. We willen immers niet dat onze gemeente gelooft dat we de daden steunen van degenen die de Psalmen hebben geschreven.

Ik weet dat sommigen van jullie die dit lezen mijn gezonde verstand in twijfel trekken in deze positie, terwijl anderen al tot de conclusie zijn gekomen dat de waarheid is dat ik echt die beslissing niet heb genomen om de Psalmen uit onze synagogediensten te verbannen. Of als sommigen van jullie misschien tot de conclusie zijn gekomen dat ik dit vandaag schrijf als reactie op het nieuws dat leiders van enkele grote kerken met bekende zangbedieningen in zonde zijn gevallen.

De waarheid is dat ik bijna geen kennis heb van een van deze voorgangers of leiders van deze megakerken, omdat ik zelden naar christelijke televisie kijk of christelijke bedieningen volg. Pas nadat ik door een andere Messiaanse rabbijn werd gevraagd of onze synagoge muziek moest gebruiken die was geschreven door een Joodse cantor over wie werd onthuld dat hij een onbijbelse levensstijl had, begon ik over dit onderwerp te bidden.

Na het gebed is hier een lijst van mijn overwegingen bij het kiezen van liederen die we zullen gebruiken in onze synagoge erediensten. Natuurlijk ben je van harte welkom om het oneens te zijn hiermee als je dat wilt.

1) Leidt het lied ons ertoe de Schepper of de schepping te aanbidden?

2) Is het lied in overeenstemming met wat de Bijbel leert?

Je zult merken dat ik niet heb vermeld wie het lied heeft geschreven of met welke bediening ze worden geassocieerd, dat komt omdat, in het algemeen, noch de songwriter noch de bediening waartoe ze behoren in mijn synagoge zal zingen. Het is ook omdat ik weet dat G'D iets kan nemen dat door een gebroken en zondig persoon is geschreven en het kan zalven om te worden gezongen om de harten van andere gebroken en zondige mensen te raken.

Toen ik een kersverse gelovige was in Yeshua als mijn Messias, kreeg ik een langspeelplaat (ja, zo lang geleden) van een bekende christelijke zanger. Ik heb dat album zo vaak gespeeld dat ik het heb versleten. Ik leerde elk woord en terwijl ik elk lied met vreugde in mijn hart zong, voelde ik de kracht en liefde van G'D om me heen. Amper een paar maanden later kwam het nieuws naar buiten dat die zanger was opgepakt voor cocaïne en al jaren kampte met een verslaving. Het blijkt dat de nummers die me zo gezegend hebben, geschreven zijn door een singer/songwriter die verslaafd was aan cocaïne toen hij die nummers schreef en opnam. Ik was gebroken van hart en gekwetst totdat ik me realiseerde dat G'D's Geest niet beperkt is tot het zalven van de schrijver of zanger van een lied. G'Ds Geest kan en zalft en vervult het hart van de toehoorders.

Denk er zo maar eens over na. Wat als het aanbiddingsteam van uw gemeente een lied zong dat was geschreven door een rechtvaardig persoon dat G'D verheerlijkte en in overeenstemming is met de leringen van de Bijbel? Maar een lid, of je hele aanbiddingsteam trouwens, had die ochtend gezondigd. Zou G'D nog in staat zijn om uw gemeente te zegenen tijdens die eredienst?

Lees dit alsjeblieft niet alsof ik iemands zonden verontschuldig of aan het licht breng. Dat doe ik niet; het is mijn gebed dat elke zondaar onmiddellijk en tot volledig berouw komt voor G'D. Ik weet echter ook dat de Bijbel gevuld is met gevallen mensen die G'D gebruikte om andere mensen te zegenen. Ik weet ook dat als jij en ik eerlijk zijn tegen onszelf en als G'D alleen de delen van ons leven kon gebruiken waar we volkomen rechtvaardig voor Hem wandelden om anderen te zegenen... nou, ik denk niet dat ik die zin hoef af te maken.

Bron: Why We Stopped Reading the Psalms in Our Synagogue » Kehila News Israel