www.wimjongman.nl

(homepagina)


De Bijbelse noodzaak van een derde Joodse Tempel

15 september 2022 - door Jonathan Brentner

( )

Het Tempelinstituut in Jeruzalem bouwde een Lego-model van hun ontwerp voor de derde tempel.

De derde Joodse tempel wordt al drie decennia gepland. Het Tempelinstituut in Jeruzalem heeft al het meubilair voltooid, met uitzondering van de Ark van het Verbond, waarvan zij beweren de locatie van de oorspronkelijke te kennen. Het instituut leidt momenteel Levieten op om als priesters in de tempel te dienen.

Op hun Facebook-pagina heeft het Tempelinstituut zojuist een belangrijke ontwikkeling aangekondigd in de zoektocht naar de perfecte rode vaars die nodig is voor het reinigingsoffer van de volgende tempel. Te oordelen naar de live video die ik op dit moment bekijk, blijkt dat vijf rode vaarzen die strijden om perfectie, in Israël zijn aangekomen, te midden van veel opwinding. We leven in verbazingwekkende tijden!

De regering van Israël bereidt zich ook voor op de voltooiing van de derde tempel. Zie het volgende citaat uit een artikel op de Israel 365 News website:

Israël verbetert zijn reeds indrukwekkende internationale luchthaven. De regering werkt ook aan een spoorweginfrastructuur die internationale reizigers rechtstreeks van de luchthaven naar de Tempelberg zal brengen. Dit zal alle 70 naties in staat stellen om God te komen aanbidden in het gebedshuis van Jeruzalem, een visie waarvan de regering al heeft laten doorschemeren dat het hun ware bedoeling is.[i]

De Israëlische regering is van plan om deze trein in bedrijf te hebben tegen de tijd van Pesach in april 2023, wat ongeveer de tijd is dat de rode vaarzen die in Jeruzalem zijn aangekomen de leeftijd van twee jaar en één dag gaan bereiken, de tijd dat zij een rode vaars moeten offeren voor de tempelreiniging.

Zijn al deze dingen relevant voor Bijbelse profetieën over de laatste dagen? Absoluut! Ze wijzen allemaal op de vervulling van bijbelse profetieën over de bouw van de derde tempel, wat een bijbelse noodzaak is. Het moet gebeuren om de Bijbelse profetie te vervullen.

Voor het geval je denkt dat ik gek ben om het zo sterk te stellen, sta me toe mijn zaak te onderbouwen.

DANIELS PROFETIE OVER DE ONTHEILIGING VAN EEN TOEKOMSTIGE TEMPEL

In Daniël 9:24-27 beschrijft de profeet een tijdsbestek van zeventig weken die God had vastgesteld om Zijn doelen voor de natie Israël te vervullen. Vers 27 beschrijft een belangrijke gebeurtenis die plaatsvindt tijdens de laatste "week" of laatste periode van zeven jaar:

"En Hij zal met velen een sterk verbond sluiten gedurende een week, en gedurende de helft van de week zal Hij een einde maken aan het offeren en het offeren. En op de vleugel der gruwelen zal iemand komen die verwoest maakt, totdat het verordende einde over de verwoester is uitgestort."

Daniël 12:11 verwijst ook naar deze tijd wanneer "het regelmatige brandoffer wordt weggenomen en de gruwel die verwoest, wordt opgericht."

De Heer vertelt ons via de profeet Daniël dat een toekomstige vorst een zevenjarige overeenkomst met Israël zal sluiten en halverwege het verbond de tempel in Jeruzalem zal ontheiligen. Hij zal een einde maken aan de dierenoffers, waarmee in de eerste helft van Daniëls zeventigste week een begin is gemaakt.

Voor het geval u eraan twijfelt dat er nog een tempel zal komen met daadwerkelijke dierenoffers, weet dan dat de Israëlische regering religieuze Joden met "plantaardige en dierlijke offers" in de trein naar de Tempel ziet rijden.[ii] Hoe verbazingwekkend is dat!? Israël voorziet dat dierenoffers in de derde tempel zullen plaatsvinden.

Het land Israël treft niet alleen voorbereidingen om reizigers van het vliegveld Ben Gurion naar de toekomstige tempel te brengen, het treft ook voorzieningen om daar de offers te brengen.

JESUS PLAATSTE DE TEMPELONTHEILIGING IN DE TOEKOMST

Hoe weten we dat Daniëls profetie niet al in de geschiedenis is gebeurd? Hoe weten we zeker dat er een lang tijdsgat zit tussen de negenenzestigste en zeventigste week?

Bijna vier eeuwen na de tijd van Daniël kwam Antiochus Epifanes in 170 voor Christus aan de macht. Later ontheiligde hij de tweede Joodse tempel door er afgoden in te plaatsen en varkens te offeren op het altaar.

Hoewel de daden van Antiochus Epifanes misschien een voorbode waren van wat de profeet schreef, het was dat niet. Wij weten dit omdat Jezus in Mattheüs 24:15 naar de vervulling van Daniël 9:27 verwees als een nog toekomstige gebeurtenis:

Wanneer gij dus de gruwel der verwoesting, waarover de profeet Daniël heeft gesproken, op de heilige plaats ziet staan - laat de lezer dit begrijpen.

Ongeveer tweehonderd jaar na de tijd van Antiochus Epifanes zei Jezus dat de vervulling van Daniël 9:27 in de toekomst zou plaatsvinden. Hij voorspelde ook dat dit zou leiden tot een zware vervolging van het Joodse volk in een tijd van "grote verdrukking" op aarde (Matteüs 24:16-21).

Ongeveer veertig jaar nadat Jezus deze woorden sprak, verwoestte de Romeinse generaal Titus de tweede Joodse tempel en een groot deel van Jeruzalem. Dit zette een vervolging van de Joodse bevolking in gang die resulteerde in de dood van velen.

Vervulde Titus Daniëls profetie over de "gruwel der verwoesting"? Nee, dat deed hij niet. We weten dit vanwege een belangrijk detail dat de apostel Paulus toevoegt aan de vervulling van Daniël 9:27 en Matteüs 24:15.

JEZUS ZELF ZAL DE VERWOESTER VERNIETIGEN BIJ ZIJN TWEEDE KOMST

In 2 Tessalonicenzen 2 identificeert Paulus de persoon die de tempel zal ontheiligen als de "mens der wetteloosheid", of degene die wij tegenwoordig de "antichrist" noemen.

"Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag zal niet komen, tenzij de rebellie eerst komt, en de mens der wetteloosheid zich openbaart, de zoon des verderfs, die zich tegen elke zogenaamde god of elk voorwerp van aanbidding verzet en zich verheft, zodat hij in de tempel Gods plaats neemt en zich voordoet als God." (2 Tessalonicenzen 2:3-4)

De apostel vertelt ons hier dat de komende verwoester godslasterlijk zal zijn tegen de Heer, in de "tempel van God" zal zitten en zich "als God zal uitroepen". Dan voegt hij een essentieel detail toe over degene die Daniëls "gruwel der verwoesting" zal begaan: "De Heer Jezus zelf zal hem doden. De Heer Jezus zelf zal hem doden bij zijn wederkomst:

"En dan zal de wetteloze geopenbaard worden, die de Heer Jezus met de adem van zijn mond zal doden en door de verschijning van zijn komst tot niets zal brengen." (2 Tessalonicenzen 2:8)

Bij Zijn terugkeer op aarde zal Jezus de man vernietigen die de profetie van Daniël in 9:27 vervult. Aangezien de Heer Titus niet heeft gedood, noch de wederkomst heeft plaatsgevonden tijdens het leven van de Romeinse generaal, kan hij niet degene zijn die deze profetie vervulde als de verwoester van de tempel.

DE APOSTEL JOHANNES WAS GETUIGE VAN DE TOEKOMSTIGE ONDERGANG VAN DE VERWOESTER ZOALS VOORSPELD DOOR PAULUS

In Openbaring 13:6 vertelt Johannes ons dat het komende beest, dat wij tegenwoordig identificeren als de antichrist, "zijn mond zal zich openen om godslasteringen tegen God uit te spreken, zijn naam en zijn woning lasterend". Dit is de man van Daniëls profetie (9:27 en 11:36) en ook degene naar wie Jezus verwijst in Mattheüs 24:15. Hij is de "mens der wetteloosheid" van 2 Tessalonicenzen 2.

In Openbaring 19:19-20 geeft Johannes een ooggetuige van de toekomstige vernietiging van dit toekomstige beest dat de Joodse tempel zal ontheiligen:

"En ik zag het beest en de koningen der aarde met hun legers verzameld om oorlog te voeren tegen hem die op het paard zat en tegen zijn leger. En het beest werd gevangen genomen, en met hem de valse profeet die in zijn aanwezigheid de tekenen had gedaan waarmee hij degenen die het merkteken van het beest hadden ontvangen en degenen die zijn beeld aanbaden, misleidde. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur die brandt met zwavel."

Net zoals de apostel Paulus in 2 Tessalonicenzen 2:8 profeteerde, zal Jezus zelf de "verwoester" van Daniël 9:27 bij zijn wederkomst vernietigen. Hij zal hem in de vuurzee werpen.

Niemand heeft ooit alles vervuld wat wij weten over Daniëls "gruwel der verwoesting" uit Mattheüs 24:15 en 2 Tessalonicenzen 2:3-8.

HET GETUIGENIS VAN IRENAEUS (AD 130-202)

Irenaeus, een vroege kerkleider, bisschop in Lyon, Frankrijk, en prominent theoloog, schreef Tegen Ketterijen in 180 na Christus om de verspreiding van het gnosticisme in de vroege kerk tegen te gaan. Hij werd geboren in Smyrna en kreeg zijn opleiding in het geloof van Polycarpus, die de apostel Johannes zelf onderwees.

In Tegen ketterijen, boek 5, hoofdstuk 30, paragraaf 4, schreef Irenaeus deze woorden:

"Maar wanneer de antichrist alles in deze wereld verwoest zal hebben, zal hij drie jaar en zes maanden regeren, en in de tempel te Jeruzalem zitten; en dan zal de Heer uit de hemel komen in de wolken, in de heerlijkheid van de Vader, en deze mens en degenen die hem volgen in de poel des vuurs sturen; maar de rechtvaardige tijden van het koninkrijk binnenbrengen ... ."[iii]

Dit directe citaat van Irenaeus onthult belangrijke details over zijn geloof met betrekking tot de ontheiliging van een toekomstige tempel:

  1. Irenaeus, die 110 jaar na de verwoesting van de tweede tempel door Titus schreef, geloofde dat er nog een tempel in Jeruzalem zou komen.
  2. Irenaeus zei dat de antichrist "in de tempel in Jeruzalem zou zitten", precies zoals Paulus zei in 2 Tessalonicenzen 2:4.
  3. Irenaeus voorspelde dat Jezus zelf de antichrist zou vernietigen bij zijn wederkomst, precies zoals Paulus voorspelde en zoals Johannes getuigde in Openbaring 19:20.

Hoewel Irenaeus geloofde dat God Israël had verworpen, beweerde hij toch dat er een derde tempel in Jeruzalem zou komen, die de antichrist op een dag zou verontreinigen. Ik kan zo'n flagrante tegenstrijdigheid niet verklaren, maar ik geloof dat de woorden van Daniël 12:9-13 er licht op werpen. Daar zei de profeet dat het begrip van de profetieën betreffende de laatste dagen sterk zou toenemen wanneer die tijd aanbreekt, en dat is nu het geval.

Hoewel de woorden van Irenaeus niet in de Schrift staan, is het veelzeggend dat een zeer gerespecteerd theoloog uit de tweede eeuw na Christus geloofde dat er een derde tempel in Jeruzalem zou komen, waarin de antichrist zou zitten en deze zou verontreinigen.

HET BEWIJS UIT DE SCHRIFT ZEGT ONS DAT ER EEN DERDE TEMPEL MOET KOMEN

Het bovenstaande bewijs voor de bijbelse noodzaak van een derde Joodse tempel in Jeruzalem vindt zijn basis in de woorden van de Schrift. Als de inspiratie en de onfeilbaarheid van de Schrift van toepassing zijn op de woorden geschreven door haar vele menselijke auteurs, en dat is zeer zeker het geval, dan weten we dat Gods doelen voor Israël en Jeruzalem intact blijven, er moet een derde Joodse tempel in Jeruzalem zijn halverwege de Verdrukking.

Aangezien bovendien een belangrijke gebeurtenis in de zeventigste week van Daniël tot op heden onvervuld blijft, betekent dit dat het gehele tijdsbestek van de laatste jaarweek van de profeet wacht op een toekomstige vervulling. Wij hebben de voltooiing van het doel van de Heer, dat Hij bepaalde voor de zeventig jaarweken zoals Daniël schreef in 9:24, nog niet bereikt:

"Zeventig weken zijn verordend over uw volk en uw heilige stad, om de overtreding te beëindigen, om een einde te maken aan de zonde en de ongerechtigheid te verzoenen, om eeuwige gerechtigheid in te voeren, om zowel het visioen als de profeet te verzegelen, en om een allerheiligste plaats te zalven."

Gods uiteindelijke doelen voor zowel het volk Israël als Jeruzalem zijn nog steeds in het spel. Aan het einde van de zeventigste week zal de Heer "eeuwige gerechtigheid brengen" met Zijn terugkeer naar de aarde en de instelling van Zijn duizendjarige heerschappij over alle volkeren van de wereld.

WAT BETEKENT DIT VOOR ONS VANDAAG?

Aangezien de zeventigste week van Daniël volledig draait om het afronden van de doelen die Hij in Daniël 9:24 openbaarde (en we zien deze tijd snel naderen), vertelt dit ons dat Jezus' verschijning voor Zijn gemeente zo dichtbij is.

Deze periode van zeven jaar gaat over Israël en Jeruzalem, niet over de gemeente. De Opname moet plaatsvinden voordat deze tijd begint, want dan richt Gods aandacht zich weer op Israël.

Een Welshe Baptistenprediker, Morgan Edwards, die leefde van 1722-1795, schreef over zijn geloof in een pre-Verdrukking Opname:

Ik zeg iets meer, want de dode heiligen zullen worden opgewekt en de levenden veranderd bij Christus' "verschijnen in de lucht" (I Thess. iv. 17); en dit zal ongeveer drie en een half jaar voor het millennium zijn, zoals we hierna zullen zien: maar zullen hij en zij al die tijd in de lucht blijven? Nee: zij zullen opstijgen naar het paradijs, of naar een van die vele "woningen in het huis van de vader" (Joh. xiv. 2) en gedurende de genoemde periode verdwijnen. Het doel van dit terugtrekken en verdwijnen zal zijn om de opgestane en veranderde heiligen te oordelen; want "nu is de tijd gekomen dat het oordeel moet beginnen," en dat zal zijn "in het huis van God" (I Petr. iv. 17).[iv].

Een eeuw later geloofde John Darby, net als Morgan Edwards, aanvankelijk dat de Verdrukking drie en een half jaar zou duren, de tweede helft van Daniëls zeventigste week. Toen hij echter de verschillen tussen de gemeente en Israël bestudeerde, plaatste hij het verschijnen van Jezus vóór het verbond van de antichrist met Israël. Hij besefte dat de gemeente in geen enkel deel van de zeventigste week van Daniël thuishoort.

Al deze dingen vertellen ons dat we heel dicht bij de vervulling zijn van Jezus' belofte in Johannes 14:2-3:

In het huis van mijn Vader zijn vele kamers. Als het niet zo was, zou Ik u gezegd hebben dat Ik ga om voor u een plaats te bereiden? En als Ik heenga en voor u een plaats bereid, zal Ik wederkomen en u tot Mij nemen, opdat gij ook zijt, waar Ik ben.

Hij komt voor ons zoals Hij zei en Hij zal ons meenemen naar de plaats die Hij voor ons bereidt. Dit is de toekomstige tijd van het Evangelie. Jezus zal zijn belofte niet breken.

Houd ondertussen de woorden van Filippenzen 3:12-4:1 dicht bij je hart en vergeet nooit dat wanneer Jezus verschijnt, wij met Hem zullen verschijnen in heerlijkheid (niet op aarde):

Wanneer Christus, die ons leven is, verschijnt, zult u ook met Hem verschijnen in heerlijkheid. (Kolossenzen 3:4).

[i] Adam Eliyahu Berkowitz, Ben Gurion Gearing Up To Bring All 70 Nations Straight From The Airport To Third Temple, 7 september 2022 @ https://www.israel365news.com/274549/ben-gurion-gearing-up-to-bring-all-70-nations-straight-from-the-airport-to-third-temple/.

[ii] Ibid.

[iii] Irenaeus, "Against Heresies," The Ante-Nicene Fathers, 10 vols., Vol. 1 (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 1979), p. 560.

[iv] Morgan Edwards, Two Academical Exercises on Subjects Bearing the Following Titles; Millennium, Last-Novelties (Philadelphia: Dobson and Lang, 1788), p. 7.

Bron: The Biblical Necessity of a Third Jewish Temple — Jonathan Brentner