www.wimjongman.nl

(homepagina)


WAT IS, WAS ER REEDS LANG, EN WAT ZIJN ZAL, IS ALLANG GEWEEST

Door Paul Verhoeven via e-mail.

Er is iets wat mij verbolgen laat worden in de geest en waarover ik niet wil zwijgen.

Valt dat u nou ook op? Dat je struikelt over de zogeheten eindtijdprofeten, die zich verdringen om op het podium te komen en allemaal hun zegje willen doen, liefst via You Tube of andere social media.

Iedereen wil klaarblijkelijk zijn of haar verhaal kwijt en vaak halen ze daarbij eerst een of meerdere profeten uit het Oude Testament aan en laten dan heel subtiel weten, dat wat deze profeten hebben doorgemaakt, ook hen min of meer is overkomen, zonder het natuurlijk echt hardop te zeggen.

Voordat Mozes – de grootste profeet – aan wie God Zijn naam openbaarde – in de bediening kwam, werd hij 40 jaar vernederd door al die tijd in de woestijn achter de schapen te hebben aangezeten. Daar was hij van rebels en opvliegend ‘n zeer zacht-moedig man geworden (Num 12:3). De boodschap van een ware profeet wordt gerijpt in de droogte en de hitte van de woestijn!

Dan vraag ik me af, wat de hedendaagse “profeten” dan al niet hebben doorgemaakt, voordat zij menen een woord van God te kunnen doorgeven en daar ook nog vaak “zo spreekt de Heer” aan toevoegen om elke tegenspraak op voorhand tegen te gaan. Ze spreken naar de mens en niet tot de mens.

Abraham was bereid zijn zoon te offeren, waaruit zijn toewijding aan God duidelijk aan het licht kwam. Hij werd een ziener voor de stammen van Israël en een zegen voor de wereld, zelfs tot op de dag van vandaag. Hoe ver zijn wij bereid te gaan, alvorens we alleen maar kunnen denken, dat God ons kan gebruiken Zijn woorden uit te spreken? Om over het lot van veel profeten maar te zwijgen, zoals dat van Hosea, Jeremia en Ezechiël.

Geld, roem en aanzien zijn niet bepalend voor het verstaan van Gods stem. Het heeft er alle schijn van, dat vrijwel iedereen zich tegenwoordig geschikt acht, maar lees dan ook eens de straf die erop stond voor valse profeten en valse leraren; dan zijn wij misschien wat minder geneigd onze “profetieën” rond te bazuinen. Waar men ook goed in is om een eigen uitleg te geven over de eindtijd en alles wat daarover voorzegd is en het te brengen als profetie, terwijl wat ze brengen door iedereen zo op internet te vinden is! Vaak wordt dat dan ook nog eens van anderen letterlijk overgenomen. God wil ons gebruiken, maar niet door ons gebruikt worden. Blijf daar verre van, want God waakt over Zijn woord!

Het is triest te zien, dat ook zo’n beetje alles wat uit de USA hier terecht komt klakkeloos wordt overgenomen. Dat daar nou bepaald niet de zuiverste profeten rondlopen hebben we vrij recent nog kunnen zien. Ik heb de indruk, dat men in the picture wil blijven om een achterban in stand te houden – en daarmee de inkomsten! – en geregeld van zich laat horen d.m.v. zogeheten “profetische updates” die om de haverklap verschijnen. Nu is God wel een sprekend God, maar zo’n overvloed lijkt me teveel van het goede!

Wat ook nog wel eens voorkomt is het brengen van de eigen visie en ideeën, maar dan verpakt in een grote hoeveelheid Bijbelteksten. Dat zijn de gevaarlijkste! Die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochenen. Houd ze op een afstand! (2 Timoteüs 3:5). Dat soort boodschappen komen uit de ziel en zijn daardoor gewoon zielig en bepaald niet geestelijk. Bij deze doe-het-zelvers zien wij meestal het self-annointment, mensen die zichzelf aanbevelen, waar nogal wat hedendaagse profeten en apostelen een handje van hebben (2 Cor 10:12).

Jer 5:31 - De profeten profeteren vals en de priesters verschaffen zich gewin nevens hen, en mijn volk heeft het gaarne zo. Maar wat zult gij doen, als het op een einde loopt?

Micha 3:5-7 - Zo zegt de HEERE tegen de profeten die Mijn volk misleiden, die, als zij met hun tanden kunnen bijten, vrede verkondigen. Wie hun echter niets in hun mond geeft, aan hem verklaren zij de oorlog. Daarom zal het nacht voor u worden, zonder visioen, het zal duister worden voor u, zonder waarzeggerij. De zon zal over deze profeten ondergaan en de dag zal donker over hen worden. De zieners zullen beschaamd worden en de waarzeggers rood van schaamte, zij zullen allen hun baard en snor bedekken, want er komt geen antwoord van God.

Maar gelukkig zijn er ook vandaag de dag ook nog èchte profeten, maar die zijn moeilijk te vinden, laat staat dat ze erkenning krijgen. Nou zitten ze daar ook niet op te wachten, want het is God die hen bevestigt, maar het doet pijn, wanneer je boodschap niet ontvangen wordt. Hoe simpeler de boodschap, hoe groter de afkeer vaak is. Ze hebben geen You-Tube-kanaal en verspreiden geen huis-aan-huis folders, omdat ze de meeste tijd doorbrengen in de aanwezigheid van God. Maar áls ze dan een boodschap hebben, zullen ze niet zwijgen, wat het hen ook kost.

Wat dat betreft wordt het de hoogste tijd, dat de echte profeten opstaan. Zij kunnen de werken van de duisternis als geen ander ontmaskeren. Ze spreken met gezag, omdat hun woorden van God afkomstig zijn. Ze kijken verder dan het hier en nu en wijzen op een heerlijke toekomst, die ons te wachten staat. Ze doorbreken de eenzijdigheid van veel predikingen en stellen Jezus centraal in plaats van mensen. Ze brengen orde in de chaos die we zelf veroorzaakt hebben. Ze roepen op om terug te keren tot God en het in alle dingen van Hem te verwachten.

Want het getuigenis van Jezus is de geest van de profetie (Openbaring 19:10).