www.wimjongman.nl

(homepagina)


5 POPULAIRE LEUGENS OVER DE OPNAME

26 april 2024 door Jonathan Brentner

()

Een van de meest impopulaire overtuigingen onder christenen vandaag de dag is dat van de Opname vóór de Verdrukking. Velen spotten niet alleen met onze verwachting dat we Jezus in de lucht zullen ontmoeten, maar bespotten ook degenen onder ons die geloven dat dit elk moment kan gebeuren.

De resulterende stilte in de meeste preekstoelen vandaag de dag over onze "gezegende hoop" heeft de deur geopend voor een groot aantal misvattingen hierover. Voor velen hebben sociale media en zoeken op internet de plaats ingenomen van gezond bijbels onderwijs over onze "gezegende hoop".

Hieronder staan vijf populaire leugens over de Opname.

1. HET GELOOF IN DE OPNAME BEGON MET JOHN DARBY

Ondanks duidelijk en overweldigend bewijs van het tegendeel blijven de meeste christenen ervan overtuigd dat het geloof in de Opname vóór de verdrukking begon bij John Darby. Zij beweren dat omdat niemand in de kerk dit standpunt had vóór de negentiende eeuw, we niet iets moeten toekennen dat niemand geloofde vóór de tijd van Darby.

Deze bewering is overduidelijk onjuist.

In 180 na Christus schreef Irenaeus Tegen Ketterijen om de dwalingen van de gnostiek te weerleggen. In Boek 5, Hoofdstuk 29 van Tegen de ketterijen schreef hij deze woorden:

En daarom, wanneer op het einde de Kerk plotseling hiervan zal worden weggenomen, wordt er gezegd: "Er zal Verdrukking zijn zoals er niet geweest is sinds het begin, noch zal zijn."[1]

In het bovenstaande citaat gebruikte deze prominente vroeg-kerkelijke theoloog hetzelfde Griekse woord voor "opgenomen", harpazo, dat Paulus gebruikte in 1 Tessalonicenzen 4:17, een favoriet Opname vers van velen. Hij had deze passage duidelijk in gedachten.

Hoewel zijn woorden geen Opname vóór de Verdrukking specificeren, onthullen ze wel het geloof van Irenaeus dat de gebeurtenis die in 1 Tessalonicenzen 4:17 wordt beschreven, de harpazo, zou plaatsvinden vóór een tijd van uitgebreide Verdrukking op aarde zoals die in Matteüs 24:21 e.v. wordt voorgesteld, waarin de kerk van de aarde afwezig zou zijn.

Zijn woorden bevestigen ook een vroeg geloof in de verschijning van Jezus voor Zijn kerk die losstaat van de wederkomst. Hij combineerde de twee gebeurtenissen niet zoals de meesten vandaag de dag doen.

In mijn boek, The Triumph of the Redeemed, documenteer ik overtuigingen die vergelijkbaar zijn met die van Irenaeus in de volgende documenten of schrijvers:

  • De Herder van Hermas (ongeveer 140 na Christus)

  • Cyprianus (200-258 na Christus)

  • De Apocalyps van Elia (derde eeuw na Christus)

  • Efraïm de Syriër (306-373 na Christus)

  • Morgan Edwards (1722-1795)

Elk van de bovenstaande voorbeelden, die uitzonderlijk lang vóór John Darby liggen, drukt het geloof uit dat Jezus Zijn kerk van de aarde zou verwijderen voordat er een periode van uitgebreid oordeel over haar zou aanbreken. Efraïm geloofde duidelijk in een Opname vóór de Verdrukking, hoewel Morgan Edwards deze halverwege de Verdrukking plaatste.

Voortdurend onderzoek naar de geschiedenis van de kerk blijft meer voorvallen aan het licht brengen van een geloof in de verwijdering van de kerk van de wereld, gevolgd door een tijd van verdrukking en daarna de wederkomst.

Dr. William C. Watson heeft in zijn boek Dispensationalism Before Darby een heel hoofdstuk gewijd aan gevallen van geloof in de Opname in het Engeland van de zeventiende eeuw. In een paar gevallen gebruikten schrijvers het woord "Opname", terwijl anderen verwezen naar sommigen die "achtergebleven" zouden zijn. De kerkgeschiedenis staat vol met verwijzingen, lang voor de tijd van Darby, die de verschijning van Jezus voor Zijn kerk plaatsen vóór een tijd van verdrukking die voorafgaat aan de wederkomst.

2. ER STAAT NIETS OVER IN DE SCHRIFT

Veel spotters van onze hoop wijzen er graag op dat het woord "Opname" niet in de Bijbel voorkomt. Zo'n bewering impliceert bedrieglijk dat er zo'n gebeurtenis niet in de Schrift beschreven staat, wat weer helemaal niet waar is.

Wijlen Dr. Ed Hindson, voormalig professor aan de Liberty University, veelgeprezen Bijbelgeleerde en schrijver, zei het zo:

Als je het niet eens bent met de timing van de Opname, zeg dan alsjeblieft niet tegen mensen: "Er komt nooit een opname." Nee, er moet een opname zijn anders is de Bijbel niet waar. Er moet een tijd zijn waarop de aartsengel roept, waarop de bazuin klinkt en waarop de doden in Christus worden opgewekt en de levenden worden ingehaald (1 Tessalonicenzen 4:13-18). We kunnen van mening verschillen over het tijdstip van de Opname, maar niet over het feit van de Opname.[2]

Het is waar dat John Darby de toepassing van het woord "Opname" op de gebeurtenis die Paulus beschrijft in 1 Tessalonicenzen 4:13-18, I Korintiërs 15:50-55, Filippenzen 3:20-21 en Titus 2:11-14 populair heeft gemaakt. Het een naam geven is echter iets heel anders dan het creëren.

De gebeurtenis die wij de "Opname" noemen komt in de Bijbel voor; het wordt alleen niet als zodanig bestempeld in onze vertalingen van de Schrift.

3. GELOOF IN DE OPNAME IS ONTSNAPPEN WILLEN

Een andere leugen die wordt gebruikt om de Opname in diskrediet te brengen is dat de voorstanders ervan alleen maar willen ontsnappen aan tumultueuze tijden op aarde. Met andere woorden, we willen alleen maar de verdrukking vermijden waarvan Jezus zei dat het de ervaring van Zijn volgelingen zou zijn.

Ten eerste is er een belangrijk verschil tussen de vervolging en verdrukking die we ervaren vanwege ons geloof en de uitstorting van Gods toorn tijdens de Dag des Heren. Ten tweede komt ons geloof voort uit wat Paulus schreef over Jezus die voor ons komt voordat deze vreselijke periode van Verdrukking begint (1 Tessalonicenzen 5:1-10).

Ik houd van de reactie van John Walvoord op dergelijke kritiek:

Is het een onwaardig motief om te verlangen aan de Grote Verdrukking te ontsnappen? Eigenlijk is het dat net zo min als het verlangen om aan de hel te ontsnappen. Het gaat in beide gevallen niet om ons verlangen of onze wensen, maar om de vraag wat de Schrift belooft. Pre-verdrukking mensen hopen aan de Grote Verdrukking te ontsnappen omdat het uitdrukkelijk een tijd is van goddelijk oordeel over een wereld die Christus heeft afgewezen. Maar de Schrift openbaart de Grote Verdrukking ook als een tijd van satanische toorn tegen Israël en gelovigen in Christus die op dat moment leven. De Grote Verdrukking is een tijd van zowel goddelijke toorn als satanische toorn.[3]

Onze hoop om de Verdrukkingsperiode te missen berust op de woorden of de Schrift en niet op ons verlangen om aan de problemen te ontsnappen. En zoals Walvoord opmerkt, hoe is ons verlangen om Gods toorn op aarde te ontlopen anders dan het verlangen om die te ontlopen in de vuurzee?

4. ZIJ DIE IN DE OPNAME GELOVEN GEVEN NIETS OM DE HUIDIGE WERELD.

Deze onwaarheid is meer een aanval op ons die in de Opname geloven dan op de leer zelf. Nogmaals, het idee dat we niets geven om deze wereld of haar inwoners is simpelweg niet waar voor de meerderheid van degenen die dagelijks uitkijken naar de verschijning van Jezus.

Wetenschapper en schrijver Dr. Grant R. Jeffrey schreef het volgende over de op mythen gebaseerde bewering dat het geloof in de Opname ervoor zorgt dat we niet meer om deze wereld en haar inwoners geven:

In de afgelopen twee eeuwen hebben kerken die enthousiast de letterlijke pre-millenniale en pre-verdrukking wederkomst van Jezus onderwezen, in de voorhoede gestaan van de wereldwijde medische missies en zendingsinspanningen om de verlorenen te bereiken.[4]

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar van wat ik zie, is er geen gebrek aan compassie voor de gekwetsten en verlorenen onder degenen die vol verwachting wachten op Jezus' verschijning. Het geloof in de Opname versnelt het verlangen van de meesten om gul te geven om de armen te helpen en de verspreiding van het Evangelie te ondersteunen.

5. JEZUS KOMT PAS AAN HET EINDE VAN HET TIJDPERK IN ONZE WERELD TUSSENBEIDE

Zij die de voorgaande onwaarheden over de Opname geloven, zeggen dat de volgende gebeurtenis op Gods profetische kalender de terugkeer van Jezus aan het einde van het tijdperk is om de eeuwige staat in te leiden.

Veel voorgangers verkondigen zo'n scenario door te prediken dat alle gelovigen van nu op een dag zullen sterven. Ik heb dit verschillende keren horen verkondigen vanaf de kansel in kerken die ik in het verleden heb bezocht. Een dergelijke leer is rechtstreeks in tegenspraak met het Nieuwe Testament; Paulus vertelt ons dat er heiligen in leven zullen zijn op het moment dat Jezus verschijnt (1 Korintiërs 15:51; 1 Tessalonicenzen 4:17).

Het nieuwtestamentische geloof in de spoedige verschijning van Jezus stelt geen einddatum aan deze verwachting, maar beweert dat deze elk moment kan plaatsvinden. De overvloed aan tekenen die wijzen op de spoedige komst van de Verdrukkingsperiode vertellen ons dat het waarschijnlijk is dat de meeste gelovigen vandaag de dag Jezus in de lucht zullen ontmoeten voordat ze sterven. Hoewel het geen zekerheid is, is het een haalbare verwachting voor de dag waarin we leven.

Een zorgvuldige bestudering van de woorden in de teksten die de verschijning van Jezus en de wederkomst beschrijven, onthullen dat dit niet dezelfde gebeurtenis kan zijn. Bij de Opname wekt Jezus de dode heiligen onmiddellijk op; het is het allereerste wat Hij doet (1 Tessalonicenzen 4:13-17). Wanneer Hij terugkeert naar de aarde, vinden er verschillende grote gebeurtenissen plaats voordat Hij Zijn volgelingen zal opwekken (Openbaring 19:17-20:4); het is waarschijnlijk dat die opstanding niet op dezelfde dag plaatsvindt vanwege de vele tussenliggende gebeurtenissen.

Een zorgvuldige studie onthult een overvloed aan andere opvallende verschillen tussen de twee gebeurtenissen die het onmogelijk maken om te zeggen dat ze op hetzelfde moment plaatsvinden. Vooraanstaande vroege kerkelijke theologen zoals Irenaeus en Cyprianus schreven dat Jezus zou komen voor Zijn gemeente vóór een tijd van Verdrukking op aarde, Jezus' Tweede Komst daarna. Sommige "post-Verdrukking mensen" zoals Robert Gundry plaatsen de schaaloordelen tussen de Opname en Jezus' terugkeer naar de aarde.

Waarom houden zoveel Christenen vast aan onwaarheden over de Opname? Omdat ze beginnen met overtuigingen over de eindtijd die zo'n gebeurtenis onmogelijk maken.

De populairste opvattingen over Bijbelprofetie beweren dat het grootste deel van het boek Openbaring symboliek is, code uitsluitend voor heiligen uit de eerste eeuw na Christus, of voorbije geschiedenis (vervulde profetie). Deze algemeen geaccepteerde standpunten veronderstellen dat er geen Opname kan zijn, wat de impopulariteit ervan in de meeste kerken verklaart.

Opmerking: In Hereafter, It's Far Better Than You Can Imagine beschrijven Terry James en ik de toekomstige heerlijkheid die ons als gelovigen te wachten staat, beginnend met de verschijning van Jezus om ons mee naar huis te nemen. Van begin tot eind benadrukken we de jubelende vreugde die ons in de hemel te wachten staat. Het laatste hoofdstuk bevat zevenentwintig veelgestelde vragen en antwoorden met betrekking tot de hemel en onze ervaring daar.


[1] Irenaeus, "Tegen ketterijen", The Ante-Nicene Fathers, 10 vols., Vol. 1 (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 1979), p. 558.

[2] Ed Hindson, Future Glory (Eugene, OR: Harvest House, 2021), p. 14.

[3] John F. Walvoord, The Opname Question (Grand Rapids: Zondervan Publishing House, 1979), p. 225.

[4] Dr. Grant R. Jeffrey, Triumphant Return (Colorado Springs: Waterbrook Press, 2001), p. 33.

Bron: 5 Popular Lies About the Rapture — Jonathan Brentner