www.wimjongman.nl

(homepagina)


Het #1 teken van de wederkomst

Dit is het teken om naar uit te kijken...

Britt Gillette - 1 mei 2024

( )

Afbeelding van RÜŞTÜ BOZKUŞ via Pixabay

Wat is het nummer 1 teken van de wederkomst? Welk teken wijst meer dan enig ander op de spoedige wederkomst van Jezus Christus? Hoewel er meerdere tekenen zijn, geloof ik dat er één boven alle andere uitsteekt. In feite heeft Jezus zelf ons verteld wat het is.

Toen de discipelen vroegen: "Vertel ons de tekenen van uw komst en van het einde der tijden" (Matteüs 24:3), gaf Jezus een aantal dingen aan waar ze op moesten letten. Hij zei toen: "Als je al deze dingen ziet, kun je weten dat mijn terugkeer nabij is. Ik sta voor de deur" (Matteüs 24:33). Hij zei ook: "Wanneer al deze dingen beginnen te gebeuren, kijk dan op, want jullie verlossing is nabij!" (Lucas 21:28).

Dit betekent dat het #1 teken van Jezus' terugkeer dan alle tekenen samen zijn. Zowel Jezus als de profeten hebben ons verteld op welke tekenen we moeten letten, en de verschijning van slechts één teken is al reden genoeg om er aandacht aan te besteden. Maar de komst van het ene teken na het andere zou echt je aandacht moeten trekken. Deze samenkomst van tekenen is het nummer 1 algemene teken van de wederkomst - de nummer 1 reden om te geloven dat Jezus voor de deur staat.

De samenkomst van tekenen

De Bijbel vertelt ons dat er een aantal gebeurtenissen zullen plaatsvinden vlak voor de wederkomst van Jezus. Generaties Christenen leefden en stierven zonder getuige te zijn van deze tekenen. Toch is onze generatie getuige van al deze tekenen. Deze tekenen zijn onder andere:

Israël terug in het land

God beloofde het Joodse volk terug te brengen in het land Israël voordat Hij terugkeerd (Jeremia 23:7-8). Hij zei dat Hij hen zou roepen uit "de volken" (Ezechiël 39:28), uit "de verste uithoeken van de aarde" (Jesaja 11:12) en uit "het noorden, zuiden, oosten en westen" (Psalm 107:3). Hij beloofde hen thuis te verwelkomen uit de landen waar naar ze verstrooid waren (Ezechiël 20:34). Wanneer ze dat doen, belooft Hij om terug te komen en Zijn eeuwige koninkrijk te vestigen (Jesaja 11:11-12).

De Joden terug in Jeruzalem

Jezus zei dat legers Jeruzalem zouden omsingelen, de stad zouden verwoesten en de inwoners tot slaven zouden maken. Dit gebeurde in 70 na Christus toen de Romeinse legioenen precies dat deden. Jezus zei toen dat andere mensen dan de Joden Jeruzalem een tijdlang zouden beheersen, waarna het Joodse volk Jeruzalem weer zou beheersen. Wanneer ze dat doen, beloofde Jezus om terug te komen (Lucas 21:24-28). Sinds 1967 heeft het Joodse volk Jeruzalem in bezit.

Het evangelie over de hele wereld verkondigd

Toen Jezus gevraagd werd naar het einde van het tijdperk en de tekenen van Zijn komst, zei Hij dat we moesten uitkijken naar een heel specifiek teken. Hij zei dat het evangelie over de hele wereld zal worden verkondigd. Elk volk zal het horen. En dan? En dan zal het einde komen (Matteüs 24:14). Eeuwenlang na de kruisiging bleef het Evangelie beperkt tot een klein gebied rond de Middellandse Zee. In de afgelopen twee eeuwen hebben Christenen het Evangelie naar elk land ter wereld gebracht. Vandaag de dag zijn er zendelingen in elk land. De Bijbel is vertaald in honderden talen en de boodschap van Jezus wordt de hele wereld rondgestuurd via radio, TV, satelliet en internet. Onze generatie staat letterlijk op het punt om het Evangelie te verspreiden naar alle mensen op aarde.

Toename in reizen en kennis

Zeshonderd jaar voor Jezus gaf een engel Daniël een speciale boodschap. Hij zei dat "reizen en kennis" in de eindtijd zullen toenemen (Daniël 12:4). Eeuwenlang in de geschiedenis van de mensheid vonden er GEEN dramatische toenames in reizen en kennis plaats. Toch zijn er de laatste tweehonderd jaar explosies geweest in de snelheid en frequentie van reizen en in de hoeveelheid en beschikbaarheid van kennis.

De komst van de exponentiële curve

Jezus zei dat er een verscheidenheid aan wereldwijde tekenen zal komen voor Zijn wederkomst en het einde van het tijdperk. Deze tekenen zullen geestelijk, natuurlijk, maatschappelijk en politiek van aard zijn. En Hij zei dat ze op een duidelijke manier zouden verschijnen - "als geboortepijnen" (Matteüs 24:3-8). Dit betekent dat de frequentie en intensiteit van deze tekenen zullen toenemen naarmate we Zijn wederkomst naderen. Onze generatie heeft de exponentiële toename van oorlog en hongersnood gezien waarvan Jezus zei dat we die moesten verwachten. Alleen al in de 20e eeuw stierven er meer mensen door oorlog en hongersnood dan er op aarde leefden toen Jezus deze woorden sprak.

Israël omringd door vijanden

De Bijbel zegt dat vijanden Israël in de eindtijd zullen omsingelen. Die vijanden zullen zeggen: "Kom, laten we de natie Israël wegvagen. Laten we de herinnering aan haar bestaan vernietigen" (Psalm 83:4) en "Laten we deze weilanden van God voor onszelf nemen" (Psalm 83:12). Ezechiël zei dat Israëls buren zullen zeggen "God heeft hun land aan ons gegeven" (Ezechiël 11:14-17) en "Israël en Juda zijn van ons. Wij zullen ze in bezit nemen. Wat kan het ons schelen of hun God daar is?" (Ezechiël 35:10). Sinds de wedergeboorte van Israël in 1948 staan deze Bijbelverzen dagelijks in de krantenkoppen. Israëls moslimburen eisen het land van Israël voor zichzelf op en hebben geen respect voor de God van Israël.

Israëls buitensporig grote leger

Ezechiël zei dat Israël in de eindtijd "een uitzonderlijk groot leger" zal hebben (Ezechiël 37:10). Zacharia zei dat Israël als een vuur tussen graanschoven zal zijn, dat de naburige naties zal verbranden (Zacharia 12:6) en dat zelfs de zwakste Israëlische soldaat als David zal zijn (Zacharia 12:8). Sinds 1948 heeft Israël niet minder dan vier conventionele oorlogen tegen zijn buren gevoerd. Ondanks het feit dat Israël meer dan 50 keer in de minderheid was, heeft het elke keer een overweldigende overwinning behaald.

Opkomst van de Gog van Magog alliantie

De Bijbel zegt dat een militaire alliantie die Rusland, Iran, Turkije en een aantal moslimlanden omvat, Israël zal aanvallen "in de laatste dagen" (Ezechiël 38:8) wanneer God Zijn volk thuisbrengt uit de vijandelijke naties (Ezechiël 39:27). Vandaag de dag zien we precies deze naties samenkomen - een alliantie die nog nooit heeft bestaan in de wereldgeschiedenis.

Opkomst van een verenigd Europa

De Bijbel zegt dat een herleefd Romeins Rijk in de eindtijd aan de macht zal komen (Daniël 2, Daniël 7, Openbaring 17). Volgens Daniël zal het een alliantie van tien naties zijn, van zwakke en sterke naties. Sommige delen zullen zo sterk zijn als ijzer, terwijl andere delen zo zwak zullen zijn als klei (Daniël 2:42). We zien het begin van deze alliantie in de Europese Unie - een coalitie van zwakke en sterke naties die worstelen om bij elkaar te blijven.

De opkomst van de wereldregering

De Bijbel zegt dat één regering in de laatste dagen de wereld zal regeren op politiek (Openbaring 13:7), religieus (Openbaring 13:8) en economisch (Openbaring 13:16-17) gebied. Het zal heersen over "alle mensen, stammen en talen" op de aarde (Openbaring 13:7). Haar gezag zal zo volledig zijn dat niemand iets kan kopen of verkopen zonder haar toestemming (Openbaring 13:16-17). Eeuwenlang was een echte wereldregering onmogelijk. Vandaag de dag praten wereldleiders er openlijk over.

Geavanceerde technologie

Wij zijn de eerste generatie Christenen die getuige kunnen zijn van sommige gebeurtenissen die in het Boek Openbaring worden voorspeld, zonder dat er sprake is van een bovennatuurlijke vervulling. Bijvoorbeeld, het vermogen van het merkteken van het beest om te bepalen wie kan kopen of verkopen (Openbaring 13:16-17) was, buiten het bovennatuurlijke, onmogelijk voor vorige generaties om te implementeren. Hoewel een wereldregering zo'n systeem had kunnen eisen, is het onrealistisch om te geloven dat ze alle zwarte marktactiviteiten hadden kunnen beëindigen. Met de huidige digitale munteenheden en bewakingstechnologieën is het eenvoudig om te zien hoe zo'n systeem vandaag de dag geïmplementeerd zou kunnen worden. Bovendien zegt het Boek Openbaring dat de hele wereld in de loop van drie dagen naar de lichamen van de twee getuigen in Jeruzalem zal kijken (Openbaring 11:9). Buiten het bovennatuurlijke was dit onmogelijk toen het Boek Openbaring werd geschreven, en het bleef onmogelijk tot voor kort. Vandaag de dag, met breedband satelliettechnologie en slimme apparaten, kunnen mensen overal ter wereld gebeurtenissen in realtime zien plaatsvinden.

Ontkenning van de tekenen

Bijna tweeduizend jaar geleden gaf Petrus een waarschuwing. Hij zei dat mensen in de laatste dagen het idee van Jezus' terugkeer zullen bespotten. Ze zullen de spot drijven met hen die in de wederkomst geloven en precies hetzelfde zeggen als wat we vandaag horen - dingen als: "Ik dacht dat Jezus terug zou komen? Wat is er met Zijn belofte gebeurd? Generatie na generatie heeft gezegd dat Hij zou komen. Maar sinds het begin van de wereld is alles hetzelfde gebleven!" (2 Petrus 3:3-4).

Jezus komt

Ondanks de nee-zeggers komt Jezus en onze generatie zal getuige zijn van Zijn terugkeer. De samenkomst van al deze tekenen bevestigen dit. Jezus zelf zei dat je naar deze tekenen moest zoeken, en als je ze ziet, zei Hij dat je kunt weten dat Zijn wederkomst nabij is. Hij staat vlak voor de deur (Matteüs 24:33). Hij zei zelfs dat de generatie die getuige is van deze tekenen niet voorbij zal gaan voordat Hij terugkeert (Matteüs 24:34).

"Maar Britt," zou je kunnen zeggen. "Dit zijn dezelfde tekenen waar je steeds op wijst. Je zegt steeds weer hetzelfde." Dat klopt. Dat doe ik. En dat is omdat de waarheid niet verandert. Deze tekenen waren gisteren al aanwezig en dezelfde tekenen zullen aanwezig zijn tot aan de dag van de Opname. Maar houd dit in gedachten - eeuwenlang was geen van deze tekenen aanwezig. Vandaag zijn ze er allemaal.

Ik herhaal mezelf omdat dit een boodschap is die mensen moeten horen. Het is de boodschap die elke Christen in zijn hart zou moeten dragen. Reclamemakers zeggen dat je een boodschap minstens zeven keer moet horen voordat het doordringt. Als ik om me heen kijk, denk ik niet dat het is doorgedrongen. Te veel mensen slapen als het gaat om de tekenen van de wederkomst.

Helaas zijn veel van deze mensen christenen. Als jij één van hen bent, dan is het tijd om wakker te worden. Jezus waarschuwde ons om niet slapend betrapt te worden wanneer Hij terugkomt (Marcus 13:36). Hij gebood ons om te waken. Vandaag de dag zijn de tekenen van Zijn wederkomst overal om ons heen. Jezus komt en het kan niet vaak genoeg gezegd worden... Nu is het seizoen van Zijn wederkomst.

Bron: Home | Substack