www.wimjongman.nl

(homepagina)


WAS HET EEN WONDER? ISRAËLISCHE REACTIE NA IRAANSE AANVAL

EEN VOOR ISRAËL 29 april 2024

()

We hebben net een van de dodelijkste aanvallen in de geschiedenis van Israël overleefd. In de vroege uren van 13 april 2024 viel Iran rechtstreeks en met verbazingwekkende kracht aan. Het is echt een wonder dat we het overleefd hebben.

Google trends, dat zoekpatronen op internet documenteert, onthulde dat waar Israëli's later die dag meer naar zochten dan naar wat dan ook, "Tehilim" (Psalmen) was.1

()

Gevangen tussen de gruwel van de aanval en de plotselinge kalmte die volgde, waren we allemaal een beetje in shock en ontzag. We zijn gered! Verlost! Niet alleen konden we het navertellen, maar het is bijna alsof het nooit gebeurd is. Er was nauwelijks schade aangericht, ondanks de immense hoeveelheid vuurkracht die op ons neerkwam. Hoe? En zal het nu gebeuren? Zal het escaleren? Niemand weet het zeker. De Israëlische schrijfster Sarah Tuttle-Singer vatte de sfeer van de dag-na-de-nacht-voor goed op en verwoordde de gedachten van zovelen:

"Ik voel veel dingen - vooral overweldigende dankbaarheid dat we erin geslaagd zijn om met onze ogen te knipperen en onze ogen weer te openen in een wereld die bijna normaal lijkt. De lucht is blauw. De nagelsalon is open. De koffie is stevig. Maar ik sta ook op scherp. Gisteravond hoorde ik de sirene weer - dat oergeluid gemixt tot één lange brul, en ik voelde mijn maag zakken en mijn hart stamelen. Het was alleen de tv met een herhaling van het nieuws, en hoewel ik dit intellectueel wist, stroomden de tranen in rivieren van zout en slib over mijn wangen." (Times of Israel, 15 april 2023)

De volgende ochtend gingen we allemaal op weg, met een bleke blik, en het werk ging gewoon door. Ook al denkt de wereld dat dit een gegeven is, in Israël weten we dat het allemaal heel anders had kunnen aflopen. Het was wonderbaarlijk. Velen zijn het vanzelfsprekend gaan vinden dat de Iron Dome automatisch en probleemloos elke dreiging kan neutraliseren, maar dat is niet de realiteit. Kruisraketten en drones vliegen horizontaal en relatief laag en langzaam. Ze reisden met kleine ladingen over Irak en Jordanië. Sommige stortten onderweg neer, maar de meeste werden neergeschoten door vliegtuigen van de VS, het VK en anderen, en ook door Israël. Er waren echter meer dan 100 grotere ballistische raketten die de atmosfeer verlieten en van bovenaf - vanuit de ruimte - op Israël neerkwamen. Deze werden allemaal neergeschoten door de Israëlische Arrow verdedigingssystemen. Omer Alali legt het als volgt uit:

"Het lijkt erop dat het publiek de historische omvang van de gebeurtenis niet begrijpt, blijkbaar omdat we in de realiteit zijn gegroeid met een Iron Dome, maar dit is een heel andere gebeurtenis. Het verhaal begint in de jaren 90 met het begin van de ontwikkeling van Arrow 1 en 2 (later kwamen de Iron Dome, Davids slinger, Arrow 3, 4 en Iron Beam). In tegenstelling tot Iron Dome, dat sinds 2011 duizenden operationele kansen heeft gehad om te leren en te verbeteren, werden Arrow 2 en 3 voor het eerst geconfronteerd met een echte operationele uitdaging in de huidige oorlog. Dit gaat over het onderscheppen van één enkele raket door elk van hen. Dat is alles. Om te proberen de betekenis van dingen te illustreren, stel je iemand voor die 30 jaar alleen basketbal beoefent, en de eerste keer dat hij op het veld stapt is voor een één-op-één wedstrijd tegen Michael Jordan, en hij wint, 100:0. Dit is de gebeurtenis". Dit is de gebeurtenis". ~ Former Analyst at Israeli Defense Intelligence & Prime Minister's Office, Omer Alali on X.

Gezien deze buitengewone redding en het feit dat de Iraanse dreiging nog lang niet is geëlimineerd, kun je de onrust onder de mensen hier in Israël begrijpen. Het lijkt wel of iedereen naar zijn toetsenbord greep en begon te typen: "Tehilim". Psalmen.

PSALMEN IN DE ISRAËLISCHE MENTALITEIT

Nu. Je moet weten dat de Psalmen door Joodse mensen iets anders worden gezien dan door christenen. Veel mensen hier in Israël zien het boek Psalmen als een soort geluksbrenger. Zeg deze Psalm zo vaak als je ziek bent, of die Psalm als je hulp nodig hebt met financiën... je snapt het wel. Het is een fout die gemakkelijk gemaakt kan worden, als we God vervangen door iets dat Hij ons gaf voor ons eigen voordeel. God gaf ons Zijn woord, maar we moeten Hem meer koesteren dan het boek. Toch is God genadig en spreekt Hij nog steeds door middel van Zijn woord, zelfs als Hij met misverstanden te maken heeft, om Zichzelf bekend te maken aan hen die Hem in waarheid zoeken.

Een van de gijzelaars, Sapir Cohen, vertelde hoe ze gelooft dat de Psalmen haar op de been hielden tijdens haar slopende tijd in gevangenschap.

Begin september 2023 had ze het gevoel dat haar iets heel ergs zou overkomen, en ze hoorde dat het goed was om 30 dagen lang elke dag Psalm 27 te bidden. Dus begon ze het elke dag te reciteren en na verloop van tijd leerde ze het uit haar hoofd. Psalm 27 begint als volgt:

()

De Heer is mijn licht en mijn heil;
      wie zal ik vrezen?
De Heer is het bolwerk van mijn leven;
     voor wie zal ik bang zijn?

Het is een van de meest pertinente Psalmen die ze had kunnen lezen, gezien de zware beproeving die ze op het punt stond te doorstaan. In vers 12 van de Psalm wordt zelfs het woord Hamas genoemd!

Het feit dat Sapir Psalm 27 een maand lang elke dag had voorgelezen, betekende dat het in haar geheugen gegrift stond. Het was diep in haar ziel doorgedrongen.

Geef mij niet over aan de wil van mijn tegenstanders;
want valse getuigen zijn tegen mij opgestaan,
en zij ademen geweld uit [in het Hebreeuws, "Hamas" מסח]

Ik geloof dat ik zal kijken naar de goedheid van de Heer
     in het land van de levenden!
Wacht op de Heer;
     wees sterk, en laat je hart moed vatten;
     wacht op de Heer!

Ze eindigde haar 30e dag met het reciteren van die Psalm op 7 oktober. Dit feit gaf haar de bemoediging om te voelen dat God bij haar was en haar hielp, zelfs diep in de tunnels van Gaza, en dat ze het zou overleven om het verhaal te vertellen.

DAAR IS EEN PSALM VOOR

Psalm 23 is een van de meest troostende psalmen die er zijn, en Psalm 91 is een geweldige psalm als je bescherming nodig hebt. Er is inderdaad gezocht naar "Psalmen tegen raketten"! Nou, daar is ook een Psalm voor:

Zij omringden mij als bijen;
     ze gingen uit als een vuur tussen de doornen;
     in de naam van de Heer sneed ik ze af!
Ik werd hard geduwd, zodat ik viel,
      maar de Heer hielp mij.

De Heer is mijn kracht en mijn lied;
Hij is mijn redding geworden. (Psalm 118:12-14)

Onlangs, toen Israël werd opgeroepen om te bidden bij de Westelijke Muur, wendden we ons tot Psalm 130 en Psalm 22 om God om hulp te roepen. Maar nu zijn mensen op zoek naar Psalmen van dankbaarheid. We hebben de dood opnieuw in de ogen gekeken - en we kunnen het navertellen. Opnieuw. Volgens de trends in Google-zoekopdrachten lijkt Israël zich nu vooral op Psalm 100 te richten. En dat is geen wonder. We zijn blij dat we nog leven en dankbaar voor de waakzame God die Israël bewaart. Het gaat als volgt:

Psalm 100: Een psalm om te danken.

()

Maak een vreugdevol geluid voor de Heer, heel de aarde!
      Dien de Heer met blijdschap!
      Kom zingend naar hem toe!

Weet dat de Heer God is!
      Hij is het die ons gemaakt heeft, en wij zijn van hem;
     Wij zijn zijn volk en de schapen van zijn weide.

Ga zijn poorten binnen met dankzegging,
      en zijn voorhoven met lof!
      Dank hem, zegen zijn naam!

Want de Heer is goed;
      zijn standvastige liefde duurt eeuwig,
      en zijn trouw tot in alle generaties.

Selah.


1. Jerusalem Post, Waarom zoeken Israëli's meer naar psalmen dan naar nieuws te midden van aanslagen? 14 april 2023

Foto door Firmbee.com op Unsplash

Bron: Was it a Miracle? Israeli Response After Iranian Attack – ONE FOR ISRAEL Ministry