www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

()

22 april 2024

Terwijl wij dood waren in onze overtredingen en zonden, heeft Hij ons opgewekt terwijl we nog leven. Dit is niet de opstanding uit de dood die in de toekomst zal gebeuren. Dus als de Bijbel zegt: "Als u dan met Christus bent opgewekt....", dan is dit de opstanding uit de dood. Met andere woorden, als je een ware gelovige bent, wat dan? "Zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is." Waar is Christus nu? Hij is nu aan de rechterhand van de Vader. En dat staat er ook: "Zittend aan de rechterhand van God." En dan zegt hij: "Stel uw zinnen op de dingen die boven zijn..." en wat? "Niet op de dingen op deze aarde." Met andere woorden, een ware gelovige is iemand die niet altijd denkt aan de dingen op aarde, maar hij is iemand die klaar is voor de opname, zoals we net zeiden. Iemand die klaar is voor iets dat veel hoger is, veel beter, de grootste roeping van allemaal, de grootste toekomst van allemaal. Dit is allemaal tijdelijk hier. Dit is allemaal, ik bedoel letterlijk, het is allemaal plastic. Het is niet echt. Dit waar we nu doorheen gaan zal in de eeuwigheid zo'n stipje zijn. En we moeten de dingen zoeken die boven zijn.

Hoewel het waar is dat we als gelovigen allemaal onze individuele strijd en gevechten tegen ons vlees hebben, is het ook waar dat sommige gevechten meer gemeengoed zijn onder ons dan andere. Eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid zoeken zou daar één van zijn. De strijd van het leven probeert altijd op de eerste plaats te komen in onze gedachten en emoties. We willen eerst het Koninkrijk zoeken, maar doen dat niet altijd.

Een van de grootste gevechten tegen ons vlees die gelovigen gemeen hebben, is tevredenheid.

1 Timoteüs 6:6-8
Vruchtbare godsvrucht is grote winst. Want wij hebben niets in deze wereld gebracht en het is zeker dat wij niets kunnen uitdragen. En als we voedsel en kleding hebben, zullen we daarmee tevreden zijn.

Het Griekse woord dat vertaald wordt als "tevredenheid" betekent "een volmaakte levenstoestand waarin geen hulp of ondersteuning nodig is". We kunnen dit soort tevredenheid beter begrijpen door te kijken naar wat Paulus aan de Filippenzen schreef:

Filippenzen 4:11-13
Niet dat ik spreek over behoeftigheid, want ik heb geleerd in welke staat ik ook ben, tevreden te zijn: Ik weet hoe ik vernederd moet worden en ik weet hoe ik overvloedig moet zijn. Overal en in alles heb ik geleerd zowel vol te zijn als honger te hebben, zowel overvloed te hebben als nood te lijden. Ik kan alles door Christus, die mij sterkt.

Dit vertelt ons dat de tevredenheid waar de Bijbel over spreekt meer te maken heeft met houding dan met werkelijkheid. Dat betekent, in tegenstelling tot wat de woord/geloofbeweging leert, dat tevredenheid niet afhankelijk is van gulheid en dat het dus niet Gods wil is dat elke christen rijk is door het geloof. Als het Gods wil zou zijn dat we allemaal rijk zijn door geloof, waarom zou de Geest Paulus dan inspireren om ons te vertellen dat we tevreden moeten zijn met de dingen die we hebben? Of waarom zou Paulus, een groot man van geloof, weten wat het is om vernederd te worden, honger te lijden en behoeftig te zijn?

Onze maatschappij geeft miljarden uit om ons ervan te overtuigen dat we niet tevreden kunnen zijn zonder hun producten, auto's of kleren en dat het hebben van de dingen van deze wereld de sleutel tot tevredenheid is. De Bijbel zegt het tegenovergestelde. Tevredenheid komt niet door dingen, maar door godsvrucht.

Psalm 37:25
Ik ben jong geweest en nu ben ik oud, maar ik heb de rechtvaardige niet verlaten gezien, noch zijn nakomelingen bedelend om brood.

Jesaja 55:1-2
"Ho, een ieder die dorst heeft, komt tot de wateren; en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet. Ja, kom, koop wijn en melk zonder geld en zonder prijs. Waarom geeft u geld uit voor wat geen brood is, en uw loon voor wat niet bevredigt? Luister goed naar Mij, en eet wat goed is, en laat je ziel zich verheugen in overvloed."

Koning David en de profeet Jesaja herinneren ons eraan dat de Heer ons trouw is, en hoewel we misschien niet altijd hebben wat we willen of alle verlangens van ons vlees, zullen we in Hem alles hebben wat we nodig hebben en kunnen we onze ziel verrukken in de overvloedige zegeningen van het kennen van de Heer.

De Bijbel herhaalt voor ons dat het leven een damp is en als het gras van het veld en als de bloem die verwelkt, en al die vergelijkingen zijn om ons eraan te herinneren dat we hier maar heel kort zijn in tegenstelling tot de eeuwigheid. Dus waarom zouden we toestaan dat moeilijke tijden onze tevredenheid en vreugde stelen? Onze toekomst is helder en glorieus en we zullen wonen in een stad waarvan God de bouwer en maker is!

Als het leven je probeert neer te halen of als de omstandigheden somber en ontmoedigend zijn, lees dan Openbaring 21:9-22:5 door en denk aan je toekomstige thuis. Het is een stad van puur goud, met poorten van enkele parels en muren van edelstenen, die je eraan zullen herinneren dat wat mensen met moeite en moeite proberen te verkrijgen in de hoop tevreden te zijn in het leven, gewone bouwmaterialen zijn in het Nieuwe Jeruzalem waar je voor altijd zult wonen.

En toch, kom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals